מפציץ אמריקה

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

Amerikabomber
אב-טיפוס ראשון של ה-מסרשמיט Me 264 (אחד מהמועמדים להיות "מפציץ אמריקה")
אב-טיפוס ראשון של ה-מסרשמיט Me 264 (אחד מהמועמדים להיות "מפציץ אמריקה")
מאפיינים כלליים
סוג מפציץ אסטרטגי
ארץ ייצור גרמניה הנאציתגרמניה הנאצית גרמניה הנאצית
יצרן משרד התעופה של הרייך
משתמש ראשי Luftwaffe roundel WW2.png לופטוואפה
ביצועים 
טווח טיסה מרבי 11,600 קילומטרים
חימוש 
פצצות במשקל של כ-3 טון ,5 טון ו-6.5 טון

מפציץ אמריקהגרמנית: Amerikabomber) היה פרויקט (שמעולם לא יצא לפועל) של משרד התעופה של הרייך להשגת מפציץ אסטרטגי ארוך טווח עבור הלופטוואפה שיוכל לפגוע בארצות הברית (ובמיוחד בעיר ניו יורק) מגרמניה הנאצית (מרחק הלוך ושוב של כ-11,600 קילומטרים). הרעיון הועלה בקרב ראשי ענף התעופה הנאצי כבר ב-1938, אך תוכניות מתקדמות לתכנון מפציץ אסטרטגי ארוך טווח שכזה החלו לעלות בפני הרייכסמרשל ושר התעופה, הרמן גרינג רק בתחילת 1942. הצעות שונות הועלו, אך תוכניות אלו נזכרו בסופו של דבר מכיוון שהן היו יקרות מדי, תלויות מדי בחומר ויכולת ייצור שהורדו במהירות ו/או בלתי ניתנות לביצוע מבחינה טכנית.

רקע

על פי ספרו של אלברט שפיר "Spandau: The Secret Diaries" אדולף היטלר היה מוקסם מהרעיון של העיר ניו יורק עולה בלהבות[1]. ב-1937 קיווה מהנדס אווירונאוטיקה הגרמני, וילי מסרשמיט לזכות בחוזה משתלם על ידי הצגת להיטלר אב טיפוס של מסרשמיט Me 264 שתוכנן להגיע לצפון אמריקה מאירופה[2].

ב-8 ביולי 1938, בקושי שנתיים לאחר מותו של ראש מטה הלופטוואפה הראשון של הוורמאכט, וולטר וובר, ושמונה חודשים לאחר שמשרד האוויר של הרייך העניק את החוזה היינקל לתכנון למטוס ההיינקל He 177 ( היה המפציץ הכבד היחיד בשירות הלופטוואפה במלחמת העולם השנייה). מפקד הלופטוואפה, הרמן גרינג, נשא נאום והצהיר במהלכו כי "חסרים לי לחלוטין המפציצים המסוגלים לטיסות הלוך ושוב לניו יורק עם פצצות במשקל של כ־4.5 טון. הייתי שמח מאוד להחזיק מפציץ כזה, שידחס סוף סוף את פי היוהרה מפני הים. ההיסטוריון הקנדי הולגר ה. הרוויג טוען כי התוכנית לייצר מפציץ שיתקיף את אמריקה הצפונית התחילה כתוצאה מדיונים של היטלר בנובמבר 1940 ובמאי 1941 כאשר הצהיר על הצורך שלו "לפרוס מפציצים ארוכי טווח נגד ערים אמריקאיות מהאיים האזוריים". בשל מיקומם, הוא חשב שאיי האיים הפורטוגזים הם "האפשרות היחידה של גרמניה לבצע התקפות אוויריות מבסיס יבשתי גרמני נגד ארצות הברית". בזמנו, ראש ממשלת פורטוגל, אנטוניו דה אוליביירה סלזאר איפשר לצוללות גרמניות מהקריגסמרינה לתדלק שם, באוגוסט 1943 חתמו פורטוגל ובריטניה על הסכם שבמסגרתו הם השכירו בסיסים באיים האזוריים לבריטים ואיפשרו לבעלות הברית לספק כיסוי אווירי באמצע האוקיינוס האטלנטי.

בקשות לעיצובים ואבות טיפוס הוגשו בשלבים שונים במהלך המלחמה ליצרניות המטוסים הגרמניות הגדולות (מסרשמיט, יונקרס, פוקה-וולף והאחים הורטן) בתחילת מלחמת העולם השנייה וזאת במקביל להעברת ההסכם בין ארצות הברית לממלכה המאוחדת שכונה "הסכם משחתות תמורת בסיסים".

תכנון

עבודות התכנוןו על "מפציץ אמריקה" הושלמו ב-27 באפריל 1942 והוגשה לרייכסמרשל ושר התעופה, הרמן גרינג ב-12 במאי 1942. התוכנית בת 33 העמודים התגלתה בפוטסדם על ידי אולף גרולר, היסטוריון גרמני. עשרה עותקים של התוכנית נוצרו, כאשר שישה עברו למשרדי לופטוואפה שונים וארבעה הוחזקו בקרב פיקוד המילואים של הצבא. התוכנית מזכירה במפורש שימוש באיים האזוריים כשדה תעופה מעבר כדי להגיע לארצות הברית. אם ינוצלו, יוכלו להגיע המפציצים ליעדים אמריקאים עם מטענים של חומר בנפץ במשקל של כ-3 טון ,5 טון ו-6.5 טון. הנאצים ציפו שכתוצאה מהתקיפה, האמריקאים ייאלצו להשתמש בכלי הנשק שלה נגד מטוסים להגנה על עצמה ולא על הממלכה המאוחדת, ובכך לאפשר ללופטוואפה לתקוף את המדינה האחרונה בפחות התנגדות.

מטרות פוטנציאליות

התוכנית כללה רשימה של 21 מטרות בעלות חשיבות צבאית בצפון אמריקה. מרבית המטרות לא היו ריאליות עבור מפציצים קונבנציונליים של מלחמת העולם השנייה, הפועלים מבסיסים באירופה. מתוך יעדים אלה כ-19 היו ממוקמים בארצות הברית; אחד בוונקובר שבקנדה (יעד אפשרי לפרויקט יפני דומה למפציץ האמריקאי) ואחד בגרינלנד. כמעט כל המטרות היו מפעלים, משרדים ומוסכים של חברות שייצרו חלקים למטוסים, כך שהמטרה הייתה עשויה לפגוע בייצור המטוסים בארצות הברית.

ראו גם

הערות שוליים

  1. ^ Whitney, Craig R. (1975-08-31). "Speer Asserts Hitler Spoke of Setting New York Afire". The New York Times. נבדק ב-2022-05-13. 'He described the skyscrapers being turned into gigantic burning torches, collapsing onto one another, the glow of the exploding city illuminating the dark sky,' Mr. Speer writes. He adds that the Nazi dictator wanted to build a long‐range, four‐engine bomber to fly the Atlantic and exact revenge for the destruction of Germany, but never succeeded.
  2. ^ Elke Frenzel Hitler's Unfulfilled Dream of a New York in Flames Der Spiegel 16 September 2010
Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0