בג"ץ 8070-98 האגודה לזכויות האזרח בישראל נ׳ משרד הפנים

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
Gnome-edit-clear.svg
יש לערוך ערך זה. הסיבה היא: יש להמיר קישורים חיצוניים והערות שוליים לסגנון המקובל בוויקיפדיה.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית.
יש לערוך ערך זה. הסיבה היא: יש להמיר קישורים חיצוניים והערות שוליים לסגנון המקובל בוויקיפדיה.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית.

בג׳׳ץ 8070/98 האגודה לזכויות האזרח בישראל נ׳ משרד הפנים[1] הוא פסק דין של בית המשפט העליון שניתן ב-24 ביוני 2004, על ידי השופטים דליה דורנר, אליעזר ריבלין ואשר גרוניס.

השאלה המשפטית בעתירה היא בדבר האיסור על המדינה לאפשר גישה ישירה למאגרי המידע על פי חוק מרשם האוכלוסין, התשכ׳׳ה-1965.[2] הגישה למאגרי המידע נעשתה על ידי חיבור מחשב משרד הפנים למחשבים של משרדי הממשלה השונים שנותנים שירות לציבור, ובנוסף למחשבי הבנקים המסחריים המספקים שירות ללקוחותיהם. בית המשפט קבע סעד של צו מוחלט שהאיזון הראוי להגביל את מסירת המידע לעובדי ציבור, יהיה בתקנות או בהנחיות מנהליות, ואילו עניין הבנקים יחייב חקיקה מתאימה.

העתירה התקבלה ברוב קולות של השופטים דורנר וריבלין, כנגד דעתו של השופט גרוניס לעניין העברת המידע ממרשם האוכלוסין אל הבנקים המסחריים. ההשלכות לאחר מתן פסק הדין, הן בדבר השינוי הפרקטי שאותו יחויבו הגופים הממשלתיים והבנקים המסחריים לבצע בעניין נגישות למידע האישי של התושבים והלקוחות.

רקע לפסק הדין

במדינת ישראל עד לעתירה זו, הייתה נהוגה פרקטיקה שבה גופים ממשלתיים ובנקים מסחריים, היו בעלי נגישות למידע אישי של התושבים/לקוחות. כתוצאה מכך אלפי פקידים של משרדי הממשלה השונים, והבנקים המסחריים נחשפו שלא לצורך למידע אישי של אזרחים ותושבים.

פסק הדין

העובדות הרלוונטיות להכרעה

העותרת ביקשה לאסור על המדינה לאפשר גישה ישירה למאגר המידע לפי חוק המרשם, באמצעות חיבור מחשב משרד הפנים, למחשבי נציבות מס הכנסה, המוסד לביטוח לאומי, רשות השידור, בנק ישראל והבנקים המסחריים.[3] העותרת ביקשה כי הדרך היחידה לקבל את אותו המידע לפי חוק המרשם תהיה לפי בקשה אישית המעוגנת בס' 29(ג) לחוק המרשם. בנוסף ביקשה העותרת לחייב את המדינה באמצעות משרד הפנים, לפרסם נהלים בעניין העברת המידע שניתן להעביר ומי זכאי יהיה לקבלו.

השאלה המשפטית

בית המשפט דן בשאלה, האם העברת מידע ממאגר מרשם האוכלוסין לגופים ציבורים ולבנקים המסחריים, מקיימת איזון בין הזכות לפרטיות, לבין האינטרס הציבורי לשמירה על שטף המסחר וקבלת שירות יעיל ומהיר. שאלה נוספת שעלתה בפני בית המשפט היא, האם גם פגיעה קלה בזכות יסוד (הזכות לפרטיות), מחויבת לעמוד במבחני פסקת ההגבלה (מבחני תכלית ומידתיות), והצורך בחקיקה מפורשת למען חיבור מרשם האוכלוסין עם מחשבי הבנקים המסחריים.

החלטת בית המשפט

בית המשפט החליט בדעת רוב של השופטת דורנר ובהסכמת השופט ריבלין לקבל את העתירה. בצו מוחלט נקבע, כי דרישת המידתיות מחייבת למזער את הפגיעה בזכות לפרטיות. מזעור הפגיעה יעשה על ידי צמצום מספר עובדי הציבור שלהם יש גישה למידע, צמצום היקף המידע שנמסר כך שיועבר רק המידע הדרוש בכל מקרה לגופו, וקביעת היקף המידע בהתחשב במטרה שלה הוא נדרש. האיזון הראוי מחייב להגביל את מסירת המידע באמצעות חקיקה מתאימה, ועד שהחקיקה תחוקק יש להעביר מידע, הן לעובדי ציבור והן לבנקים, על בסיס פניות אינדיבידואליות בלבד לפי ס' 29(ג) לחוק המרשם. לפי קביעת בית המשפט, הצו המוחלט יכנס לתוקפו חצי שנה לאחר מתן פסק הדין.

השופט גרוניס (דעת המיעוט) הסכים לתוצאה שאליה הגיעה השופטת דורנר בעניין העברת המידע לגופים הציבוריים, אולם בכל הנוגע אל הבנקים המסחריים קבע כי דין העתירה להידחות.

הנימוקים לתוצאה

השופטת דורנר קבעה כי ניתן לפגוע בזכויות אדם, ובתוכן הזכות לפרטיות, רק וכאשר הפגיעה מקיימת את כל ארבעת המבחנים המצטברים הקבועים בס' 8 לחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו.[4] ההגנה על זכויות אדם מחייבת להקפיד על יישום מבחנים אלו. כל סטייה מאחד המבחנים וללו במקרים קלים, עלולה להביא לפיחות במדרג הזכויות ובכך להחליש את ההגנה עליהן. לעומתה סבר השופט גרוניס שככל שמדובר בהעברת מידע ממרשם האוכלוסין אל הבנקים לצורך אימות פרטים של לקוחות הבנק, הפגיעה היא שולית ולכן אין צורך להעבירה במבחנים של פסקת ההגבלה. השופט גרוניס נימק את עמדתו בכך שהפרקטיקה בה נהגו בעבר היא היעילה והמתבקשת ביותר ליישום הוראת צו איסור הלבנת הון.[4]

בעקבות פסק הדין

מבחינה פרקטית פסק הדין שינה את המציאות בדבר הנגישות למידע של גופים הציבוריים והבנקים המסחריים. כעת לא ניתן להעביר מידע בין הגופים כמו בעבר, אלא על ידי הגשת בקשה פרטנית לפי ס' 29(ג) לחוק המרשם. פסק הדין חיזק את מעמדה וכבודה של הזכות לפרטיות, מה שבא לידי ביטוי בין היתר בהתייחסות אל פסק הדין בפסיקה ובספרות המשפטית כדלהלן:

לקריאה נוספת

ראו גם

קישורים חיצוניים

לקריאה נוספת

הערות שוליים

  1. ^ בג׳׳ץ 8070/98 האגודה לזכויות האזרח בישראל נ׳ משרד הפנים
  2. ^ חוק מרשם האוכלוסין, תשכ"ה-1965
  3. ^ חוק מרשם האוכלוסין, תשכ"ה-1965, סעיף 36
  4. ^ 4.0 4.1 חוק-יסוד: כבוד האדם וחירותו
  5. ^ דנג"ץ 4907/04 איגוד הבנקים בישראל נ' האגודה לזכויות האזרח בישראל
  6. ^ עת"מ (מינהליים ת"א) 28857-06-17 עמותת חברות הסיעוד נ' משרד הביטחון, פסקה 16.2 לפסק דינה של השופטת מיכל אגמון-גונן
  7. ^ ת"א (שלום חי') 28486-07-13 א"פ נ' מורן מעיין, פסקה 12 לפסק דינה של הש' איילת הוך-טל
  8. ^ 8.0 8.1 8.2 8.3
    שגיאות פרמטריות בתבנית:צ-מאמר

    פרמטרי חובה [ שם ] חסרים
    מיכאל בירנהק,
  9. ^
    שגיאות פרמטריות בתבנית:צ-מאמר

    פרמטרי חובה [ שם ] חסרים
    עומר טנא,
  10. ^
    שגיאות פרמטריות בתבנית:צ-מאמר

    פרמטרי חובה [ שם ] חסרים
    מיטל פינטו,
  11. ^
    שגיאות פרמטריות בתבנית:צ-מאמר

    פרמטרי חובה [ שם ] חסרים
    כרמית הבר,
  12. ^
    שגיאות פרמטריות בתבנית:צ-מאמר

    פרמטרי חובה [ שם ] חסרים
    אלי הלם,
  13. ^
    שגיאות פרמטריות בתבנית:צ-מאמר

    פרמטרי חובה [ שם ] חסרים
    אהרון ברק,
  14. ^
    שגיאות פרמטריות בתבנית:צ-מאמר

    פרמטרי חובה [ שם ] חסרים
    דן חי,
Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0