משתרשי ליה

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
גרסה מ־20:07, 18 בנובמבר 2018 מאת אחד פלוס (שיחה | תרומות) (ייבוא מוויקיפדיה העבירת, ראה רשימת תורמים)
(הבדל) → הגרסה הקודמת | הגרסה האחרונה (הבדל) | הגרסה הבאה ← (הבדל)
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

במשפט העברי, משתרשי ליה הוא כינוי הלכתי לנימוק משפטי-עברי לפיו קיים חיוב תשלומין משפטי לאדם שגרם לאדם אחר חיסכון כספי על ידי כספו.

בניגוד לחיוב "נהנה", שבו מקבל ההנאה נהנה בפועל הנאה ממשית מהמהנה כך שאם ההנאה היא הנאה כספית ניתן לדרוש עליה כסף, בעיקרון ה"משתרשי ליה" האדם מרוויח כסף בעקיפין ואינו נהנה מחבירו הנאה ישירה.

פירוש המילה

בפירוש המילה משתרשי, יש סוברים שהוא מלשון "שורש"[1], ויש סוברים שהוא מלשון ירושה והרווחה[2].

המקור

המקור לחיוב זה הוא בתלמוד[3] בו נאמר כי מי שברשותו גורן שנטבל למעשרות והמלך גבאו ממנו על פי חוקי המדינה, הרי זה חייב לשלם לשבט הלוי והכהנים את המעשרות שנגזלו מהם, מכיוון שבכך שלקחו ממנו את השדה לפי הסכום הקצוב אותו הוא צריך לשלם למכס הוא חסך כסף שהוא בעצם על חשבון השבט.

חכמי התוספות קובעים, כי חיוב משתרשי הוא רק בחיוב שברור שהוא חסך אותו (כמו חיוב מס הנגבה בכוח על ידי המלך), ולא בחיוב שניתן לחסוך (כמו אוכל שחסך, שיכול לומר "הייתי מתענה"). מכך נראה לכאורה, כי אכן קיים חילוק בין חיוב "משתרשי" לחיוב "נהנה", שבו חייב אדם לשלם על הכסף שחסך על ידי הנאה מממון חבירו, וכמו אדם שדרכו לשכור דירה להתגורר בה והתגורר בדירת חבירו העומדת להשכיר[4]. לעומת זאת, הקצות החושן והנתיבות המשפט מסייגים את הדברים, והם קובעים שבניגוד לדין נהנה ששווה בדיניו לחיובי מזיק וניזק שהם תקפים רק ב"ממון שיש לו תובעין" ולא בממון שאין לו תובעים (כמו מעשר, שאין אדם שיש לו זכות משפטית מעשית עליו), חיוב משתרשי הוא חיוב אמיתי של "ממוני גבך" שאינו תלוי בתביעה משפטית[5].

טעם הדבר

בטעם הדבר נחלקו הפוסקים:

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0