אארואקספרס

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אארואקספרס
קובץ:Logo Aeroexpress.jpg

אארואקספרסרוסית: ОАО "Аэроэкспресс"; באנגלית: Aeroexpress LLC) היא חברת תחבורה רוסית המספקת שירותי הובלת נוסעים בהתאם לרישיון משרד התחבורה של הפדרציה הרוסית. החברה מספקת תחבורת רכבות בין מרכז מוסקבה לשלושה שדות תעופה במוסקבה. בעבר הפעילה שירותים שונים בערים אחרות ברוסיה, אך כיום אזורי פעילותה העיקריים הם במוסקבה.

על פי שמה של החברה, הרכבות החשמליות שלה מכונות בשם "אארו אקספרס", כרכבות מהירות מנמלי התעופה למרכזי הערים. כמו כן, בשם זה נקראות גם רכבות חשמליות שמחברות את שדות התעופה הבינלאומיים קולצובו עם יקטרינבורג וחיבור קורומוץ' עם סמרה מאז 2008 (בוטל בשנת 2009).

חברת Aeroexpress LLC חברה בארגון הרכבות האווירי הבינלאומי (IARO) מאז 2009.[1] מטה החברה ממוקם בשרמטיבו.

המספר המרבי של הנוסעים, 20.1 מיליון, נרשם בשנת 2013.[2] לאחר הגעת השיא, מספר הנוסעים פוחת משנה לשנה, ככל שמספר הנוסעים האוויריים הופך קטן יותר, בעוד עלות כרטיס נותר גבוה ולכן החברה מתקשה לעמוד בתחרות עם שירותי המטרו והאוטובוסים (הפרש מחיר הנסיעה הוא בערך פי 10). בשנים 2016 ו-2017 הסיעה החברה 11.6 מיליון נוסעים, שהם 10.6% פחות מאשר בשנת 2015.[3][4]

בשנת 2017 חלקה של אארו-אקספרס בתחום העיקרי בפעילותה - הסעת נוסעים לשדות תעופה במוסקבה - התגלה כנמוך ביותר במשך 10 שנים מאז החלה פעילות החברה והמשיך לרדת בשנים שלאחר מכן.

היסטוריה

חברת "אארואקספרס" הוקמה בשנת 2005, והיא המפעיל הבלעדי של הסעת נוסעים בשדות תעופה במוסקבה שרמייטבו ודומודדובו מתחנות הרכבת המרכזית של מוסקבה, כמו כן עד אוגוסט 2015 הופעלה גם רכבת פרברים מהעיר לובנה.

בשנת 2011 הקימה חברת Aeroexpress את חברת REKS (Region-Express) המספקת הובלת רכבות נוסעים באזורים פרבריים. הנסיעה הראשונה בוצעה ב-3 באוקטובר 2011 ללובנה, בפרברי מוסקבה.

ב-15 בפברואר 2012, חברת Aeroexpress החלה לראשונה בהסעות מחוץ לאזור מוסקבה, ובכך פתחה קישור בין שדה תעופה אדלר לתחנה המרכזית בסוצ'י. מאז 1 במאי 2013 המוביל הרשמי בסוצ'י הוא חברת הרכבות הלאומית.[5] עד נובמבר 2014 Aeroexpress פעלה כסוכן למכירת כרטיסים ושירותי נוסעים.

ב-20 ביולי 2012 השיקה Aeroexpress קו מנמל התעופה בעיר ולדיווסטוק - קנוויצ'י.

ב-22 במאי 2013, ערב אוניברסיטת קיץ 2013, הושקה רכבת אקספרס בין קאזאן לשדה התעופה בעל אותו שם.[6]

בפברואר 2012 החברה שכרה מחסן על שם איליץ' לתחזוקה ותיקון רכבות. Aeroexpress היא המובילה הפרטית הראשונה בשירות הנוסעים הפרברי, והיא נותנת שירות באופן עצמאי בתחום זה. בשנת 2014 הושלמה בניית השלב השני ובמהלכו הותאם המחסן לשרת רכבות באופן דו-שכבתי. המחסן תוקן על חשבונה של החברה. סך ההשקעה בשנים 2012–2014 הסתכם בכ-1,147 מיליון רובל.[7][8][9] בפברואר 2014 נחתם חוזה עם קבוצת הרכבות סטדלר לאספקת 172 קרונות בסכום של 380 מיליון יורו.[10]

ב-19 בינואר 2015 הודיעה הנהלת החברה על הפסקת הפעילות בקאזאן ובוולדיווסטוק והעברת תקשורת ותשתיות לספקיות מקומיות. הסיבות לכך הן הפסדי תחבורה, סוגיית הפיצויים הבלתי פתורה על הפסדים שנגרמו לאזורים ועלייה בעלות השימוש בתשתיות של חברת הרכבת הרוסית.[11]

בסוף 2016, תנועת הנוסעים של אארו-אקספרס פחתה ב־10.6% בהשוואה לשנת 2015, ל -11.6 מיליון איש, ותנועת הנוסעים נותרה באותה רמה בשנת 2017. בשנת 2016 שונה החוזה עם קבוצת הרכבות סטדלר עקב ירידה בתנועת הנוסעים שנגרמה כתוצאה מירידה במספר הנוסעים דרכה לנמלי התעופה. מספר הקרונות ירד ל-62 (11 רכבות) ועלותן נאמדה ב-183.9 מיליון יורו.[12]

בשנת 2017 החלה אארואקספרס להפעיל רכבות דו-קומתיות מסדרת ESH2 מתוצרת Stadler, שקיבלו רישיון הפעלה ברוסיה באוגוסט.[13] כל הרכבות לדומודדובו ו-ונוקובו הוחלפו; בשרמטייבו, בגלל גודלו הנמוך של מעבר טבר בסמוך לתחנת בלורוסקי, לא מתוכננת הפעלת רכבות דו-קומתיות. הרכבות הראשונות יצאו: מתחנת קייב לשדה התעופה של ונוקובו ב-27 באוקטובר, ומתחנת פבלצקי לשדה התעופה דומודדובו ב-22 בנובמבר.[14] לדברי המוביל, רכבות האארו-אקספרס הדו-קומתיות מאפשרות להוביל 20-25% יותר נוסעים. רכבות חדשות מסוגלות להגיע למהירויות של עד 160 קמ"ש. כל קרון מצויד במספר מסכים, שקעים, מושבים משנים ורשת Wi-Fi בחינם.

בעלות והנהלה

בעלי החברה

  • 25% - חברת הרכבות הרוסית;[15]
  • 45.84% - Delta-Trans-Invest LLC (חלק מקבוצת החברות Transgroup AS);
  • 17.5% - איסקנדר מחמודוב;
  • 11.66% - אנדריי בוקארב.

מנכ"לי החברה

  • אלכסיי קריוורוצ'קו (2010–2018)
  • מיכאיל קובלסקי (2018; ממלא מקום)[16]
  • אלינה ביסמבה (2018 - ואילך)[17]

מדדי ביצועים

המספר המרבי של הנוסעים בשנה - 19.7 מיליון איש - החברה עברה בשנת 2014, כולל מסלולי החברה במוסקבה, קאזאן, ולדיווסטוק, וכן רכבת הפרברים ללובנו .

בשנת 2014, תנועת הנוסעים ביעדי מוסקבה הייתה כדלקמן: לדומודדובו - 7.6 מיליון נוסעים. תנועת הנוסעים מתחנת הרכבת בלורוסקי - שדה תעופה שרמטיבו הסתכמה בכ־6.4 מיליון נוסעים. כיוון הנוקובו היווה 2.6 מיליון נוסעים. סך זרימת הנוסעים לשלושה שדות תעופה במוסקבה הסתכם ב -16.6 מיליון נוסעים. חלקה של החברה בשוק התחבורה הבין-מודרני של מרכז התעופה במוסקבה בשנת 2014 הסתכם ב -21.65%.

ביקורת

החברה ספגה ביקורת חוזרת ונשנות על התעריפים הגבוהים והייתה מונופול בתחום הובלת הרכבות משדות התעופה. הכרטיס הזול ביותר מתחנת קייב במוסקבה לשדה התעופה של ונוקובו בשנת 2017 עלה 500 רובל, בעוד אותו אורך נסיעה רגיל, דומה לרכבות איכותיות של חברת הרכבות רוסית בה העלות היא כמאה רובל.

ביולי 2017, ראש חברת רכבת מוסקבה ולדימיר מולדאבר מתח ביקורת על חברת Aeroexpress LLC וחברת הנוסעים הפרברים המרכזית על סירובם להשתמש בבלימה מחודשת ברכבות החשמליות שלהם. כל ההוצאות על השימוש בחשמל על ידי חברות הספק הפרטי נעשות על ידי חברת הרכבות הלאומית ולחברות הפרטיות עצמן יש העדפות כספיות משמעותיות, כולל שיעור מועדף של 1% לשימוש בתשתיות של הרכבות הרוסיות. כישלון בשימוש בבלימה מחודשת מביא לצריכה מוגזמת של חשמל עבור הרכבות, וגורם להפסדים כספיים משמעותיים בתקציב חברת הרכבות הרוסיות.[18] על פי נתונים לשנת 2017, חברת הרכבות הרוסית ציינה כי היה מספר לא מבוטל של תאונות דרכים עם רכבות Aeroexpress, במהלכן מתו יותר מ-15 בני אדם כתוצאה מהתנגשויות.[19]

גלריה

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אארואקספרס בוויקישיתוף

הערות שוליים

  1. ^ "Компания". Аэроэкспресс. נבדק ב-2018-04-13.
  2. ^ "История компании "Аэроэкспресс"". Аэроэкспресс. נבדק ב-2018-04-13.
  3. ^ "«Аэроэкспресс» заменит все поезда до Внуково и Домодедово на двухэтажные". РБК-Бизнес.
  4. ^ "Компания «Аэроэкспресс» подвела итоги деятельности за 2017 год". Аэроэкспресс.
  5. ^ "«Аэроэкспресс» больше не будет работать в Сочи". Коммерсантъ. 2013-05-31. נבדק ב-2013-05-31.
  6. ^ "В Казани начали курсировать первые аэроэкспрессы". Газета.Ру. 2013-05-22. אורכב מ-המקור ב-2013-05-24. נבדק ב-2013-05-22.
  7. ^ ""Аэроэкспресс" в 2014 году вложит 570 млн рублей в реконструкцию депо".
  8. ^ ""Аэроэкспресс" начал самостоятельно обслуживать свои поезда". m24.ru.
  9. ^ ""Аэроэкспресс" в 2014 г вложит 570 млн руб в реконструкцию депо для 2-этажных вагонов". Россия сегодня.
  10. ^ "«Аэроэкспресс» заменит все поезда до Внуково и Домодедово". РБК-Бизнес.
  11. ^ "«Аэроэкспресс» решил уйти из Владивостока и Казани". Интерфакс. 2015-01-19. נבדק ב-2015-01-19.
  12. ^ "«Аэроэкспресс» заменит все поезда до Внуково и Домодедово на двухэтажные". РБК-Бизнес.
  13. ^ "«Аэроэкспресс» заменит все поезда до Внуково и Домодедово на двухэтажные". РБК-Бизнес.
  14. ^ Аэроэкспресс. "Двухэтажные поезда «Аэроэкспресс» поедут в Домодедово 22 ноября". Аэроэкспресс. נבדק ב-2018-05-16.
  15. ^ "РЖД продадут 25% "Аэроэкспресса" в 17 раз дороже цены покупки". Россия сегодня. נבדק ב-2017-11-24.
  16. ^ "Гендиректор «Аэроэкспресса» Алексей Криворучко покинул свой пост". Интерфакс. 2018-06-04. נבדק ב-2019-07-07.
  17. ^ "«Аэроэкспресс» объявляет о назначении генерального директора". Аэроэкспресс. 2018-09-25. נבדק ב-2019-07-07.
  18. ^ "Факторы энергоэффективности". Гудок. 2017-08-03. נבדק ב-2017-08-03.
  19. ^ "Залог безопасности". Гудок. 2018-04-13. נבדק ב-2018-04-13.
Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0