הפיגוע בסיטי של לונדון (1993)

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
הרס בזירת הפיגוע
תמונה זו מוצגת בהמכלול בשימוש הוגן.
נשמח להחליפה בתמונה חופשית.

הפיגוע בסיטי של לונדון התרחש ב-24 באפריל 1993. משאית תופת שהוצבה על ידי אנשי הצבא האירי הרפובליקני התפוצצה ברובע בישופסגייט (Bishopsgate) בסיטי של לונדון, בירת בריטניה. בעקבות אזהרה טלפונית מוקדמת בדבר הצבת משאית התופת פונה האזור מאנשים לפני ההתפוצצות. בפיגוע נהרג אדם אחד, נפצעו 44 ונגרם נזק כבד ביותר לרכוש.

הפיגוע

הפיגוע התרחש במסגרת ניסיונו של ארגון הצבא האירי הרפובליקני להביא לנסיגת הצבא הבריטי מצפון אירלנד ולאיחודה עם המדינה האירית. במסגרת זאת ערך הארגון פיגועים רבים באנגליה מאז תחילת שנות ה-70. הפיגוע היה אחד משרשרת פיגועים של משאיות תופת שערך הארגון באנגליה. הפיגוע נערך גם על רקע ניסיונות לכונן תהליך שלום בצפון אירלנד, שעמדו באותו זמן בראשיתם.

משאית מהדגם ששימש את מבצעי הפיגוע

מכונית התופת הייתה משאית עפר שנגנבה בחודש מרץ באנגליה. היא נצבעה בצבע כחול והועמסה עליה תערובת דשן ANFO במשקל של טון אחד, ששימשה כחומר נפץ. התערובת הוברחה לאנגליה מצפון אירלנד והוסוותה על גבי המשאית על ידי שכבה של אספלט שהונחה מעליה.

ביום שבת, 24 באפריל, בתשע בבוקר הוצבה המשאית על ידי שני אנשי הצבא האירי הרפוליקני ליד מגדל המשרדים בישופסגייט 99. היא הוצבה בלב הרובע הפיננסי של לונדון, כקילומטר ממזרח לקתדרלת סנט פול (כ-200 מטר ממיקומו של מגדל סוויס רה, שטרם נבנה אז). רכב מילוט אסף מהמקום את שני האנשים. מספר שיחות טלפוניות נערכו על ידי אנשי המחתרת מתא טלפון בכפר בצפון אירלנד כדי להזהיר בדבר הצבת מכונית התופת, תוך שימוש בקודים ידועים של הארגון לעניין זה. השיחות הראשונות נערכו כשעה לפני התפוצצות המשאית. באותה עת כבר החלו שני שוטרים לבדוק את טיבה של המשאית, והמשטרה החלה בפינוי האזור. כיוון שהיה זה יום שבת הייתה נוכחות האנשים ברובע דלילה יחסית.

מטען החבלה שעל המשאית התפוצץ בשעה 10:27. על פי הערכה הייתה עוצמת ההתפוצצות שקולה להתפוצצות 1.2 טון של TNT. היא חוללה הרס במבנים במרחק של עד 500 מטר מהמשאית. פטריית עשן שחור היתמרה ממקום ההתפוצצות ונראתה למרחק רב ממנו. במקום שבו עמדה המשאית נפער מכתש ברוחב של 4.5 מטר ובעומק של למעלה משני מטרים. מבנה כנסייה מימי הביניים שנמצא מספר מטרים מהמשאית קרס עקב ההתפוצצות. ההדף ניפץ מאות חלונות זכוכית. חזיתות הזכוכית של מגדל נטווסט נפגעו קשה וניזוקה גם תחנת הרכבת ברחוב ליברפול הסמוכה למקום ההתפוצצות. הרחובות נזרעו בשברים והריסות. צלם עיתונות שהתעלם מאזהרות המשטרה והתקרב למשאית נהרג ונמצא לאחר שעות של חיפוש מתחת לערימת הריסות. 44 אנשים נפצעו.

בסך הכל נפגעו בהתפוצצות משרדים בשטח של כ-140,000 מטר מרובע ונשברו זכוכיות במשקל של 500 טון. עלות הנזק לרכוש נאמדה תחילה בעלות של מיליארד לירות בריטיות, אך עלות תיקון הנזקים עמדה בסופו של דבר על 350 מיליון לירות.[1]

הפיגוע התרחש שנה לאחר פיגוע דומה (פיגוע הבורסה הבלטית) (אנ') של הצבא האירי הרפובליקני שנעשה במרחק קצר משם, שבו היו אבידות רבות יותר בנפש ונגרם נזק כבד לרכוש.[2]

לאחר הפיגוע

בעקבות הפיגוע הידקו הרשויות והמשטרה בלונדון את האבטחה על הסיטי. הוקמה שרשרת של נקודות אבטחה שזכתה לכינוי "טבעת הפלדה". היו אלו מחסומים, עקומות כביש להאטת התנועה וביתנים שאוישו בשוטרים חמושים. סביב כולם נפרסו עשרות מצלמות טלוויזיה במעגל סגור, אשר תיעדו את פרטי כלי הרכב שנכנסו לסיטי.

בעקבות הפיגועים בסיטי ב-1993 וב-1993 יצרו חברות מסחריות שונות שפעלו בסיטי תוכניות מפורטות להתאוששות מאסון. אלו סייעו להן לימים להתמודד עם המשבר שיצרו פיגועי 11 בספטמבר 2001.

המתכנן הראשי של איגוד לונדון קרא בעקבות הפיגוע להרוס את המבנים שנפגעו בפיגוע, לרבות מגדל נטווסט, ובכך לנצל הזדמנות לסלק מהעיר מבנים רבים שניבנו בשנות השבעים ולהקים מבנים מודרניים במקומם. האיגוד לא אימץ את עמדתו.

האחראים לפיגוע לא הועמדו מעולם לדין, כנראה מחוסר ראיות.

כשלוש שנים לאחר הפיגוע, ב-9 בפברואר 1996, ביצע הצבא האירי הרפובליקני פיגוע משאית תופת דומה בקנרי וורף, כחמישה קילומטרים מזרחה ממקום הפיגוע בסיטי. באותו פיגוע נהרגו שני אנשים ונגרם נזק כבד לרכוש.

ראו גם

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ סכומי הפיצוי הגדולים שנאלצו חברות ביטוח לשלם בעקבות הפיגוע חוללו משבר בשוק הביטוח של לונדון.
  2. ^ בפיגוע ב-1992 חרב בניין הבורסה הבלטית, ובמקומו הוקם לימים מגדל סוויס רה.
Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0