B-2 ספיריט

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
(הופנה מהדף B-2)
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
B-2 ספיריט
B-2 ספיריט טס מעל האוקיינוס השקט
B-2 ספיריט טס מעל האוקיינוס השקט
B-2 ספיריט טס מעל האוקיינוס השקט
מאפיינים כלליים
סוג מפציץ חמקן
מדינת מקור ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
יצרן נורת'רופ
נורת'רופ גראמן
טיסת בכורה 17 ביולי 1989
תקופת שירות אפריל 1997 – הווה (כ־28 שנים)
צוות 2 (יושבים זה לצד זה)
יחידות שיוצרו 21
משתמש ראשי חיל האוויר האמריקני (בלבד)
מחיר 737 מיליון דולר אמריקאי (במחירי 1997)
ממדים 
אורך 21 מטר (69 רגל)
גובה 5.18 מטר (17 רגל)
מוטת כנפיים 52.4 מטר (172 רגל)
שטח כנפיים 478 מ"ר (5,140 רג"ר)
משקל ריק 71.7 טון (158,000 ליברות)
משקל טעון 152.2 טון (336,500 ליברות)
משקל המראה מרבי 170.6 טון (376,000 ליברות)
ביצועים 
מהירות מרבית 1,010 קמ"ש (630 מיל/שעה) בגובה 40,000 רגל
טווח טיסה מרבי 11,100 ק"מ (6,900 מייל)
סייג רום 15,240 מטר (50,000 רגל)
עומס כנף 329 ק"ג/מ"ר
דחף יחס דחף-משקל: 0.205
חימוש 
טילים טילי שיוט
פצצות פצצות שימוש כללי אמריקניות מודרניות ('פצצות ברזל'), פצצות JDAM, נשק גרעיני
הנעה 
ארבעה מנועי ג'נרל אלקטריק F118-GE-100 (מוסתרים בתוך הכנף)
תרשים
נורתרופ גראמן B-2 ספיריט בפעולה

B-2 ספיריטאנגלית: B-2 Spirit) הוא מפציץ אסטרטגי כבד (אנ'), שהוא גם מפציץ חמקן, מתוצרת חברת נורת'רופ האמריקאית. תוכנן במטרה להפציץ בעומק שטח האויב מבלי להתגלות על ידי מערכות מכ"ם. צורתו המיוחדת נועדה לשרת מטרה זו, והוא מצויד במיטב מערכות הטכנולוגיה החמקנית של ארצות הברית. המטוס טס לראשונה ב-17 ביולי 1989.

זהו המטוס היקר ביותר שיוצר אי פעם. עלות הייצור הכוללת עמדה על 44.75 מיליארד דולר עד 2004. המחיר למטוס בודד בשנת 1997 היה 737 מיליון דולר, אך העלות הממוצעת למטוס ביחס לעלות הפרויקט כולו האמירה ל-929 מיליון דולר.

המטוס שומש בתקיפות נרחבות של צבא ארה״ב במזרח התיכון ותועד חג בשמי ירושלים בשכונת בקעה יום לפני התקיפה באיראן ב21 ביוני 2025 . המפציץ מותאם לשאת חימוש מגוון: פצצות JDAM, פצצות ברזל, טילי שיוט ונשק גרעיני.

במהלך העשור השלישי של המאה ה-21 הוא יוחלף בהדרגה על ידי נורת'רופ-גראמן B-21 ריידר.

מקור הפיתוח

בתקופה שלאחר מלחמת העולם השנייה יוצרו בארצות הברית שני מטוסי ניסוי בתצורת "כנף מעופפת" – נורת'רופ YB-35 ונורת'רופ YB-49. לדגם הראשון היו שמונה מנועי בוכנה, והדגם השני כבר השתמש במנועי סילון. המטוסים מעולם לא הגיעו לכשירות מבצעית או לייצור סדרתי, מפני שמנועי הסילון שנכנסו לשימוש באותו זמן הפכו את מנועי הבוכנה למיושנים, ואילו שני אבות הטיפוס של הדגם הסילוני התרסקו. עם זאת, בטיסות הניסוי שנערכו הסתבר שהמכ"ם אינו מצליח לגלות את אבות הטיפוס על אף שטסו מעליו. כעבור יותר מ-30 שנה השתמשו מתכנני ה-B-2 ברעיון הכנף המעופפת על-מנת להפוך את המטוס לחמקן. המטוס פותח כמיזם שחור במשך שנים רבות בסודיות רבה.

היסטוריה מבצעית

בגלל מחירו הגבוה יוצרו רק 21 יחידות ולא 165 כפי שתוכנן במקור. למטוסים השונים הוענקו שמות לפי שמות מדינות בארצות הברית בשילוב כינוי הדגם ("ספיריט"), כגון "Spirit of Hawaii" או "Spirit of South Carolina". בימינו משרתים בחיל האוויר האמריקאי 20 מטוסי B-2 "ספיריט" לאחר שמטוס אחד ("Spirit of Kansas") התרסק בשנת 2008. מטוס אחר ("Spirit of Washington") נפגע משריפה וניזוק באורח קשה בשנת 2010, אך שוקם.

מטוסי B-2 השתתפו בהפצצות על עיראק (מלחמת עיראק), בוסניה (שנות ה-90), סרביה (בזמן מלחמת קוסובו, 1999) ואפגניסטן (מלחמת אפגניסטן), וכן במלחמת האזרחים בלוב (2011).

ב-17 באוקטובר 2024 הפציצו מטוסים מסוג זה יעדים, בהם יעדים תת-קרקעיים של מחסני אמל"ח השייכים לארגון הטרורחות'ים" בתימן.[1][2]

ב-22 ביוני 2025, בתקיפת ארצות הברית את מתקני הגרעין באיראן, הטילו מטוסים מסוג זה 12 פצצות מפצחות בונקרים מסוג GBU-57 על מתקן פורדו להעשרה גרעינית ו-2 פצצות נוספות על המתקן הגרעיני בנתנז.[3] יו״ר המטות המשולבים, דן קיין, אמר "שזו הייתה התקיפה המבצעית הגדולה ביותר של מטוסי B-2 בהיסטוריה של ארה"ב".[4]

ביקורת

המטוס ספג ביקורת מצד אישי ציבור וחברי קונגרס אמריקאיים, הואיל ולמרות מחירו הגבוה באופן חריג, עדיין קיימים בו ליקויי תכנון. לדוגמה, את המטוס מצפה שכבה של חומר סופג מכ"ם מיוחד שמטרתו להקטין את חתימת המכ"ם של המטוס. עם זאת, לאחר הייצור התברר כי חומר זה אינו עמיד לאורך זמן במים, ולכן, לאחר כל משימה של המטוס בה יורד גשם יש להעבירו טיפול מיוחד וארוך על-מנת לחדש את שכבת הצבע.

בנוסף, כל שריטה בגוף המטוס מחייבת טיפול מיוחד, מאחר שהיא מגדילה את חתימת המכ"ם של המטוס.

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא B-2 ספיריט בוויקישיתוף

הערות שוליים

הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

B-2 ספיריט41286267Q180285