בראשית ברא

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
בראשית ברא
....In The Beginning
Natanaviezer.JPG
מידע כללי
מאת נתן אביעזר
שפת המקור אנגלית
סוגה תורה ומדע
הוצאה
תאריך הוצאה 1993
מספר עמודים 143
הוצאה בעברית
הוצאה הוצאת "חדקל"
תאריך 1993
תרגום דוד אביעזר
קישורים חיצוניים
מסת"ב מסת"ב 0881253286

בראשית ברא הוא ספרו של פרופסור נתן אביעזר, פרופסור לפיזיקה באוניברסיטת בר-אילן, המנסה ליישב את הסתירות בין המדע ובין התורה לגבי בריאת העולם והתפתחות החיים התבוניים.

הספר נכתב במקור באנגלית ונקרא: "....In The Beginning" (פתיחת ספר בראשית בשפה האנגלית). הוא תורגם לעברית בשם "בראשית ברא" על ידי קרובו של נתן אביעזר, דוד אביעזר, ויצא לאור בהוצאת "חדקל" (1993).

בספר נוקט נתן אביעזר את הגישה המפרשת כלפי התורה, כלומר, הוא יוצא מתוך נקודת הנחה שמונחי הזמן ותיאורי הבריאה המצוינים בסיפור הבריאה שבספר בראשית אינם כפשוטם, כך שאין כל סתירה בין סיפור הבריאה כפי שמופיע בספר בראשית ובין התאוריה המדעית המקובלת היום, תאוריית המפץ הגדול.

מבוא

כריכת הספר במהדורה האנגלית

התאוריה הפיזיקלית שמתארת את היווצרות היקום מנוגדת לפירוש המקובל לתיאור התורני המופיע בפרק א' של ספר בראשית של בריאת העולם בשישה ימים על ידי אלקים. התחומים העיקריים שבהם נראה שיש סתירה בין פשט התורה לבין המדע המודרני הם: גיל היקום והיווצרותו (המפץ הגדול או בריאה אלוקית), ויצירת החי והאדם (בריאה אלקית מכוונת ומיידית או תהליך אבלוציוני אקראי האורך זמן רב). במשך הזמן, אישים מאמינים שונים הציעו תירוצים שונים לסתירות אלה, החל משלילה מוחלטת של המדע המודרני בטענה שתורת האלקים היא האמת האבסולוטית ולא ייתכן אחרת, ועד הטענה שהתורה איננה ספר מדע אלא ספר תאולוגיה, וככזאת היא אינה מחויבת לדיוק מדעי. 'בראשית ברא' מציג גישה שבה התורה ותפיסת המדע עולים בקנה אחד, ללא סתירה.

בספר מסביר נתן אביעזר את סיפור הבריאה בהתאם לגישה הטוענת שהסתירות נובעות מפירוש פשטני של ההגדים התורתיים, מתוך הנחה שכוונת דברי האלקים היא כפי המשתמע מפשטות הדברים, אולם חז"ל אומרים שכל אשר נאמר בפרשת הבריאה איננו כפשוטו, אלא "סתרי תורה" ויש להבינו באופן סימבולי ומטאפורי: ששת ימי הבריאה אינם יממות כמשמעותם כלפינו - בין היתר מפני שעד לבריאת מערכת השמש אין משמעות למושג "יום", אלא הכוונה לשישה "שלבים" או "תקופות". פרשנותו של אביעזרי מתבססת על ספרו של הרב אליהו מונק "שבעת ימי בראשית" בו מפרש הרב מונק את המילה "יום" בימי הבריאה כיחידת זמן ארוכה הרבה יותר.

תוכן ומבנה הספר

הספר מחולק למספר פרקים, כשכל פרק מתחיל בציטוטים רלוונטיים מסיפור הבריאה בספר בראשית, פרק לכל יום בסיפור הבריאה המוקדש לדברים שנוצרו ביום זה לפי התפיסה המקראית. לאחר מכן, מועלות קושיות על ציטוט הפשט המקראי; דברים שאינם עולים יחד עם השקפת העולם המדעית המקובלת על היווצרות היקום ותחילת החיים בכדור הארץ, ואז, מובאת השקפת העולם המדעית המקובלת לגבי העניין. לאחר מכן הא מציע דרך לפרש את הכתוב בצורה השונה ממובנה הפשטני על מנת שתתאים לתאוריה המדעית המקובלת.[1] ויתרה מכך, הוא מראה כיצד המדע שופך אור חדש על פסוקים שעד כה היו סתומים. כך שלא רק שהמדע אינו סותר את התורה, אלא הוא אף נעשה כלי חשוב להבנתה.

פרקים

  • היום הראשון: ראשיתו של היקום
  • היום השני: היווצרות מערכת השמש
  • היום השלישי: הופעת היבשה והצמחים
  • היום הרביעי: מועדים, ימים ושנים
  • היום החמישי: (חלק א'): אבולוציה
  • היום החמישי: (חלק ב'): מקור החיים
  • היום החמישי: (חלק ג'): עולם החי
  • היום השישי (חלק א'): ייחודו של האדם
  • היום השישי (חלק ב'): האדם - נזר הבריאה
  • אחר ששת ימי בראשית: ראשית תולדות האדם
  • השקפות ועקרונות
  • נספח
  • פרשני התורה והבריאה

ראו גם

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ אם כי בחלקים מהספר מציג אביעזר גישה העומדת בניגוד לקונצנזוס המדעי לגבי תורת האבולוציה, למשל כאדם מאמין הוא טוען שהברירה הטבעית אינה הגורם המניע את התפתחות המינים אלא ההשגחה האלקית.
Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0