פארק המסילה (תל אביב)
![]() |
ערך זה עוסק במיזם עתידי
| |
ערך זה עוסק במיזם עתידי | |
מידע כללי | |
---|---|
תאריך הקמה | 2020 |
נתונים ומידות | |
שטח | 26 דונם |
מיקום | |
מיקום | תל אביב-יפו, ישראל |
שכונה | נווה צדק |
רחובות סמוכים | גשר שלוש, רחוב יהודה הלוי ורחוב אמזלג |
אתרים בפארק | תחנת אליפלט, מגדל נווה צדק |

פארק המסילה (מסומן גם בתור "רחוב 3817") הוא פארק ציבורי הנמצא בהקמה בדרום תל אביב על תוואי מסילת הברזל העות'מאנית בנווה צדק, בין רחוב נחלת בנימין במזרח ועד לרחוב קויפמן במערב. הפארק מתוכנן להיפתח לציבור ב-2020. אחת ההשראות המרכזיות לפארק היא פארק המסילה הירושלמי, חלקו המזרחי של מסילת הברזל ההיסטורית, שנחנך בשנת 2013.
תכנון הפארק
פיתוח הפארק הוא במסגרת עבודות הרכבת הקלה בעיר, והוא יהיה סמוך לתחנת אליפלט של הקו האדום של המערכת להסעת המונים בגוש דן, התחנה והפארק הוא גם המיקום בו הרכבת הקלה יורדת מתחת למפלס הקרקע ובעקבות כך הפארק הוא למעשה התקרה של אחת ממנהרות הקו ושל פיר הרצל שבעזרתו נחפרו המנהרות של קו הרכבת.
הפארק הוא באורך של כ-1.3 ק"מ ובשטח של כ-26 דונם. הוא יכלול שביל אופניים, שביל הולכי רגל, עצים וצמחייה, ובנוסף ישומרו בו מבנים ואלמטים היסטוריים מתוואי המסילה, כמו גשר שלוש, שפורק ושוחזר במסגרת עבודות הרכבת הקלה, אומנות לתמיכת דפנות הערוץ וה"חלקלקה" - מדרון עפר משופע בין גשר נחושתן וגשר שלוש[1].
בית רומנו ו-מגדל נווה צדק יושבים על התוואי של הפארק בחלקו הדרומי כאשר מגדל נווה צדק תוחם את "החפיר" מעל הפארק לעומת בית רומנו שתוחם את הפארק בגובה הקרקע.
היסטוריה
התוואי המערבי (פיר הרצל)
עד תחילת ביצוע העבודות של הרכבת הקלה והפארק היה משמש השטח של אזור הפארק כחניון.
בנובמבר 2019 פורסם תיעוד על התקדמות הבנייה באזור הפארק[2].
באוקטובר 2020 הושלמו העבודות על הקמת חלקו הראשון של הפארק, בין רחוב פינס לרחוב קויפמן, לאחר שהואצו בעקבות התפרצות נגיף הקורונה בישראל.
הקטע בין רחוב פינס לרחוב אליפלט נפתח באותו החודש לציבור הרחב, בעוד שאר חלקו הראשון של הפארק צפוי להפתח בזמן הקרוב[3].
התוואי המזרחי (אזור בית המכס)
בחודש נובמבר 2020 החלה הקמתו של התוואי המזרחי של הפארק בחלקו הדרומי של "בית המכס", הכוללת הסבה של חלק מרחוב הרכבת הפונה מזרחה למדרחוב.
ביקורת
- שלא כמו פארק המסילה בירושלים, המחבר מספר רב של שכונות בעלות אופי סוציו אקונומי שונה, הפארק בתל אביב ברובו עובר בתוך חפיר בשכונת נווה צדק ולאחר מכן ממשיך את תוואי המסילה לכיוון מזרח בתור רחוב 3871 כאשר הוא באותו גובה המפלס של השכונות הסובבות אותו ומוקף בנייני משרדים. במלחמת העצמאות תחנת הרכבת ביפו נזנחה והקו ההיסטורי שהמשיך לפעול עד 1948 החל בתחנה ליד בית הדר שברחוב הרכבת[4]. פוטנציאל הפארק היה לחבר את שכונות מזרח תל אביב, יד אליהו, נווה שאנן (תל אביב) אל מרכז העיר דרך רחוב הרכבת, שנקרא על שם התוואי ההיסטורי, לא מוצה. עם זאת הפארק יאפשר נסיעה רציפה משדרות רוטשילד ורחוב הרצל ועד למתחם התחנה וחופי הים הסמוכים.
ראו גם
קישורים חיצוניים
- תוואי המסילה הטורקית באתר נת"ע
- אלפי שאולי, הפתרון למסילות הרכבת המוזנחות: פארק ציבורי, באתר ynet, 7 בנובמבר 2012
- מנור בראון, שביל צר עם תרומה רחבה: פארק המסילה הוא בשורה משמחת לת"א, באתר Xnet, 5 באוקטובר 2020
הערות שוליים
- ↑ איתי בלומנטל, רכבת חדשה, מסילה היסטורית: החלו עבודות הקו האדום בנווה צדק, באתר ynet, 14 במאי 2017
- ↑ גשר שלוש נבנה במאה ה-19 לאחר שהכרכרה של אהרון שלוש התהפכה בוואדי בדרכו מנווה צדק ליפו. הגשר פורק לטובת מנהרות הרכבת הקלה ולאחרונה שוחזר ונבנה מחדש., באתר פייסבוק, 11 בנובמבר 2019
- ↑ אסף זגריזק, תיעוד: העבודות מתחת לפארק החדש בתל אביב, באתר ynet, 3 באוקטובר 2020
- ↑
נעמה ריבה, פארק המסילה עוד יתגלה כפרויקט הכי חשוב של חולדאי, באתר הארץ, 3 באוקטובר 2020
קישורים חיצוניים
- תוואי המסילה הטורקית באתר נת"ע
- אלפי שאולי, הפתרון למסילות הרכבת המוזנחות: פארק ציבורי, באתר ynet, 7 בנובמבר 2012
הערות שוליים
שגיאות פרמטריות בתבנית:מיון ויקיפדיה
שימוש בפרמטרים מיושנים [ דרגה ] פארק המסילה (תל אביב)28500710