ישראל לאם
לידה |
![]() |
---|---|
מוקד פעילות |
![]() |
חלק מההרכבים המוזיקליים | תזמורת נגינה |
תקופת פעילות | מ-1970 |
עיסוק | מנצח, מעבד מוזיקלי |
סוגה | מוזיקה חסידית |
כלי נגינה | חצוצרה |
שיתופי פעולה בולטים | מרדכי בן-דוד, אברהם פריד, יעקב שוואקי, מופע האסק |
ישראל לאם (באנגלית: Yisroel Lamm) הוא מנצח ומעבד מוזיקלי יהודי-אמריקאי, מן הדמויות המרכזיות במוזיקה החסידית. הוא נודע בעיקר כמנהל המוזיקלי של מופע האסק (A Time for Music), תפקיד בו החזיק במשך למעלה משלושה עשורים, וכן בזכות פעילותו ארוכת השנים בהרכב "תזמורת נגינה" בניו יורק. לאם נחשב לאחד המעבדים הבולטים בז'אנר, ותרם לעיצוב הצליל התזמורתי של המוזיקה החסידית בעשורים האחרונים.[1][2]
ביוגרפיה
ישראל לאם נולד וגדל בארצות הברית. את הכשרתו המוזיקלית רכש בנגינה בחצוצרה, ובמהלך שנות ה־70 החל את פעילותו המקצועית כמוזיקאי בז'אנר החסידי בניו יורק. בהמשך פנה לעיבודים תזמורתיים ולניצוח, והיה שותף להקלטות ולהופעות של זמרים חסידיים בולטים.
קריירה
תזמורת נגינה
מאז שנות ה־70 משמש לאם כמעבד ומנצח בתזמורת תזמורת נגינה (Neginah Orchestra), אחת התזמורות החסידיות הראשונות שהופיעו באולמות גדולים ובקונצרטים רשמיים. במסגרת זו עיבד מאות יצירות חסידיות, והיה אחראי על ליווי תקליטים והופעות של טובי הזמרים החסידיים בארצות הברית.[3]
אלבומים והפקות מוקדמות
בין הפקותיו הראשונות ניתן למנות את האלבום Ashira עם London School of Jewish Song, בו שילב עיבודים תזמורתיים מלאים. כן היה שותף בהפקות מוזיקליות חדשניות כגון סדרת המופעים Miami Experience עם מקהלת פרחי מיאמי. פרויקטים אלו חיזקו את מעמדו כמעבד מוביל בזמר החסידי בשנות ה־80.[דרוש מקור]
מופע האסק
מאז שנת 1987, ולמשך שלושה עשורים, שימש לאם כמנהל המוזיקלי של מופע האסק (A Time for Music), שנחשב לאחד הקונצרטים המרכזיים במוזיקה החסידית. במסגרת זו ניצח על התזמורת הקבועה של המופע, ועיבד את מרבית היצירות שהושמעו בו. הוא גם הלחין וכתב את האוברטורה התזמורתית הפותחת, שהושמעה מדי שנה בראשית הקונצרט והפכה לסימן היכר המזוהה עם המופע ועם תרומתו של לאם לעולם המוזיקה החסידית. בשנת 2020, במסגרת HASC 33, נערכה ללאם הוקרה מיוחדת על תרומתו רבת השנים להפקה.[4]
סגנון והשפעה
לאם ידוע ביכולתו לשלב עיבודים תזמורתיים רחבי היקף עם ניגונים חסידיים מסורתיים. יצירתו מתאפיינת במעברים דרמטיים, הרמוניות קלאסיות ושימוש בכלי נשיפה, מיתרים וכלי הקשה ליצירת צליל חגיגי. חתימתו האישית באה לידי ביטוי במיוחד בפתיחות התזמורתיות למופעי האסק, שנעשו מזוהות עמו.
פרסים והוקרה
קישורים חיצוניים
- רשימת הפרסומים של ישראל לאם, בקטלוג הספרייה הלאומית
- כתבה על ישראל לאם במגזין Mishpacha (באנגלית)
- כתבה על הצדעה ללאם בהאסק 33 (בעברית)
הערות שוליים
- ↑ There’s Always a Time for Music, Mishpacha, 3 בינואר 2018 (באנגלית)
- ↑ הצדעה לישראל לאם בהאסק 33, באתר Chabad.info, 14 בינואר 2020
- ↑ Yisroel Lamm: We Just Had to Collaborate, Mishpacha, 20 ביולי 2021 (באנגלית)
- ^ 4.0 4.1 הצדעה לישראל לאם בהאסק 33, באתר Chabad.info, 14 בינואר 2020
ישראל לאם41707370Q135934229