גשר הרכבת אל חמה

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
צילום משנת 2012 של הגשר ההרוס
צילום משנת 1946 של הגשר ההרוס זמן קצר לאחר פיצוצו
צילום משנת 1919 של הגשר בשיפוצים לאחר פיצוצו

גשר הרכבת אל חַמָּה (גשר חמה, גשר ג'סר אל האווי, גשר הרוחות) הוא גשר שנבנה על ידי העות'מאנים, מעל הירמוך, בקרבת אתר אל-חמה, ועליו הונחה מסילת הרכבת דרעא-צמח. הגשר שחובל מספר פעמים על מנת לנסות למנוע את תנועת הרכבות בין שתי גדות הירדן הופל בליל הגשרים ולא תוקן שוב.

ההיסטוריה של הגשר

גשר הרכבת "אל חמה" שעל הירמוך היה חלק מתשתית שלוחת הרכבת החג'אזית מדרעא לחיפה. היוזם והמממן של שלוחה זו, והגשרים לאורכה, היה הסולטאן העות'מאני עבדול חמיד השני. הוא מינה את המהנדס הגרמני היינריך אוגוסט מייסנר לתכנן את תשתית המסילה.

בשנת 1903 החלו בחיפה העבודות לבניית השלוחה כשכבר בינואר 1904 נחנך הקטע הראשון בן 59 ק"מ בין תחנת הרכבת חיפה מזרח לתחנת הרכבת בית שאן. ב-15 באוקטובר 1905 נחנכה המסילה לכל אורכה. בהתאם לתאריכים אלו נבנה הגשר בין 1904 ל-1905.

לאחר השלמתו נעו על הגשר רכבות מחיפה לדמשק ובחזרה (נסיעה שארכה כ-3 שעות). במהלך השנים חובל הגשר 3 פעמים[1]:

  • ב-17 ביוני 1916 פוצץ הגשר אך תוקן תוך תקופה קצרה. קיים חוסר בהירות לגבי מבצעי הפיגוע ומניעיהם אולם ההשערה היא שהפעולה נעשתה כתגובה להחלטות שהתקבלו בהסכם סייקס-פיקו בנוגע לניתוק יישובי אצבע הגליל.
  • ב-16 ביוני 1946 הוציא הפלמ"ח לפועל את מבצע מרכולת (ידוע גם כליל הגשרים) במהלכו חובלו 10 גשרים בגבולות הארץ (גשרי רכבת וגשרי רכב) במחאה על המשך מדיניות הספר הלבן של ממשלת בריטניה. אחד הגשרים שפוצץ באותו לילה היה גשר אל חמה שעל הירמוך. הפעולה בוצעה על ידי יחידה של כ 40 לוחמים ולוחמות, מפלוגה ג' בגדוד השלישי של הפלמ"ח, בפיקודו של אהרון ספקטור. הלוחמים יצאו מקיבוץ אפיקים, הגיעו לגשר (אותו מצאו ריק משומרים) ופוצצו אותו בשעה 23:30 עם 400 ק"ג חומר נפץ מסוג ג'לניט. לאחר הפיצוץ נסוגו הלוחמים דרך הגדה המזרחית של הירמוך, וחצו אותו לקיבוץ אשדות יעקב. לאחר חבלה זו לא תוקן הגשר ומבין 10 הגשרים שחובלו זה הגשר היחיד שנשאר היום במצבו כפי שהיה ביום הפיצוץ.

בעקבות החבלה פסקה תנועת הרכבות לאורך כל המסילה כך שמי שרצה להגיע ברכבת מחיפה לדמשק נסע עד תחנת הרכבת בצמח, לקח הסעה לתחנת הרכבת אל חמה שם עלה על הרכבת לדמשק. לאחר שנקבע שערוץ הירמוך יהיה קו הגבול עם ירדן נסגר אזור הגשר מסיבות ביטחוניות.

מבנה הגשר

גשר אל חמה היה הגשר השני מעל הירמוך (הגשר הראשון היה ליד תחנת הכח בנהריים). הוא הוקם ברום של 180 מטר מתחת לפני הים ובמרחק של כ-93 ק"מ מתחנת חיפה מזרח (נקודת האפס). אורך הגשר הוא כ-130 מטר[2] וגובהו כ-20 מטר מעל ערוץ הירמוך. הגשר נתמך על ידי 2 אומנות מצידי הערוץ שנבנו מאבן בזלת ובטון וכן על ידי מספר קשתות אבן בגדה הדרומית. הגשר עצמו נבנה מ-3 יחידות של מסבכי מתכת כשהיחידה המרכזית הייתה זו שנפלה לנחל.

מצפה גשר אל חמה

התצפית ממצפור גשר אל-חמה והגשר ההרוס ברקע, 2016

ביוני 2016, במלאת 70 שנים לליל הגשרים, נחנך מצפור גשר אל חמה. המצפור ממוקם סמוך למוצב "ברכה" הנטוש, בכביש העולה מחמת גדר. מהמצפור ניתן לראות את שרידי גשר אל חמה שעל הירמוך. במקום הוצב שלט המספר את סיפור הגשר ואת פיצוצו בליל הגשרים.

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא גשר הרכבת אל חמה בוויקישיתוף

הערות שוליים

  1. ^ הייתה תוכנית לחבל בגשר על ידי מחתרת ניל"י ב-1917 אולם התוכנית לא התממשה
  2. ^ היה זה הגשר הארוך ביותר בארץ ישראל באותה תקופה


Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0