ויקטור לביא
תבנית מדען ריקה ויקטור חיים לביא (באנגלית: Victor Chaim Lavy; נולד ב-1949) הוא כלכלן ישראלי, פרופסור אמריטוס בחוג לכלכלה באוניברסיטה העברית בירושלים, ופרופסור באוניברסיטת ווריק באנגליה. לביא מהכלכלנים המצוטטים ביותר בעולם ומהבולטים בתחום כלכלת חינוך.
קורות חיים
ויקטור לביא הוא בעל תואר ראשון בכלכלה מהאוניברסיטה העברית בירושלים מ-1974. תואר שני מ-1977 ודוקטורט מ-1979, שניהם בכלכלה מאוניברסיטת שיקגו בארצות הברית.
במהלך לימודי תואר ראשון היה מורה לגדנ"ע בבית הספר אורט נביאים בירושלים.
עם סיום הדוקטורט הצטרף לחוג לכלכלה באוניברסיטה העברית בירושלים. תחילה כמרצה (1979–1984), ולאחר מכן כמרצה בכיר (1985–1989). הוא מונה לפרופסור חבר ב-1990 ולפרופסור לכלכלה על שם ויליאם הבר ב-1997.
בנוסף, גם פרופסור לכלכלה בראשות רויאל הולוואי, באוניברסיטת לונדון (2006–2011) ובאוניברסיטת ווריק מאז 2011.
במהלך השנים היה אורח בבית הספר לכלכלה בלונדון (LSE), באוניברסיטת פנסילבניה, במכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס, באוניברסיטת סטנפורד ובמכון הובר.
חבר במכוני מחקר מובילים. בין היתר במכון לחקר כלכלת עבודה (IZA),[1] ב-NBER,[2] ב-CEPR,[3] ובמרכז הבינלאומי לצמיחה.[4]
לצד עבודתו האקדמית עבד כיועץ למשרד החינוך בישראל, וכיועץ לבנק העולמי. הוא כיהן כחבר בוועדת דוברת.[5]
ויקטור לביא היה נשוי לאילנה, עד לפטירתה ב-2013.
מחקריו
מחקריו של לביא מתמקדים בכלכלה יישומית בתחומי כלכלת עבודה, כלכלת פיתוח וכלכלת חינוך.
על פי IDEAS/RePEc ב-2018, לביא נכלל ברשימת 2% הכלכלנים המצוטטים ביותר בעולם.[6]
לביא ערך בשנות ה-90 סידרה של מחקרי שטח בכלכלת פיתוח - בבריאות וחינוך. המחקרים בוצעו במספר מדינות בהן גאנה, חוף השנהב, מצרים, מרוקו ופקיסטן. בין היתר בחן בגאנה את השפעת איכות שירותי הבריאות על שיעורי התמותה של ילדים באזורים כפריים,[7] ואת ההשלכות שהיו להעלאת שכר הלימוד במדינה. בחוף השנהב, בחן את ההשלכות שהיו לרפורמות כלכליות שיושמו על בריאותם של התושבים.[8] במרוקו בחן את השפעת השינוי של המעבר משפת הלימוד בבתי ספר מצרפתית לערבית, על התשואה לתלמידים מלימוד צרפתית.[9] בפקיסטן בחן את השפעת המצב הבריאותי על ההרשמה לבתי ספר.[10] במצרים בחן את השפעת איכות בתי הספר על נשירה מהלימודים.[11]
מחקריו של לביא, מאז שנות ה-90, מתמקדים בכלכלת חינוך. המחקרים בחנו את הגורמים המשפיעים על הישגי תלמידים בגילים שונים, כמו גודל הכיתה ולימוד בעזרת מחשב. כמו כן בחן את הדרכים להערכת הישגי תלמידים.
לביא נמנה עם כלכלני החינוך הבולטים בעולם. על פי IDEAS/RePEc במאי 2025 הוא ממוקם במקום ה-7 בעולם.[12]
אחד משותפיו למחקרים הוא זוכה פרס נובל, ג'ושוע אנגריסט. מחקריהם כללו ניסויים טבעיים להערכת תוצאות כלכליות, כתשואה על לימודים. המחקר המצוטט שלהם ביותר עשה שימוש בכלל הרמב"ם להערכת השפעת גודל הכיתה על הישגים אקדמיים של ילדים.[13] על מחקר זה זכו אנגריסט ולביא במקום השני בפרס גריליכס לכלכלה אמפירית לשנת 2000.[14]
קישורים חיצוניים
- Victor Lavy, באתר אוניברסיטת ווריק
- Victor Lavy, באתר גוגל סקולר
- Victor Lavy, באתר ResearchGate
הערות שוליים
- ↑ Victor Lavy, IZA
- ↑ Victor Lavy, NBER
- ↑ Victor Lavy, CEPR
- ↑ Victor Lavy, International Growth Centre - ICG
- ↑ מורן זליקוביץ', מומחית: דו"ח דברת לא יושיע את מערכת החינוך, באתר ynet, 23 ביוני 2004
- ↑ Ranking of economists at IDEAS/RePEc. Retrieved February 20th, 2018.
- ↑ Lavy, Victor; Strauss, John; Thomas, Duncan; de Vreyer, Philippe (1996). "Quality of health care, survival and health outcomes in Ghana". Journal of Health Economics (באנגלית). 15 (3): 333–357. doi:10.1016/0167-6296(95)00021-6. PMID 10159445.
- ↑ Thomas, Duncan; Lavy, Victor; Strauss, John (1996). "Public policy and anthropometric outcomes in the Cote d'Ivoire". Journal of Public Economics (באנגלית). 61 (2): 155–192. doi:10.1016/0047-2727(95)01530-2. hdl:10419/160565.
- ↑ Angrist, Joshua D.; Lavy, Victor (1997). "The Effect of a Change in Language of Instruction on the Returns to Schooling in Morocco". Journal of Labor Economics (באנגלית). 15 (1): 48–76. doi:10.1086/209856.
- ↑ Alderman, Harold; Behrman, Jere R.; Lavy, Victor; Menon, Rekha (2001). "Child Health and School Enrollment: A Longitudinal Analysis". Journal of Human Resources (באנגלית). 36 (1): 185–205. doi:10.2307/3069675. JSTOR 3069675.
- ↑ Hanushek, Eric A.; Lavy, Victor; Hitomi, Kohtaro (2008). "Do Students Care about School Quality? Determinants of Dropout Behavior in Developing Countries". Journal of Human Capital (באנגלית). 2 (1): 69–105. doi:10.1086/529446.
- ↑ Economics Field Rankings: Education | IDEAS/RePEc, ideas.repec.org
- ↑ Angrist, Joshua D.; Lavy, Victor (1999). "Using Maimonides' Rule to Estimate the Effect of Class Size on Scholastic Achievement". The Quarterly Journal of Economics (באנגלית). 114 (2): 533–575. doi:10.1162/003355399556061.
- ↑ "Announcement of the Winners of the Griliches Prize in Empirical Economics". The Quarterly Journal of Economics (באנגלית). 115 (3): iii. 2000. doi:10.1093/qje/115.3.iii. ISSN 0033-5533.
ויקטור לביא41339841Q41802425