גשר אלאמיו

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
גשר אלאמיו
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית

גשר אלאמיוספרדית: Puente del Alamillo) הוא מבנה בסביליה, ספרד, המשתרע על פני תעלת אלפונסו ה-13, ומאפשר גישה ללה קרטוחה, חצי אי הממוקם בין התעלה לגואדלקיביר. הגשר נבנה כחלק מעבודות תשתית שנערכו לקראת תערוכת אקספו 92, שנערכה באי. בניית הגשר החלה בשנת 1989 והושלמה בשנת 1992. הגשר תוכנן על ידי סנטיאגו קלטרווה.[1]

תיאור

את הרעיון הסטטי של הגשר מסוג מעוגן כבלים עם תורן זיזי, ניתן לייחס לפסל משנת 1986 של קלטרווה שכותרתו "טורסו רץ", שבו קוביות שיש מוערמות בנטייה מאוזנות על ידי חוט מתוח. גשר אלאמיו מורכב מתורן פלדה יחיד בגובה 142 מטרים, ממולא בבטון מזוין ונטוי לאחור בזווית של 58 מעלות, התורן מחזיק מפתח של כ־200 מטרים בעזרת שלושה עשר זוגות כבלים. מכיוון שמשקל התורן נועד להיות מספיק כדי לאזן את הסיפון, אין צורך בתורן וכבלים נוספים בצידו השני.[2]

הכוונה המקורית הייתה לבנות שני גשרים סימטריים משני צידי האי, אך בסופו של דבר העיצוב האסימטרי הייחודי של האלאמיו הוכיח את עצמו כבולט ביותר.[2]

סיפון (הדק) הגשר מורכב מקורת פלדה בעל חתך משושה, שמשמשת כעמוד שדרה שאליו מחוברים כבלי המתיחה. כנפיים צדדיות מפלדה, שבולטות מהקורה המשושת, נושאות את נתיבי התחבורה – שלושה בכל צד. החלק העליון של הקורה המשושת, שמוגבה ב-1.6 מטר מעל מפלס הכביש, משמש כשטח מוגבה למעבר הולכי רגל ורוכבי אופניים, בין שני כיווני התנועה.[3]

הגשר ייצג את שאיפותיה של העיר סביליה לקראת תערוכת האקספו, ניתן לראותו מראש החירלדה הגג הסנטימנטלי של העיר, המחבר בין עברה להווה של סביליה. בדומה לגשר ברוקלין, ישנו שביל הליכה מוגבה להולכי רגל. גשר אלאמיו כולל נקודת תצפית בראש התורן המשופע, הנגישה באמצעות גרם מדרגות פנימי.

גשר אלאמיו הוא גשר מעוגן הכבלים הראשון שמאוזן אך ורק באמצעות משקלו של התורן העצום, ואינו דורש שום סוג של עמודים או עיגון נוסף. למרות שהוצבו תחת לגשר 54 כלונסאות פלדה, הם פועלים רק באופן פסיבי. אחריו באו גשרים דומים ביניהם גשר השמש ברדינג, קליפורניה (2004), גשר להולכי רגל בשדרת מסוגיון באתונה וגשר המיתרים בירושלים (2008).

ביקורת

גשר אלמילו משנת 1992
גשר ארסמוס 1996

בעוד שגשר אלאמיו זוכה לשבחים רבים מבחינה אסתטית,[4] ניתוח הנדסי שלו מראה כי יש לו צורה מבנית דינמית לא יעילה בגלל היעדר תומכים או עיגון המספקים כוח החזרה תחת עומסים משתנים. אינדיקציה אחת לכך היא המשקל המוגזם של רכיב העמוד הנדרש בגשר אלאמיו בהשוואה לגשרים אחרים דומים, כמו גשר ארסמוס ברוטרדם שנבנה ב-1996, שגם הוא מורכב מתורן נוטה לאחור. המסה הכוללת של תורן גשר אלאמיו גדולה פי 10 ממסת התורן של גשר ארסמוס, אשר המפתח שלו ארוך אף יותר מזה של אלאמיו.[5]

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא גשר אלאמיו בוויקישיתוף

הערות שוליים

  1. Pollalis, Spiro N. (באוגוסט 2002). What Is a Bridge? The Making of Calatrava's Bridge in Seville. MIT Press. pp. 199, 146 illus. ISBN 9780262661348. {{cite book}}: (עזרה)
  2. ^ 2.0 2.1 Calatrava, Santiago. "Alamillo Bridge & Cartuja Viaduct". calatrava.com. נבדק ב-11 במאי 2020. {{cite web}}: (עזרה)
  3. "Puente de Alamillo (Harp Bridge) Seville, Andalusia, Spain". bristol.ac.uk. נבדק ב-11 במאי 2020. 44 Pictures from Robert Gregory & David Blockley, UK - September 2008 {{cite web}}: (עזרה)
  4. McQuaid, Matilda. "Santiago Calatrava: structure and expression" (PDF). MOMA. The Museum of Modern Art: Distributed by H.N. Abrams. נבדק ב-13 במאי 2020. {{cite web}}: (עזרה)
  5. Guest, James K.; Draper, Powell; Billington, David P. (באוקטובר 2013). "Santiago Calatrava's Alamillo Bridge and the Idea of the Structural Engineer as Artist". ASCE library. Journal of Bridge Engineering 18 (10), 936-945. doi:10.1061/(ASCE)BE.1943-5592.0000445. נבדק ב-13 במאי 2020. Here a thorough structural analysis of one of Calatrava’s most well-known bridges is performed to determine how well it achieves the goals of structural engineering. {{cite web}}: (עזרה)
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

גשר אלאמיו41533374Q1353494