לוחית רישוי בישראל

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
סמל IL של לוחית הרישוי הישראלית

עיקר הוראות החוק הנוגעות ללוחיות רישוי בישראל מקובצות בתקנות התעבורה. התקנות קובעות כי רכב הרשום בישראל ישא עליו שתי לוחיות זיהוי, זולת אופנוע, גרור, נתמך, אופניים ותלת אופן, אשר ישאו לוחית אחת בלבד מאחור.[1] על לוחיות הזיהוי להיות תמיד נקיות ולא מוסתרות על ידי המטען שעל הרכב.[2] אסור להסיר לוחית זיהוי מן הרכב, אלא לשם החלפתה. אסור להוסיף פרטים ללוחית, לשנות את צבעה או לטשטשה.[3] רכב הרשום בישראל מורשה לשאת לוחיות רישוי ישראליות בלבד.[4] לוחית הזיהוי ברכב מנועי חייבת להיות מוארת כך שניתן יהיה לקרוא את הכתוב בה ממרחק 20 מטר במזג אוויר נאה.[5]

היסטוריה

המכונית הראשונה הגיעה לארץ ישראל בשנת 1908 על ידי אמריקאי מבוסטון[6]. באותו הזמן לכל בעל מכונית הייתה לוחית רישוי פרטית שהובאה עם כלי הרכב מן המקום שממנו הגיע. לאחר הכיבוש הבריטי של ארץ ישראל בשנת 1917 הוחלט על יצירת אחידות במבנה לוחיות הרישוי אשר תתאים לתהליך הריבוי המספרי של כלי הרכב שנעו בדרכים. לצורך כך נקבעו חמישה אזורי רישוי, יפו (JA), ירושלים (JM), חיפה (HA), שכם (SM) ועזה (GZ). לוחיות הרישוי היו מבוססות על אזורי רישוי אלו[7]. ב 1936, בעקבות המרד הערבי, שונתה שיטת הרישוי לאות מובילה M ולאחריה שלוש או ארבע ספרות ובסוף אות סדרה[8] . לאחר הקמת המדינה חולקה המדינה למספר אזורי רישוי על פי מחוזות, וכל אחד מן המחוזות קיבל קידומת אות מתאימה לפני מספר הרישוי. כך, מחוז תל אביב קיבל את קידומת האות ת, מחוז ירושלים את הקידומת ים מחוז הכרמל את האות כ ומחוז הגליל את האות ג. בנוסף לכך קיבלו רכבי המשטרה את קידומת האות מ והצבא את קידומת האות צ שנותרו כחלק משיטת מספרי הרישוי שלהם עד ימינו.[9]

עם קום המדינה הייתה לוחית הרישוי בעלת ארבע ספרות, והיא התארכה בהדרגה עד לשמונה ספרות. מועדון החמש נקרא כך מכיוון שכלי הרכב שהמועדון עסק בהם בתחילת דרכו היו בעלי לוחית רישוי של חמש ספרות, כפי שהיה נהוג בשנות החמישים. בתחילת שנות השישים החלה לוחית הרישוי להיות בת שש ספרות. נוהג זה נמשך כעשרים שנה, והחל מ-1980 החלו כלי הרכב בישראל לקבל לוחיות רישוי בנות 7 ספרות. ב-2017 החלו לנסוע בכבישי ישראל כלי רכב בהם מותקנת לוחית רישוי בה 8 ספרות. בחודש אפריל 2022 הגיע מועדון החמש להסדר עם משרד התחבורה, שכלי רכב אספנות מיובאים שיוצרו עד שנת 1960, יוכלו להמיר את לוחית הרישוי ללוחית עם מספר בן 5 ספרות וכך תהיה לכלי רכב אלו נראות תואמת תקופה. סה"כ 140 כלי רכב מיובאים החליפו את לוחית הרישוי ממספר בן שבע ספרות למספר בעל חמש ספרות.

מבנה מספרי הרישוי במדינת ישראל

מספרי רישוי בני 5 ספרות

משנת 1958 עד ל-25 בספטמבר 1961[דרוש מקור], כל מספרי הרישוי שהונפקו במדינת ישראל, היו בני חמש ספרות, בהתאם לאזור שבו הונפק מספר הרישוי ובהתאם לסוג כלי הרכב[דרוש מקור].

מספרי לוחיות הרישוי של מוניות נדדו עם הנהג ממונית למונית[דרוש מקור] עד למעבר למספרי רישוי בני 7 ספרות, עם סיומת רישוי 25 החל מסוף שנת 1986[דרוש מקור].

מספרי רישוי בני 6 ספרות

לוחית רישוי בת 6 ספרות

משנת 1961 עד שנת 1979 כולל, לוחיות הרישוי במדינת ישראל היו בנות שש ספרות, ונקבעו בהתאם לאזור בישראל שבו הונפק מספר הרישוי[דרוש מקור].

מספרי רישוי בני 7 ספרות

ב-1980 הוחלפה שיטת המספור בלוחיות הרישוי למספרים בני שבע ספרות. בשנות השמונים ציינו הסיומות את שנת היצור של הרכב. נוהג זה בוטל ב-1990 והסיומות החלו להיקבע על פי יבואן כלי הרכב, אך לא לפי מפתח קבוע.

לוחית רישוי ישראלית (לפי התקן האירופי) בת 7 ספרות
לוחית רישוי ישראלית של רכב אספנות
לוחית רישוי ישראלית (לפי התקן האמריקאי) בת 7 ספרות

מספרי רישוי בני 8 ספרות

ביולי 2017 החלה הנפקת מספרי רישוי נושאי שמונה ספרות[10]. המעבר לשמונה ספרות בוצע באופן הדרגתי, ועד סיום 2017 יבואני הרכב שיחררו גם כלי רכב חדשים בעלי לוחיות זיהוי בהן 7 ספרות. עם זאת, מספר מצומצם של מספרים בעלי 7 ספרות המשיך להיות מחולק גם לאחר סיום 2017, לדוגמה למוניות, לאוטובוסים של חברות אגד ודן, ולחריגים נוספים. בדומה למעברים קודמים, מספר הרישוי של כלי רכב, שקיבלו לוחית רישוי עם 7 ספרות או פחות, לא ישתנה בעקבות המעבר ל-8 ספרות.

לפי ת"י 5327 (תקן ישראלי ללוחיות רישוי לכלי רכב) חלק 1 של מכון התקנים הישראלי, לוחית רישוי הנושאת 8 ספרות, מורכבת מ-3 קבוצות של מספרים המופרדות ביניהן במקף: 3 ספרות בקבוצה השמאלית, 2 ספרות בקבוצה האמצעית ו-3 ספרות בקבוצה הימנית.[11]

שלוש הספרות הראשונות של המספר הן קוד היבואן. שלוש הספרות הבאות - מספר רץ, ושתי הספרות האחרונות הן סיומת הסדרה, בדומה לשיטה הקודמת, כך למשל ביולי 2017 הספרות היו 01, ביולי 2019 התחילו לקבל ספרות 02 וכן הלאה.

לוחית רישוי בת 8 ספרות, תקן אמריקני
לוחית רישוי בת 8 ספרות, תקן אירופי

אותיות על גבי לוחית הרישוי

לוחית זיהוי של רכב משטרה
לוחית זיהוי של רכב משטרה צבאית

כלי הרכב של משטרת ישראל מצוידים בלוחיות רישוי בעלות רקע אדום, שהכתוב בהן בלבן בתוספת האות "מ", ולכלי רכב של המשטרה הצבאית לוחיות רישוי כחולות שעליהן רשום מספרן בלבן, בצירוף האותיות "מצ". כלי הרכב המבצעיים של צבא הגנה לישראל הם בעלי לוחית רישוי ברקע שחור עם ציון האות "צ". בנוסף קיימות לוחיות לבנות עם כיתוב שחור לכלי רכב דיפלומטיים, בליווי הסימון "CD" או "CC" ‏(CD - "גוף דיפלומטי"; CC - "גוף קונסולארי"), וללא אותיות, אם כלי הרכב נמצא בבעלות פרטית של הנציג הדיפלומטי ונרכש בחו"ל. לוחיות לבנות עם כיתוב אדום משמשות כלי רכב במבחן. בעבר לרכבים המשמשים תחבורה ציבורית הייתה לוחית רישוי ירוקה ועליה האות "ת", ולאחריה ארבע ספרות. לרכבים של פמליית הנשיא ושל שיירת ראש הממשלה אין מספר בלוחית הרישוי, אלא מופיע סמל מדינת ישראל. כמו כן, בעבר (עד סוף שנות ה-80 של המאה ה-20) הוצמד ללוחיות הזיהוי של כלי רכב שכורים קו תוחם מפוספס ירוק-לבן, וללוחיות הזיהוי של רכב שהיה פטור מתשלום מיסים (נכים או עולים חדשים) קו תוחם לבן. לרכבים ממשלתיים וחברות ממשלתיות היו מספרים עם רקע כחול וכיתוב לבן.

  • מ - משטרה (ככל שמספר הרישוי קטן יותר כך הדרגה גבוהה יותר. לדוגמה: מספר הרישוי של רכב המפכ"ל הוא: מ-1. מספר הספרות המקסימלי לאחר האות מ' הוא חמש ספרות.)
  • נ.מ. - נגרר משטרתי.
  • צ - צבא הגנה לישראל.
  • מצ - משטרה צבאית.
  • CD - סגל דיפלומטי (Corpus Diplomatique), רכב בבעלות שגרירות זרה.
  • CC - אנשי קונסוליה (Corpus Consular), קונסולים / קונסול כבוד ישראלי.
  • ICRC - הצלב האדום (INTERNATIONAL COMMITTEE OF THE RED CROSS).
  • UN - או"ם.
    • UNDOF - כח האו"ם ברמת הגולן
    • UNIFIL - כח האו"ם בגבול לבנון.
  • MFO - כוח המשקיפים הרב-לאומי בסיני.
  • במבחן - סחר רכב, לוחית אישית, רישיון תנועה לרכב עד אשר מעמד הרכב יוסדר.

ראו גם

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא לוחית רישוי בישראל בוויקישיתוף

הערות שוליים

  1. ^ תקנות התעבורה, התשכ"א-1961. תקנה 300.
  2. ^ תקנות התעבורה, התשכ"א-1961, תקנה 301
  3. ^ תקנות התעבורה, התשכ"א-1961|תקנה 303
  4. ^ תקנות התעבורה, התשכ"א-1961, תקנה 305
  5. ^ תקנות התעבורה, התשכ"א-1961, תקנה 343
  6. ^ https://blog.nli.org.il/chov-automobile-jerusalem/
  7. ^ תקנות על פי פקודת ההובלה בדרכים 1929, ממשלת פלשתינה (א"י)
  8. ^ http://israelmotorindustry.org/israel-vehicle-registration-1921-48/
  9. ^ https://www.ynet.co.il/wheels/magazine/article/BJ9uYk45P#autoplay
  10. ^ איתי שטיינברג, לוחיות הרישוי החדשות יוצאות לדרך!, באתר אוטו, ‏5 ביולי 2017
  11. ^ הסיבה העיקרית לחלוקה היא למניעת בלבול בקליטה של מצלמות לזיהוי אוטומטי של לוחית רישוי למשל בכבישי אגרה שתזהה רק את 7 הספרות האחרונות.
Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0