הובלת מטענים

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מפת נתיבי השיט הממחישה את הצפיפות היחסית של השילוח המסחרי באוקיינוסים בעולם.

הובלת מטעניםאנגלית: Freight transport) הוא התהליך הפיזי של הובלת הסחורות והמטענים.[1] המונח שילוח התייחס במקור להובלה ימית, אך באנגלית אמריקנית הוא הורחב ומתייחס גם להובלה ביבשה ובאוויר (באנגלית: "carriage"). גם המונח לוגיסטיקה, הוא מונח השאול מהסביבה הצבאית, המשמש בנושא הובלת המטענים.

דרכי משלוח

נפחי הובלה עולמיים לפי אמצעי תחבורה בטריליוני טון-ק"מ (אנ') ב-2010

בשנת 2015 הועברו ברחבי העולם 108 טריליון טון/לק"מ (צפוי לגדול ב-3.4% בשנה עד לשנת 2050) (בשנת 2020 הועברו 128 טריליון טון/לק"מ מטענים הועברו): 70% הועברו בים, 18% הועברו לאורך הכבישים, 9% הועברו ברכבות, 2% הועברו בנתיבי מים פנימיים (אנ') ופחות מ-0.25% הועברו באוויר.[2]

תובלה יבשתית

תובלה יבשתית במשאיות
רכבת משא מוביל מכולות

תובלה יבשתית או "קרקעית" מתבצעת ברכבות או במשאיות. מאידך גם במשלוחים אוויריים וימיים נדרשת תובלה יבשתית כדי להוביל את המטענים ממקום הייצור שלהם לשדות התעופה או לנמלים הימיים ומהם ליעדם הסופי. התובלה היבשתית זולה ומשתלמת יותר מהתובלה האווירית, אבל יקרה יותר מהתובלה הימית, במיוחד במדינות המתפתחות, שבהן התשתיות היבשתיות בדרך כלל לא יעילות.

תובלה ימית

אנית המכולות צים ריו גרנדה

רוב הובלת מטענים מתבצעת באמצעות אניות מכולות, ספינות משא וספינות סוחר. צי ספינות המשא או הסוחר של מדינה בודדת ואנשי עסקים מכונים צי הסוחר שלהם. על פי דו"ח משנת 2018 של ועידת האומות המאוחדות לסחר ופיתוח (UNCTAD), ספנות הסוחר והמשא מובילות 80%-90% מהנפח של הסחר הבין-לאומי ו-60%–70% בהתייחס לערך הכלכלי של המטענים.[3]  בנהרות ובתעלות, ארבות משמשות להובלת מטענים כולל מטענים בתפזורת.

תובלה אווירית

מטוס בואינג מסוג Boeing 747-428F בשעת העמסה

מטענים מועברים באוויר במטוסי מטען מיוחדים כמו גם בתאי המטען של מטוסי נוסעים. התובלה האווירית היא בדרך כלל המהירה ביותר להובלת מטענים למרחקים ארוכים, אך הוא גם היקרה ביותר. מטענים של תוצרת טרייה כגון ירקות ופרחים ותרופות משונעים בעולם בתובלה אווירית.

תובלה משולבת

בתובלה משולבת המטענים נשלחים תחת חוזה יחיד אך התובלה מבוצעת תוך שימוש בלפחות שני דרכי תחבורה שונים (למשל קרקע ואוויר). מטענים המועברים בדרכי תחבורה רב ערוצים מתבצעת באמצעות מוקדי תובלה (אנ') הידועים גם כמחלפי מטענים, או צמתי מטענים ואו מחסני ערובה (הנמצאים בדרך כלל ליד תחנות רכבת, שדות תעופה ונמלים). בהם המטענים נאספים וממוינים להמשך השינוע שלהם על פי דרכי התובלה המתאימים להגעתם ליעדם. תובלה משולבת הכוללת מטענים המועברים במכולות מתבצעת על פי רב, בספינות, רכבות ומשאיות. הובלת מטענים משולבת מחייבת לתכנן את המסלול וביצוע שירות השילוח מהיצרן עד לדלת הנמענים.[4][5]

תנאי מכר ומשלוח

התנאים המסחריים הבין-לאומיים - Incoterms (אנ') המפורסמים על ידי לשכת המסחר הבין-לאומית (ICC) מקובלים על ידי ממשלות, רשויות משפטיות והעוסקים בעולם הסחר הבינלאומי. מוכרים כ-13 הגדרות בתחום השילוח. המונחים הנפוצים כוללים:

  • חופשי על הסיפון (Free on Board - FOB), המונח משמש רק בשילוח ימי. בשיטת שילוח זו המוכר מחויב להביא את הסחורה/מטען עד לאנייה, כולל טעינת הסחורה על האנייה, ולדאוג לכל ההליכים הדרושים במכס הייצוא והקונה צריך לדאוג להובלה הימית, ביטוח ולשאר ההוצאות.[6]
  • עלות ומשלוח (Cost and Freight - CFR, C&F, CNF) המונח משמש רק בשילוח ימי ובא להחליף את המונח C&F. בשיטת שילוח זו המוכר אחראי להובלת הסחורה עד לנמל היעד. כל ההוצאות עד להגעת הסחורה לנמל היעד חלות על המוכר והקונה אחראי על הביטוח והוצאות נוספות בנמל היעד.[6]
  • עלות, ביטוח ומשלוח (Cost, Insurance and Freight - CIF) המונח משמש רק בשילוח ימי. בשיטת שילוח זו כל ההוצאות והאחריות הקשורות להובלת המטען עד לנמל היעד, חלות על המוכר, כולל דמי ביטוח.[6]

המונח "הדרך הטובה ביותר - best way" מיועד להפנות את השולח לבחור את המוביל שיציע לו את התעריף הנמוך ביותר עבור המשלוח. עם זאת, במקרים מסוימים, גורמים אחרים, כגון ביטוח טוב יותר או זמן הובלה מהיר יותר, יגרמו לשולח לבחור באופציה שאינה מציעה בהכרח את המחיר הנמוך ביותר.

משלוחים מדלת לדלת Door-to-door

משלוחים מדלת לדלת (DTD או D2D) מתייחסים למשלוחים מקומיים או בינלאומיים של מטענים מנקודת המוצא (POI) ליעד תוך הישארות באותו חוזה או הסדר שילוח, ללא אחסון ביניים.

International DTD משלוח מדלת לדלת בינלאומי (International DTD) הוא שירות המסופק על ידי חברות שילוח בינלאומיות רבות והצעות המחיר שלהן כוללים תובלה משולבת של מכולות. המחירים בשירות זה, כוללים את כל דמי המשלוח, הטיפול, הייבוא והמכס, דבר ההופך שיטת שילוח זו, לשילוח בו הקונים אינם צריכים לטרוח בייבא הסחורות וההוצאות הנלוות עד להגעת המטענים לדלת שלהם. בהשוואה למשלוח רגיל, שבו המחיר הנדרש, כולל רק את ההוצאות שנגרמו לחברת השילוח בהעברת המטענים ממקום למקום. יתר העמלות כגון, עמלות מכס, מסי ייבוא ותעריפים אחרים נלווים אינם כלולים במחיר המשלוח. העלויות הנוספות עשויות לשנות משמעותית את הסופי ביחס למחיר הבסיס והזה עוד לפני שהמטענים מגיעים ליעדם הסופי.[7]

ראו גם

לקריאה נוספת

  • "Review of Maritime Transport 2014" (PDF). United Nations Conference on Trade and Development. 2014.
  • Review Maritime Transport 2010, United Nations Conference on Trade and Development (באנגלית)

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא הובלת מטענים בוויקישיתוף

הערות שוליים

  1. ^ McLeod, Sam; Curtis, Carey (2020-03-14). "Understanding and Planning for Freight Movement in Cities: Practices and Challenges". Planning Practice & Research (באנגלית). 35 (2): 201–219. doi:10.1080/02697459.2020.1732660. ISSN 0269-7459.
  2. ^ "Global Freight Demand to Triple by 2050". The Maritime Executive. 27 במאי 2019. {{cite news}}: (עזרה)
  3. ^ United Nations Conference on Trade and Development (UNCTAD). "50 Years of Review of Maritime Transport, 1968-2018: Reflecting on the past, exploring the future" (PDF). אורכב מ-המקור (PDF) ב-15 במרץ 2022. נבדק ב-15 במרץ 2022. {{cite web}}: (עזרה)
  4. ^ Ltd., Core Management Logistics. "Freight Forwarding - CML". www.cmlplc.com. נבדק ב-2016-11-21.
  5. ^ Ltd., Mach 1 Global Logistics (16 בינואר 2018). "Freight Shipping Services". mach1global.com/. נבדק ב-2018-01-22. {{cite web}}: (עזרה)
  6. ^ 6.0 6.1 6.2 מונחים בנושא תנאי מכר - שילוח בינלאומי, באתר www.yamyabasha.co.il
  7. ^ "Delta Cargo, Roadie partner to offer door-to-door parcel delivery service in US". Stat Trade Times. 31 באוקטובר 2019. נבדק ב-2019-10-31. {{cite news}}: (עזרה)תחזוקה - ציטוט: url-status (link)
Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0