אור ישראלי

מתוך המכלול
קפיצה אל: ניווט, חיפוש
אור ישראלי
אור ישראלי 11.jpeg
סוג תנועת נוער
שנת הקמה ה'תשס"ו (2006)
מייסדים הרב יצחק דוד גרוסמן
דף הבית של ארגון הנוער 'אור ישראלי'

אור ישראלי היא תנועת נוער שהוקמה על ידי הרב יצחק דוד גרוסמן, המונה כ-150 סניפים ברחבי הארץ, ובהם כ-6,000 נערים ונערות.

היסטוריה

בשנת ה'תשס"ו (2006), בימי מלחמת לבנון השניה, מצאו את עצמם אלפי בני נוער באזור הצפון מנותקים ממסגרות חינוכיות וחברתית במשך חודשים ארוכים. על מנת לספק לאותם בני נוער מענה, יזם הרב יצחק דוד גרוסמן, רבה של מגדל העמק וחתן פרס ישראל, את תנועת הנוער 'אור ישראלי' שפעלה באזור הצפון, במספר מוקדים בהם בני הנוער קיבלו הזדמנות לפגוש חברים, להכיר חדשים, ללמוד, לשחק ולשתף בחוויות אישיות. עם סיום הלחימה בצפון, הכו השמועות על תנועת הנוער החדשה, גלים בשאר חלקי הארץ ונוצרה דרישה למוקדים נוספים, של תנועת הנוער באזורים נוספים שם התקיימו מפגשי פעילות חינוכית וחברתית לבני הנוער, לאחר שעות הלימודים. וכך, תחת ידו הרמה של הרב גרוסמן קרם הפרויקט עור וגידים ושלח זרועות ארוכות, מתוך מטרה להקים רשת של סניפים לתנועת הנוער, בכל עיר ויישוב, ולקיים פעילות קבועה שתשים דגש על ערכים וקידום אישי בשילוב לימודי יהדות ואהבת הארץ.

חזון ומטרות

בני הנוער הם דור העתיד של מדינת ישראל וחזונו של ארגון 'אור ישראלי' הוא העצמת דור העתיד תוך הענקת הכלים הטובים ביותר, הן ברמה החברתית, והן ברמה הערכית על מנת לאפשר להם למצות את עצמם ברמה האישית, החברית, הערכית או האינטלקטואלית. באמצעות הפעלת מועדוניות לנוער, טיולים ואטרקציות, התנדבות למען הקהילה ושיעורים במסורת ישראל, תוך שימת דגש הולם על מידות טובות ודרך ארץ, מנווט הארגון להקניית ערכי יהדות ומסורת לבני נוער, העשרת תרבות הפנאי לנוער בישראל, הבניית מקום בו יוכל כל נער במדינה לבלות את זמנו הפנוי בבטחה ובהנאה יחד עם דמות חינוכית מלווה ובחברה תרבותית. כאשר ערכי הבסיס כמו דרך ארץ, כיבוד הורים, אהבת הזולת, נתינה ואהבת הארץ הם חלק בלתי נפרד ממהות תנועת הנוער אור ישראלי.

עקרונות פעולה

הקו המוביל את תנועת הנוער 'אור ישראלי' הוא: "דרך ארץ קדמה לתורה". תנועת הנוער 'אור ישראלי' מקדמת בין חבריה את החשיבות העליונה במידות טובות כבסיס לתורה ובסיס להתפתחות אישית כאשר התנהגות מכובדת בין אדם לאדם, בין תלמיד למורה, בין בן להוריו קודמת לכל תורה באשר היא. ללא דרך ארץ אין ערך להשכלה וידע תאורטי. ההכוונה היא ללימוד ויישום של ערכי יהדות בסיסיים על פיהם צריך לנהוג כל אחד, בכל מקום וזמן ולמול כל אדם באשר הוא. עקרונות הפעולה של תנועת הנוער: • הקניית ערכים • פעילויות חווייתיות בשעות הפנאי • שילוב בני הנוער בקהילה • הכרת הארץ • החדרת ערכי יהדות בשילוב חמשת העקרונות הנ"ל, מציעה 'אור ישראלי' לכל בן נוער החבר בה, חיי חברה תוססים הכוללים מפגשים חברתיים, היכרות עם סגנונות וקהלים חדשים, שילוב והכרת השכבות השונות בקהילה, צמצום מעמדות, פיתוח קשרי ידידות עם אוכלוסיות זרות, הטמעת ערכי יהדות בסיסיים, תוך הפעלה ולימוד המסורת היהודית והכרת הארץ באווירה משפחתית וביתית. הקניית ערכים תנועת הנוער אור ישראלי מביאה אל דור העתיד את המסורת היהודית בגובה העיניים. מתוך אמונה ששילוב לימוד ערכי התורה וערכי האדם הוא שילוב מנצח, המכוון את חברי התנועה לדרך חיים נכונה. פועלת 'אור ישראלי' להקניית ערכים על פי המסורת היהודית, ומתאימה אותה לבני הנוער באופן מודרני ועכשווי, כך שניתן יהיה לדבר איתם בשפתם, הן התרבותית והן החברתית. הערכים הנלמדים במסגרת פעילויות התנועה השונות, נועדו לשפר את דרך החיים ואת המוסריות של כל חבר ב'אור ישראלי'. כחלק מחזון התנועה, היא פועלת להחדרת ערכי יהדות בסיסיים על פיהם יש לנהוג, כמו ערכים שבין אדם לחברו: סבלנות, נדיבות, הקשבה, קבלת השונה ממך ועוד, ערכים המתבססים על: "כבד את אביך ואמך" או "ואהבת לרעך כמוך" ועוד. לדוגמא, מיזם "די לאלימות" הינו פרויקט מוביל בפעילות התנועה, באמצעותו סופגים חבריה את ערכי "בין אדם לחברו". באמצעות מערכת הסברה לבני הנוער על חשיבות הסבלנות והדגשת השלילי באלימות מילולית ופיזית, בדרך זו משנים חברי התנועה את תפיסת עולמם לגבי הקלות והשכיחות הגבוהה בה הם נתקלים באלימות ברמה היום יומית.

פעילות בשעות הפנאי

פעילויות חברתיות הן חלק חשוב וניכר מהוואי התנועה, מתוך הבנה שתחושת השחרור, הרוגע וההנאה הנובעים מהן, תורמת לאיזון ומעשירה את חיי החברה של החברים בתנועה. חוויית הנוער בתנועה, אינה דומה לחוויות אותן הוא מכיר ממוסדות הלימוד, או ממקומות בילוי ציבוריים, התנועה מהווה עבורו כתובת, בה הוא יכול להרגיש בנוח לשתף בחוויות היום יום ובנושאים הבוערים בחייו, תוך שילוב של לימוד המסורת היהודית והכנה לבגרויות, יחד עם פעילות חברתית וחוויתית לצורך כך, מופעלת בחלק גדול מסניפי 'אור ישראלי' משחקיה משוכללת, המספקת פעילות מותאמת לצרכי בני הנוער, ומשרה אווירה משוחררת הסוחפת את המבקרים בה בשעות אחה"צ. 'אור ישראלי' קשובה לצרכי חבריה ומעניקה לכל אחד מהם יחס מותאם אישית לצד חברים טובים, ובאווירה רגועה ומחבקת. בני הנוער מגיעים לתנועה לאחר שעות הלימודים בבתי הספר והיא מהווה עבורם כבית שני, שם הם יכולים להירגע מיום הלימודים, להכין שיעורי בית בפיקוח של מורי עזר בעת הצורך. כך שמעבר לאוזן קשבת, מהווה 'אור ישראל' חיזוק לנלמד בבית הספר. בתקופות הלימוד לבחינות הבגרות, מקבלים החברים התנועה בחלק מסניפיה, סיוע והכנה לקראת בחינות הבגרות הן בלימוד פרטני והן בקבוצות, במטרה להעלות את אחוזי ההצלחה בבגרויות ואת רמת ההשכלה של דור העתיד.

מבחנים ארציים לסיכום פעילות תקופתית

תכנית הפעילות בתנועה היא כלל ארצית בנושאים זהים בכל הסניפים במיוחד לקראת חגי ישראל כגון ענייני פסח, פורים, ועוד. הלימוד מתבצע בלווי חומר שנקבע מראש, המותאם לשכבות הגיל ודרכי הפעולה בתנועה. בסיום התכנית מתקיימים בתנועה מבחנים על הנושא הנלמד במספר שלבים, וכתמריץ, נושאים המבחנים פרסים. בסוף תקופת המבחנים, מתקיימת תחרות ארצית בין הסניפים, והסניף המנצח זוכה בפרס מכובד. מחנה שנתי תנועת הנוער 'אור ישראלי' מקיימת, בכל שנה, מחנה לכלל חברי התנועה, מכל רחבי הארץ, בכל הגילאים ומכל שכבות האוכלוסייה, לחוויה משותפת, בהיכרות הדדית ובשותפות אמיתית. במסגרת פעילות המחנה מועברות הרצאות, טיולים רגליים באתרים עם מורשת היסטורית. מיצגים, מחזות והפעלות העוסקים סביב אחד מהנושאים העומד ביסוד הערכי של הארגון כמו: "אהבת ואחוות רעים", "ואהבת לרעך כמוך", "אחדות ישראל", "לתת זה לקבל", "האחר הוא אני" וכדומה. ימי המחנה מהווים סיכום למבצעי הקיץ של הארגון; מבצעי ההתנדבות; מבחני הבגרות; מבצעי הלמידה; וטורנירים ארציים. בנוסף, במסגרת המחנה, מתקיימת פעילות אשר בסופה נקבע מיהו המחוז נבחר, סניף מצטיין וחניך לדוגמה.

שילוב נוער בקהילה

בנוסף על הפעילות היום יומית המתקיימת בתנועת הנוער בשעות אחר הצהריים, פועלת התנועה לשילוב חבריה בפעילויות התנדבותיות שונות למען הקהילה, בהתאם ללוח השנה העברי ולחגי ישראל. שילוב הנוער בפעילויות קהילתיות תורם הן להם והן לקהילה, בדגש על סיוע לשכבות החלשות במועצות המקומיות השונות. הפעילויות כוללות מתן עזרה לשכבות חלשות בחברה, איסוף והכנת מארזי מזון לנזקקים בחגי השנה, התנדבויות בבתי חולים ובבתי אבות ועוד. הפעילויות מתקיימות הן ברמה הארגונית - ארצית ובהכוונת מטה הארגון והן ברמה המקומית - סניפית בהכוונת רכז הסנף. הפעילות ההתנדבותית מתקיימת, בין היתר, בשיתוף עם עמותות גדולות וארגונים למען הקהילה, ומכוונים את בני הנוער ליישום הערכים המושרשים בהם במהלך השנה. לנוער יש כוח לשנות את פני הסביבה, להשפיע, ולהראות לעולם פנים אחרות של נוער אוהב ישראל, בעל ערכים, המוכן להעניק מזמנו למען האחר. דוגמאות לפעילויות התנדבותיות המתקיימות בתנועה:

תהיה לי בריא

פרויקט 'תהיה לי בריא', מקדם פעילות למען החולה, במטרה להביא לשיתוף וחיבור בין הנוער לקהילה. חברי התנועה יוצאים למחלקות שונות בבתי החולים, ברחבי הארץ ומחלקים שי לילדים החולים ותורמים להם רגעים של שמחה בתוך הכאב, מעודדים אותם ומשתדלים להפיח בהם רוח תקווה ורצון להבריא. חברי התנועה מלווים את פעילותם בכלי נגינה התורמים לאווירת השמחה בחג הפורים, מבקרים חברי התנועה ילדים חולים בבתי חולים ברחבי הארץ כמו "אסף הרופא", "דנה" באיכילוב, "הדסה עין כרם" בירושלים, "שערי צדק", "מאיר" בכפר סבא, ומשמחים ילדים חולים במחלקות שונות על ידי שירי פורים, חלוקת מתנות ומשלוחי מנות. כך גם בחג החנוכה, מבקרים חברי התנועה בבתי חולים ומבצעים יחדיו באווירה יהודית את טקס הדלקת הנרות, מחלקים סופגניות וסביבונים, ושרים את שירי החנוכה כדי לרומם את רוח החולים.

הבית הלבן

במסגרת מיזם 'הבית הלבן' מסיידים חברי התנועה בתי קשישים. לקראת תקופת החופש הגדול, מרכזת התנועה רשימות של קשישים נזקקים, באמצעות מידע מרשויות הרווחה ועמותות סיוע לגיל השלישי ומכשירה צוות המורכב מחברי תנועת הנוער 'אור ישראלי' ע"י קורס ייעודי ומזורז, המשלב בין המטרה והערכים הנרכשים ובין ההכשרה המקצועית ביסודות הסיוד. לאחריה יוצאים הצוותים בליווי המדריך לסיוד בתיהם של הקשישים הנזקקים ובכך מכניס מיזם 'הבית הלבן', צבע לחייהם.

חג שבע

במסגרת פרויקט 'חג שבע', מכינים חברי 'אור ישראלי' סלי מזון לנזקקים. בערבי חג, ראש השנה ופסח, מקיימת התנועה, מבצע 'חג שבע, בשיתוף עם עמותות וארגוני תרומה גדולים בארץ. במסגרת הפעילות אוספים חברי התנועה, מוצרי מזון במוקדים נבחרים של רשתות המזון הגדולות, בסיום האיסוף, ממיינים חברי התנועה את מוצרי המזון, מכינים סלי מזון ומחלקים אתם לאנשים הזקוקים להם. כהכנה לפעילות המבצעית ובסיומה, מתקיימת פגישת היערכות / סיכום. פגישה זו מחדירה מוטיבציה בלב הנערים ומדגישה את חשיבות העזרה מכל הלב לאלו הזקוקים לה. מבצעים אלו מעניקים לחברי התנועה תחושת סיפוק הנובעת מעשייה מבורכת למען הקהילה, תוך ידיעה שפעילותם תרמה לשמחת החולים והמשפחות הנזקקות. פעילויות אלו מהווים תרומה מכרעת לחיבור ולקשר בין הנוער לקהילה, קשר המשפיע על המשך חייהם ביחס לקהילה, לחברים, לשונים והחריגים, לנזקקים, חולים ונדכאי החברה. ובכך מקיימות פעילויות מבצעיות אלו את מטרות התנועה המובילות למימוש חזונה להעצמת דור העתיד של מדינת ישראל. הכרת הארץ מתוך תפיסה של מסורת וערכים, פועלת תנועת הנוער 'אור ישראלי' לחיבור בני הנוער לארץ ישראל, בשילוב רוח וחומר. תפיסה זו מתבטאת בסיורים במקומות נבחרים בארץ, תוך הכרת המפה הגיאוגרפית וההיסטורית של כל מקום בו מבקרים החברים בתנועה. במהלך השנה מתקיימים מספר ימי טיולים מרוכזים לכלל החניכים מהסניפים השונים בתנועה, המתמקדים באתרים בעלי ערך היסטורי באווירה יהודית מסורתית. המקומות בהם מבקרים חברי התנועה, הנם מקומות בעלי ערך היסטורי יהודי, כמו ירושלים העתיקה, טבריה, העיר העתיקה בצפת, קבר הרשב"י ועוד. ימים אלה מתקיימים בסנכרון לחופשות הקיימות במערכת החינוך. אחת לשנה, במשך חופשת הקיץ, יוצאים חברי התנועה לטיול בן שלושה ימים הכולל לינה, בהם מטיילים חברי התנועה בארץ במסלולים בעלי משמעות היסטורית. המסלולים נבחרים במטרה להכיר את הסיפור מאחורי כל אתר בו הם מבקרים במסגרת חברתית מחבקת. בני הנוער משתתפים בהרצאות העוסקות בנושאי היסטוריה ויהדות במפגשים חברתיים "רבי שיח", שמטרתם לפתח כישורי חברה, ערכים, וליישם את החזון אליו שואפת תנועת הנוער 'אור ישראלי'. במהלך טיולי הקיץ מציעה התנועה לחבריה מגוון אטרקציות מיוחדות, כגון: טיולי ג'יפים, החלקה על הקרח, פיינטבול (ירי בכדורי צבע) ועוד, פעילות זו נותנת לחברי התנועה הזדמנות לחוות חוויות שחיי היום יום שלהם אינם מאפשרים להם.

מקומות קדושים

כחלק ממטרת התנועה, לגבש ולאחד את הנערים סביב מוטיבים רוחניים, הטמעת היסטוריה יהודית וחיבור לשורשים, מקיימת תנועת הנוער, בשיתוף הקרן למורשת הכותל, ביקורים במקום המקודש ביותר לעם היהודי, הכותל המערבי וכן, סיורים ייחודיים סביב חומות העיר העתיקה בליווי כלי נגינה ושירה, בהדרכה מיוחדת המחברת את בני הנוער לדורות הקדומים. אחת לשנה מתקיים אירוע מרכזי, בו מביא הארגון את חניכיו ובוגריו מכל הארץ לבקשת סליחות בעשרת ימי תשובה, באחד מהמקומות הקדושים. הנערים יוצאים בהרגשה מרוממת ומטוהרת לקראת יום הכיפורים.

מבצעים ברמה הארגונית

שיתוף בין הסניפים השונים

כארגון נוער ארצי, פועלת 'אור ישראלי' לגיבוש, חיבור ושיתוף בין חברי התנועה בסניפים השונים ברחבי הארץ, כך מוטמעת בהם תחושת שייכות וגאווה על היותם חלק ממשהו גדול. התנועה מקיימת פעילויות משותפות: כמו משחקי כדורגל משותפים; טורניר המשתף מספר סניפים יחד; אירועים וכנסים למספר סניפים מאותו מחוז; מבצעי התנדבות משותפים; מבחנים ארציים; מחנה שנתי וטיולים רבי משתתפים, כמפורט לעיל. פעילויות אלה מאופיינות באלמנטים המדגישים את תחושת השייכות, לדוגמא במסגרת הטורניר, נקבעים משחקי הכדורגל מראש, לכל קבוצה יש חולצה משלה בצבעים שונים, המשחקים מצולמים ומפורסמים ברשת החברתית.

הכנה לצבא

תנועת הנוער 'אור ישראלי' מפעילה סמינר גיוס לנערים בוגרי תיכון העומדים לפני גיוסם לצה"ל. הסמינר מתקיים בקמפוס מיוחד באירוח מלא, ונמשך כשלושה ימים. בסמינר זה מוטמעים בנערים ערכים ומוטיבציה לקראת שרותם בצה"ל, וכמו כן מתקיימות פגישות אישיות, עם מפקדי וקציני צה"ל וכן מרצים וארגונים, העובדים בתוך צה"ל, להיכרות עם הווי החיים. במהלך הסמינר מועברות הרצאות ליצירת מוטיבציה, משמעת עצמית והכוונה למצוינות ערכית, דרך פעילויות גיבוש, מיוחדות ומהנות בהדרכת מדריכים מקצועיים. מטרת פעילות זו היא יצירת ארגז כלים לבני הנוער, להתמודדות עם המעבר מחיים כאזרח להווי ואורח החיים כחייל בצה"ל, עם האתגרים בשנותיו הקרובות, החל מהתמודדות רוחנית עם ניסיונות בצבא, וכלה בהחדרת מוטיבציה לפקד ולהוביל וכך מתגשמת מטרת העל של התנועה, העצמת דור העתיד של מדינת ישראל.  

מתודולוגיית הפעלת סניף בתנועה

הקמת סניף

בכל סניף של תנועת הנוער 'אור ישראלי' מוצב צוות פעילים ומדריכים, אשר מונחים לראות אל מול עיניהם אך ורק את קידום הנוער, ולהשקיע את כל יכולותיהם, למימוש מטרות התנועה ולטובת בני הנוער, באמצעות הענקת חום ואהבה לכל נער. בנוסף, כל סניף מקבל את הציוד הדרוש לו לקיום אוירה ביתית וחברית. הגשת כיבוד קל באופן קבוע, הגשת ארוחה חמה במועדים קבועים וקיום ארוחות משותפות - ליצירת חיבור בין בני הנוער למדריכים בתנועה. כל סניף מקבל לשורותיו כל נער המבקש להצטרף, ללא הבדל מוצא. הסניפים מופעלים 3 פעמים בשבוע לפחות, וכל מפגש נמשך לפחות שעה וחצי, מלאות בפעילות. כל סניף מעוצב ככל האפשר כמועדון משחקים, בו החברים בתנועה יכולים להוציא אנרגיה מחד ולהתפנק מצד שני, אחר יום הלימודים. חלק מהציוד הוא: שולחן סנוקר, טניס שולחן, הוקי אויר, משחקי מחשב ועוד. הציוד יוצר עניין, ומהווה משיכה לבני הנוער לחזור ולבקר בסניף על בסיס קבוע. אנו מאמינים כי בפעילות המגיעה מתוך הנאה, ימשיכו בני הנוער למלא את שאר המשימות ולהרגיש חלק משותפות כלל מערכתית ויהודית. קשר מוליד קשר ומרחיב מעגלי השפעה ליהוק הסניפים וצירוף נוער נוסף לסניף, נעשה בצורת "חבר מביא חבר", המעודדת את הנוער להגיע באופן קבוע, ובנוסף להביא את חבריהם, עמם הם מרגישים בנוח. בכך, הם גם שותפים בבניית התא החברתי, ומרגישים חיבור אל המקום. כאשר נער מרגיש טוב בפעילות הוא ישתף זאת עם חבריו וירצה לצרפם, ב'אור ישראלי' מעודדים את בני הנוער להפיץ את בשורת קיום התנועה, על ידי מבצעים של פרסים לנער שיביא חבר שיבקר בסניף באופן קבוע, פרסים לנערים המתמידים להגיע, וכן פרסים עבור הצלחות לימודיות. הפרסים והתחרותיות הנדרשת כדי להגיע אל היעדים, מעודדים את בני הנוער ונותנים להם הרגשת סיפוק, הערכה ועידוד. לצורך ריענון הפעילות ויצירת אוירה טובה בסניף, וכן על מנת להגיע לנערים חדשים ולצרפם לפעילות, ב'אור ישראלי' שואפים לקיים פעם בשבוע ערבי גיבוש יצירתיים וחוויתיים הכוללים סיפורים אישיים, זמרים, ערבי שירה וקריוקי, ורעיונות חדשניים נוספים המוצעים ע"י מפעם לפעם על ידי בני הנוער.

בוגרים

בוגרי התנועה ממשיכים לשמור על קשר עם 'אור ישראלי'. אנו, בהנהלת הארגון משקיעים מחשבה על המשך התקדמותם, גם לאחר ההתגברות וסיום הפעילות בסניף. קשר בוגר, מטרתו להועיל לו, להמשך קידומו ולעתיד החיובי שלו. חיזוק הערכים והכלים שספג בזמן היותו חבר בתנועה, ילוו אותו במשך כל חייו הבוגרים, וימנעו ממנו נפילות אישיות וחברתיות. כחלק מהמחשבה הזו, התנועה מקיימת ערבי בוגרים מדי שנה, שמטרתם חיזוק הקשר בין החברים לתנועה ממנה רכשו את ערכי העם, התורה והארץ. כחלק ממטרת התנועה לסייע לנער בהתקדמות אישית ובלימודים, יוצרים ב'אור ישראל' קשר עם הורי החברים בתנועה ובני משפחתם, כמו גם עם מוריו מבית הספר. במסגרת שילוב המשפחה בקידום בן הנוער, מתקיימים אירועים בהשתתפות בני המשפחות בסניף, ולעיתים בביתם. שיתוף פעולה כזה מועיל לקידום הנער. יחסי האימון והקירבה למשפחה ולסביבה הלימודית, עשויים להשפיע לטובה על בן הנוער. לדחוף אותו להישגים יותר גבוהים בלימודים, לגשר בתנאים מסוימים בחיכוכים הנוצרים בגיל ההתבגרות בין הנער לבין הוריו, וכן לעודדו על פי הצורך. כמו כן, מודרכים המורים בבית הספר, אלו הרואים את בני הנוער מקרוב, כתלמידיהם על בסיס יום יומי, ויכולים לתמוך בהם, ואף במקרה הצורך לדווח על התנהגות חריגה. החדרת הערכים עליהם אנו מתבססים

המפגשים בסניפים שלנו כוללים פעילות מלאה, החל מלימוד המסורת היהודית, לימודי תלמוד, לימודי תנ"ך שיחות וסדנאות בנושא אהבת הזולת, הכרת ההיסטוריה הגיאוגרפית של מדינת ישראל, והענקת שיעורי עזר לקראת בגרויות לבני נוער בתקופות המבחנים. העברת התכנים הלימודיים מתרחשת בצורה חווייתית ומעניינת, כך שכל תכני הלימוד עוברים הסבה והתאמה לסיפור אקטואלי לחיי היום יום במדינת ישראל. בהצגת הבעיה בדרך זו, יצירת שאילתא בניסיון למציאת פתרון, הנער מתחבר לעניין ומחפש לפתור את הקושי בו בחרנו לדון. במקביל, המדריך יכוונו לחומר הנלמד, ושם ימצאו יחד את הפתרון. צורת לימוד זו מחברת מאד את הנער ללימוד החומרים הנלמדים ונותנת לו חשק להמשיך ולהעמיק באופן עצמאי בחומרי הלימוד השונים. גם לגבי לימוד הלכות, הגישה שלנו סוברת כי יש לבחור ספר קל המעביר את הנושא הנלמד בצורה פשוטה ככל הניתן.  

היקפים

כיום מונה הארגון כמאה וחמישים סניפים הפרושים מצפון עד דרום, בהם משתתפים כ-6,000 נערים ונערות, בגילאי כתות ג'-י"ב. החניכים מוצאים בסניפים בית שני ומסגרת משלימה למסגרות החינוך הפורמאליות. בשנים האחרונות התקדמו תחת הארגון עשרות אלפי נערים ונערות הן במבנה האישיותי שרכשו, הן ברמה הרוחנית בהתקרבות לבורא עולם, הן בערכי האדם, והן בקידום לימודי אישי. החניכים רכשו רמה ערכית ומוסרית גבוהה וכך בגרו ויצאו כחברים, שכנים, אחים, בנים, נכדים וכאזרחים המקדמים את סביבתם לשיח מכובד מתוך כבוד ואחווה לאחר באשר הוא אדם. העדויות והתודות לכך מהנערים מההורים ומהקהל בשכונות הפעילות אינן פוסקות מלהגיע ונותנות לכולנו כוחות להמשיך לרתום ולתרום את יכולותינו להמשך הגשמת והרחבת החזון והתנועה החשובה.  

תוכנית עבודה שנתית – רב שנתית – רב שכבתית

מטרת העל של הארגון היא שבסיום התוכנית יהיו בוגריה מצוידים בידע כללי מעמיק במסורת ישראל, במהות ימי השנה, במשמעות חגי ישראל ובעיקר בערכי התורה והמצוות בעניינים שבין אדם לחברו ובין אדם למקום. תוכנית העבודה פועלת מהנחת יסוד לפיה מרביתם המשמעותי של חניכיה יגיעו ללא מושגים כל שהם ביהדות ובערכיה. לפיכך מן ההכרח לאפיין מדרגות לתוכנית רב שנתית שתאפשר רכישת ידע ובעיקר הפנמת מסרי וערכי התורה והיהדות. מאידך מתחייב לפצל את תוכניות העבודה לקבוצות המתאפיינות לפי מצב הקבוצה ומיקומה בסקאלת ההתקדמות. ככלל ניתן לומר כי מאחר ומרבית החניכים מצטרפים באותה שכבת גיל לארגון נראה את חלוקת קבוצות הפעולה בסניף כחלוקה גילאית. "בני יששכר יודעי בינה לעיתים" - התוכנית מחלקת את השנה לתקופות לפי העניין היהודי והתורני המאפיין את התקופה ברוח ספרי ההלכה, המוסר והחסידות. ולפיכך מורכבת כל שנה מ"תקופות-נושא" וכל תקופה מסמלת נושא או קבוצת ערכים לפי לוח השנה. ומכאן שם התוכנית:

במעגלי השנה

בכל שנה מושם דגש ייחודי לאותה שנה והדגשה זו מלווה את בחירת הנושאים שיידונו בתקופות השנה. הנושאים שעל סדר היום משפיעים גם הם על בחירת נושאי התקופות ואפילו לאקטואליה הישראלית והעולמית מקום בדיונים הקבוצתיים. הארגון מקיים את הפעילות בחלוקה ל-3 שכבות: שכבה ראשונה – נועדה למצטרפים ועד לבשלות, מיצוי והתאמה לרמת השכבה הבאה. בשכבה זו דנים במסר התקופתי וההקשר ההלכתי, המסורתי והיהודי, כמו: אסירות תודה – ברכות הנהנין בתקופת ט"ו בשבט, שנאת חינם – ספירת העומר ותקופת החורבן. יחד עם סיפורי התנ"ך וחז"ל דנים החניכים בהדרכת המדריך במהות העניין וההלכות הנגזרות מכך, מסיקים, מנסחים ומשננים את ה'מוסר השכל' אלינו על הדרך ל'סור מרע' ו'עשה משפט ואהבת חסד'. בדרך חווייתית זו ובניסוח עצמי רוכשים חברי השכבה מושגי יסוד 'במעגלי השנה' ומתוך המעגל/ים רוכשים הם לעצמם את ערכי המסורת מתוך דיון וניסוח עצמי. שכבה שניה – לאחר היכרות בסיסית עם מושגי היסוד ובשלותם לפעילות בשכבה הבאה, מתקדמת הפעילות ל'קבוצות דיון' עיוניים מעמיקים סביב אותם ערכים. בשכבה זו ניתן הדגש על דיון אינטלקטואלי המבוסס על חשיבה מנתחת והגיון בריא תוך תרבות דיון וכבוד הדדי לכל אחד בקבוצה המצדדים והחולקים. המדריך או חניך נבחר יציגו מקרה / סיפור שיציף צדדים רעיוניים שונים בהכרעה המשפטית והערכית, בהמשך ניתן להיעזר ולמקד את ה'קבוצת דיון' בציטטות והכרעות קודמות למקרים דומים והכול בהתבסס על ערכים פנימיים, חשיבה והגיון בריאים. האתגר והאחריות להכרעה נכונה והוגנת מפיקים עוצמות פנימיות מהחניכים והזדהותם עם צד מסוים לדיון מחדירה את קבלת השונה ותרבות דיון גם ללא הסכמה. לחלקם די בדעתנות והביטחון העצמי שירכשו בשביל להצדיק את שנות חברותם בארגון ולדרבן את עתידם כמפקדים וכמובילים בעתיד. שכבה שלישית – השלב טרום הפיכתו של החניך ל'בוגר'. שכבה זו מתנהלת כקבוצה עצמאית, המנהלת את סדר יומה לאורך פרק / מסכת שנבחרה ע"י מרכז ההדרכה ובהנחיית רכז הסניף / מדריך חונך המלווים את הקבוצה למציאת מוקדי דיון ערכיים במגוון הנושאים בהם מעמיקים ועליהם מתלווים דיונים אקטואליים המובאים בספרות ההלכה בת זמננו. ההשלכה מהדיונים המופשטים למציאות בת זמנינו, תנגיש את השימוש בידע התיאורטי בהליכות היומיום ותקל על ההיבדלות מהלוך הרוח הקלוקלת בקרב בני הנוער.

גלריית תמונות

הערות שוליים


שגיאות פרמטריות בתבנית:הערות שוליים

פרמטרים ריקים [ 1 ] לא מופיעים בהגדרת התבנית