מסילת השלום

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
Gnome globe current event 1.svg
ערך זה עוסק באירוע שצפוי להתרחש בעתיד
פרטים המופיעים בו עשויים להשתנות.
ערך זה עוסק באירוע שצפוי להתרחש בעתיד
פרטים המופיעים בו עשויים להשתנות.

מסילת השלום היא תוכנית לשינוע סחורות בין תת היבשת ההודית לאירופה דרך איחוד האמירויות, סעודיה, ירדן וישראל, עליה הכריז נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בפסגת G-20 בספטמבר 2023. אורכו המרבי של המסלול הוא כ-8000 ק"מ, והוא צפוי לקצר את אורך המסלול בכ-4000 ק"מ לעומת זה העובר דרך תעלת סואץ.

רקע

עמוד ראשיPostscript-viewer-shaded.png
ראו גם – מסילת הרכבת החיג'אזית, מסילות לשלום אזורי
מפת תוכניתו של שר התחבורה ישראל כץ לחיבור יבשתי של מדינות המפרץ הפרסי וסעודיה לירדן וישראל

רעיון חיבור נמל חיפה למפרץ הפרסי באמצעות מסילת רכבת מבוסס בחלקו על תוואי הרכבת החיג'אזית שחיברה בין אזורים שלעתיד יהיו ישראל, סוריה, ירדן וערב הסעודית. הבריטים הקימו את נמל חיפה מתוך מחשבה שהוא יוכל לשמש עבורם כחיבור בין חצי האי ערב לאירופה.[1]

כבר במחצית השנייה של העשור השני של המאה העשרים ואחת יזם שר התחבורה ישראל כץ את התוכנית "מסילות לשלום אזורי", שנועדה ליצור חיבור יבשתי לשינוע סחורות בין איחוד האמירויות לנמל חיפה. תוכנית זו, שהוצגה באפריל 2017, היוותה בסיס ראשוני לתוכנית הכוללת יותר עליה הכריז נשיא ארצות הברית בספטמבר 2023.[2]


התוכנית למסדרון סחר בין-יבשתי

בספטמבר 2023 במהלך פסגת G20 שהתקיימה באותה שנה בהודו, הכריז נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן על התוכנית לחיבור תת היבשת ההודית עם אירופה דרך האמירויות, סעודיה, ירדן וישראל. במעמד ההכרזה נכחו גם ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי, יורש העצר של ערב הסעודית מוחמד בן סלמאן ונשיאת הנציבות האירופית, אורסולה פון דר ליין.[3] בן סלמאן הודיע בפסגה כי ארצו תשקיע בפרויקט 20 מיליארד דולר.[4]

על פי התוכנית, ספינות מסחר תצאנה מעיר הנמל מומבאי שבהודו אל איחוד האמירויות. משם הסחורות יוטענו על רכבת שתשנע אותן דרך סעודיה, ירדן וישראל (נמל חיפה) אל הים התיכון, אז תעבורנה הסחורות בחזרה לספינות שתובלנה אותן דרך קפריסין ליוון, משם הן תועברנה למשאיות אשר תסענה אותן דרך מספר מדינות באירופה עד המבורג שבגרמניה. אורך המסלול ממומבאי להמבורג הוא כ-8000 ק"מ.[5]

המסלול היבשתי בין נמל דמאם בסעודיה לנמל חיפה עומד על כ-2000 ק"מ, זאת לעומת המסלול הימי דרך תעלת סואץ העומד על כ-6000 ק"מ, מה שאומר שהמסלול היבשתי יקצר את מסלול שינוע הסחורות בכ-4000 ק"מ, וגם יחסוך בתשלום המכס הנדרש בעת מעבר בתעלת סואץ.[6]

יש הרואים בהכרזה האמריקאית על התוכנית ניסיון לתת מענה להצעה דומה שניסתה סין ליזום ב-2013, וכן לתוכנית חיבור רוסיה להודו דרך איראן.[7][8]

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0