גשר סולי
![]() | |
גשר סולי | |
מידע כללי | |
---|---|
סוג | גשר קשתות |
על שם | מקסימיליאן דה בט'ון, דוכס סולי (צר') |
מיקום | פריז |
מדינה |
![]() |
בעלים | עיריית פריז |
הקמה ובנייה | |
תקופת הבנייה | 1875–1876 |
תאריך פתיחה רשמי | 25 באוגוסט 1877 |
חברת בנייה | זורט וסיה |
חומרי בנייה | מתכת, בטון ואבן |
אדריכל | פול וודרי וגוסטב ברוסלין |
סגנון אדריכלי | ניאו קלסיקה |
מידות | |
אורך |
159 מטר 76 מטר |
רוחב | 20 מטר |
מידע טכני | |
מפתחים | 6 |
מִפְתָּח מרבי | 49 מטר |
קואורדינטות | 48°51′00″N 2°21′32″E / 48.85°N 2.358889°E |
גשר סולי (בצרפתית: Pont de Sully) הוא גשר קשתות מברזל שנבנה במאה ה-19 מעל נהר הסן. הגשר עובר דרך האי איל סן לואי ומחבר את הרובע הרביעי (על הגדה הימנית) עם שדרות סן ז'רמן והרובע החמישי (על הגדה השמאלית).
הגשר נקרא על שם מקסימיליאן דה בט'ון, דוכס סולי (צר') שגר בסמוך למקום הקמת הגשר.
ההיסטוריה של הגשר
הגשר הראשון
בשנים 1836–1837 הוקם במקום גשר הולכי רגל תלוי. מכיוון שהאי איל סן לואי חילק את הגשר לשניים, נקרא כל חלק בשם אחר. החלק שחיבר את האי לגדה הימנית נקרא "גשר דמייט" (Passerelle Damiette) בעוד שהגשר שחיבר את האי לגדה השמאלית נקרא "גשר קונסטנטין" (Passerelle de Constantine).
אורך הגשרים היה 58 מטר ו-77 מטר ורוחבם היה שלושה מטר. עלות בניית שני הגשרים היה 380,000 פרנקים ישנים[1].
עם סיום בנייתם נמסר הזיכיון לגביית דמי מעבר דרכם למר דה בומון (de Beaumont) שבינואר 1838 הציב שערים על הגשר למרות גביית המס.
במהלך מהפכת 1848 נהרס גשר דמייט על ידי המורדים.
ב-1852 רכשה מועצת פריז את הזיכיון על הגשרים תמורת כ-200,000 פרנקים שסוכם שישולמו בתשלומים במשך 10 שנים.
ב-1872 נהרס גשר קונסטנטין עקב קורוזיה של הכבלים שהחזיקו את הגשר.
הגשר השני
החוזה לתכנון ובניית הגשר השני נמסר לפול וודרי (Paul Vaudrey) וגוסטב ברוסלין (Gustave Brosselin) וייצור קונסטרוקציית הפלדה נמסר לחברת זורט וסיה (company Joret et Cie).
הגשר הוקם במסגרת תוכנית אוסמן להתחדשות פריז. בנייתו הושלמה ב-1876 והוא נחנך ב-25 באוגוסט 1877 ואז גם קיבל את שמו, גשר סולי, על שם מקסימיליאן דה בט'ון, דוכס סולי (צר') שהיה שר בממשלת אנרי הרביעי, מלך צרפת.
מבנה הגשר
הגשר, כאמור, מורכב משני חלקים שנבנו באותו סגנון תוך שימוש בעמודי בטון ואבן וקורות מתכת:
- אורך החלק הארוך הוא 159 מטר והוא מקשר את איל סן לואי לגדה השמאלית. לגשר שלוש קשתות מתכת הנשענות על שני עמודים העומדים בנהר הסן. מפתח הקשת האמצעית 49 מטר ומפתח שתי הקשתות הצדדיות 46 מטר[2].
- אורך החלק הקצר 76 מטר והוא מקשר בין האי לגדה הימנית. לגשר שלוש קשתות כשמפתח הקשת המרכזית, העשויה ממתכת, 46 מטר והמפתח של הקשתות הצדדיות, העשויות מאבן, 15 מטר[3].
רוחב שני חלקי הגשר אחיד והוא 20 מטר כש-12 מטר מיועדים לכלי רכב ושמונה מטר להולכי רגל.
במרכזו, עובר הגשר בקצהו המערבי של האי איל סן לואי ובנקודת המעבר הוקם פארק ציבורי.
גלריה
-
שלט חרוט שהותקן על הגשר השני עם הקמתו
-
תחריט של הגשר השני (הקצר) מ-1892
-
שם יצרן הקונסטרוקציה מ-1875 חרוט על הגשר השני
-
אחת הקשתות של הגשר
-
מבט ממערב על קצהו של איל סן לואי ושני חלקי הגשר
-
תחריט של הגשר הראשון (התלוי) המתאר את פעולות התיקון של הגשר לאחר התמוטטותו
-
תחריט מ-1865 של הגשר הראשון – גשר קונסטנטין (התלוי)
-
תחריט מ-1840 של הגשר הראשון – גשר דמייט (התלוי) מ-1840
קישורים חיצוניים
- גשר סולי, באתר lerendezvousdumathurin.com (בצרפתית)
- גשר סולי, באתר paris1900.lartnouveau.com (בצרפתית)
- גשר סולי, באתר paris.fr (בארכיון) (בצרפתית)
- גשר סולי, באתר parisjetaime.com (בצרפתית)
- גשר סולי, באתר travelfranceonline.com
- גשר סולי, באתר eutouring.com
- תמונות של גשר סולי, באתר gettyimages.com
- גשר סולי, באתר theparisianguide.com
הערות שוליים
- ↑ גשר דמייט, באתר structurae.net
- ↑ החלק הארוך של גשר סולי, באתר structurae.net
- ↑ החלק הקצר של גשר סולי, באתר structurae.net
גשר סולי40878891Q1196688