ביקוש מושרה

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
Crystal Clear app help index.svg
ערך ללא מקורות
בערך זה אין מקורות ביבליוגרפיים כלל, לא ברור על מה מסתמך הכתוב וייתכן שמדובר במחקר מקורי.

אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה.

ערך ללא מקורות
בערך זה אין מקורות ביבליוגרפיים כלל, לא ברור על מה מסתמך הכתוב וייתכן שמדובר במחקר מקורי.

אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה.

Gnome-edit-clear.svg
יש לערוך ערך זה. הסיבה היא: ויקיזציה.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית.
יש לערוך ערך זה. הסיבה היא: ויקיזציה.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית.

ביקוש מושרהאנגלית: Induced demand) הוא מצב בכלכלה שבו ככל שמגדילים את כמות ההיצע של מוצר מסוים, גם הביקוש אליו עולה. תופעה זו, יוצרת מצב בעייתי שאינו נגמר, כאשר מעלים את כמות ההיצע, גם הביקוש עולה ובכך כמות ההיצע יורדת, לכן נדרש להגדיל יותר את ההיצע, הביקוש גדל עוד יותר וההיצע קטן עוד יותר.

כך למשל כאשר מרחיבים את מספר הנתיבים בכביש, הדבר לא מקטין את כמות הפקקים לאורך זמן מפני שאם זמן הנסיעה בכביש היה כ10 דקות בשעות העומס לאחר הוספת הנתיבים הוא ירד ונהגים המוכנים לנסוע רק זמן קטן מ-10 דקות יעשו בו שימוש עד שהעלייה בנפח התנועה תגדיל את זמן הנסיעה בחזרה אל 10 דקות ואף יותר.

תופעת הביקוש המושרה, נוצרת כאשר יש אוכלוסייה שמוכנה להשתמש במוצר מסוים בכל מחיר, למשל שימוש בכביש מסוים ללא תלות בזמן הנסיעה. אך ישנה אוכלוסייה נוספת, שמוכנה להשתמש בכביש רק בתנאים מסוימים, למשל כאשר זמן הנסיעה קטן מסף מסוים. הגדלת כמות הנתיבים בכביש גורמת לעוד ועוד אנשים לנסוע בכביש, אנשים שלא נסעו בכביש לפני כן וגורמת רק לעוד יותר פקקים.

על מנת לפתור את התופעה, הפתרון הוא לא הגדלת ההיצע עוד ועוד, אלא הצעת חלופות אטרקטיביות תוך כדי הקטנת ההיצע, במקרה של פקקים בכבישים - הקמה של מערך תחבורה ציבורית יעיל, שבילי אופניים ודרכים נעימות להליכה ברגל, וזאת על חשבון נתיבים ומקומות חנייה. למעשה ישנו עקרון בתחבורה הקובע שזמן הנסיעה ברכב פרטי במקטע מסוים ימשיך לגדול עד שידביק את הזמן הנסיעה בתחבורה ציבורית באותו מקטע.[דרוש מקור] הקטנת ההיצע והצעת חלופות אטרקטיביות תגרום לכך שרק מי שאין לו עוד אופציות ורק מי שמחויב להשתמש במוצר, ישתמש בו.

P Economy.png ערך זה הוא קצרמר בנושא כלכלה. אתם מוזמנים לתרום למכלול ולהרחיב אותו.
Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0