וו-ווי גונג-פו

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
וו-ווי גונג-פו
無爲功夫
WuWeiLogo.jpg
ארץ מקור ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
תאריך ייסוד 1971
מייסד פרופסור ג'וזף קאולס
סגנון הגנה עצמית
התפתחה מ וינג צ'אן קונג פו, אגרוף מערבי, ג'ו ג'וטסו, איגרוף תאילנדי, סמבו (אמנות לחימה), אסקרימה

וו-ווי גונג-פו (באנגלית: Wu Wei Gung Fu, סינית: 無爲功夫 ובעברית: התנועה הספונטנית של הגונג-פו) היא אמנות לחימה לא קלאסית בעלת השפעות סיניות. השיטה יוסדה בידי פרופסור ג'וזף קאולס, אחד מתלמידיו של ברוס לי, ושורשיה המרכזיים הם באמנויות הלחימה וינג צ'אן גונג-פו (או: ווינג צ'אן) וג'אן פאן גונג-פו (Jun Fan Gung Fu) שייסד ברוס לי.

היסטוריה

ברוס לי, שנולד בארצות הברית וגדל בהונג קונג, שב לארצות הברית ב-1959, והתפרנס מהוראת אמנות הלחימה וינג צ'אן במקביל ללימודי פילוסופיה באוניברסיטת וושינגטון. על רקע הקונצנזוס הסיני שאסר ללמד מערביים אמנויות לחימה סיניות, פנה אליו מורהו יפ קאי מאן, וביקש אותו לא ללמד ווינג צ'אן לאלו שאינם סיניים. ברוס לי נענה לבקשתו של יפ קאי מאן, וקרא לשיטתו גַ'אן פַאן גוֹנג-פוּ ("ג'אן פאן" היה שמו הסיני של ברוס לי).

לצד שינוי שמה, הכניס ברוס לי בשיטה החדשה גם שינויים טכניים רבים, במטרה ליצור שיטת לחימה שלמה, שתאפשר למתאמנים בה התמודדות עם כל טווחי הלחימה (טווחי הבעיטות, האגרופים, הבריחים וההיאבקות), ותכלול גם שימוש בנשק קר. שינויים אלה כללו הן ויתור על טכניקות ועל שיטות אימון מסורתיות מסוימות והן הוספת תפיסות אימון ואלמנטים טכניים מאמנויות לחימה מזרחיות ומערביות שונות, ובהן איגרוף מערבי, סיף מערבי, ג'יוג'יטסו ועוד.

מן הג'אן פאן גונג-פו התפצלו שתי אמנויות לחימה מרכזיות. האחת היא "ג'יט קון דו" ("דרך האגרוף המיירט"), שאת שמה העניק לה ברוס לי עצמו לאחר שעבר להתגורר בקליפורניה, ולאחר מותו ב-1973 התפצלה גם היא לכמה זרמים ובתי-ספר. האחרת היא וו-ווי גונג-פו.

ייסודה של וו-ווי גונג-פו

מייסד[1][2] וו-ווי גונג-פו, פרופ' ג'וזף קאולס, החל להתאמן[3][4] תחת ברוס לי בסיאטל בשנת 1959. לאחר כמה שנים שבהן התאמן, ביקש קאולס מברוס לי אישור ללמד ג'אן פאן גונג-פו. הוא קיבל אישור לעשות זאת, אך תחת שם אחר, ולכן כינה את השיטה שייסד "ווּ-וֵוי גוֹנְג-פוּ"; שם המתייחס לאחד העקרונות הפילוסופיים הדאואיסטיים שברוס לי העריך במיוחד, והִרבה להתייחס אליו - "וו-ווי": עיקרון העשייה התכליתית והעשייה לפי מה שמתאים לרגע.

ברוס לי עצמו כתב בנושא[5]:

... דרך הפעולה שלי היא דרך הוו-ווי (פעולה ספונטנית) המתבצעת לפי הנסיבות, בלא תכנון מראש.

פרופ' קאולס החל ללמד את האמנות החדשה ב-1971, שנה לאחר שעבר לטקסס, ועמד בראשה עד שנת 2006. ב-2006 הוא העביר את ראשות השיטה לישראלי אייל קורן, שעומד בראשה עד היום[6].

מייסד השיטה

מייסד וו-ווי גונג-פו, פרופ' ג'וזף קאולס

פרופ' ג'וזף קאולס נולד ב- 20 בינואר 1928 בארצות הברית. ב-1959, לאחר שירות של שנתיים בחיל הנחתים ובחיל הים האמריקאיים, החל פרופ' קאולס להתאמן בג'ודו בסניף ימק"א בסיאטל. במהלך אותה שנה פגש את ברוס לי והיה לתלמיד אישי שלו עוד בטרם פתח ברוס לי את המכון הראשון שלו, מכון ג'אן פאן גונג-פו[7].

בשנת 1970 עת נישאו ברוס לי ולינדה והעתיקו את מקום מושבם לקליפורניה, עבר פרופסור קאולס לדאלאס שבטקסס.

כאמור, ב-1971 פרופ' קאולס החל ללמד וו-ווי גונג-פו, על בסיס מה שלמד מברוס לי במהלך שנות אימוניו.

תארים[8]:

  • ב-1974 קיבל פרופ' קאולס אות כבוד מפרופ' לארי ברוקס עבור תרומתו לאגודת הבושידו ג'יו-ג'יטסו ריו.
  • ב-1978 קיבל פרופ' קאולס תואר שודאי בזכות השיטה שייסד.
  • ב-1983 מונה פרופ' קאולס ליו"ר האגודה לחגורות שחורות בחוף המערבי של ארצות הברית, בידי מייסד האגודה, רוברט ל. מרפי.
  • פרופ' קאולס הוא חבר לכל החיים בקימישין-קאי ובעל דרגת גודן בקימישין-ריו.

פרופסור ג'וזף קאולס הלך לעולמו ב-23.02.2014

שורשי השיטה

משל סיני מדגים את רעיון הוו-ווי: האנפה ישבה על ענף של עץ, ולא נתנה לבה לנשר המרחף מעליה. כשצלל הנשר מהשמים וביקש לתקוף אותה, יישרה האנפה את מקורה. הנשר, מעוצמת התקפתו שלו, שופד על המקור החד. הנמשל מציג את תפישת הוו-ווי: לא לעשות דבר, אך להשיג הכל. לא מדובר בחוסר עשייה, אלא בעשייה תכליתית, הדוגלת במינימום של תנועה והוצאת אנרגיה תוך השגה של יעילות מרבית בהשגת מטרה.

וו-ווי גונג-פו מתבססת על רעיון זה, וכן על אלמנטים לא קלאסיים נוספים המצויים בווינג צ'אן ובג'אן פאן גונג-פו (שנקראה בשנים מאוחרות יותר "ג'יט קון דו"). כמו כן, שולבו בה טכניקות ועקרונות שמקורם בג'יוג'יסטו, אייקי-ג'יטסו, אייקידו, מואי-טאי, קאלי-אסקרימה, סאמבו, ועוד. האימונים בשיטה כוללים עבודת ידיים ורגליים, בריחים והטלות, עבודת קרקע, לכידות ושימוש בכלי נשק חדים וקהים.

ראש השיטה הנוכחי

ראש השיטה הנוכחי של וו-ווי גונג-פו, סי-ג'ו אייל קורן

ראש השיטה הנוכחי של וו-ווי גונג-פו הוא הישראלי אייל קורן, תלמידו של פרופ' קאולס מאז שנת 1985. קורן נולד ב 7.8.1963 בשכונת גאולה ירושלים, הוא בן לאביגדור ובלה והשני מבין ארבעה אחים. קורן החל להתאמן בגיל 12 בקראטה גוג'ו ריו, ולאחר מכן התאמן בגונג-פו חמש החיות. בגיל 22 לאחר שירותו הצבאי הוא הכיר בישראל בחור אמריקאי אשר התאמן בארצות הברית בשיטה הנקראת וו ווי גונג פו, הוא ויתר על האימונים בשיטות האחרות, עבר להתגורר בדאלאס והחל להתאמן[9] בוו-ווי גונג-פו תחת פרופ' קאולס והפך את האימונים בשיטה למרכז חייו. לאחר כמה שנות אימונים מונה בידי פרופ' קאולס לצ'אנג-סי ולנציג השיטה בישראל ובאירופה. ב-20 בינואר 2006, כאשר החליט פרופ' קאולס לפרוש מראשות השיטה, העביר את התפקיד לקורן והעניק לו את התואר סי-ג'ו (ראש השיטה) וחגורה אדומה סאג' 10.

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ באקס, פול (2007). Descendents of the dragon: The second generation of Jeet Kund Do and beyond (מהדורה שנייה ed.). Outskirts Press inc. pp. כריכה. ISBN 1432705253.
  2. ^ באקס, פול (2008). Disciples of the dragon: Reflections from the students of Bruce Lee (מהדורה שנייה ed.). Outskirts Press inc. pp. 63–74. ISBN 9781432722234.
  3. ^ תלמידים וחברים של ברוס לי מתקופת האימונים שהעביר בסיאטל
  4. ^ פרופסור ג'וזף קאולס כפי שרשום ב"כנסייה ללוחמים רוחניים"
  5. ^ לי, ברוס (1999). Chinese Gung Fu: The philosophical art of self defense (מהדורה 19 ed.). Ohara Publications inc. p. 7. ISBN 0897501128.
  6. ^ ראיון עם מייק הנרי, תלמיד לשעבר של פרופ' קאולס
  7. ^ מכון הג'אן פאן גונג-פו
  8. ^ חלק מהתארים של פרופ' ג'וזף קאולס
  9. ^ באקס, פול (2007). Descendents of the dragon: The second generation of Jeet Kund Do and beyond (מהדורה שנייה ed.). Outskirts Press inc. pp. 129–135. ISBN 1432705253.


Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0