מוביל טנקים

מתוך המכלול
קפיצה אל: ניווט, חיפוש
מוביל טנקים
נגמ"ש הנדסי פומ"ה על מוביל טנקים של צה"ל

מוביל טנקים הוא סוג של משאית סמי-טריילר המיועדת להובלת כלי רכב כבדים כגון טנקים, כלי צמ"ה ואפילו מסוקים ולשנעם ממקום למקום. מוביל הטנקים הוא לרוב כלי רכב צבאי, והוא נקרא כך, מפני שהוא משמש להוביל בעיקר טנקים.

הצורך במובילי טנקים

הנחיצות בכלי תחבורה ייעודי להעברת הטנק התעוררה במלחמת העולם השנייה. התברר שתנועת טנק למרחק גדול בסביבה עורפית שוחקת את מערכת המזקו"ם, מתישה את אנשי הצוות, מבזבזת דלק ופוגעת בכבישים. פתרון תחבורתי יעיל להובלת טנקים הוא שימוש ברכבות. אך רשת מסילות ברזל בדרך כלל אינה פרושה באזורי עימות וכן צורת פריסתה עלולה שלא להתאים לנתיב הובלה בעת חרום. לפיכך הפתרון הגמיש והזמין הינו משאית שערוכה לנשיאת מטען במשקל עשרות טונות. תפקיד נוסף שהוטל על מובילי הטנקים היה פינוי של טנקים וכלים צבאיים כבדים אחרים שנפגעו מחזית הקרבות אל העורף ובכך למנוע תפיסתם כשלל או פגיעה נוספת בהם ובצוותם.

הדרישות הטכניות ממוביל טנקים

הדרישות הטכניות ממוביל טנקים רבות ובחלקן מנוגדות זו לזו:

  • מהירות נסיעה גבוהה.
  • עבירות גבוהה בדרכים משובשות במטרה לאפשר פריקת הטנקים קרוב ככל האפשר לחזית הלחימה.
  • תמיכה של תא הנהג בשני נהגים שלהם פתרון לינה בתוך תא הנהג (כך שתתאפשר הובלה רציפה על ידי צוות נהגים).
  • פתרונות להעמסה ופריקה מהירה של מטען הטנקים או הרק"ם האחר.
  • פרישת המסה של המטען בנקודות מגע רבות של הדרך באמצעות ריבוי גלגלים במטרה למנוע הרס של כבישים.

הגבלות בשימוש במוביל הטנקים

  • הנהיגה והתפעול של מוביל הטנקים דורשות מיומנות מיוחדת וניסיון רב, עקב המשקל הרב של הטנק (יותר מ-60 טון במקרה של טנק המרכבה), הצורך בתיקון תקלות כמו תקרים בעגלה מרובת גלגלים, ועוד; על כן כנהגי המובילים בצה"ל משמשים רק נהגים ותיקים, רובם ככולם אנשי מילואים.
  • ההעמסה והפריקה של הטנק דורשות גם הן מיומנות מיוחדת, הן מהנהג והן מהמכוון הקרקעי. על כן בצה"ל נקבע בפקודות שרק קצין שריון מוסמך לכוון את הנהג בעת ההעמסה והפריקה.

קישורים חיצוניים

סמל המכלול גמרא 2.PNG
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רישיון cc-by-sa 3.0