לדלג לתוכן

יאן הווליוש (ספינה)

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
יאן הווליוש
Jan Heweliusz
הספינה ב-1986, לאחר השריפה שנזקיה נראים
הספינה ב-1986, לאחר השריפה שנזקיה נראים
תיאור כללי
צי Polskie Linie Oceaniczne
חברת ספנות Euroafrica
ציוני דרך עיקריים
מספנה טרוסוויק וקרסטד
הושקה 29 בינואר 1977
תקופת הפעילות יולי 1977 – 14 ביולי 1993 (כ־16 שנים)
אחריתה התהפכה וטבעה
האנדרטה לזכר הנספים בבית הקברות המרכזי בשצ'צ'ין

יאן הווליוש (פולנית Jan Heweliusz) הייתה אוניית גלנוע פולנייה ששימשה כמעבורת שהובילה משאיות וקרונות רכבת בקו שווינואוישצ'ה (פולין)-איסטאד (שוודיה), ואשר טבעה ב-14 בינואר 1993 בים הבלטי, מול כף ארקונה שבאי הגרמני ריגן.

רקע

הספינה שנקראה על-שם האסטרונום הפולני יוהנס הווליוס, נבנתה בשנת 1977 במספנות "טרוסוויק וקרסטד" (Trosvik Verksted A/S) בנורווגיה ונכנסה לשירות בחודש יולי אותה שנה. במשך 15 שנות שירותה סבלה הספינה מבעיות ייציבות ואירעו בה 28 תאונות ואירועים חמורים, כולל אירוע של כמעט טביעה בשנת 1982, התנגשות עם ספינות דיג, כשלים במנוע ושריפה משמעותית ב-1986. בשריפה לא נפגע איש, אך הספינה ניזוקה באופן משמעותי. היא שופצה במספנה בהמבורג באופן לא חוקי בדרך של ציפוי האזור הפגוע בבטון במשקל של 60 טון, אשר הגדיל את משקלה ופגע ביציבותה[1].

טביעה

ארבעה ימים לפני טביעת הספינה, נפגע שער הירכתיים של הספינה בעת שעגנה בנמל איסטאד. הקברניט אנדז'יי אולשוויץ' (Andrzej Ułasiewicz) (פול') ביקש לבטל את הפלגתה הבאה של המעבורת ולהכניסה לבדיקה ותיקון, אולם בעל הספינה הורה לתקן את השער באופן זמני ולהחליפו במועד מאוחר יותר מבלי לפגוע בלוח הזמנים של ההפלגות. התקלה לא דווחה ושער הירכתיים אכן תוקן באופן זמני.

ב-13 בינואר 1993 בשעה 22:30 הפליגה הספינה לדרכה משווינואוישצ'ה כשהיא נושאת 36 נוסעים, 29 אנשי צוות, 28 משאיות ו-10 קרונות רכבת. מזג האוויר צפוי היה להיות סוער.

בסביבות 02:40 ב-14 בינואר 1993, התדרדר מזג האוויר וסערה פרצה בים הבלטי. רוחות עצימות בדרגה 12 בסולם בופורט נשבו והגיעו למהירות של 180 קמ"ש. הגלים הגיעו לגובה של 6 מטרים ויציבות הספינה נפגעה. בתגובה האט הצוות את מהירות ההפלגה אך הדבר גרם לפגיעה ביכולת השליטה בספינה. בנוסף, במטרה להגביר את יציבות כלי השיט הצוות מילה את תאי האיזון השמאליים בניגוד להוראות. בסביבות השעה 04:00 פגעו בצידה השמאלי של הספינה רוחות-צד בעוצמה של הוריקן והיא נטתה על צידה. הקברניט אולשוויץ' ניסה לתקן את הנטייה על ידי הפנית הספינה לכיוון הרוח, אולם לשווא. פרץ רוח חזק ופתאומי גרם להחמרת הנטייה ותאי האיזון המלאים הגבירו את המגמה, עד כי המטען שבמעבורת השתחרר מעיגונו. בשעה 04:30 הורה הקברניט על נטישת המעבורת, וב-04:57 שגרה הספינה אות מצוקה: ”יש לנו בעיות רציניות. הספינה נוטה על צידה ומזג האוויר מאוד סוער - הוריקן. עזרו לנו”[2]. בשעה 05:12 המעבורת התהפכה על צידה וטבעה כ-24 ק"מ מכף ארקונה שבגרמניה.

מסוקי חילוץ הוזנקו מפארוב שליד שטרלזונד בגרמניה ומדנמרק, ומעבורת אחרת של חברת הספנות יצאה לעבר מקום הטביעה. בשל בעיות תקשורת המסוקים הגיעו לאזור הטביעה רק כשעה וחצי לאחר מכן, והצליחו לחלץ תשעה ניצולים, כולם אנשי צוות הספינה, אשר סבלו מהיפותרמיה והוטסו לטיפול בבית חולים בגרמניה[3]. 36 הנוסעים, רובם נהגי משאיות, ו-20 מאנשי הצוות מצאו את מותם באירוע, ורק 37 גופות אותרו.

ראש ממשלת פולין חנה סוחוצקה (Hanna Suchocka) הורתה על הקמת ועדת חקירה, אך זו פוזרה במרץ 1993 לפני שפרסמה את מסקנותיה. לאחר חקירה שנמשכה שנים, נקבע כי בעלי הספינה, חברת "ארואפריקה" אחראית לאסון בכך שהורתה על ההפלגה. עוד הוטלה אחריות חלקית על המשרד הימי של שצ'צ'ין ועל הקברניט שהפליג עם הספינה במצבה הרעוע.

הנצחה

טביעת ההווליוש נחשבת לאסון הימי הכבד ביותר בעיתות שלום בתולדות פולין. אנדרטאות לזכר הנספים הוקמו בבית הקברות המרכזי בשצ'צ'ין ובשווינואוישצ'ה. חפצים שנמצאו באתר הטביעה מוצגים במוזיאון הימי הלאומי של פולין (אנ') בגדנסק.

הספינה שנחה על קרקעית הים בעומק של 27 מטרים בלבד הפכה לאתר צלילה פופולרי.

ב-5 בנובמבר 2025 עלתה לשידור בנטפליקס סדרה פולנית בת חמישה פרקים בשם הווליוש (Heweliusz) העוסקת בטביעת המעבורת.

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא יאן הווליוש בוויקישיתוף

הערות שוליים

יאן הווליוש (ספינה)42177844Q1681845