יאקובלב

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש


שגיאות פרמטריות בתבנית:חברה מסחרית

שימוש בפרמטרים מיושנים [ אנשי מפתח ]

יאקובלב חברת כלי טיס
תיאור (לא חובה)
נתונים כלליים
סוג ציבורית, נסחרת בבורסה
מייסדים אלכסנדר סרגייביץ' יאקובלב
תקופת הפעילות 1934–הווה (כ־90 שנה)
חברת אם אירקוט
מיקום המטה מוסקבה, רוסיה
בעלות תשלובת אירקוט
ענפי תעשייה תעשייה אווירית וביטחונית
מוצרים עיקריים מטוסים אזרחיים וצבאיים
אנשי מפתח אלכסנדר סובוטין (יו"ר)
אולג דמצ'נקו (מנכ"ל)
עובדים 311 (נכון ל-2011)
 
www.yak.ru
מטוס יאק-52

יאקובלב חברת כלי טיס (הידועה גם בשם משרד תכנון א.ס. יאקובלב) היא חברה רוסית ליצור, תכנון ועיצוב כלי טיס.

מטוסי יאקובלב זכו לקידומת יאק (ברוסית : Як). המשרד נוסד בשנת 1934 לפי צו של "קומיסריון לתעשייה כבדה" תחת השם OKB‏-115 ואלכסנדר סרגייביץ' יאקובלב מונה למנהלו. במהלך מלחמת העולם השנייה יצר יאקובלב סדרת מטוסי קרב (יאק 1,2,7 ו 9) שהיוו את עמוד השדרה של מטוסי חיל האוויר הסובייטי.

בשנת 1992 התמזג המשרד יחד עם מפעל התעופה של סמולנסק, ליצירת "חברת יאקובלב למטוסים" שהופרטה, וכיום מייצרת מזל"ט סיור בשם "פצ'לה" (דבורה). בשנת 2005, לאור המצב הכלכלי, צומצם מספר העובדים מכ- 1300 ל-311, ורוב הנכסים נמכרו. החל משנת 2005 החברה מהווה חלק מתשלובת "אירקוט" שמרכזה במוסקבה.

דגמי מטוסי יאק

  • AIR-1
  • AIR-2
  • AIR-3
  • AIR-4
  • AIR-5
  • AIR-6 (מטוס קל לשימוש כללי)
  • AIR-17
  • UT-1 (AIR-14, מטוס אימון חד מושבי
  • UT-2 (AIR-10, YA-20) - מטוס אימון דו מושבי
  • 1940, יאק-1 ‏, מטוס קרב חד מושבי
  • יאק-2 ,1940, מפציץ
  • 1943, יאק-3 ‏, דגם משופר של יאק-1
  • יאק-4 ,1940, דגם משופר של יאק-2
  • יאק-5 ,1941, אבטיפוס לדגם משופר של יאק-1
  • יאק-6 ,1942, מטוס תובלה
  • יאק-7 ,1942, מטוס קרב חד מושבי ואימון דו מושבי, דגם משופר של יאק-1
  • יאק-8 ,1942, מטוס תובלה, יאק-6 משופר
  • 1942, יאק-9 ‏, דגם משופר של יאק-1
  • יאק-10, מטוס קל
  • יאק-11, 1948, מטוס אימון
  • יאק-12, מטוס קל
  • יאק-13, אבטיפוס של יאק-10 משופר
  • יאק-15, 1946, מטוס הקרב הסילוני הסובייטי הראשון.
  • יאק-17 ,1947, מטוס קרב
  • יאק-18
  • יאק-19
  • יאק-23, מטוס קרב
  • יאק-24, מסוק תובלה
  • יאק-25, מטוס יירוט
  • יאק-26, מפציץ טקטי
  • יאק-27, מטוס סיור וביון
  • יאק-28, מטוס קרב והפצצה רב משימתי
  • יאק-36, מטוס סילון להדגמת יכולת המראה ונחיתה אנכיות
  • יאק-38, גרסת ייצור צבאית של ה יאק-36, הופעל מעל סיפון נושאות המטוסים "קייב" ו"מינסק".
  • יאק-40, מטוס נוסעים אזרחי
  • יאק-41
  • יאק-42, מטוס נוסעים אזרחי
  • יאק-50, אב טיפוס משנת 1949 למטוס קרב, מטוס אווירובטי מ 1975.
  • יאק-52, מטוס אימון צבאי ואווירובטיקה
  • יאק-54, מטוס אווירובטיקה
  • יאק-55, מטוס אווירובטיקה מ 1982
  • יאק-56, מטוס אווירובטיקה
  • יאק-112, מטוס לשימוש כללי
  • יאק-130, מטוס לאימון מתקדם - המטוס היחיד הנמצא בייצור (נכון לשנת 2012)
  • יאק-141, טוען לכתר מטוס ההמראה הקצרה/אנכית העל-קולי הראשון בעולם.
  • פ'צלה, מטוס סיור בלתי מאויש
  • פרוריב, מטוס סיור בלתי מאויש
  • MS-21, מטוס נוסעים

מטוס יאק 11 בישראל

ביום 19 בינואר 1964 ערק הטייס המצרי קפטן מחמוד עבאס חלימי עם מטוס ההדרכה מדגם יאק-11 מבסיסו שבין קהיר לבין תעלת סואץ ונחת בשדה התעופה הצבאי חצור. לאחר נחיתתו למד צוות טכני של חיל האוויר את מבנהו ובוצעו בו מספר טיסות הכרות. אולם לאחר מכן הוחלט בחיל האוויר שלא לתת למטוס הכשר טיסה. הוא קורקע והוצב ללא שימוש במשך שנים רבות ליד טייסת התחזוקה של הבסיס. בשנת 1976 גילה מוזיאון התעופה הבריטי עניין במטוס והוא הוחלף ביחד עם מספר טנקי שלל מצריים בתמורה למטוס הווארד במצב תקין שהוצב במוזיאון חיל האוויר.

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא יאקובלב בוויקישיתוף
Aeroclipart.JPG ערך זה הוא קצרמר בנושא תעופה. אתם מוזמנים לתרום למכלול ולהרחיב אותו.