דיירי קווין

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש


שגיאות פרמטריות בתבנית:חברה מסחרית

שימוש בפרמטרים מיושנים [ אנשי מפתח ]

דיירי קווין
Dairy Queen
200px-Dairy Queen logo.svg.png
נתונים כלליים
סוג רשת לממכר גלידה ומזון מהיר
מוטו DQ Something Different
מייסדים ג'ון פרמונט מק'קאלוו
תקופת הפעילות 4 באוגוסט 1938 – הווה (85 שנים)
משרד ראשי אדינה, מינסוטה, ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
בעלות Berkshire Hathaway
מוצרים עיקריים גלידה, מזון מהיר
הכנסות 476 מיליון דולר (2006)
אנשי מפתח

וורן באפט

צ'ארלס ו' מוטי (מנכ"ל)
 
www.dairyqueen.com

דיירי קוויןאנגלית: Dairy Queen, או בקיצור DQ) היא רשת אמריקאית של גלידריות וחנויות לממכר מזון מהיר. החנות הראשונה ברשת נוסדה בשנת 1938 על ידי ג'ון מק'קאלוו, ומאז 1940 היא הרחיבה את פעילותה בארצות הברית ובמדינות אחרות באמצעות שיטת הזכיינות. הזכיינית הגדולה ביותר של החברה היא Texas Dairy Queen Operating Council המפעילה את מרבית סניפי הרשת בטקסס. החברה המחזיקה בזכויות על המותג היא דיירי קווין אינטרנשיונל, ובארצות הברית היא פועלת באמצעות חברת הבת אמריקן דיירי קווין. בסוף 2006 דיווחה דיירי קווין כי ברשת יותר מ-5,700 סניפים ביותר מתריסר מדינות (מהם 4,600 בארצות הברית).

היסטוריה

ב-4 באוגוסט 1938 ביקשו ג'ון פרימונט מק'קאלוו ואביו, יצרני חלב מאילינוי שבארצות הברית מלקוחם וידיד המשפחה שרווד דיק "שרב" נובל, בן 30 מקלמונס, איווה, למכור בגלידריה שלו (Sherb's) שבקאנאקי, אילינוי, קינוח חלבי קפוא חדש (מעין גלידה אמריקאית) שייצרו במפעלם. כל מנה נמכרה תמורת 10 סנטים. החנות הראשונה בשם דיירי קווין נפתחה בג'ולייט, אילינוי, ב-22 ביוני 1940. דיירי קווין הייתה חלוצה בתחום הזכיינות, וכך מ-10 חנויות בשנת 1941 צמחה ל-100 חנויות בשנת 1947, 1,446 חנויות ב-1950 ו-2,600 חנויות ב-1955. כיום, כאמור, יש ברשת למעלה מ-5,700 סניפים. החנות הראשונה מחוץ לארצות הברית נפתחה באסטבן, בססקצ'ואן שבקנדה בשנת 1953. בשנת 1959 נכנס לשימוש הלוגו המוכר של החברה (ראו הרחבה בהמשך). בשנת 1962 שינתה החברה את שמה לאינטרנשיונל דיירי קווין (IDQ). חברה זו נרכשה על ידי חברת ההשקעות ברקשייר האת'וויי של וורן באפט ב-1998 ונמצאת בבעלותה המלאה.

מוצרים

מגוון המוצרים של הרשת התרחב בהדרגה במרוצת השנים. אל הקינוח המקורי התווספו מילקשייקים בשנת 1949, בננה ספליט ב-1951, שלגונים ב-1955, "ברד" (Mr. Misty Slush) ב-1961. בשנת 1958 נוספו לתפריט גם המבורגרים ומינים אחרים של מזון מבושל תחת המותג Brazier.

בשנת 1985 התווסף לתפריט המוצר הפופולרי Blizzard Treat. המוצר, אשר פותח על ידי ריצ'רד, רונלד וראלף מד מאיווה, מבוסס על גלידה שלתוכה מעורבבים שברי עוגיות, בראוניז או מיני מתיקה אחרים. מאז השקתו ועד לקיץ 2007 נמכרו כ-175 מיליון מנות. הטעמים המבוקשים ביותר עם עוגיות אוריאו, עוגיות שבבי שוקולד, M&M's, ריס (חטיף בוטנים), קיט קאט ובאטרפינגר. מעת לעת מוצעים טעמים מיוחדים לזמן מוגבל.

חנויות

דוכן דיירי קווין עם אורנג' ג'וליוס בסינגפור

החברה מפעילה חנויות תחת כמה שמות-מותג, אשר כולן נושאות את הלוגו הייחודי של החברה:

  • Dairy Queen: חנויות אלה מציעות בעיקר קינוחים קפואים - גלידות אמריקאיות עם תוספות שונות, עוגות גלידה, ארטיקים וכדומה. בחלק מן הסניפים מוצעים גם נקניקיות, כריכי שינקן וטוגנים.
  • Dairy Queen/Orange Julius: חנויות אלה מציעות את מבחר הקינוחים הקפואים של דיירי קווין, לצד משקאות מן התפריט של אורנג' ג'וליוס. רשת אורנג' ג'וליוס נקנתה על ידי דיירי קווין בשנת 1987 ושולבה בה. אורנג' ג'וליוס מציעה בעיקר משקאות המבוססים על מיצי פירות, קרח כתוש, סוכר וחלב (smoothies).
  • Dairy Queen Brazier: מסעדות אלה מגישות את מבחר הקינוחים של דיירי קווין וכן תפריט מגוון של מזון מהיר הכולל המבורגרים, טוגנים, מוצרי בשר עוף מטוגנים, נקניקיות ועוד. המילה Brazier הושמטה בהדרגה משלטי הרשת ופרסומיה מתחילת שנות התשעים, אך נותרה על שלטיהן של מסעדות ותיקות יחסית. מסעדות חדשות המציעות את התפריט של הרשת נושאות על פי רוב את השלט DQ Restaurant.
  • DQ Grill & Chill: מסעדות שתפריטן הוא המגוון ביותר ברשת, וכולל ארוחות בוקר, המבורגרים וכריכים צלויים על גריל ועוד. נוסף לכך, במסעדות אלה יש שירות חלקי; המנות מוזמנות בדלפק, כמו במסעדות האחרות, אך מוגשות לשולחן על ידי עובדי הרשת.

פרסום

ססמת החברה

במשך שנים רבות הייתה ססמת החברה We treat you right! בשנים האחרונות הוחלפה הססמה המסורתית בססמה חדשה: DQ something different (על בסיס הדמיון הגרפי למשפט Do something different). בין 1971 ל-1999 הייתה דמותו של דני שובבני חלק בלתי נפרד מפעולות השיווק של החברה, אולם היא נזנחה כאשר ההנהלה הגיעה למסקנה שחיבתם של ילדים לדמות זו פחתה. משנת 2004 הפכו פרסומות החברה מתוחכמות ומשעשעות יותר ואף זכו בפרסים. סיסמתה הנוכחית של החברה היא So good it's riDQulous.

גלגולי הלוגו של החברה

ראו גם

קישורים חיצוניים

Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0