אחירע בן עינן

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
Gnome-colors-emblem-development-2.svg
הערך נמצא בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה, אתם מתבקשים שלא לערוך את הערך בטרם תוסר ההודעה הזו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניח התבנית.
אם הערך לא נערך במשך שבוע ניתן להסיר את התבנית ולערוך אותו, אך לפני כן רצוי להזכיר את התבנית למשתמש שהניח אותה, באמצעות הודעה בדף שיחתו.

אֲחִירַע בֶּן עֵינָן היה נשיאו של שבט נפתלי בנדודי בני ישראל במדבר.

דמותו

כשאר הנשיאים, מינה ה' את אחירע לפקוד את שבטו יחד עם משה ואהרן במפקד השני של ישראל במדבר. הם מתוארים כ"קְרוּאֵי הָעֵדָה, נְשִׂיאֵי מַטּוֹת אֲבוֹתָם, רָאשֵׁי אַלְפֵי יִשְׂרָאֵל[1]".
בספרי[2] מובא שהנשיאים היו השוטרים שמינו המצרים על בני ישראל במצרים, שהוכו על שלא מלאו בני ישראל את מכסתם[3].
בחז"ל מובא[4] שהנשיאים היו ממאתיים וחמישים מקטירי הקטורת במחלוקת קרח ועדתו, ולפי זה מתו בשנה השנייה ליציאת מצרים[דרוש מקור][מפני ש...] באש שיצאה מאת ה' ושרפה את מקטירי הקטורת.

תרומותיו

יחד עם שאר הנשיאים, תרם אחירע את אבני האפוד והחושן למשכן, ואת השמן והבשמים לשמן המשחה שמן המאור והקטורת.
לכבוד חנוכת המשכן תרם בשותפות עם נשיא נוסף עגלה לעבודת הלווים וכל אחד מהם תרם שור לנשיאת העגלה.

קרבנו בקרבנות הנשיאים

אחירע הקריב את קרבנו ביום האחרון, היום השנים עשר לחנוכת המשכן י"ב בניסן, לאחר פגעיאל בן עכרן נשיא שבט אשר. כסדר חניית השבטים סביב המשכן[5]. טעם נוסף על מיקומו בסדר ההקרבה לאחר נשיא שבט אשר ביאר המדרש, ששבט אשר נקרא על שם אישורן (=שבחם) של ישראל, ושבחם של ישראל הוא מכוח התורה, לכן הקריב אחריו נפתלי שנקרא על שם התורה, שהיא "נופת"[6]. פירוש נוסף מביא המדרש: מפני שכך סדרן יעקב בברכותיו: אשר ואחר כך נפתלי, שברכת שניהם היא על שבח הארץ[7].

ביאור קרבנותיו בחז"ל

המדרש[8] מבאר שקרבנותיו של אחירע סובבים כנגד האבות והאמהות.

המרומז בשמו

חז"ל[9] דורשים את שמו על ארצו הפוריה והמשובחת של שבטו, נפתלי. אחי – לשון "אָחוּ" = מרעה[10], שהייתה ארצו משובחת וטובה למרעה. רע – לשון רצון, (רצון בארמית "רעוא") – שארצו מוציאה פירות כרצון בעליה. בן עינן – משמעות כפולה, ענן ומעיין, על שם שהיו עננים משקים את ארצו מלמעלה ומעיינות מלמטה.
האור החיים[11] מבאר את שמו על פי הנאמר בספרי[12] על הפסוק "נפתלי שבע רצון"שגיאת לואה: (בקריאה לתבנית:הערה) תוכן כפול: תנ"ך וגם 2=דברים.. שהיה נפתלי שמח בחלקו בארץ, וביאר שמו כך: אחי-רע שהיה חלקם של אחיו רע בעיניו לעומת חלקו, ושמח בגורלו.

הנצחת שמו

באזור הגליל המזרחי ועמק החולה שהם בנחלת שבט נפתלי, שבטו של אחירע בן עינן, הונצח שם אביו במספר אתרים, כגון האתר הארכאולוגי עינן, נחל עינן ומאגר עינן.

הערות שוליים

  1. ^ ספר במדבר, פרק א', פסוק ט"ז.
  2. ^ ספרי במדבר פיסקא מה, מובא גם ברש"י ספר במדבר, פרק ז', פסוק ב'.
  3. ^ ראו ספר שמות, פרק ה', פסוק י"ד.
  4. ^ מדרש רבה יח יג, וכן במדרש תנחומא בובר קרח ה, מובא גם ברש"י במדבר טז א
  5. ^ הכתוב בספר במדבר, פרק ז', וכך פירש רבנו בחיי (במדבר ב ב).
  6. ^ כנאמר בפסוק בתהילים על דברי תורה: "מְתוּקִים מִדְּבַשׁ וְנֹפֶת צוּפִים" ספר תהילים, פרק י"ט, פסוק י"א
  7. ^ "מֵֽאָשֵׁר שְׁמֵנָה לַחְמוֹ, וְהוּא יִתֵּן מַֽעֲדַנֵּי מֶֽלֶךְ. נַפְתָּלִי אַיָּלָה שְׁלֻחָה, הַנֹּתֵן אִמְרֵי שָֽׁפֶר" שגיאת לואה: (בקריאה לתבנית:תנ"ך) יש לציין מספר פסוק אחד בלבד בכל פרמטר, ניתן להפריד באמצעות |.ספר בראשית, פרק מ"ט, פסוק כ-כ"א
  8. ^ במדבר רבה, פרשה י"ד
  9. ^ מדרש אגדה במדבר א
  10. ^ "וַתִּרְעֶינָה בָּאָחוּ" ספר בראשית, פרק מ"א, פסוק ב'
  11. ^ על ספר במדבר, פרק ז', פסוק ע"ח
  12. ^ ספרי דברים פיסקא שנ"ה