בלו אוריג'ין

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

שגיאת לואה ביחידה יחידה:תבנית_מידע בשורה 261: תבנית חברה מסחרית ריקה. בלו אוריג'ין (באנגלית: Blue Origin - "מקור כחול") היא חברה פרטית אמריקנית המפתחת מנועים רקטיים, טילי שיגור לחלל, וכן שירותי תיירות לחלל. החברה הוקמה בידי איש העסקים ג'ף בזוס.

החברה הוקמה בשנת 2000 אך בתחילה נהגה בחשאיות, ורק בשנת 2006 הגיע דבר קיומה לידיעת הציבור הרחב. מדובר בחברה קטנה יחסית, שהעסיקה באמצע 2018 כ-1,500 עובדים.

החברה בונה או מתכננת לבנות שלושה טילים שונים, כולם מיועדים לשימוש חוזר (בדומה לטילי פאלקון 9 של המתחרה SpaceX).

  • ניו שפרד: טיל קטן בעל שלב אחד בלבד, המיועד להביא קפסולה ובה עד שישה אנשים לגובה של כ-100 קילומטר במהירות אופקית אפס.
  • ניו גלן: טיל תלת שלבי לשיגור מטענים כבדים של עד כ-40 טון למסלול נמוך סביב כדור הארץ, גובהו מתוכנן להיות 99 מטר וקוטרו 7 מטר.[1]
  • ניו ארמסטרונג: ישנו תכנון עתידי לבנות טיל חזק אף יותר, שיעלה ביכולותיו על סטורן 5.

הטילים נקראים כולם על שם אסטרונאוטים אמריקאים פורצי דרך, ניו שפרד על שם אלן שפרד האסטרונאוט האמריקני הראשון שהגיע לחלל בטיסה תת-מסלולית, ניו גלן על שם ג'ון גלן האמריקני הראשון שהגיע למסלול הקפה סביב כדור הארץ, וניל ארמסטרונג קרוי על שם האסטרונאוט הראשון שהניח את כף רגלו על אדמת הירח - ניל ארמסטרונג. שמות הטילים משקפים את יכולותיהם, החל מטיסה קצרה אל גבול החלל ועד הנחתת עשרות טונות על גרם שמימי אחר.

בלו אוריג'ין עמלה גם על פיתוח מנועי דלק נוזלי לטילים, המבוססים על מתאן (BE4 שמם), מנועים אלה צפויים להשתלב בטיל ניו גלן, וכן בטיל וולקן שמפתחת חברת ULA שאמור להחליף את הטילים דלתא 4 ואטלס 5.[2] בנוסף, היא מתכננת חללית לא מאוישת בשם בלו מון שתוכל להנחית מטען במשקל של כחמישה טון על אדמת הירח.

היסטוריית הטיסות של ניו שפרד

בלו אוריג'ין בנתה עד כה 4 טילים מדגם ניו שפרד שטסו כ-15 פעמים בהם גם טיסה מאוישת אחת.

הראשון שוגר באפריל 2015 והגיע לגובה 93.5 קילומטר, אך הוא התרסק בניסיון הנחיתה.

השני שוגר בנובמבר 2015, הגיע לגובה של כ-105 קילומטר ונחת בהצלחה סמוך לנקודה ממנה שוגר. בכך ניו שפרד היה לטיל הראשון שהגיע לחלל ונחת חזרה על כדור הארץ. בכך הקדים ניו שפרד את פאלקון 9 במספר שבועות, (אם כי פאלקון 9 כבד ומגיע למהירויות גבוהות יותר ולכן השבתו ארצה היא אתגר גדול הרבה יותר) לאחר מכן התבצעו עוד ארבע טיסות, ובכולם הטיל והקפסולה שבראשו נחתו בהצלחה.

שיגור נוסף הראוי לציון התרחש ביולי 2018 אז נעשה ניסוי בהפעלת מנועי ההימלטות בגובה רב וכך נקבע שיא חדש בגובה אליה הגיע הקפסולה שבראשו - 118.8 קילומטר.

ביולי 2021 לראשונה בוצע לראשונה שיגור מאויש של ניו שפרד לגובה של 107 ק"מ, בקפסולה שהותקנה בראשו היו 4 אנשים:

ג'ף בזוס, מייסד ומנכ"ל החברה, אחיו הצעיר מארק בזוס, וואלי פאנק - אחת מנשות "מרקורי 13", שהוכשרה כאסטרונאוטית אך מעולם לא טסה בפועל לחלל, בכך וואלי בת ה-82 זכתה בתואר האסטרונאוטית המבוגרת ביותר והחליפה את ג'ון גלן ששוגר על גבי מעבורת החלל כשהיה בן 77. הנוסע הרביעי היה אוליבר דאמן, נער בן 18 בנו של מנהל קרן הון סיכון ששילם על הטיסה, אוליבר הוא האדם הצעיר ביותר שביקר בחלל מאז ומעולם.

מימון

רוב המימון של החברה מגיע מכיסו הפרטי של ג'ף בזוס (ב-2017 לדוגמה פורסם כי הוא מכר מניות של אמזון בשווי מיליארד דולר לשם כך) אך חלקו מגיע ממקורות אחרים: באוקטובר 2018 הודיע חיל האוויר האמריקאי על מענק בן 500 מיליון דולר כדי לסייע בפיתוח הטיל ניו גלן (סכום דומה ניתן לפיתוח הטיל אומגה של Orbital ATK ווולקן של ULA), כחלק מתוכנית כללית לתמוך ביכולות שיגור מגוונות מאדמת ארצות הברית. בנוסף החברה מרוויחה סכומים לא גבוהים תמורת הצבת ניסויים של נאס"א בטיסות הניסוי של ניו שפרד.

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא בלו אוריג'ין בוויקישיתוף

הערות שוליים

  1. ^ אליסף קוספמן, בלו אוריג'ין מציגה טיל חדש ענק, באתר הידען
  2. ^ ULA To Invest in Blue Origin Engine as RD-180 Replacement, באתר Space news, ‏17 בספטמבר 2014
Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0