לי אוטו

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
לי אוטו
נתונים כלליים
מוצרים עיקריים כלי רכב

.Li Auto Incסינית: 理想汽车) היא יצרנית רכב חשמלי סינית. מטה החברה נמצא בבייג'ינג עם מתקני ייצור בצ'אנגג'ואו.[1] החברה נוסדה על ידי לי שיאנג (סי') בשנת 2015. רוב רכביה הם כלי רכב חשמליים המצוידים במנועי בנזין להרחבת טווח (אנ').[2][1]

לי אוטו מפעילה מתקני ייצור, הנדסה ושירותי עיצוב בעיר צ'אנגג'ואו, שבמחוז ג'יאנגסו, בעוד שמטה החברה ומרכזי המחקר והפיתוח שלה נמצאים בבייג'ינג.[3]

היסטוריה

אולם תצוגה של לי אוטו בחנאן שבג'נגג'ואו

בשנת 2015, לי שיאנג, מייסד האתר הסיני PCPop ואתר הרכב Autohome.com.cn, הקים חברה בשם Beijing Chehejia Information Technology. (בייג'ינג צ'ההג'יה אינפורמיישן טכנולוגי) (בתרגום מילולי: בייג'ינג מכונית ובית טכנולוגיות מידע) היא החלה את פעילותה בפיתוח וייצור כלי רכב חשמליים המוגבלים למהירות נמוכה (אנ'), שיועדו לשירותי שיתוף מכוניות ושירותי קריאת הסעות. בשנת 2018, צ'הג'יה הגיעה להסכם על מיזם משותף עם חברת דידי, החברה הגדולה ביותר בסין לשירותי הסעות, אך התוכנית קרסה זמן קצר לאחר מכן. במחצית הראשונה של 2018, צ'הג'יה נטשה את פרויקט הרכבים החשמליים במהירות נמוכה, בשל היעדר תמיכה מהממשלה הסינית בהסדרת קטגוריית כלי רכב המוגבלים למהירות נמוכה, בניגוד לתחזיותיו של שיאנג שציפה כי הממשל הסיני ילך בעקבות האיחוד האירופי שהסדיר את חוקיותם של מכוניות אלו.[3]

בשנת 2019, החברה מיתגה את עצמה מחדש כ־Leading Ideal Inc. בשנה שלאחר מכן היא קיצרה את השם ל־Li Auto, והחברה נקראה Li Auto Inc. בסינית, המותג ידוע בדרך כלל בשם לי שיאנג (理想).[3]

מפעל לי אוטו בשייואן, מחוז שוני, בייג'ינג

לי אוטו חשפה את הדגם הראשון שלה בשם Li One באפריל 2019. את ייצור הרכב התחילו בנובמבר. זהו רכב שטח חשמלי בעל מנוע בנזין המשמש כגנרטור להרחבת טווח. הרכב מופעל על ידי שילוב של מנוע 1.2 ליטר שלושה צילינדרים עם טורבו, וסוללת ליתיום-יון בהספק של 40 קוט"ש, שנותנת טווח של כ־180 קילומטר. הייצור נעשה במפעל של החברה בצ'אנגג'ואו. משלוחי הרכב החלו בתחילת 2020.[3]

ביולי 2020 הונפקה לי אוטו לראשונה בבורסת נאסד"ק תחת קוד המניה "LI", וגייסה 1.1 מיליארד דולר בסבב המימון הראשוני.[4][5] למרות מכירות חזקות ופופולריות משמעותית בשוק הסיני, החברה נתקלה בקשיים בגיוס השקעות נוספות במהלך שנתה הראשונה בבורסה, כאשר מנייתה ננעלה על שווי של כ-70% בלבד מהערך הצפוי בסבב המימון הראשוני.[6][7]

באוקטובר 2021, לי אוטו החלה בבניית המפעל השני שלה במחוז שוני בבייג'ינג. אתר זה היה בעבר בבעלות בייג'ינג יונדאי (אנ') אך נמכר ללי אוטו עקב ירידה ממושכת במכירות של בייג'ינג יונדאי.[8]

בשנת 2022, לי אוטו עברה שינוי מקיף בהיצע הדגמים שלה, תוך הצגת שפה עיצובית חדשה, הרחיבה את מערך הדגמים שלה לשלושה דגמים חדשים לחלוטין, מעבר לרכב השטח היחיד שהחברה ייצרה באותה תקופה – Li One (אנ'). דגם הדגל Li L9 (אנ') הושק במרץ,[9] ולאחריו הוצגו בספטמבר Li L8 (אנ'), גרסה מקוצרת של ה־L9, ו־Li L7, גרסה קטנה יותר ללא שורת מושבים שלישית.[10]באותו חודש הודיעה החברה על הפסקת ייצור ה־Li One באוקטובר 2022, מהלך שעורר תגובות שליליות בקרב רוכשים שרכשו את הרכב בסמוך להודעה.[11]

בנובמבר 2023, לי אוטו הציגה את הדגם הרביעי שלה, לי מגה, מיניוואן בגודל מלא. זוהי המכונית החשמלית מונעת מצבר הראשונה המיוצרת על ידי החברה.[12]

דגמי החברה

כלי רכב נוכחיים

תְמוּנָה שם הדגם שנת יציאה תיאור הרכב
i8 (אנ') בקרוב רכב כביש שטח בגודל מלא, מונע מצבר.
L6 (אנ') 2024 רכב כביש שטח בינוני, היברידי נטען מסוג EREV.[א]
L7 (אנ') 2023 רכב כביש שטח בינוני, היברידי נטען מסוג EREV[א].
L8 (אנ') 2022 רכב שטח בגודל מלא, היברידי נטען מסוג EREV[א].
L9 (אנ') 2022 רכב כביש שטח בגודל מלא, היברידי נטען מסוג EREV[א].
מגה 2024 מיניוואן בגודל מלא, מונע מצבר.

כלי רכב שייצורם הופסק

תְמוּנָה שמות שנת התחלת ייצור הופסק תיאור הרכב
One (אנ') 2019 2022 רכב שטח בגודל מלא, היברידי נטען מסוג EREV[א].

תלונות

במאי 2020 פורסמו דיווחים בתקשורת על בעיות שחוו משתמשים ברכב השטח ההיברידי Li Auto One. בעל רכב אחד דיווח על תקלות בתפקוד מערכת הבלימה, ויום לאחר פרסום מידע זה, נהג נוסף התלונן על ריח עשן בתא הנוסעים. היצרנית טענה כי אלו פגמים נקודתיים והכחישה כי ליקויים אלה מהווים סכנה לדגמים נוספים של הרכב.[13]

ביולי 2021, ביולי 2021 הופץ ברשת החברתית הסינית Weibo סרטון שבו נראה בעלים של Li One מגלה כדוריות כספית בתוך הרכב. כספית היא חומר האסור לשימוש בייצור כלי רכב בסין. עקבות של החומר נמצאו בכיסא הרכב, וכמות נוספת התגלתה לאחר פירוקו. נציגי לי אוטו פתחו בחקירה מיד עם פרסום הסרטון, אישרו את אמיתותו ואמרו ללקוחות שנתקלים בבעיה דומה לפנות אליהם.[14]

מכירות

מכירות של לי אוטו
שנה מכירות
2019 1,000
2020 33,457
2021 90,491[15]
2022 133,246[15]
2023 376,030[16]
2024 500,508[17]

ראו גם

קישורים חיצוניים

ביאורים

  1. ^ 1.0 1.1 1.2 1.3 1.4 EREV זו טכנולגייה להנעת כלי רכב בה הכוח לגלגלים מגיע ממנוע חשמלי שמוזן מסוללה. כשהסוללה נמוכה היא נטענת על ידי מנוע בנזין שמשמש בה כגנרטור.

הערות שוליים

  1. ^ 1.0 1.1 Investor Resources, Li Auto
  2. Barrett, Eamon. "How the U.S. IPO of a Chinese electric vehicle maker defied Washington's roadblocks". www.fortune.com. Fortune. נבדק ב-30 בנובמבר 2020. {{cite web}}: (עזרה)
  3. ^ 3.0 3.1 3.2 3.3 Breevoort, Leo (2021-09-12). "The Big Read: History of Li Auto". CarNewsChina.com. נבדק ב-2024-04-13.
  4. Liao, Rita (2020-07-30). "China's electric SUV maker Li Auto raises $1.1 billion in US IPO". TechCrunch. נבדק ב-2022-10-03.
  5. "Chinese EV startup Li Auto goes public in the US, raises $1.1 billion". נבדק ב-2022-12-18.
  6. "Li Auto Establishes Vehicle Services Firm in Shanghai With 1B Yuan". נבדק ב-2022-12-18.
  7. "Tesla's China rival, Li Auto, was founded by a millennial Chinese entrepreneur named Li Xiang, and now he's a billionaire – here's how he got there". South China Morning Post. 2020-12-18. נבדק ב-2020-12-18.
  8. Zhang, Phate (2021-10-16). "Li Auto's 2nd plant starts construction in Beijing, production expected in 2023". CnEVPost. נבדק ב-2024-04-13.
  9. "L9 zadebiutuje w Pekinie. SUV plug-in z wyposażeniem premium". נבדק ב-2022-12-18.
  10. "Li Auto Inc. Unveils Li L8, Its Six-Seat, Large Premium Smart SUV for Families, and Li L7, Its Five-Seat, Large Flagship Smart SUV for Families". נבדק ב-2022-12-18.
  11. "Li Auto faces owner outcry as it discontinues Li ONE in Oct to make way for Li L8". נבדק ב-2022-12-18.
  12. "Li Auto officially unveils its 1st BEV Li Mega and starts pre-sales". נבדק ב-2023-11-20.
  13. "Lixiang Denies Risks of First Model after Brake Issue". נבדק ב-2020-09-22.
  14. "Tesla is not alone. "Mercurygate" is shaking Li Auto's reputation in China [video inside]". נבדק ב-2021-07-08.
  15. ^ 15.0 15.1 Zhang, Phate (2023-02-15). "Li Auto to report Q4 earnings on Feb 27". CnEVPost. נבדק ב-2023-12-27.
  16. "理想汽车2023年12月交付50,353辆" [Li Auto will deliver 50,353 vehicles in December 2023]. Li Auto. 2024-01-01. נבדק ב-2024-01-03.
  17. "快讯_汽车之家". www.autohome.com.cn. נבדק ב-2025-01-01.
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

לי אוטו40890919Q98139925