STS-114

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
STS-114
Sts-114-patch.png
משמאל לימין: מאחור: רובינסון, תומאס, קמרדה, נוגוצ'י מלפנים: קלי, לאורנס, קולינס
משמאל לימין:
מאחור: רובינסון, תומאס, קמרדה, נוגוצ'י
מלפנים: קלי, לאורנס, קולינס
נתוני משימה
מעבורת דיסקברי
כן שיגור 39-B
שיגור 26 ביולי 2005 10:39
נחיתה 9 באוגוסט 2005 8:11
משך המשימה 13 ימים, 21 שעות 33 דקות
נתוני מסלול
מספר הקפות 219
גובה מסלול 226 ק"מ
נטיית מסלול 51.6 מעלות
אורך מסע 9,300,000 ק"מ
משימות קשורות
משימה קודמת
STS-107
משימה הבאה
STS-121

STS-114 הייתה משימת "החזרה לחלל" בתוכנית המעבורות של נאס"א.

המשימה בוצעה על ידי מעבורת החלל דיסקברי ב-26 ביולי 2005 בשעה 10:39 בבוקר, לפי שעון החוף המזרחי של ארצות הברית. המראת המעבורת, 907 ימים לאחר אסון הקולומביה, אושרה חרף סטיית החיישן במכל הדלק החיצוני (סטיות אלו דחו את שיגור המעבורת המקורי 13 ביולי 2005).

המשימה הושלמה ב-9 באוגוסט 2005. בגלל מזג אוויר סוער במרכז החלל קנדי, פלורידה, המעבורת נחתה בבסיס חיל האוויר אדוארדס בקליפורניה.

צוות

  • מפקדת המשימה: איליין קולינס (Eileen M. Collins)
  • טייס: ג'יימס קלי (James M. Kelly)
  • מומחה למשימה: סוצ'י נוגוצ'י (Soichi Noguchi)
  • מומחה למשימה: סטפן רובינסון (Stephen K. Robinson)
  • מומחה למשימה: אנדרו תומאס (Andrew Thomas)
  • מומחה למשימה: וונדי לאורנס (Wendy Lawrence)
  • מומחה למשימה: צ'ארלס קמרדה (Charles Camarda)

המשימה

משימת STS-114 היא משימת "החזרה לחלל" של נאס"א לאחר אסון הקולומביה. משימה זו יצאה לדרכה לאחר שנתיים וחצי של קרקוע כל המעבורת עקב האסון. זוהי המשימה השנייה בתוכנית מעבורות החלל שמפקדה היא אישה (איליין קולינס הייתה גם המפקדת במשימה STS-93). במקור, הייתה האטלנטיס אמורה לבצע את המשימה, אך עקב תקלה במערכת ההילוכים הוחלט על הדיסקברי. שבע עשרה שנים קודם ביצעה הדיסקברי את משימת "החזרה לחלל" הראשונה בתולדות נאס"א לאחר אסון צ'לנג'ר.

מטרתה העיקרית של המשימה הייתה לחדש את האספקה והציוד לתחנת החלל הבינלאומית. אולם, רוב ההתמקדות במשימה הייתה לבחון טכניקות חדשות שיהפכו את טיסות מעבורות החלל לבטוחות יותר, שכוללות פיקוח ושיפור הטכניקות הקיימות. הצוות השתמש במערכת Orbital Boom Sensor System החדשה, חלק באורך 15 מטרים שכולל ציוד שמצלם את המעבורת מכל הזוויות האפשריות כדי לאתר נזקים ובנוסף מערכת ליזר Laser Dynamic Range Imager כדי להבחין בתקינות מגיני החום בגחון המעבורת. הצוות סרק את קצוות כנפי המעבורת במטרה לזהות נזקים. צילומים אלו נשלחו לכדור הארץ כדי שהמומחים יבחנו אותם לעומק.

מעבורת החלל דיסקברי נשאה במטענה את מודול הלוגיסטיקה הרב תכליתי, רפאלו, שנבנה על ידי סוכנות החלל האיטלקית.

לוח אירועי המשימה

כל הזמנים לפי שעון מזרח ארצות הברית. למידע נוסף ראו לוח אירועי המשימה באתר נאס"א

13 ביולי 2005

  • 11:55 - הספירה לאחור נמשכת לאחר שהופסקה לשלוש שעות
  • 12:01 - האסטרונאוטים נכנסים לרכב שלקח אותם לכן השיגור
  • 12:30 - האסטרונאוטים מגיעים אל כן השיגור
  • 13:32 - בעיה בקריאת החיישן לגבי כמות המימן הנוזלי במכל החיצוני
  • 13:34 - יציאת הצוות מהמעבורת מתחיל
  • 13:59 - יציאת הצוות מהמעבורת מסתיים

14 ביולי 2005

  • 14:00 - פגישה של צוות ניהול המשימה, המדבר על ההשפעה של התקלה בחיישן שבמכל החיצוני
  • 14:45 - מתקבלת ההחלטה על דחיית השיגור
המראת הדיסקברי ב-26 ביולי 2005.

26 ביולי 2005

  • 8:08 - כל הצוות במעבורת
  • 9:00 - דלת המעבורת נסגרת
  • 9:24 - 20 דקות לשיגור והשהיית שעון הספירה לאחור
  • 9:34 - 20 דקות לשיגור והמשך הספירה לאחור
  • 9:45 - 9 דקות לשיגור והשהיית שעון הספירה לאחור
  • 10:27 - חדר הבקרה מחליט על שיגור
  • 10:30 - 9 דקות לשיגור והמשך הספירה לאחור
  • 10:35 - 4 דקות לשיגור, פעילות יחידת כוח העזר הושלמה
  • 10:39 - שיגור
  • 10:47 - 8 דקות לאחר השיגור טילי השיגור ניתקים ממכל הדלק החיצוני

28 ביולי 2005

  • 7:18 - עגינה בתחנת החלל

30 ביולי 2005

סוצ'י נוגוצ'י בהליכת החלל הראשונה במשימה
  • 5:46 - נוגוצ'י ורובינסון מתחילים את הליכת החלל הראשונה במשימה
  • 12:36 - הליכת החלל הושלמה לאחר שש שעות וחמישים דקות

1 באוגוסט 2005

  • 4:44 - נוגוצ'י ורובינסון מתחילים את הליכת החלל השנייה במשימה
  • 11:14 - הליכת החלל הושלמה לאחר שש וחצי שעות

3 באוגוסט 2005

  • 4:48 - נוגוצ'י ורובינסון מתחילים את הליכת החלל השלישית במשימה
  • 10:49 - הליכת החלל מושלמת לאחר שש שעות ודקה אחת

6 באוגוסט 2005

  • 1:14 - צוות המעבורת נפרד מצוות תחנת החלל
  • 3:14 - היפרדות המעבורת מתחנת החלל הבינלאומית

8 באוגוסט 2005

  • 3:20 - חדר הפיקוד דוחה את הניסיון הראשון של נחיתת המעבורת בגלל תנאי מזג האוויר ועננים נמוכים
  • 5:20 - חדר הפיקוד דוחה את הניסיון השני של נחיתת המעבורת, הוחלט להעביר את הנחיתה ליום אחר

9 באוגוסט 2005

  • 3:12 - חדר הפיקוד דוחה את הניסיון הראשון של נחיתת המעבורת בגלל תנאי מזג אוויר גרועים
  • 5:03 - חדר הפיקוד דוחה את הניסיון השני של נחיתת המעבורת
  • 6:43 - צוות המעבורת מקבל אישור נחיתה
  • 7:06 - החל תהליך הנחיתה
  • 8:11 - המעבורת נוחתת בשלום בבסיס חיל האוויר אדוארדס
  • 10:13 - הצוות עוזב את המעבורת

ראו גם


Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0