לדלג לתוכן

המטוס הממשלתי (הממלכה המאוחדת)

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית

המטוס הממשלתי של משפחת המלוכה הבריטית ושל ממשלת בריטניה הוא מטוס נשיאותי המשמש לנסיעות רשמיות של בכירים בממלכה. המטוס מסופק בהתאם לנסיבות ולזמינות, על ידי מגוון מפעילים צבאיים ואזרחיים. מטוסי הממשלה מופעלים בעיקר על ידי טייסת 10 של חיל האוויר המלכותי וכן באמצעות יחידת המסוקים המלכותית הפועלת כחלק מהמשק הבית המלכותי.

בנוסף נעשה שימוש גם במטוסים אזרחיים ובטיסות מסחריות סדירות במסגרת נסיעות רשמיות. מרבית נסיעות האוויר של שרים, לרבות שרים בדרג נמוך, מתבצעות באמצעות טיסות מסחריות. טיסות בטייסת 32 של חיל האוויר המלכותי נבחרות כאשר הן משתלמות כלכלית לעומת טיסות מסחריות, או כאשר מתקיימים שיקולי ביטחון המצדיקים טיסה ייעודית.

החלטה להקצות מטוס ייעודי להסעת בכירים התקבלה במסגרת סקירת הביטחון וההגנה האסטרטגית של 2015 (2015 SDSR). בשנת 2016 הוגדר מטוס ה־Voyager של חיל האוויר המלכותי, בגרסת VIP, כמטוס הרשמי הראשון להסעת שרים ובני משפחת המלוכה. זאת לאחר שמספר יוזמות דומות שנדונו מאז שנות ה־90 לא יושמו.

רוב טיסותיה הבלתי סדירות של משפחת המלוכה מתבצעות באמצעות טיסות שכר פרטיות. החל מאפריל 2009, חברת Luxaviation UK היא ספקית ההטסה הפרטית הבלעדית של המשפחה המלכותית.

וויאג'ר וספינה

מטוס הצבאי Voyager Vespina

ZZ336 וספינה של החיל האוויר המלכותי (באנגלית: Voyager Vespina) הוא מטוס תדלוק אווירי ותובלה רב-משימתי מדגם Voyager KC3, המופעל על ידי חיל האוויר המלכותי של בריטניה (RAF) שהותאם במיוחד למשימות הסעת בכירים. במקביל לתפקידיו הייצוגיים, ממשיך המטוס לשמש כמטוס מבצעי לכל דבר בצי האווירי של חיל האוויר המלכותי. Vespina עוצב בצביעה ייצוגית בסגנון "בריטניה הגלובלית", ומצויד באמצעים מתקדמים כגון מערכת תקשורת לוויינית מאובטחת, מערכת לגילוי טילים, 58 מושבים במחלקת עסקים (בתא הקדמי), 100 מושבים במחלקת פרימיום אקונומי (בתא האחורי), ומתקני מדיה – בדומה למטוסי ממשל המשמשים ראשי מדינות.

בדומה לשאר מטוסי הוויאג'ר, Vespina נושא קיבולת דלק כוללת של 111 טון (122 טון קצר, 109 טון ארוך), ויכול לתדלק מטוסים אחרים בכמות של עד 50,000 ק"ג דלק באמצעות שני מכלי תדלוק מסוג Cobham 905E מתחת לכנפיים, ויחידת תדלוק מרכזית מדגם Cobham 805E FRU.

ובה נקבע כי אחד ממטוסי הוויאג'ר הקיימים יוסב למטוס VIP. המטוס שנבחר היה מדגם KC3, מספר זנב ZZ336, שהועבר לחיל האוויר הבריטי ב־30 בנובמבר 2012 (לאחר טיסת הבכורה ב־25 באוקטובר 2012).

ההסבה הושלמה בשנת 2016 בעלות של כ־10 מיליון ליש"ט. ראש הממשלה, דייוויד קמרון, היה הראשון לעשות בו שימוש רשמי, כאשר טס בו לוועידת נאט"ו בוורשה ביולי 2016.

מטוסים נוספים

Airbus A321-2NX (LR)

בנובמבר 2020 חתם משרד הקבינט על חוזה עם Corporate Travel Management לחכירה בלעדית של מטוס VIP עבור ראש הממשלה, שרים ואח"מים נוספים – בחוזה בהיקף של עד 75 מיליון ליש"ט ל־5 שנים. הדרישות כללו: 30–50 מושבים הניתנים להשכבה מלאה, אזורי ישיבות, אינטרנט מהיר, מקום לאחסון נשק מאובטח, וטווח טיסה שיאפשר טיסה מיידית ללונדון–וושינגטון בתנאי מזג אוויר משתנים. אחד התנאים המרכזיים היה עיצוב חיצוני התואם למטוס Voyager.

חברת Titan Airways סופקה כמבצעת בפועל. המטוס איירבוס A321neo נרשם תחת המספר G-XATW והחל לפעול ב־2021. באפריל 2022 הוחלף המטוס בדגם זהה עם רישום G-GBNI. בנובמבר 2023 שוב הוחלף המטוס בגרסה חדשה ומשופרת, תוך שמירה על רישום G-GBNI. המטוס G-GBNI נכנס לשירות באפריל 2022, ומאז משמש לנסיעות בינלאומיות ואירופאיות של ראשי ממשלה (כולל בוריס ג'ונסון, ליז טראס, רישי סונאק וקיר סטארמר), וכן לנסיעות ממלכתיות חשאיות או קצרות מועד שאינן מתאימות לשימוש במטוס Voyager הגדול.

המטוס G-GBNI, מדגם Airbus A321neo, הותאם באופן ייעודי לשמש כמטוס ממשלתי בריטי לטיסות של ראש הממשלה, שרים בכירים ואח"מים נוספים. עיצוב הפנים שלו שונה לחלוטין ממטוס נוסעים רגיל: הוא מציע סביבה עסקית וממשלתית סגורה, נוחה ומתקדמת טכנולוגית, תוך הקפדה על ניידות ביטחונית גבוהה ועל אפשרות לנהל תהליכי קבלת החלטות גם במהלך טיסה. תצורת הפנים כוללת בין 30 ל-50 מושבים המותקנים בתצורת "lie-flat" – כלומר, מושבים נפתחים למיטות מלאות, מה שמאפשר מנוחה בטיסות ארוכות, בדומה למטוסי מנהלים יוקרתיים. המרחב הפנימי מחולק לאזורים פונקציונליים, כשאזור נפרד ומבודד מוקצה לראש הממשלה, ובו פינת עבודה, אזור מנוחה אישי, ומרחב לפגישות פרטיות. בנוסף קיימים אזורים לשרים נוספים, לאנשי צוות ביטחוני, ולמשתתפי משלחות דיפלומטיות.[1] ברמת המערכות, המטוס מצויד בתשתית מתקדמת של תקשורת לוויינית מוצפנת, שמאפשרת למקבלי החלטות לקיים שיחות טלפון מאובטחות. מעבר לתקשורת, למטוס יש אמצעי אבטחה פיזיים, כגון תא מיוחד לאחסון נשק מאובטח עבור אנשי אבטחה או ציוד רגיש, וכן מערכת התרעה נגד התקרבות של כלי טיס אחרים.

סביבת הפנים של המטוס נועדה לשדר ריבונות, עוצמה וממלכתיות – תוך שמירה על אלגנטיות נקייה ומרוסנת. התא מרווח, מאוורר, עם עיצוב בגוונים בהירים, גימורים איכותיים ומערכות בידור ומידע פרטיות. השירותים מרווחים יחסית, ובחלקם אף יש אזור רחצה מותאם, במידת הצורך. המיזוג והמושבים מותאמים לטמפרטורה אישית, ומאפשרים שהייה ממושכת בנוחות מקסימלית.

ב-2025 המטוס עבר שדרוג פנים. על פי דיווח בעיתון "The Times", השדרוג יכלול שירותים מרווחים יותר – ברוחב של כ־30 אינץ' נוספים – אשר יכללו מראה באורך מלא וספסל להחלפת בגדים, במטרה לשפר את נוחות הנוסעים האח"מים בטיסות ארוכות. כמו כן, המטוס יכלול ארון משודרג ושני שולחנות ישיבות נוספים. על פי הדיווח, כל השדרוגים יתבצעו ללא תוספת עלות למשלם המיסים, במסגרת חוזה ההפעלה הקיים.[2]

מטוס מסוג Envoy IV CC1

Dassault 900LX – Envoy IV

בפברואר 2022 הודיע אגף הציוד הביטחוני כי טייסת 32 תצטייד בשני מטוסי Dassault 900LX. המטוס הראשון הגיע לבסיס נורתולט במאי 2022, ונקרא Envoy IV. שני המטוסים שימשו את ראשי הממשלה בוריס ג'ונסון וליז טראס בדרכם למפגש עם המלכה בבלמורל – שם התפטר ג'ונסון וטראס מונתה לראש ממשלה (6 בספטמבר 2022).

הערות שוליים

  1. Airbus A321 neoLR, Titan Airways (באנגלית)
  2. Steven Walker, Titan Airways Reported To Be Upgrading Government A321neo To Include A Bigger Loo, Simple Flying, ‏2023-01-22 (באנגלית)

המטוס הממשלתי (הממלכה המאוחדת)42031618Q628257