טסלה (חברה)

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
(הופנה מהדף טסלה מוטורס)
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
טסלה
.Tesla, Inc
Tesla Motors.svg
נתונים כלליים
סוג חברה ציבורית
מייסדים מרטין אברהארד
מארק טארפנינג
ג'יי.בי. שטראובל
איאן רייט
תקופת הפעילות 2003–הווה (כ־21 שנים)
מיקום המטה טקססטקסס אוסטין, טקסס
שליטה בחברה אילון מאסק
בעלות אילון מאסק (21%)
טויוטה (0.27%)
דיימלר א.ג (0.14%)
מוצרים עיקריים מכוניות חשמליות
מערכות הנעה חשמליות
הכנסות 53.8 מיליארד דולר (2021)[1]
רווח תפעולי 13.6 מיליארד דולר (2021)[1]
רווח 5.5 מיליארד דולר (2021)[1]
הון עצמי 31 מיליארד דולר (2021)[1]
מנכ"ל אילון מאסק
עובדים 99,000 (2021)[1]
 
https://www.tesla.com

טסלה בע"מאנגלית: .Tesla, Inc), לשעבר טסלה מוטורס (באנגלית: .Tesla Motors, Inc), היא חברה אמריקאית בינלאומית העוסקת בייצור כלי רכב המבוססים על הנעה חשמלית, ייצור ואחסון של אנרגיה סולארית, ופיתוח טכנולוגיות של אנרגיה נקייה. החברה נוסדה ב-2003 ושמה הוא מחווה לממציא ניקולה טסלה. מטה החברה ממוקם באוסטין, בירת מדינת טקסס שבארצות הברית.[2] נמנית עם החברות המרכיבות את מדד S&P 500.

היסטוריה

הקמת החברה

החברה התאגדה בשם "Tesla Motors, Inc." ביולי 2003 על ידי מרטין אברהארד (אנ') ומארק טרפנינג (אנ'). הם התרשמו מכך שהצרכנים הגיבו בחיוב למכונית החשמלית של חברת ג'נרל מוטורס ה-EV1 ורצו להקים חברה שתייצר מכוניות חשמליות בלבד. אבהארד היה המנכ"ל וטרפנינג מנהל הכספים. איאן רייט הצטרף לחברה זמן קצר אחר כך.[3] בפברואר 2004 גייסה החברה כסף ממשקיעים (סבב A) ואילון מאסק, אשר מכר את חלקו בחברת פייפאל בכמאה מיליון דולר השקיע 6.5 מיליון בחברה. הוא היה לבעל המניות הגדול בחברה והתמנה ליו"ר הדירקטוריון שלה. במאי 2004 הצטרף ג'רמי סטאובלר לחברה והיה למנהל הטכנולוגי (chief technical officer). אחד המשקיעים הראשונים בטסלה זאב דרורי החליף את אברהארד בתפקיד כמנכ"ל החברה והוביל את סבב הגיוס הגדול הראשון, אילון מאסק אשר היה משקיע מרכזי, עם השקעה של 7.5 מיליון דולר וגיוס נוסף של 13 מיליון דולר.

המכונית הראשונה: רודסטר ופיתוח מנועים חשמליים

בשנת 2005 חתמה החברה חוזה ייצור עם קבוצת לוטוס הבריטית, שיצרה עבורה את רוב רכיבי דגם המכונית הראשון של החברה, למעט רכיבי המנוע החשמלי. דגם זה, שכונה רודסטר, היה מכונית ספורט שדמה לדגם לוטוס אליז וחלק איתו רכיבים שונים, אף שלוטוס ייצרה חלקים אחרים עבור הרודסטר של טסלה באופן בלעדי. דגם הרודסטר היה הרכב הראשון שתוכנן לשימוש עם סוללת יוני ליתיום שסיפקה לו טווח נסיעה של כ-320 קילומטר לכל טעינה. שילדת הרכב יוצרה מסיבי פחמן המספקים קשיחות גבוהה במשקל נמוך וביצועי התאוצה מ-0 ל-100 קילומטר לשעה עמדו על 3.7 שניות.

ב-2008 החלה החברה למכור באופן סדיר את דגם הרודסטר ועד ינואר 2009 מכרה 147 מכוניות. הדגם שווק במחיר בסיס של 109 אלף דולר. ב-2009 גייסה טסלה משאבים נוספים ואף זכתה להלוואות בריבית נמוכה של 465 מיליון דולר ממשרד האנרגיה האמריקני. באותה שנה אף דווח שחברת דיימלר הגרמנית, בעלת השליטה במרצדס-בנץ, רכשה כעשרה אחוזים מחברת טסלה. השקעות אלו שימשו לקידום התכנון של דגם חדש של מכונית סדאן שכונתה מודל S. דגם זה יועד להימכר במחצית המחיר של דגם הרודסטר ומהווה חלק מחזונו של מאסק לקדם את ייצורם של כלי רכב חשמליים לקהל הרחב, בניגוד לדגם הרודסטר היוקרתי שיוצר עבור פלח צרכנים מצומצם ונועד לסייע בקידום הפיתוח של המנועים החשמליים.

הנפקת החברה ונסיקת שוויה

ביוני 2010 יצאה טסלה בהנפקה ראשונה בבורסת נאסד"ק. הייתה זו ההנפקה הראשונה של יצרן רכב אמריקני מאז ההנפקה של פורד בשנת 1956. עד מרץ 2012 מכרה טסלה כ-2,250 יחידות מדגם רודסטר. באותה עת היא הפסיקה לקבל הזמנות לדגם זה ולא תמשיך כנראה את ייצורו, עם סיום החוזה עם קבוצת לוטוס.

בנובמבר 2020 הוכרז שטסלה תצטרף למדד S&P 500. בשבוע שלאחר ההכרזה זינקה המנייה בכמעט 20%, והעלתה את שווי החברה לראשונה אל מעל 500 מיליארד דולר.

טסלה מודל S

דגמי מודל S החלו להימסר ביוני 2012, לאחר שהתקבלו כ-6,500 הזמנות מראש. הם מיוצרים במפעל טסלה בקליפורניה שהוקם על בסיס מפעל ששימש בעבר מיזם משותף של טויוטה וג'נרל מוטורס.

דגם מכונית הסדאן היוקרתית, טסלה S, זכה לביקורות טובות בעיתונות הרכב ולדירוג בטיחות גבוה. בעקבות ההצלחה הראשונית בשיווק דגם זה עלתה מניית החברה בבורסת נאסד"ק במאות אחוזים בשנת 2013. במקביל החלה טסלה לפרוס רשת של נקודות הטענה ברחבי ארצות הברית ואירופה.

ב-9 באוקטובר 2014, הודיעה החברה על דגם P85D, דגם זה מהווה שדרוג לטסלה S ובכלל זה, התקנת שני מנועים במקום אחד, שילוב של "בקרת שיוט מסתגלת" הנשענת על מצלמות, מכ"ם וחיישני אולטרה-סאונד ואופציה לשני סוגי סוללה (הנבדלים זה מזה בעיקר בקיבול ובהתאם, שמאפשרים טווחי נסיעה שונים באותם תנאי דרך והתנהגות נהג).

"בקרת השיוט המסתגלת" כוללת יכולת שמירת מהירות, יכולת לקרוא שלטים של "מהירות מרבית מותרת" ועדכון אוטומטי של מהירות היעד, שמירת מרחק ממכוניות ומעבר נתיבים על ידי הפעלה של איתות הצד בלבד, באופן אוטומטי. בעדכון גרסה שיצא בינואר 2016 למערכת ההפעלה של רכבי טסלה, נוספו אפשרויות של נהיגה ללא נהג ובכלל זה חנייה ויציאה מחנייה כשהנהג מחוץ לרכב.[4]

לפי נתוני היצרן, דגם זה מאיץ ממצב עמידה למהירות של 60 מייל יבשתי לשעה ב-3.2 שניות - האצה המתאימה לרכבי ספורט עוצמתיים יותר מאשר לרכב מנהלים.

לפי נתוני החברה, עד ינואר 2014, היא סיפקה מעל 25,000 מכוניות מדגם S.[5]

בספטמבר 2015 פתחה החברה מפעל ייצור שני בעיר טילבורך שבהולנד, במטרה לייצר את רכבי החברה עבור השוק האירופאי.[6] בחודש אוקטובר באותה שנה הודיע מאסק על כוונתה של טסלה להתחיל ייצור של רכבי החברה בסין בתוך שנתיים, מתוך מטרה להוזיל את עלויות הייצור בשליש ולהגדיל את נפח המכירות במדינה.[7]

באפריל 2017 עשתה החברה ריקול לשני שלישים מהרכבים שייצרה ב-2016 בשל בעיה בבלם החנייה האלקטרוני.[8]

בחודש ינואר 2021, החברה עדכנה את עיצוב הפנים של הדגם והכריזה על שני דגמים חדשים, Plaid ו-+Plaid. שלושת המנועים יפיקו מעל ל-1000 כוחות סוס, כאשר טווח הסוללה יעלה על 800 קילומטרים. לטענת החברה, הדגם יאיץ מאפס למאה קילומטר בשעה תוך פחות משתי שניות.

במאי 2021 ביצעה טסלה עדכון תוכנה במודל S ובכך פגעה בביצועי הסוללה (טווח וטעינה) בלי להודיע ללקוחות, ועל כך הטיל בית המשפט בנורווגיה קנס של 16,000 דולר לכל לקוח של מודל S בנורווגיה.[9]

מפעלי טסלה

לטסלה קונספט של מפעלים גדולי ממדים וכאלה שממעטים להשתמש בקבלני משנה תוך ייצור והרכבה של מקסימום רכיבים בעצמם, הנקרא "גיגה-מפעל" (GigaFactory). מפעלים אלו גם מייצרים באמצעות פאנלים סולריים חלק ניכר מהחשמל שהם צורכים. מפעלי הענק של טסלה כוללים את גיגה ברלין, גיגה נבדה, גיגה שאנגחאי, גיגה טקסס, גיגה ניו יורק. מפעל נוסף ליד מונטריי שבמקסיקו נמצא בתהליך בניה.

פריצות דרך במודל העסקי של החברה

החברה נכנסה לשוק הרכב במודל של ייצור מעט כלי רכב, לפלח השוק העליון באמצעות דגם ה"רודסטר". ההצמדות לייצור הכמויות הקטנות אפשרה לה למשל, פטור ממבחני ריסוק שאינו נדרש עד לכמות מכירות של 500 כלי רכב בשנה, בארצות הברית.

בשלבים מוקדמים יחסית, החברה נכנסה לשיתופי פעולה עם יצרניות רכב מוכרות – הן להסכמים שבהם החברות הוותיקות הן קבלני משנה עבורה והן להסכמים שבמסגרתם היא ספקית של מרכיבים במערכת ההנעה החשמלית של חברות אחרות.

"טסלה" היא חברת הרכב היחידה שמוכרת לצרכני הקצה, לאו דווקא דרך "דילרים". מרכיב זה של המודל העסקי נמצא במחלוקת במספר מדינות בארצות הברית ואולם נראה כי רוב המדינות מקבלות את העובדה שמדובר במגמה שהן לא יוכלו לעצור ובהתאם, הן משנות את החקיקה המקומית כדי לאפשר זאת.

דרך נוספת שבאמצעותה מצליחה החברה להוזיל את עלות הרכבים היא (כפי שעושה חברת ספייס אקס בבעלותו של מאסק) באמצעות ייצור עצמי של כ-80% מחלקי הרכב, כך שהחברה חוסכת לעצמה את עלויות התיווך וההתאמה.

לדברי מנכ"ל החברה, החברה רואה לעצמה ערך בקידום נושא הרכבים החשמליים בכלל. ביוני 2014 הודיע בצעד מפתיע אילון מאסק, כי החברה מאשרת "לכל מי שרוצה" בעולם, לעשות שימוש בפטנטים שלה והחברה מתחייבת שלא לתבוע.[10] לדברי מאסק, הצעד נועד לקדם את המעבר לרכבים חשמליים בכל העולם – מעבר שאמור לצמצם את כמות המזהמים באוויר, לצמצם את פליטת גזי החממה, להקטין את התלות בדלקים מאובנים ואת התלות הפוליטית במדינות שבשטחן יש מרבצי נפט גדולים.

החברה נכנסה גם לעסקי תחנות הטעינה ונכון לנובמבר 2014, היו לה 132 תחנות בצפון אמריקה, 99 באירופה ו-37 באסיה ואוסטרליה. לפי פרסומים שונים, פריסת התחנות בארצות הברית מאפשרת נסיעה "מחוף לחוף".

במהלך 2014, החברה הודיעה על הקמת ה"גיגה-פקטורי" מפעל הסוללות הגדול בעולם בשיתוף עם פנסוניק, עבור הרכבים שלה. הקמת מפעל כזה מהווה השקעה עצומה בסיכון גבוה מכיוון שתחום ייצור הסוללות ידוע כתחום קשה המחייב תהליכי ייצור ובקרה קפדניים. סוללות יוני-ליתיום הן אתגר טכנולוגי גדול בפני עצמו. ל"טסלה" אירעו לפחות שלושה אירועים של שריפת רכב מתוצרתם, ככל הנראה, בין השאר, על רקע הידלקות של הסוללה (נכון לאוקטובר 2014). בספטמבר 2014, החברה הודיעה כי בחרה למקם את המפעל, "גיגה פקטורי" במדינת נבדה שבארצות הברית והמפעל צפוי לכלול טכנולוגיות חדשניות רבות.[11]

ב-1 במאי 2015 חשפה החברה את פאוורוול - סוללות לבתים ועסקים קטנים. סוללת היוני ליתיום נועדה לאחסון אנרגיה לצורך שימוש בזמן עומס, מתן גיבוי וצריכה של אנרגיה סולארית שנאגרה בסוללה. מערכת הסוללות היא חלק מהתוכניות של טסלה להתרחב אל תחומים נוספים מלבד ייצור מכוניות חשמליות.[12][13]

בסוף 2016 נכנסה לשוק הדיור וקנתה את חברת סולאר-סיטי.

בספטמבר 2018 הגיע מאסק לפשרה עם הוועדה לניירות ערך ולבורסות (SEC) בעקבות תביעה על הטעיית משקיעים, אחרי שפרסם בטוויטר על כוונה להפוך את טסלה לחברת פרטית ואחר כך חזר בו. במסגרת הפשרה יפרוש מאסק מתפקידו כיו"ר טסלה וישלם קנס של 20 מיליון דולר, והחברה תשלם קנס דומה ותמנה שני דירקטורים חיצוניים חדשים.[14]

בדצמבר 2018 פורסם כי טסלה שוקלת לרכוש חלק מפסי הייצור של GM (ג'נרל מוטורס) אותם היא מתכננת לסגור, זאת כדי לעמוד בביקוש הגובר והולך למכוניות החברה.[15] עד לרבעון הראשון של 2020, החברה מכרה במצטבר, מעל מיליון כלי רכב.

החברה מקדמת "מערכות עזר לנהג" מתוך כוונה להגיע ליכולת נסיעה אוטונומית לגמרי. לטענת אילון מאסק, יכולות אלו יביאו לכך שהרכב יהיה בטוח בהרבה מרכבים אחרים, שאין להם מערכות כאלה ובעתיד, כאשר הרכב יוכל להיות אוטונומי לגמרי – בעלי הרכב יוכלו למכור אותו כ"רובו-טקסי", מה שיגרום לרכב לצבור ערך לאורך חייו, הפוך מהמודל המקובל שבו שווי הרכב יורד בהתמדה, מרגע הרכישה.

המודל הכלכלי של "טסלה", בהקשר למערכות אלה – הוא התקנתן בכל רכבי החברה (כולל כאלה שנמכרו כבר בעבר), איסוף נתונים מהנסועה המצטברת, הפצת עדכוני תוכנה וחוזר חלילה. מודל זה, לכאורה, מאפשר לחברה לפתח יכולות נהיגה אוטונומית תוך שהיא מייצרת הכנסה מהפעילות – הפוך מהמצב ברוב חברות הרכב שאצלן ההשקעות במו"פ הן הוצאה.

החברה הייתה הראשונה בעולם להפיץ יכולת "זימון אוטומטי" – יכולת לקרוא לרכב לבא אליך מהחניון מבלי שיש נהג ברכב (תכונה שעובדת לטווחים של עד חמישים מטר). החברה הייתה בין הראשונות בעולם לשלב יכולות זיהוי שלטים, זיהוי מצבי רמזור, בלימה אוטומטית, שמירת מהירות, החלפה אוטומטית של נתיבים ונסיעה מ"כניסה לאוטוסטרדה" ועד "יציאה מאוטוסטרדה" – כשכל תכנון הנתיב והנסיעה מתבצעים אוטומטית. החברה מגדירה שעל הנהג להישאר ערני, עם ידיים על ההגה ובמצב בו הוא יכול להשגיח על הרכב במשך כל הנסיעה. הגדרה זו מאפשרת לה לעקוף מגבלות רגולטוריות ברבות ממדינות העולם.

ביולי 2021 הודיע אילון מאסק כי בקרוב (סוף 2021 או תחילת 2022) כל הרכבים החשמליים יוכלו להשתמש במערכת הטעינה סופרצ'ארג'רס של טסלה.[16][17]

נתוני מכירות

רבעון מצטבר
יצור
סה"כ
יצור
מודל S
מכירות
מודל X
מכירות
מודל 3 + מודל Y
מכירות[18]
סה"כ
מכירות[19]
במעבר[20] הערות
Q1 2013 ? 5,000+ 4,900 4,900 [21]
Q2 2013 ? ? 5,150 5,150 [22]
Q3 2013 ? ? 5,500+ 5,500+ [23]
Q4 2013 ~34,851 6,587 6,892 6,892 [24]
Q1 2014 ~41,438 7,535 6,457 6,457 [25]
Q2 2014 ~48,973 8,763 7,579 7,579 [26]
Q3 2014 ~57,736 ~7,075 7,785 7,785 [27]
Q4 2014 64,811 11,627 9,834 9,834 [28]
Q1 2015 76,438 11,160 10,045 10,045 [29]
Q2 2015 89,245 12,807 11,532 11,532 [30]
Q3 2015 102,336 13,091 11,597 6 11,603 [31]
Q4 2015 116,373 14,037 17,272 206 17,478 [32]
Q1 2016 131,883 15,510 12,420 2,400 14,820 2,615 [33]
Q2 2016 150,228 18,345 9,764 4,638 14,402 5,150 [34][35]
Q3 2016 175,413 25,185 16,047 8,774 24,821 5,065 [36]
Q4 2016[37] 200,295 24,882 12,700 9,500 22,254 6,450 [38][39]
Q1 2017 225,713 25,418 ~13,450 ~11,550 25,051 ~4,650 [40]
Q2 2017 251,421 25,708 ~12,000 ~10,000 22,026 ~3,500 [41][42]
Q3 2017 276,757 25,336 14,065 11,865 222 26,137 4,820 [43][44]
Q4 2017 301,322 24,565 ~15,200 ~13,120 1,542 29,967 3,380 [45][46][47]
Q1 2018 335,816 34,494 11,730 10,070 8,182 29,997 6,100 [48]
Q2 2018 389,155 53,339 10,930 11,370 18,440 40,740 15,058 [49][50]
Q3 2018 469,297 80,142 14,470 13,190 56,065 83,725 11,824 [51][52]
Q4 2018 555,852 86,555 13,500 14,050 63,359 90,700 2,907 [53]
Q1 2019 632,952 77,100 12,100 50,900 63,000 10,600
Q2 2019 720,000 87,048 17,650 77,550 95,200 7,400
Q3 2019 816,155 96,155 17,483 79,703 97,186
Q4 2019 921,046 104,891 19,450 92,550 112,000
Q1 2020 1,023,718 102,672 12,200 76,200 88,400 [54]

שווי החברה

ב-2006 גייסה החברה 40 מיליון דולר ממספר יזמים, ביניהם מייסדי גוגל לארי פייג' וסרגיי ברין. ב-2008 סיים אברהארד את תפקידו כמנכ"ל החברה והוחלף ביזם זאב דרורי, ישראלי לשעבר. במקביל למשבר הכלכלי העולמי ב-2008 סבלה החברה מקצב הוצאות גבוה בטרם החלו הכנסות משמעותיות, ונאלצה לפטר עשרה אחוזים מכוח העבודה שלה. לאחר כשנה בתפקיד הועבר דרורי לתפקיד הסמנכ"ל ומאסק הפך ליו"ר ומנכ"ל החברה במקביל. דרורי עזב לאחר מספר חודשים.

ב-2 בינואר 2019 נחתך שווי החברה בכמעט 4 מיליארד דולר, זאת בעקבות הודעת החברה בה נמסר ללקוחותיה מספר נמוך מהצפוי של דגמי מודל 3 ברבעון הרביעי ובעקבות הודעתה על הורדה של 2,000 דולר במחירי כל אחד מדגמיה – מודל 3, מודל S ומודל X – כדי לסייע לקונים בארצות הברית לקבל זיכוי מס פדרלי בסך 3,750 דולרים בלבד במהלך ששת החודשים הקרובים.[55]

ב-18 בינואר 2019 הודיע מאסק על קיצוץ של 7% ממצבת כוח העובדים שלה.[56] קיצוצים אלה מתרחשים על רקע צעדים שונים לצמצום עלויות שהחברה ביצעה לאחרונה במטרה לשפר את מצבה הפיננסי וכדי לזרז את ייצור המכוניות מהדגם החדש, מודל 3.[57] בעקבות הודעת המנכ"ל צנחה מניית החברה בוול סטריט ב-13%, בעקבות נפילת המניה נחתך שווי השוק של טסלה בכ-7.8 מיליארד דולר.[58]

ב-23 במאי 2020 היה שווי החברה 151 מיליארד דולר, יותר מכל חברת רכב אחרת בארצות הברית ויותר מכל חברת רכב אחרת בעולם למעט "טויוטה". נתון זה בלט במיוחד על רקע מגפת הקורונה שהכתה ברוב מדינות העולם וגרמה לפגיעה קשה במכירת מכוניות ברחבי תבל. ביולי 2020 הפכה טסלה לחברת הרכב בעלת השווי הגבוה ביותר בעולם, עם שווי של 210 מיליארד דולר, אף שמבחינת היקף ייצור, היא הייתה יצרנית הרכב הקטנה ביותר.[59] בשנה שלאחר מכן, עד אמצע 2021 זינק שווי החברה ועמד על יותר מפי שלושה – 733 מיליארד דולר.

ב-25 באוקטובר 2021 עבר שווי החברה את רף טריליון הדולר לאחר שזינקה ב-13% ביום, בעקבות עסקה עם חברת הרץ שקנתה 100 אלף מכוניות מתוצרתה במחיר של יותר מ-4 מיליארד דולר.[60]

דגמי המכוניות

מודל S

Postscript-viewer-blue.svg ערך מורחב – טסלה מודל S
טסלה החלה ביצור ה-מודל S סדאן ב-2012 ולשלוח ללקוחות קמעוניים ביוני 2012

  מכונית היוקרה של החברה. הרכב עשוי מהאלומיניום במטרה להפחית ממשקל הרכב. גודל המנוע כגודל של תיק גולף. בנוסף לכך בשל גודלו של תא המטען האחורי, ניתן להרכיב בו שני מושבי ילדים ולהוביל ברכב 7 איש.

מודל X

Postscript-viewer-blue.svg ערך מורחב – טסלה מודל X
אלון מאסק בהשקת קונספט ה-Model X

קרוסאובר יוקרתית של החברה

מודל 3

Postscript-viewer-blue.svg ערך מורחב – טסלה מודל 3

המכונית שהציגה טסלה באפריל 2016, מכונית משפחתית במחיר של החל מ-35,000 דולר. אספקת המכוניות החלה באמצע 2017, עם צבר הזמנות של כחצי מיליון מכוניות.[61] כ-300 אלף מכוניות נמכרו תוך פחות מ-48 שעות מההשקה הרשמית.

מודל Y

Postscript-viewer-blue.svg ערך מורחב – טסלה מודל Y

מכונית קרוסאובר החדשה של החברה שהוצגה בשנת 2019.

טסלה סמי

Postscript-viewer-blue.svg ערך מורחב – טסלה סמי

משאית סמי-טריילר חשמלית עם יכולות אוטונומיות, כאשר המשאית הראשונה נמסרה בדצמבר 2022.

טסלה רודסטר 2022

Postscript-viewer-blue.svg ערך מורחב – טסלה רודסטר
טסלה רודסטר, 2020
טסלה רודסטר, 2020

טסלה סייברטראק 2021

Postscript-viewer-blue.svg ערך מורחב – טסלה סייברטראק

טנדר כל-חשמלי העתיד להיות בשוק הרכבים בסוף שנת 2023. למכונית זו שלושה דגמים אשר טווח נסיעתם נע בין 400 ל-800 קילומטרים.

טסלה סייברקוואד

Postscript-viewer-blue.svg ערך מורחב – טסלה סייברקוואד

טרקטורון אשר אמור להגיע ביחד עם הסייברטראק.

בישראל

בנובמבר 2019 החלה לפעול בישראל חברה בת של טסלה בשם "טסלה מוטורס ישראל בע"מ". בינואר 2020 הובא לישראל מספר מצומצם של מכוניות טסלה על ידי החברה ועבר תהליך רישוי ישראלי. כמו כן, מונו כמה אישי מפתח בתעשיית הרכב הישראלית על ידי טסלה לצורך הקמת המערך התפעולי והלוגיסטי של טסלה בישראל. המכוניות שהובאו, אוחסנו ללא שימוש במשך כשנה.

ב-2 בפברואר 2021, נפתחה בישראל ההזמנה לדגמי מודל 3, S ו-X באתר החברה. מחירו של דגם הבסיס, מודל 3 מסוג Standard Range Plus, התחיל ב-179,754 שקלים. המסירות הראשונות החלו בחודש מרץ.[62]

לקריאה נוספת

  • טים היגינס, משחקי כוח, סיפורה של טסלה, ההימור של המאה, הוצאת מטר, 2023[63]

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא טסלה בוויקישיתוף

הערות שוליים

  1. ^ 1.0 1.1 1.2 1.3 1.4 "Tesla Financials".
  2. ^ Tesla Moving HQ To Texas, Cybertruck Production Starts Next Year, InsideEVs (באנגלית)
  3. ^ אריק ריד, History of Tesla: Timeline and Facts, באתר TheStreet, פברואר 2020
  4. ^ עדכון גרסה: רכבי טסלה יוכלו לנסוע גם ללא נוכחות נהג ברכב, באתר גאדג'טי, 10 בינואר 2016
  5. ^ How Many Tesla Model S Electric Cars Have Been Built So Far?, באתר Green Car Reports, ינואר 2014
  6. ^ תומר הדר, חשמל מתפשט: טסלה תייצר גם מחוץ לארה"ב, באתר כלכליסט, 29 בספטמבר 2015
  7. ^ מאסק: טסלה צפויה להתחיל לייצר בסין תוך שנתיים, באתר כלכליסט, 23 באוקטובר 2015
  8. ^ ריקול גדול לטסלה: קוראת לתיקון 53 אלף מכוניות בשל פגם בבלם החניה, באתר TheMarker‏, 21 באפריל 2017
  9. ^ טסלה עשתה מעשה אפל ותשלם על כך קנס גבוה בנורווגיה, באתר קארטיוב, ‏30 במאי 2021
  10. ^ בנה מכונית חשמלית משלך: טסלה לא תתבע יצרנים שיעשו שימוש בפטנטים שלה, באתר weshare, יוני 2014
  11. ^ Nevada Selected As Official Site for Tesla Battery Gigafactory, ספטמבר 2014
  12. ^ רויטרס, אחרי שחישמל את המכוניות, אילון מאסק רוצה לחשמל את הבתים, באתר TheMarker‏, 1 במאי 2015
  13. ^ בלומברג, מהפכני יותר מאייפון, מכניס יותר מויאגרה? השקת הסוללה של טסלה בדרכה לעשות היסטוריה, באתר TheMarker‏, 12 במאי 2015
  14. ^ מאסק ו-SEC בפשרה: יפרוש מתפקיד יו"ר טסלה וישלם קנס, באתר גלובס, 30 בספטמבר 2018
  15. ^ הלל פוסק, GM מתכווצת וסוגרת פסי ייצור? טסלה תרכוש אותם, באתר ynet, 9 בדצמבר 2018
  16. ^ שחר פלד, תקדים: טסלה תפתח את רשת המטענים שלה לחברות נוספות, באתר מגזין רכב חשמלי, ‏21 ביולי 2021
  17. ^ אילון מאסק אומר שכל ה-EVs יורשו להשתמש ברשת סופרצ'ארג'רס של טסלה (בקרוב), באתר טופ גיר, ‏21 ביולי 2021
  18. ^ Model Y started production in January 2020 and started shipping in March 2020. Tesla is reporting sales of Model 3 and Model Y as combined sales, starting with 2020-Q1.
  19. ^ Sales are only counted as sold when delivered to end customer and all paperwork is correct
  20. ^ Goods in transit are produced but not counted as sold until delivered. Tesla no longer reports in transit numbers.
  21. ^ Tesla Motors (8 במאי 2013). "Tesla Motors – First Quarter 2013 Shareholder Letter" (PDF). Tesla Motors. נבדק ב-23 בספטמבר 2019. {{cite web}}: (עזרה) Record sales of $562 million, up 83% from last quarter
  22. ^ Tesla Motors (7 באוגוסט 2013). "Tesla Motors – Second Quarter 2013 Shareholder Letter". Tesla Motors. אורכב מ-המקור ב-2020-07-12. נבדק ב-23 בספטמבר 2019. {{cite web}}: (עזרה) Record Q2 Model S deliveries of 7,579 vehicles.
  23. ^ Tesla Motors (5 בנובמבר 2013). "Tesla Motors – Third Quarter 2013 Shareholder Letter". Palo Alto, California: Tesla Motors. אורכב מ-המקור ב-2020-07-12. נבדק ב-23 בספטמבר 2019. {{cite web}}: (עזרה) Record 5,500 Model S deliveries
  24. ^ "Tesla Motors - Fourth Quarter & Full Year 2013 Shareholder Letter". Tesla Motors. 19 בפברואר 2014. אורכב מ-המקור ב-2020-07-12. נבדק ב-23 בספטמבר 2019. {{cite web}}: (עזרה) Record 6,892 Model S vehicles sold and delivered in Q4
  25. ^ Tesla Motors (7 במאי 2014). "Tesla Motors – First Quarter 2014 Shareholder Letter". Tesla Motors. אורכב מ-המקור ב-2020-07-12. נבדק ב-20 בספטמבר 2019. {{cite web}}: (עזרה) Record Q1 Model S production of 7,535 vehicles.
  26. ^ Tesla Motors (31 ביולי 2014). "Tesla Motors – Second Quarter 2014 Shareholder Letter". Tesla Motors. אורכב מ-המקור ב-2020-07-12. נבדק ב-20 בספטמבר 2019. {{cite web}}: (עזרה) Record Q2 Model S deliveries of 7,579 vehicles.
  27. ^ Tesla Motors (5 בנובמבר 2014). "Tesla Motors – Third Quarter 2014 Shareholder Letter". Palo Alto, California: Tesla Motors. אורכב מ-המקור ב-2020-07-12. נבדק ב-20 בספטמבר 2019. {{cite web}}: (עזרה) Highest ever quarterly deliveries at 7,785 vehicles, despite factory shutdown in July
  28. ^ "Tesla Motors - Fourth Quarter & Full Year 2014 Shareholder Letter". Tesla Motors. 11 בפברואר 2015. אורכב מ-המקור ב-2020-07-12. נבדק ב-20 בספטמבר 2019. {{cite web}}: (עזרה)
  29. ^ Tesla Motors (6 במאי 2015). "Tesla Motors – First Quarter 2015 Shareholder Letter" (PDF). Tesla Motors. נבדק ב-4 באוגוסט 2016. {{cite web}}: (עזרה) A total of 10,045 Model S cars were delivered globaly during the first quarter of 2015.
  30. ^ Tesla Motors (5 באוגוסט 2015). "Tesla Motors – Second Quarter 2015 Shareholder Letter" (PDF). Tesla Motors. נבדק ב-4 באוגוסט 2016. {{cite web}}: (עזרה) A total of 11,532 Model S cars were delivered globally during the second quarter of 2015.
  31. ^ Tesla Motors (4 באוגוסט 2016). "Tesla Motors – Third Quarter 2015 Shareholder Letter" (PDF) (Press release). Palo Alto, California: Tesla Motors. נבדק ב-3 בנובמבר 2015. {{cite press release}}: (עזרה) Tesla global electric car sales totaled 11,603 units during the third quarter of 2015, including six Tesla Model X units.
  32. ^ "Tesla Fourth Quarter & Full Year 2015 Update" (PDF). Tesla Motors. 10 בפברואר 2016. נבדק ב-10 בפברואר 2016. {{cite web}}: (עזרה)
  33. ^ Tesla Motors (4 במאי 2016). "Tesla shareholders letter:Tesla First Quarter 2016 Update" (PDF). Tesla Motors. אורכב מ-המקור (PDF) ב-1 ביוני 2016. נבדק ב-4 באוגוסט 2016. {{cite web}}: (עזרה)
  34. ^ "Tesla Second Quarter 2016 Update" (PDF) (Press release). Palo Alto: Tesla Motors. 3 באוגוסט 2016. נבדק ב-3 באוגוסט 2016. {{cite press release}}: (עזרה) During the second quarter of 2016 Tesla Motors delivered 14,402 new vehicles consisting of 9,764 Model S and 4,638 Model X. Production during 2Q 2016 totaled 18,345 vehicles.
  35. ^ "Tesla Q2 2016 Vehicle Production and Deliveries" (Press release). Palo Alto: Tesla Motors. 3 ביולי 2016. נבדק ב-3 באוגוסט 2016. {{cite press release}}: (עזרה)
  36. ^ "Tesla Third Quarter 2016 Update" (PDF). Tesla Motors. Palo Alto. 26 באוקטובר 2016. נבדק ב-27 באוקטובר 2016. {{cite web}}: (עזרה)
  37. ^ Sales by model do not add up to total, these were preliminary figures reported by Tesla. Only total sales is final figures are reported by Tesla, as breakdown by model is not typically provided.
  38. ^ "Tesla Q4 2016 Production and Deliveries". Tesla Motors. Palo Alto. 3 בינואר 2017. נבדק ב-3 בינואר 2017. {{cite web}}: (עזרה)
  39. ^ "Tesla Fourth Quarter & Full Year 2016 Update" (PDF). Tesla Inc. Palo Alto. פברואר 22, 2017. אורכב מ-המקור (PDF) ב-פברואר 23, 2017. נבדק ב-פברואר 22, 2017. Production totaled 24,882 vehicles in 4Q 2016 and vehicle deliveries totaled 22,252 units. No breakdown by model was provided.
  40. ^ "Tesla Q1 2017 Vehicle Production and Deliveries". Tesla Motors (Press release). Palo Alto: Market Wired. 2 באפריל 2017. נבדק ב-4 באפריל 2017. Tesla (NASDAQ: TSLA) delivered just over 25,000 vehicles in Q1, of which approx 13,450 were Model S and approx 11,550 were Model X. {{cite press release}}: (עזרה)
  41. ^ "UPDATE – Tesla Q2 2017 Vehicle Production and Deliveries". Tesla. 7 ביולי 2017. נבדק ב-10 ביולי 2017. {{cite web}}: (עזרה)
  42. ^ "Tesla Second Quarter 2017 Update (Letter to shareholders)" (PDF). Tesla. 2 באוגוסט 2017. אורכב מ-המקור (PDF) ב-5 באוגוסט 2017. נבדק ב-5 באוגוסט 2017. We delivered 22,026 Model S and Model X vehicles in Q2, for a total of 47,077 in the first half of the year. {{cite web}}: (עזרה)
  43. ^ "Tesla Q3 2017 Vehicle Deliveries and Production". Tesla. 2 באוקטובר 2017. {{cite web}}: (עזרה)
  44. ^ "_Update_Letter_2017-3Q.pdf Tesla Third Quarter 2017 Update". Tesla. 1 בנובמבר 2017. אורכב מ-המקור ב-11 בינואר 2018. נבדק ב-10 בינואר 2018. {{cite web}}: (עזרה)
  45. ^ "Tesla Q4 2017 Vehicle Production and Deliveries". Tesla. 3 בינואר 2018. {{cite web}}: (עזרה)
  46. ^ "Tesla confirms having produced its 300,000th electric car". Tesla. 14 בפברואר 2018. {{cite web}}: (עזרה)
  47. ^ "Tesla Fourth Quarter & Full Year 2017 Update" (PDF). Tesla (Press release). Palo Alto: Tesla. 7 בפברואר 2017. אורכב מ-המקור (PDF) ב-8 בפברואר 2018. נבדק ב-7 בפברואר 2018. In Q4, we delivered 28,425 Model S and Model X vehicles and 1,542 Model 3 vehicles, totaling 29,967 deliveries. {{cite press release}}: (עזרה)
  48. ^ "Tesla First Quarter 2018 Update" (PDF). Tesla. אורכב מ-המקור (PDF) ב-27 במאי 2018. נבדק ב-27 במאי 2018. {{cite web}}: (עזרה)
  49. ^ "Tesla Second Quarter 2018 Delivery". Tesla. נבדק ב-22 ביולי 2018. {{cite web}}: (עזרה)
  50. ^ Donnelley, RR (1 באוגוסט 2018). Automotive Products. Tesla Second Quarter 2018 Update (Report). p. 2. נבדק ב-2 באוגוסט 2018. We produced 53,339 vehicles in Q2 and delivered 22,319 Model S and Model X vehicles and 18,449 Model 3 vehicles, totaling 40,768 deliveries. {{cite report}}: (עזרה)
  51. ^ "Tesla Third Quarter 2018 Delivery". Tesla. נבדק ב-2 באוקטובר 2018. {{cite web}}: (עזרה)
  52. ^ "Tesla Third Quarter 2018 Update". Palo Alto: Tesla. 24 באוקטובר 2018. אורכב מ-המקור ב-2018-10-24. נבדק ב-24 באוקטובר 2018. {{cite web}}: (עזרה)
  53. ^ "Tesla Fourth Quarter 2018 Delivery". Tesla. נבדק ב-2 בינואר 2019. {{cite web}}: (עזרה)
  54. ^ "Tesla Q1 2020 Vehicle Production & Deliveries". Tesla, Inc. (באנגלית). נבדק ב-2020-04-03.
  55. ^ טסלה מסרה פחות רכבים מהצפוי; המניה צונחת 10%, באתר גלובס, 2 בינואר 2019
  56. ^ אתר למנויים בלבד סוכנויות הידיעות, מאסק הודיע על קיצוץ של 7% מעובדי טסלה, באתר TheMarker‏, 18 בינואר 2019
  57. ^ אתר למנויים בלבד סוכנויות הידיעות, צעד גדול בדרך לרווחיות: קצב ייצור המכוניות של טסלה שובר שיאים, באתר TheMarker‏, 2 באוקטובר 2018
  58. ^ אתר למנויים בלבד צוות גלובל, וול סטריט נסגרה בעליות; שווי טסלה נחתך ב-8 מיליארד דולר, באתר TheMarker‏, 19 בינואר 2019
  59. ^ שירות כלכליסט, היסטוריה: טסלה יצרנית הרכב בעלת שווי השוק הגבוה בעולם, באתר כלכליסט, 1 ביולי 2020
  60. ^ מיקי גרינפלד ונועם לנדמן, טסלה חצתה לראשונה שווי של טריליון דולר - זינקה ב-12.6%; דאו ו-S&P 500 בשיא, באתר כלכליסט, 25 באוקטובר 2021
  61. ^ האתגר של טסלה: לספק חצי מיליון מכוניות מודל 3 שהוזמנו מראש, באתר גלובס, 29 ביולי 2017
    ניר בן זקן, טסלה מודל 3 - 30 לקוחות ראשונים קיבלו מפתח, באתר ynet, 29 ביולי 2017
  62. ^ אודי עציון, טסלה החלה למכור מכוניות בישראל. המחיר מפתיע, באתר ynet, 2 בפברואר 2021
  63. ^ טים היגינס, פרק הפתיחה של "משחקי כוח", באתר הארץ, 26 בינואר 2023
Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0