סוני אינטראקטיב אנטרטיינמנט

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
סוני אינטראקטיב אנטרטיינמנט
Sony Interactive Entertainment
נתונים כלליים
מוצרים עיקריים PlayStation video game consoles

סוני אינטראקטיב אנטרטיינמנטאנגלית: Sony Interactive Entertainment LLC, בראשי תיבות: SIE) היא חברת משחקי וידאו ובידור דיגיטלי אמריקאית, המהווה חברת בת מרכזית של תאגיד הענק היפני סוני. החברה מפעילה בעיקר את מותג קונסולות המשחקים פלייסטיישן ומוצרים נלווים. היא גם החברה הגדולה בעולם בתעשיית משחקי הווידאו מבחינת השקעותיה בהון עצמי.

בשנת 1993, סוני וחברת הבת שלה סוני מיוזיק אנטרטיינמנט יפן הקימו יחד את סוני קומפיוטר אנטרטיינמנט (באנגלית: Sony Computer Entertainment Inc., בראשי תיבות: SCE) בטוקיו, שהוציאה לשוק את קונסולת המשחקים פלייסטיישן ביפן בשנת 1994, ולאחר מכן בארצות הברית ובאירופה בשנה שלאחר מכן. בשנת 2010, סוני ביצעה פיצול תאגידי והקימה את סוני נטוורק אנטרטיינמנט אינטרנשיונל (באנגלית: Sony Network Entertainment International, בראשי תיבות: SNEI) בקליפורניה, שסיפקה שירותים הקשורים למשחקים דרך רשת הפלייסטיישן, וכן מדיה אחרת דרך רשת הבידור של סוני, כולל מכירת כותרים ותכנים בחנות הפלייסטיישן, הצעת שירות PlayStation Plus ו־Media Go. בשנת 2016, SCE ו-SNEI הקימו יחד את סוני אינטראקטיב אנטרטיינמנט, והוכרז כי הישות החדשה תמוקם בארצות הברית.[1]

היסטוריה

הקמת סוני קומפיוטר אנטרטיינמנט, השקת הפלייסטיישן והתרחבות לצפון אמריקה (1993–2005)

לוגו סוני קומפיוטר אנטרטיינמנט (1993–2016)

סוני קומפיוטר אנטרטיינמנט (SCEI) הוקמה בשיתוף פעולה בין סוני וחברת הבת שלה סוני מיוזיק אנטרטיינמנט יפן בשנת 1993, כדי לנהל את המיזמים של החברה בתעשיית משחקי הווידאו.[2] קונסולת פלייסטיישן המקורית שוחררה ב-3 בדצמבר 1994 ביפן.[3] פעילות החברה בצפון אמריקה, סוני קומפיוטר אנטרטיינמנט של אמריקה (SCEA), הוקמה במאי 1995 כחטיבה של סוני אלקטרוניק פבלישינג.[4] המשרד בצפון אמריקה, הממוקם בפוסטר סיטי, קליפורניה, נוהל בתחילה על ידי סטיב רייס.

בחודשים שלפני השקת הפלייסטיישן בשווקים המערביים, הפעילות אורגנה מחדש: כל שיווק משחקי הווידאו של סוני אימג'סופט שולב ב-SCEA ביולי 1995, כאשר רוב העובדים המושפעים הועברו מסנטה מוניקה לפוסטר סיטי.[5] ב-7 באוגוסט 1995, רייס התפטר במפתיע ומונה למנכ"ל ספקטרום הולובייט שלושה ימים לאחר מכן.[5] הוא הוחלף על ידי מרטין הומליש, ותיק בתחום האלקטרוניקה של סוני.[5] זה היה תחילתה של תקופה של תחלופה ניהולית יוצאת דופן.[6][7] קונסולת הפלייסטיישן שוחררה בארצות הברית ב-9 בספטמבר 1995.[3] כחלק מארגון מחדש עולמי בתחילת 1997, חטיבות אמריקה ואירופה של SCE הוקמו מחדש כחברות בנות בבעלות מלאה של SCEI.[8][9]

קונסולת הפלייסטיישן השנייה, פלייסטיישן 2, שוחררה ביפן ב-4 במרץ 2000,[10] ובארצות הברית ב-26 באוקטובר 2000.[11] ב-1 ביולי 2002, יו"ר SCEI, שיגאו מרויימה, הוחלף על ידי טמוטסו איבה כיו"ר. ג'ק טרטון ופיל הריסון קודמו גם הם לסגני נשיא בכירים של SCE.[12] הפלייסטיישן פורטבל (PSP) היה המיזם הראשון של SCEI בשוק קונסולות היד הניידות. הפיתוח שלו הוכרז לראשונה במהלך ועידת E3 של SCE ב-2003, והוא נחשף רשמית במהלך ועידת E3 שלהם ב-11 במאי 2004. המערכת שוחררה ביפן ב-12 בדצמבר 2004, בצפון אמריקה ב-24 במרץ 2005, ובאירופה ואוסטרליה ב-1 בספטמבר 2005.

הקמת SCE Worldwide Studios, רכישות וארגון מחדש (2005–2011)

ב-1 בספטמבר 2005, SCEI הקימה את SCE Worldwide Studios,[13] ישות פנימית אחת שתפקח על כל אולפני הפיתוח שבבעלות מלאה של SCEI. היא הפכה לאחראית על הכיוון היצירתי והאסטרטגי של פיתוח וייצור כל תוכנות הבידור הממוחשבות של אולפני SCEI בבעלותה – כל התוכנות מיוצרות באופן בלעדי למשפחת קונסולות הפלייסטיישן. שוהיי יושידה מונה לנשיא Worldwide Studios ב-16 במאי 2008,[14] והחליף את קזואו היראי, ששימש זמנית לאחר שהריסון עזב את החברה בתחילת 2008.[15]

ב-8 בדצמבר 2005, מפתחת משחקי הווידאו גרילה גיימס, מפתחת סדרת קילזון, נרכשה על ידי סוני קומפיוטר אנטרטיינמנט כחלק מ-Worldwide Studios.[16] ב-24 בינואר 2006, מפתחת משחקי הווידאו זיפר אינטראקטיב, מפתחת סדרת SOCOM, נרכשה על ידי סוני קומפיוטר אנטרטיינמנט כחלק מ-Worldwide Studios.[17]

במרץ 2006, סוני הכריזה על רשת מקוונת לקונסולת פלייסטיישן 3 (PS3) הקרובה בישיבת התדריך העסקי של פלייסטיישן ב-2006 בטוקיו, יפן,[18] שהוצגה באופן זמני בשם "פלטפורמת רשת פלייסטיישן" ולבסוף נקראה רשת הפלייסטיישן (PSN). סוני גם הצהירה שהשירות יהיה מחובר תמיד,[19] חינמי,[20] ויכלול תמיכה במשחקים מרובי משתתפים.[21]

תאריך השקת ה-PS3 הוכרז על ידי היראי בוועידת טרום-E3 שנערכה באולפני סוני פיקצ'רס בקלבר סיטי, קליפורניה, ב-8 במאי 2006. ה-PS3 שוחרר ביפן ב-11 בנובמבר 2006, והתאריך בארצות הברית היה 17 בנובמבר 2006.[22] רשת הפלייסטיישן הושקה גם היא בנובמבר 2006.[23]

ב-30 בנובמבר 2006, נשיא SCEI, קן קוטרגי, מונה ליו"ר SCEI, בעוד שהיראי, אז נשיא SCEA, קודם לנשיא SCEI.[24] ב-26 באפריל 2007, קן קוטרגי התפטר מתפקידיו כיו"ר SCEI ומנכ"ל הקבוצה, והעביר את תפקידיו לנשיא SCE שנראה לאחרונה, היראי.[25]

ב-20 בספטמבר 2007, מפתחי משחקי הווידאו אבולושן סטודיוס וביגביג סטודיוס, יוצרי סדרת מוטורסטורם, נרכשו על ידי סוני Computer Entertainment כחלק מ-Worldwide Studios.[26]

ב-15 באפריל 2009, דייוויד ריבס, נשיא ומנכ"ל SCE Europe, הכריז על התפטרותו הקרובה מתפקידו. הוא הצטרף לחברה ב-1995 ומונה ליו"ר SCEEE ב-2003, ולאחר מכן לנשיא ב-2005.[27] תפקידו של נשיא ומנכ"ל SCEE ניתן לאנדרו האוס, שהצטרף לתאגיד סוני ב-1990.[28] ה־PSP Go שוחרר ב-1 באוקטובר 2009, עבור צפון אמריקה ואירופה, וב-1 בנובמבר 2009, עבור יפן.

ב-1 באפריל 2010, SCEI restructured to bring together Sony's mobile electronics and personal computers divisions. החטיבה הראשית ביולי שלה בניית מחניידות של סיבה, SCE, שונתה זמנית לשם "SNE Platform Inc." (SNEP) ב-1 באפריל 2010, והופרדה לשתי חטיבות שהתמקדו בהיבטים שונים: "Sony Computer Entertainment, Inc.", שהכילה 1,300 עובדים שהתמקדו בעסקי הקונסולות, ועסק שירותי הרשת שהכיל 60 עד 70 עובדים. עסק שירותי הרשת של SCEI נספג בקבוצת מוצרי הרשת ושירותים (NPSG) של תאגיד סוני, שכבר הונהג על ידי היראי מאז אפריל 2009. SCE הראשונית פורקה לאחר הארגון מחדש.[29][30][31]

הסניפים בצפון אמריקה ובאירופה של SCEI הושפעו מהארגון מחדש, ונשארו כ-SCEA ו-SCEE. היראי, באותו זמן מנכ"ל SCEI וסגן נשיא בכיר בתאגיד סוני, הוביל את שתי המחלקות.[32] גם באותו תאריך, סוני נטוורק אנטרטיינמנט אינטרנשיונל (SNEI) הוקמה כש טים שאף הפך לנשיא שלה.[33] SNEI הייתה אחראית על הפעלת רשת הפלייסטיישן[34] והציעה גם את תוכנת Media Go.[35]

ב-2 במרץ 2010, מפתחת משחקי הווידאו מדיה מולקיול, מפתחת משחק הפלייסטיישן 3 ליטלביג פלנט, נרכשה על ידי SCEI כחלק מ-Worldwide Studios.[36] ב-23 באוגוסט 2010, מטה החברה עבר ממינמי-אאוימה לסוני סיטי (מטה תאגיד סוני) בקונאן, מינאטו, טוקיו.[37] ב-20 באפריל 2011, SNEI ו-SCEI היו קורבנות של התקפת רשת הפלייסטיישן על מערכת רשת הפלייסטיישן שלהן, שהשפיעה גם על החטיבה המקוונת שלהן, סוני אונליין אנטרטיינמנט. ב-1 באוגוסט 2011, מפתחת משחקי הווידאו סאקר פאנץ' פרודקשנס, מפתחת הסדרות סליי קופר ואינפימוס, נרכשה גם כן.[38]

השקת פלייסטיישן ויטה ופלייסטיישן 4, ו-SEN (2011–2016)

באוגוסט 2011, הוכרזה רשת הבידור של סוני, שהציעה שירותי מוזיקה ווידאו וכן את רשת הפלייסטיישן.[39][40] מ-8 בפברואר 2012, חשבונות PSN הומרו לחשבונות SEN לשימוש בכל השירותים המוצעים על ידי רשת הבידור של סוני.[41]

בינואר 2012, BigBig Studios נסגר ו-Cambridge Studio, ששונה שמו לגורילה קיימברידג, הפך לאולפן אחות של Guerrilla Games.[42][43] במרץ 2012, זיפר אינטראקטיב, מפתחת הסדרות SOCOM, MAG ו־Unit 13, נסגרה.[44] ב-25 ביוני 2012, היראי פרש מתפקידו כיו"ר סוני קומפיוטר אנטרטיינמנט; עם זאת, הוא נשאר בדירקטוריון.[45]

ב-2 ביולי 2012, סוני קומפיוטר אנטרטיינמנט רכשה את גייקאי, שירות משחקים מבוסס ענן.[46] באוגוסט 2012, סטודיו ליברפול, מפתחת הסדרות Wipeout ופורמולה 1, נסגרה.[47] באוגוסט 2012, סוני קומפיוטר אנטרטיינמנט הכריזה על PlayStation Mobile עבור ויטה ומכשירים מאושרים של PlayStation, עם מפתחים כמו THQ, Team17 ו־Action Button Entertainment שנחתמו.[48]

ב-31 בדצמבר 2012, טים סקאף פרש מתפקידו כנשיא סוני Network Entertainment International, אך נשאר בדירקטוריון החברה.[49]

הודעה לעיתונות פורסמה ב-20 באוגוסט 2013, והכריזה על תאריך השחרור של קונסולת פלייסטיישן 4 (PS4). באותו תאריך, SCEI הציגה את מערכת הסדרה CUH-1000A, והכריזה על תאריך השקה של 15 בנובמבר 2013, עבור השווקים בצפון אמריקה, ו-29 בנובמבר 2013, עבור השווקים באירופה, אוסטרליה, מרכז ודרום אמריקה.[50]

לאחר הכרזה בינואר 2014 של ממשלת סין כי איסור הקונסולות בן 14 השנים במדינה יבוטל, ה-PS4 תוכננה להיות קונסולת משחקי הווידאו הראשונה של סוני שתשוחרר באופן רשמי וחוקי בסין מאז הפלייסטיישן 2.[51][52]

ב-6 במרץ 2014, נשיא ומנכ"ל סוני קומפיוטר אנטרטיינמנט של אמריקה, טרטון, הכריז שהוא מתפטר מתפקידו בסוף החודש, תוך ציון הסכם הדדי בינו לבין SCEI לסיום חוזהו. טרטון עבד ב-SCEA מאז 1995 והיה חבר מייסד בצוות ההנהלה של החברה. הוא היה מעורב בהשקת כל פלטפורמות הפלייסטיישן בצפון אמריקה, כולל הפלייסטיישן המקורי, PS2, PSP, PS3, PSN, PS Vita ו-PS4. טרטון הוחלף על ידי שון ליידן, שהיה סגן הנשיא ומנהל התפעול הראשי (COO) של סוני Network Entertainment International, החל מ-1 באפריל 2014.[53] ב-2 באפריל 2015, הוכרז שסוני קומפיוטר אנטרטיינמנט רכשה את הקניין הרוחני של שירות המשחקים בענן אונלייב, ושהשירותים שלה יופסקו עד סוף החודש.[54]

במרץ 2015, סוני Network Entertainment International וסוני קומפיוטר אנטרטיינמנט השיקו את פלייסטיישן וויו (PSVue) בארצות הברית, שירות הטלוויזיה הראשון מבוסס הענן של סוני.[55] גרסת הבטא הוצעה על בסיס הזמנה בלבד למשתמשי PS3 ו-PS4 מנובמבר 2014 לפני ההשקה הרשמית. סוני חתמה על הסכמים עם רשתות גדולות, כולל CBS, Discovery, Fox ו-Viacom, כך שמשתמשים יוכלו לצפות בסטרימינג חי, וכן בתוכן לפי דרישה, מיותר מ-75 ערוצים, כמו Comedy Central ו-Nickelodeon. אף על פי שמחירים ותאריכי שחרור לאזורים אחרים לא פורסמו, סוני אישרה ש-PSVue יהיה זמין בסופו של דבר באייפד, ולאחר מכן במכשירי סוני ואחרים.[56]

ארגון מחדש כסוני אינטראקטיב אנטרטיינמנט (2016–הווה)

ב-26 בינואר 2016, סוני הכריזה על ארגון מחדש ואיחוד של סוני קומפיוטר אנטרטיינמנט (SCE) וסוני Network Entertainment International (SNEI), והקימה חברה חדשה בשם סוני אינטראקטיב אנטרטיינמנט (SIE) ב-1 באפריל 2016, תחת מטריית תאגיד סוני של אמריקה. שלא כמו SCE הקודמת, סוני אינטראקטיב אנטרטיינמנט ממוקמת בסן מטאו, קליפורניה, שם התבססה SNEI,[57] ומפקחת על כל מותג הפלייסטיישן, חברות הבת האזוריות ועסקי התוכן.[58] הסניף היפני של סוני אינטראקטיב אנטרטיינמנט, סונ Interactive Entertainment Inc., הוקם כחברת בת ישירה של תאגיד סוני.[59] ב-24 במרץ 2016, סוני הכריזה על הקמת ForwardWorks, אולפן חדש המוקדש לייצור משחקים "מלאים" המבוססים על קניינים רוחניים של סוני לפלטפורמות מובייל כגון סמארטפונים; מאוחר יותר הוא פיתח את Disgaea RPG וכיום תומך ב־Everybody's Golf באנדרואיד ו-iOS.[60][61][62] ForwardWorks הועבר מאוחר יותר לחטיבה אחרת בתוך סוני והפך לחברת בת של סוני מיוזיק ולכן כבר אינו יחידה בתוך סוני אינטראקטיב אנטרטיינמנט.

דווח בדצמבר 2016 על ידי מספר כלי תקשורת שסוני שוקלת לארגן מחדש את פעילותיה בארצות הברית על ידי מיזוג עסקי הטלוויזיה והקולנוע שלה עם סוני אינטראקטיב אנטרטיינמנט. לפי הדיווחים, ארגון מחדש כזה היה ממקם את סוני פיקצ'רס תחת מנכ"ל סוני אינטראקטיב אנטרטיינמנט, אנדרו האוס, אם כי האוס לא היה לוקח על עצמו את הפעילות היומיומית של אולפן הקולנוע.[63][64] לפי דיווח אחד, one|report סוני| Sony תוכננה לקבל החלטה סופית על האפשרות של מיזוג של עסקי הטלוויזיה, הקולנוע והמשחקים עד סוף השנה הפיסקלית שלה במרץ של השנה הבאה (2017).[63] עם זאת, המיזוג לא יצא לפועל.

ב-8 בינואר 2019, סוני אינטראקטיב אנטרטיינמנט הכריזה שהחברה נכנסה להסכם סופי עבור סוני אינטראקטיב לרכוש את אודיוקינטיק.[65]

ב-20 במרץ 2019, סוני אינטראקטיב אנטרטיינמנט השיקה את פלטפורמת משחקי החינוך toio ביפן.[66]

ב-20 במאי 2019, סוני אינטראקטיב אנטרטיינמנט הכריזה שהחברה הקימה את פלייסטיישן פרודקשנס, אולפן הפקה שמתאים את קטלוג המשחקים הרחב של החברה לסרטים וטלוויזיה. המיזם החדש מובל על ידי אסד קיזילבש ומפוקח על ידי שון ליידן, יו"ר Worldwide Studios.[67]

ב-19 באוגוסט 2019, סוני אינטראקטיב אנטרטיינמנט הכריזה שהחברה נכנסה להסכמים סופיים לרכוש את אינסומניאק גיימס.[68] הרכישה הושלמה ב-15 בנובמבר 2019, כאשר סוני שילמה 24.895 מיליארד ין יפני (229 מיליון דולר אמריקאי) במזומן.[69][70]

ב-8 בנובמבר 2019, גובינד סינג דאו, שר התקשורת והמולטימדיה של מלזיה, הכריז שסוני אינטראקטיב אנטרטיינמנט תפתח משרד פיתוח חדש במדינה ב-2020 כדי לספק אמנות ואנימציה כחלק ממאמצי Worldwide Studios לייצר משחקים בלעדיים לקונסולות פלייסטיישן. האולפן יהיה האולפן הראשון של סוני אינטראקטיב אנטרטיינמנט בדרום מזרח אסיה.[71]

לוגו PlayStation Studios

סוני אינטראקטיב אנטרטיינמנט הכריזה על הקמת PlayStation Studios במאי 2020, שתוצג רשמית לצד פלייסטיישן 5 מאוחר יותר ב-2020. PlayStation Studios תשמש כמשרד תחתיו יפעלו אולפני פיתוח המשחקים הראשוניים שלה, כולל Naughty Doge, Insomniac, Santa Monica Studio, Media Molecule ו-Guerrilla Games, וכן תשמש למיתוג על משחקים שפותחו על ידי אולפנים שהובאו על ידי סוני במצבי עבודה להשכרה. סוני מתכננת להשתמש במיתוג "PlayStation Studios" גם על משחקי פלייסטיישן 5 וגם על משחקי פלייסטיישן 4 חדשים כדי לעזור בהכרה של הצרכנים, אם כי המיתוג לא היה מוכן עבור חלק ממשחקי אמצע 2020 של סוני כמו The Last of Us Part II.[72]

ההורים של סוני אינטראקטיב אנטרטיינמנט, סוני, קנו חלק מיעוטי ב־Epic Games תמורת 250 מיליון דולר ביולי 2020, מה שנתן לחברה כ-1.4% חלק ב-Epic. ההשקעה באה לאחר שסוני עזרה עם פיתוח של טכנולוגיות חדשות של Epic ב־Unreal Engine 5, אותו היא מיקמה לשימוש בהפעלת משחקים בקונסולת הפלייסטיישן 5 הקרובה כדי לנצל את פתרונות האחסון הפנימי המהיר שלה עבור סטרימינג במשחק.[73]

במרץ 2021, סוני אינטראקטיב אנטרטיינמנט הכריזה שהיא ו-RTS רכשו את הנכסים והמאפיינים של אליפות האבולוציה כמיזם משותף.[74]

ב-13 באפריל 2021, Epic Games הכריזה שקיבלה השקעה אסטרטגית נוספת של 200 מיליון דולר מתאגידית סוני האם של סוני אינטראקטיב אנטרטיינמנט.[75]

ב-3 במאי 2021, סוני אינטראקטיב אנטרטיינמנט הכריזה על רכישת חלק מיעוטי בדיסקורד, שישולב ברשת הפלייסטיישן עד תחילת 2022.[76]

ב-29 ביוני 2021, סוני אינטראקטיב אנטרטיינמנט הכריזה על רכישת הוסמארק.[77]

ב-1 ביולי 2021, סוני אינטראקטיב אנטרטיינמנט הכריזה על רכישת Nixxes Software.[78] ג'ים ראיין אמר מאוחר יותר באותו חודש שהם מתכננים לעבוד עם ניקסס לשחרר יותר ממשחקי הפלייסטיישן שלהם למחשבים אישיים.[79]

ב-8 בספטמבר 2021, הכריזה סוני אינטראקטיב אנטרטיינמנט על רכישת Firesprite, מפתחת ממשחקים מליברפול עם למעלה מ-250 עובדים. האולפן עובד על מספר פרויקטים, המתמקדים בז'אנרים שמחוץ להצעות הליבה של PlayStation Studios.[80] ב-29 בספטמבר 2021, Firesprite הכריזה על רכישת Fabrik Games, מה שהעלה את מספר העובדים באולפן ל-265.[81]

ב-30 בספטמבר 2021, סוני אינטראקטיב אנטרטיינמנט הכריזה כי Bluepoint Games הצטרפה ל-PlayStation Studios, כאשר Bluepoint עובדת על תוכן מקורי במקום לעבד מחדש משחק ישן.[82][83]

ב-4 בנובמבר 2021, סוני אינטראקטיב אנטרטיינמנט רכשה 5% ממניות המו"ל של משחקי וידאו Devolver Digital.[84]

ב-10 בדצמבר 2021, סוני אינטראקטיב אנטרטיינמנט הכריזה על רכישת האולפן מסיאטל, Valkyrie Entertainment.[85]

בינואר 2022, סוני אינטראקטיב אנטרטיינמנט הכריזה על כוונתה לרכוש את Bungie תמורת 3.6 מיליארד דולר.[86] העסקה הושלמה ב-15 ביולי 2022. במסגרת התנאים של עסקה זו, Bungie נותרה אולפן פיתוח ומו"ל עצמאי, מה שאפשר לה לפתח מחוץ לפלטפורמות של סוני, והייתה מיועדת לחזק את משחקי השירות החי של סוני אינטראקטיב אנטרטיינמנט.[87]

במרץ 2022, סוני אינטראקטיב אנטרטיינמנט רכשה את Haven Studios של ג'ייד ריימונד והפכה אותה לחלק מ-PlayStation Studios, מה שהפך את האולפן לצוות הפיתוח הראשון של סוני בקנדה.[88]

ב-18 ביולי 2022, סוני אינטראקטיב אנטרטיינמנט ו-Repeat.gg הכריזו כי סוני רכשה את Repeat.gg.[89]

ב-29 באוגוסט 2022, סוני אינטראקטיב אנטרטיינמנט הכריזה על רכישת Savage Game Studios, אולפן פיתוח משחקי מובייל עם משרדים בהלסינקי וברלין. Savage Game Studios הצטרפה לחטיבת המובייל החדשה של PlayStation Studios, הפועלת באופן עצמאי מפיתוח הקונסולות.[90]

ב-31 באוגוסט 2022, הוכרז כי סוני אינטראקטיב אנטרטיינמנט רכשה 14.09% ממניות FromSoftware.[91]

ב-20 באפריל 2023, סוני אינטראקטיב אנטרטיינמנט הכריזה על רכישת Firewalk Studios מ-ProbablyMonster.[92]

ב-24 באוגוסט 2023, סוני אינטראקטיב אנטרטיינמנט הכריזה על רכישת חברת האודיו Audeze, המייצרת אוזניות גיימינג.[93]

ב-2 בנובמבר 2023, סוני אינטראקטיב אנטרטיינמנט הכריזה על רכישת iSize, חברה מבריטניה המתמחה בפתרונות מבוססי בינה מלאכותית לשיפור העברת וידאו.[94]

בנובמבר 2023 בבריטניה, סוני אינטראקטיב אנטרטיינמנט לא הצליחה לבטל תביעה מצד תומכי צרכנים שטענו נגד הדרישה שכל התוכן הדיגיטלי למערכות הפלייסטיישן יימכר דרך חנות הפלייסטיישן, יחד עם עמלה של 30% שסוני אינטראקטיב אנטרטיינמנט גובה על כל מכירה. התביעה עשויה להוביל לפיצויים של עד 6.3 מיליארד ליש"ט (7.9 מיליארד דולר).[95]

ב-27 בנובמבר 2023, סוני אינטראקטיב אנטרטיינמנט חתמה עם אולפן Shift Up להפוך למפתחי השותפים הקוריאנים הראשונים שלה.[96]

ב-28 בנובמבר 2023, סוני אינטראקטיב אנטרטיינמנט והמו"ל הקוריאני NCSoft חתמו על שותפות אסטרטגית גלובלית.[97]

ב-27 בפברואר 2024, סוני אינטראקטיב אנטרטיינמנט הכריזה על פיטורים של 900 עובדים, כ-8% מכוח העבודה שלה, כחלק מפעולת ארגון מחדש. בנוסף, הנשיא והמנכ"ל ג'ים ראיין הכריז כי אולפן לונדון ייסגר כתגובה לשינויים בתעשייה.[98]

לאחר שהכריז על פרישתו בספטמבר 2023, ג'ים ראיין עזב את סוני בסוף מרץ 2024. נשיא קבוצת סוני, הירוקי טוטוקי, הפך ליו"ר סוני אינטראקטיב אנטרטיינמנט ב-1 באוקטובר 2023 ולמנכ"ל זמני מ-1 באפריל 2024, לאחר עזיבתו של ראיין.[99][100] ב-13 במאי 2024, סוני אינטראקטיב אנטרטיינמנט חשפה מבנה הנהגה חדש, שייכנס לתוקף ב-1 ביוני 2024, כאשר הרמן הולסט והידאקי נישינו יהפכו למנכ"לים של חטיבות נפרדות בתוך סוני אינטראקטיב אנטרטיינמנט. הולסט יהיה המנכ"ל של קבוצת עסקי האולפנים, שבה יפקח על פיתוח משחקי וידאו של פלייסטיישן וכן על עיבודים למדיות אחרות כמו טלוויזיה וקולנוע, בעוד שנישינו יהיה המנכ"ל של קבוצת עסקי הפלטפורמה, שבה יפקח על חומרה, טכנולוגיה, אביזרים, רשת הפלייסטיישן וקשרים עם מפתחים ומו"לים אחרים. שניהם ידווחו ליו"ר סוני אינטראקטיב אנטרטיינמנט, הירוקי טוטוקי.[101]

ב-28 בינואר 2025, הוכרז כי הירוקי טוטוקי יקודם למנכ"ל תאגיד קבוצת סוני והידאקי נישינו יקודם לנשיא ומנכ"ל סוני אינטראקטיב אנטרטיינמנט, כאשר הולסט יישאר ראש קבוצת עסקי האולפנים וידווח לנישינו.[102] בנוסף, לין טאו, כיום סגן נשיא בכיר למימון, פיתוח תאגידי ואסטרטגיה, יעזוב את סוני אינטראקטיב אנטרטיינמנט כדי להפוך למנהל הכספים של תאגיד קבוצת סוני. השינויים הניהוליים נכנסו לתוקף ב-1 באפריל 2025.[103]

התאגיד

מטה לשעבר של סוני קומפיוטר אנטרטיינמנט באקאסקה, מינאטו, טוקיו
מטה לשעבר של סוני קומפיוטר אנטרטיינמנט אמריקה בפוסטר סיטי, קליפורניה, ארצות הברית

הידאקי נישינו משמש כנשיא ומנכ"ל של סוני אינטראקטיב אנטרטיינמנט. המנכ"ל הראשון והוותיק ביותר של סוני אינטראקטיב אנטרטיינמנט היה קן קוטאראגי, שכיהן בין השנים 1993 ל-2007. הוא ידוע גם כ"אבי הפלייסטיישן", וכיהן כיו"ר כבוד של סוני אינטראקטיב אנטרטיינמנט במשך ארבע שנים נוספות לאחר שהתפטר מתפקיד המנכ"ל. קוטאראגי נשאר בסוני כיועץ טכנולוגי בכיר. נכון ל-7 בנובמבר 2019, הרמן הולסט הוא ראש האולפנים העולמיים.[104]

מטות

לסוני אינטראקטיב אנטרטיינמנט יש כיום שמונה מטות ראשיים ברחבי העולם. הם כדלקמן:

לסוני אינטראקטיב אנטרטיינמנט יש גם משרדים ומרכזי הפצה קטנים יותר בלוס אנג'לס, קליפורניה, סן דייגו, קליפורניה; טורונטו, אונטריו; אדלייד, דרום אוסטרליה; מלבורן, ויקטוריה; סיאול, דרום קוריאה, סינגפור; שנגחאי, סין וליברפול, אנגליה.

אישור משחקים

סוני אינטראקטיב אנטרטיינמנט מעריכה ומאשרת משחקים עבור הקונסולות שלה. התהליך מחמיר יותר מאשר עבור חותם האיכות של נינטנדו, ומפתחים מגישים קונספטים של משחקים לסוני בשלב מוקדם של תהליך העיצוב. לכל יחידה של סוני אינטראקטיב אנטרטיינמנט יש תהליך הערכה משלה; לדוגמה, סוני אינטראקטיב אנטרטיינמנט אישרה את בילי הקוסם עבור הלקוחות שלה, אך סוני אינטראקטיב אנטרטיינמנט לא עשתה זאת. החברה לעיתים מטילה הגבלות נוספות, כמו כאשר אסרה על העברת משחקי PS ו-PS2 ל-PSP ללא 30% תוכן חדש לקונסולת סוני.[105]

חומרה

לוגו המותג פלייסטיישן

פלייסטיישן

SCEI מייצרת את קו החומרה של פלייסטיישן הכולל קונסולות ומכשירי כף יד. קונסולת הבית הראשונה של סוני, הפלייסטיישן (שם קוד "PSX" במהלך הפיתוח), תוכננה בתחילה כתוספת כונן CD-ROM לקונסולת המשחקים Super NES של נינטנדו (הידועה גם כ"Super Famicom" ביפן), בתגובה לתוספות לפלטפורמות מתחרות כמו TurboGrafx-CD ו-Sega CD (שנמכרו כ-PC Engine CD-ROM² System ו-Mega CD ביפן, בהתאמה). כאשר האפשרות להשיק את המערכת כתוספת התפוגגה, סוני עיצבה מחדש את המכונה כיחידה עצמאית.

הפלייסטיישן הושקה ביפן ב-3 בדצמבר 1994, ולאחר מכן בצפון אמריקה ב-9 בספטמבר 1995.[3] עד לסיום מחזור הייצור של 12 שנים של הקונסולה, הפלייסטיישן מכרה 102 מיליון יחידות.[106]

פלייסטיישן 2

ערך מורחב – פלייסטיישן 2

קונסולת הבית השנייה של SCEI, הפלייסטיישן 2 (PS2), הושקה ביפן ב-4 במרץ 2000, ולאחר מכן בצפון אמריקה ובאירופה באוקטובר ונובמבר 2000, בהתאמה. ה-PS2 מופעלת על ידי מעבד מרכזי קנייני, ה-Emotion Engine, והייתה קונסולת המשחקים הראשונה שכללה פונקציונליות של נגן DVD וכן תאימות לאחור למשחקי פלייסטיישן המקוריים כבר מהפתיחה.

ה-PS2 כללה כונן DVD ונמכרה בארצות הברית במחיר של 299 דולר.[107] SCEI ספגה ביקורת כבדה לאחר השקת ה-PS2 בשל המשחקים שהושקו כחלק מההשקה, הקשיים שהציבה למעצבי משחקי וידאו, ומשתמשים שהתקשו להעביר משחקי Sega Dreamcast למערכת.[10] עם זאת, למרות התלונות הללו, הפלייסטיישן 2 זכתה לתמיכה נרחבת ממפתחי צד שלישי לאורך כל תקופת חייה בשוק.

ב-28 בדצמבר 2012, סוני אישרה כי תפסיק את ייצור ה-PS2 בתהליך הדרגתי שהחל ביפן – הפופולריות המתמשכת של הקונסולה בשווקים כמו ברזיל והודו גרמה לכך שמוצרי PS2 עדיין יישלחו, בעוד שמשחקים לקונסולה הושקו במרץ 2013. ה-PS2 נחשבת לקונסולת המשחקים הביתית הנמכרת ביותר בהיסטוריה, עם סך של 155 מיליון קונסולות שנמכרו.[10][106]

ג'יימס פלאפקה, שכתב עבור אתר ExtremeTech בסוף 2012, תיאר את ה-PS2 כמהפכנית והכריז כי הקונסולה "הפכה את תעשיית הגיימינג על ראשה":

> בנוסף להיותה קונסולת הדור הבא "הראשונה", וכן לספק לאנשים רבים את נגן ה-DVD הראשון שלהם, הפלייסטיישן 2 הושקה בתקופה של תור זהב של תעשיית הגיימינג שאינה מבוססת על PC. טכנולוגיית הגיימינג הפכה למתוחכמת ביותר... סוני, ככל הנראה, ידעה את הדרך המדויקת לפופולריות, והפכה את הקונסולה עם החומרה הפחות חזקה באותו דור למפלצת של הצלחה.[107]

פלייסטיישן פורטבל

ערך מורחב – PlayStation Portable

הפלייסטיישן פורטבל (PSP) הייתה הכניסה הראשונה של SCEI לשוק קונסולות כף היד הקטנות. הפיתוח שלה הוכרז לראשונה במהלך כנס E3 של SCE ב-2003, והיא נחשפה רשמית במהלך כנס E3 שלהם ב-11 במאי 2004. המערכת הושקה ביפן ב-12 בדצמבר 2004, בצפון אמריקה ב-24 במרץ 2005, ובאירופה ובאוסטרליה ב-1 בספטמבר 2005. מאז, הקונסולה עברה שני עיצובים מחדש משמעותיים, עם תכונות חדשות הכוללות גודל קטן יותר, זיכרון פנימי רב יותר, מסך LCD באיכות גבוהה יותר ומשקל קל יותר.

פלייסטיישן 3

ערך מורחב – פלייסטיישן 3

תאריך ההשקה של ה-PS3 הוכרז על ידי היראי בכנס שלפני E3 שהתקיים באולפני סוני פיקצ'רס בלוס אנג'לס, קליפורניה, ב-8 במאי 2006. ה-PS3 הושקה ביפן ב-11 בנובמבר 2006, ותאריך ההשקה בארצות הברית היה 17 בנובמבר 2006. עיתונאי טכנולוגיה ציינו כי סוני הלכה בעקבות מה שמיקרוסופט עשתה עם Xbox 360, וייצרה את ה-PS3 בשתי גרסאות: אחת עם כונן קשיח של 20 ג'יגה-בייט והשנייה עם כונן קשיח של 60 ג'יגה-בייט.[22]

ה-PS3 משתמשת בארכיטקטורת עיבוד ייחודית, ה־Cell microprocessor, טכנולוגיה קניינית שפותחה על ידי סוני בשיתוף עם טושיבה ו־IBM. יחידת העיבוד הגרפי, ה־RSX 'Reality Synthesizer', פותחה במשותף על ידי Nvidia וסוני. מספר וריאציות של ה-PS3 הושקו, כל אחת עם הבדלים קלים בחומרה ובתוכנה, וכל אחת מסומנת על ידי גודל שונה של הכונן הקשיח הכלול.

פלייסטיישן ויטה

ערך מורחב – PlayStation Vita

ה-PS Vita היא היורשת של הפלייסטיישן פורטבל. היא הושקה ביפן ובחלקים אחרים של אסיה ב-17 בדצמבר 2011,[108] ולאחר מכן באירופה, אוסטרליה וצפון אמריקה ב-22 בפברואר 2012.[109][110]

מבחינה פנימית, הויטה כוללת מעבד ARM Cortex-A9 MPCore עם ארבע ליבות ויחידת עיבוד גרפי SGX543MP4+ עם ארבע ליבות, וכן תוכנת LiveArea כממשק המשתמש הראשי שלה, שמחליפה את XrossMediaBar.[111][112]

ב-1 במרץ 2019, סוני הפסיקה את ייצור המערכת ומשחקי הקרטרידג'ים הפיזיים.[113]

פלייסטיישן 4

ערך מורחב – פלייסטיישן 4

ה-PS4 הוכרזה כיורשת של ה-PS3[114] והושקה בצפון אמריקה ב-15 בנובמבר 2013,[115] באירופה ב-29 בנובמבר 2013[116] וביפן ב-23 בפברואר 2014.[117]

סוני תיארה את ה-PS4 כקונסולת "דור הבא", והיא כללה תכונות כמו יכולות חברתיות משופרות, אפשרויות מסך שני הכוללות מכשירים כמו פלייסטיישן ויטה כף היד, שירות מנוי ותאימות לפלטפורמת הזרמת הווידאו החיה Twitch.[50]

בעקבות הודעה של ממשלת סין בינואר 2014 כי האיסור בן 14 השנים על קונסולות משחקים במדינה יבוטל, ה-PS4 תוכננה להיות קונסולת המשחקים הראשונה של סוני שתושק רשמית וחוקית בסין מאז הפלייסטיישן 2 – האיסור הוטל ב-2000 כדי להגן על הבריאות הנפשית של צעירים.[51][52] כ-70 מפתחי משחקים, כולל Ubisoft ו-Koei, ישרתו את משתמשי הפלייסטיישן הסיניים.[118]

תאריכי ההשקה בסין ופרטי המחיר הוכרזו בתחילת דצמבר, כאשר התאריך 11 בינואר 2015 אושר על ידי SCEI. היצרנים הודיעו כי גם קונסולות ה-PS4 וגם ה-Vita יושקו בסין, וחבילת ה-PS4 תכלול גם כונן קשיח של 500 ג'יגה-בייט ו-1 טרה-בייט ובקר.[119]

היובל ה-20 של קונסולת ה-PS המקורית צוין ב-6 בדצמבר 2014, עם השקת מהדורה מוגבלת של פלייסטיישן 4 במהדורת יום השנה עם עיצוב אסתטי שהזכיר את הפלייסטיישן המקורית מ-1994.[3]

פלייסטיישן 5

ערך מורחב – פלייסטיישן 5

ה-PS5 הוכרזה כיורשת ה-PS4 ב-2019, והושקה באוסטרליה, יפן, ניו זילנד, צפון אמריקה ודרום קוריאה ב-12 בנובמבר 2020, עם השקה עולמית נוספת ב-19 בנובמבר 2020.[120]

פלטפורמות אחרות

סוני אינטראקטיב אנטרטיינמנט החלה להפיץ ב-2020 כמה ממשחקי האולפנים הראשיים הבלעדיים שלה עבור Windows, החל עם Horizon Zero Dawn באוגוסט 2020, ולאחר מכן עם Days Gone במאי 2021. בראיון ב-2021, אמר ליידן כי היה חלק מהצוות שפיתח רעיון זה, שבו הם זיהו כי "עלינו לצאת אל המקום שבו נמצאים הלקוחות החדשים, שם יכולים להיות המעריצים החדשים. עלינו להגיע למקום שבו הם נמצאים... כי הם החליטו לא לבוא לבית שלי, אז אני צריך ללכת לבית שלהם עכשיו. ומהי הדרך הטובה ביותר להגיע לבית שלהם? למה לא לקחת את אחד המשחקים הנמכרים ביותר שלנו?"[121] ראיין אמר בראיון כי עם כמה ממשחקי הפלייסטיישן 4 המאוחרים יותר, "יש הזדמנות לחשוף את המשחקים הנהדרים האלה לקהל רחב יותר", וכי ההשקה של Horizon: Zero Dawn ב-Windows הראתה עניין חזק בהמשך הפצות.[122] דוח למשקיעים ב-2021 ציין כי אחד הגורמים העיקריים ברצון האחרון של סוני אינטראקטיב אנטרטיינמנט להתרחב למשחקי PC תחת ראיין נובע מהמוטיבציה להרחיב את מותג הפלייסטיישן לרפובליקה העממית של סין, רוסיה והודו – שווקים שבהם גיימינג מבוסס קונסולות פחות נפוץ מאשר במערב וביפן.[123][124] ביוני 2021, לאחר רכישת האולפן Nixxes, שהפך למפתח המוביל שלהם עבור המרות אלה, סוני אישרה כי הם מחויבים לגיימינג ב-PC ומעריכים את גיימרי ה-PC, אם כי קונסולות הפלייסטיישן עדיין יהיו המקום "הראשון" ו"הטוב ביותר" לשחק במשחקים שלהם.[125] השקות נוספות ב-Windows כללו את God of War מ-2018 בינואר 2022,[126] ספיידרמן (משחק וידאו, 2018) באוגוסט 2022, אוסף Uncharted: Legacy of Thieves ו-Sackboy: A Big Adventure באוקטובר 2022, ספיידרמן: מיילס מוראלס בנובמבר 2022, Returnal בפברואר 2023, The Last of Us Part I במרץ 2023, ו-Ratchet & Clank: Rift Apart ביולי 2023.[127][128][129][130][131]

כתב העת Video Games Chronicle ציין כי סוני הקימה חברת הפצה, PlayStation PC, בסביבות אפריל 2021, כדי לטפל בהפצת משחקיה ב-Windows.[132] התווית שונתה בשקט ל-PlayStation Publishing ביוני 2024.[133] סוני אינטראקטיב אנטרטיינמנט ציינה בדוח למשקיעים במאי 2022 כי מכירות המרות ה-PC של משחקיהם גדלו מ-30 מיליון דולר בשנת הכספים 2020, ל-80 מיליון דולר ב-2021, והוערכו להגיע ל-300 מיליון דולר ב-2022. בשל כך, סוני אינטראקטיב אנטרטיינמנט מתכננת להמשיך לתמוך בהשקות ב-PC של משחקי הפלייסטיישן הבלעדיים שלהם וצופה כי עד 2025, שליש מהכנסות המשחקים שלהם יגיעו ממכירות ב-PC.[134]

סוני אינטראקטיב אנטרטיינמנט גם החלה להיכנס לשוק משחקי המובייל, והקימה חטיבה בשם ForwardWorks לפיתוח משחקי מובייל עבור יפן ב-2016. כדי להרחיב שאיפה זו למערב, הם שכרו ב-2020 מנהל תוכן לשעבר של Apple Arcade, כדרך להביא את ה-IPs שלהם לפלטפורמה זו.[134] סוני אינטראקטיב אנטרטיינמנט רכשה את Savage Game Studios כמפתח המובייל הראשון המסור שלהם בתוך PlayStation Studios באוגוסט 2022 תמורת סכום לא ידוע.[135] היא צופה כי עד 2025, משחקי מובייל ירכיבו 20% מהכנסות המשחקים שלהם.[134]

מחוץ ל-Windows ומובייל, סוני אינטראקטיב אנטרטיינמנט גם פרסמה או רישתה משחקים להפצה בפלטפורמות משחקים אחרות מעת לעת. ב-2021, זיכיון הספורט השנתי שלהם MLB: The Show נוהל מחדש להשקה בקונסולות שאינן פלייסטיישן לראשונה בתולדות הסדרה, החל עם MLB The Show 21, שהושק בו-זמנית ב-Xbox One ו-Xbox Series X/S לצד גרסאות הפלייסטיישן.[136] בשל התנגדות התחרותית של סוני אינטראקטיב אנטרטיינמנט כלפי מיקרוסופט, גרסאות ה-Xbox פורסמו על ידי MLB Advanced Media, שאפשרה גם לסדרה להיות זמינה בשירות המנויים של מיקרוסופט Xbox Game Pass.[137] ההמשך, MLB The Show 22, סימן גם את הופעת הבכורה של הסדרה בקונסולות Nintendo עם השקה ב-Nintendo Switch לצד פלייסטיישן ו-Xbox.[138] ב-2024, סוני השיקה את Lego Horizon Adventures דרך תווית PlayStation Publishing שכבר מארחת את כותרי ה-Windows שלהם.[139] המשחק הוא ספין-אוף של משחקי וידאו לגו מסדרת Horizon הראשית שלהם, שהושק ב-Nintendo Switch במקביל לפלייסטיישן 5 ו-Windows, מה שהופך אותו למשחק הראשון שפורסם על ידי סוני אינטראקטיב אנטרטיינמנט שהופיע במערכת של נינטנדו, וכן לזיכיון הראשון של סוני שמופיע כך מאז Wipeout 64 (1998) עבור נינטנדו 64.[140][141] סוני אינטראקטיב אנטרטיינמנט חתמה על עסקת רישוי עם המו"ל Bandai Namco Entertainment להפצת רימאסטרים וכניסות חדשות בזיכיונות פלייסטיישן ראשיים עבור פלטפורמות מרובות תוך שמירה על הבעלות הסופית על הקניינים הרוחניים, תוך תשומת לב מיוחדת לזיכיונות שפותחו בעבר על ידי Japan Studio.[142] ב-2025, Freedom Wars Remastered הושק עבור Nintendo Switch ו-Windows בנוסף לפלייסטיישן 4 ופלייסטיישן 5.[143] Bandai Namco גם תפרסם את Patapon 1+2 Replay ותפתח את Everybody's Golf: Hot Shots עבור Nintendo Switch, פלייסטיישן 5 ו-Windows תחת רישיון מסוני אינטראקטיב אנטרטיינמנט.[144]

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. "SCEなど、「プレイステーション」の各ビジネスユニットを統合し新会社を設立" [SCE and other companies establish a new company by integrating the PlayStation business units]. Nikkei Press Release (ביפנית). 26 בינואר 2016. {{cite news}}: (עזרה)
  2. "Sony to Intro 32-Bit System!", Electronic Gaming Monthly, EGM Media (53): 68, בדצמבר 1993 {{citation}}: (עזרה)
  3. ^ 3.0 3.1 3.2 3.3 Kohler, Chris (5 במרץ 2008), "Sony Celebrates PlayStation's 20th Anniversary With a Limited-Edition PS4", Wired, Condé Nast, ארכיון מ-17 בפברואר 2020, נבדק ב-19 באוגוסט 2017 {{citation}}: (עזרה)
  4. "Sony latest to toss hat in vid game arena". The Hollywood Reporter. Hollywood Reporter, Inc. 19 במאי 1994. {{cite journal}}: (עזרה)
  5. ^ 5.0 5.1 5.2 "Sony in Disarray on Eve of PlayStation Debut". Television Digest with Consumer Electronics: 9. 14 באוגוסט 1995. ISSN 0497-1515. {{cite journal}}: (עזרה)
  6. "Will the Real Boss of Sony Please Step Forward?", Next Generation, Imagine Media (23): 6, 8, בנובמבר 1996 {{citation}}: (עזרה)
  7. "Like Sega, Sony Changes Top Execs", GamePro, International Data Group (98): 28, בנובמבר 1996 {{citation}}: (עזרה)
  8. "Sony Merges Control of PS", Electronic Gaming Monthly, Ziff Davis (92): 18, במרץ 1997 {{citation}}: (עזרה)
  9. "Business Development/North America". Sony Computer Entertainment. אורכב מ-המקור ב-אפריל 22, 2004. נבדק ב-נובמבר 12, 2010.
  10. ^ 10.0 10.1 10.2 Anthony John Agnello (28 בדצמבר 2012). "Sony stops shipping the PlayStation 2 in Japan after nearly 13 years". Digital Trends. ארכיון מ-14 בדצמבר 2014. נבדק ב-14 בדצמבר 2014. {{cite web}}: (עזרה)
  11. Miller, Greg (21 בדצמבר 2009). "Gamer Memories: PS2 Launch". IGN. ארכיון מ-19 באוגוסט 2017. נבדק ב-19 באוגוסט 2017. {{cite web}}: (עזרה)
  12. "Sony Computer Entertainment Announces Changes in Corporate Officers" (PDF) (Press release). Tokyo: Sony Computer Entertainment. יולי 1, 2002. אורכב מ-המקור (PDF) ב-דצמבר 8, 2004. נבדק ב-מרץ 23, 2010.
  13. "SCE Establishes SCE Worldwide Studios" (PDF) (Press release). Sony Computer Entertainment. ספטמבר 14, 2005. אורכב מ-המקור (PDF) ב-נובמבר 5, 2005. נבדק ב-ספטמבר 14, 2005.
  14. "SCEI Announces New President of SCE Worldwide Studios" (Press release). Tokyo: Sony Computer Entertainment. מאי 16, 2008. אורכב מ-המקור ב-יולי 2, 2008. נבדק ב-מרץ 23, 2010.
  15. "SCE Worldwide Studios Phil Harrison Resigns" (Press release). Tokyo: Sony Computer Entertainment. פברואר 25, 2008. אורכב מ-המקור ב-פברואר 27, 2008. נבדק ב-מרץ 23, 2010.
  16. "Sony Computer Entertainment Acquires Guerrilla Games" (PDF) (Press release). London: Sony Computer Entertainment. דצמבר 8, 2005. אורכב מ-המקור (PDF) ב-ינואר 12, 2006. נבדק ב-מרץ 23, 2010.
  17. "Sony Computer Entertainment Acquires Zipper Interactive" (PDF) (Press release). Foster City: Sony Computer Entertainment. ינואר 24, 2006. אורכב מ-המקור (PDF) ב-פברואר 11, 2006. נבדק ב-מרץ 23, 2010.
  18. Graft, Kris (15 במרץ 2006). "PSBB: Kutaragi's 10 PlayStation Points". Andre. אורכב מ-המקור ב-6 בספטמבר 2012. נבדק ב-15 בינואר 2008. {{cite web}}: (עזרה)
  19. "PlayStation 3 announced for 2006". GameSpot. מאי 16, 2005. אורכב מ-המקור ב-מאי 18, 2005. נבדק ב-מאי 1, 2022.
  20. "PlayStation Network". Official PlayStation Website. אורכב מ-המקור ב-דצמבר 1, 2008. נבדק ב-ינואר 15, 2008.
  21. "PS3 Network Online Gaming". Official PlayStation Website. SCEA. אורכב מ-המקור ב-13 בפברואר 2008. נבדק ב-15 בינואר 2008. {{cite web}}: (עזרה)
  22. ^ 22.0 22.1 Brendan Sinclair (8 במאי 2006). "E3 06: PS3 launches 11/17--$499 for 20GB, $599 for 60GB". GameSpot. ארכיון מ-20 בנובמבר 2021. נבדק ב-14 בדצמבר 2014. {{cite web}}: (עזרה)
  23. "The PlayStation Story". Sony Electronics US. Sony Computer Entertainment America. 2014. ארכיון מ-28 בפברואר 2015. נבדק ב-14 בדצמבר 2014. {{cite web}}: (עזרה)
  24. "SCE Announces New Management Team" (PDF) (Press release). Tokyo: Sony Computer Entertainment. נובמבר 30, 2006. אורכב מ-המקור (PDF) ב-דצמבר 6, 2006. נבדק ב-מרץ 23, 2010.
  25. [https://www.sony.com/en/SonyInfo/News/Press/200704/07-0426E/ SCEI and Sony announce Executive Management Transition at Sony Computer Entertainment Inc.], SONY, ‏April 26, 2007
  26. "Sony Computer Entertainment Acquires Evolution Studios and Bigbig Studios" (Press release). Tokyo: Sony Computer Entertainment. 20 בספטמבר 2007. אורכב מ-המקור ב-11 באוקטובר 2007. נבדק ב-23 במרץ 2010. {{cite press release}}: (עזרה)
  27. "David Reeves to Retire From Sony Computer Entertainment Europe" (Press release). Tokyo: Sony Computer Entertainment. 15 באפריל 2009. אורכב מ-המקור ב-9 באוקטובר 2009. נבדק ב-23 במרץ 2010. {{cite press release}}: (עזרה)
  28. Andrew House Named New President and CEO of Sony Computer Entertainment Europe, Sony Interactive Entertainment (באנגלית אמריקאית)
  29. "ソニー、ネットワーク強化に向けSCEのネット部門を吸収" (ביפנית). Impress Watch Corporation. 24 בפברואר 2010. ארכיון מ-20 ביולי 2011. נבדק ב-15 במאי 2010. {{cite web}}: (עזרה)
  30. Ivan, Tom (24 בפברואר 2010), "Sony To Restructure Networked Services Business", Edge, אורכב מ-המקור ב-5 בספטמבר 2012, נבדק ב-15 במאי 2010 {{citation}}: (עזרה)
  31. "Sony Computer Entertainment to focus on games, temporarily renamed 'SNEP'". El33t Media. 25 בפברואר 2010. אורכב מ-המקור ב-10 ביולי 2018. נבדק ב-15 במאי 2010. {{cite web}}: (עזרה)
  32. Ashcroft, Brian (24 בפברואר 2010). "Sony Computer Entertainment To Become SNEP (Temporarily)". Kotaku. ארכיון מ-24 ביוני 2021. נבדק ב-1 במאי 2022. {{cite web}}: (עזרה)
  33. "役員人事および人事機構改革" (Press release) (ביפנית). Sony Group. 29 במרץ 2010. נבדק ב-10 באפריל 2025. {{cite press release}}: (עזרה)
  34. "e20vf". www.sec.gov. נבדק ב-2025-03-03.
  35. "Copying image files to Memory Stick™ media or to the system storage". manuals.playstation.net. נבדק ב-2025-03-03.
  36. "Sony Computer Entertainment Acquires Media Molecule" (Press release). London: Sony Computer Entertainment. מרץ 2, 2010. אורכב מ-המקור ב-מרץ 10, 2010. נבדק ב-מרץ 23, 2010.
  37. "Notification of Office Relocation" (Press release). Sony Computer Entertainment. אוגוסט 9, 2010. אורכב מ-המקור ב-ספטמבר 30, 2010. נבדק ב-ספטמבר 5, 2010.
  38. "Sony Computer Entertainment Acquires Sucker Punch Productions" (Press release). Sony Computer Entertainment. 2 באוגוסט 2011. אורכב מ-המקור ב-19 באוגוסט 2011. {{cite press release}}: (עזרה)
  39. "Playstation Network among brands to become part of Sony Entertainment Network". The Drum. נבדק ב-2025-03-03.
  40. "Sony Entertainment Network to offer videos and music". Broadband TV News (באנגלית בריטית). 2011-09-01. נבדק ב-2025-03-03.
  41. Square, Push (2012-02-04). "Is the PlayStation Network Being Renamed?". Push Square (באנגלית בריטית). נבדק ב-2025-03-03.
  42. Sony closes and restructures two UK studios(http://web.archive.org/web/20160417201925/http://www.develop-online.net/news/sony-closes-and-restructures-two-uk-studios/0110838). Develop-online.net
  43. Happy holidays from Guerrilla!(http://web.archive.org/web/20140907071015/http://blog.eu.playstation.com/2012/12/24/happy-holidays-from-guerrilla-3/). PlayStationBlog.Europe
  44. Moriarty, Colin (30 במרץ 2012). "Confirmed: Sony Closes Zipper Interactive". IGN. ארכיון מ-7 באפריל 2022. נבדק ב-1 במאי 2022. {{cite web}}: (עזרה)
  45. "Executive Appointments" (Press release). Sony Computer Entertainment. יוני 25, 2012. אורכב מ-המקור ב-יוני 30, 2012.
  46. Sony to Acquire Gaikai(http://web.archive.org/web/20120705030739/http://www.ign.com/articles/2012/07/02/sony-to-acquire-gaikai). IGN.com
  47. Sony closes WipEout developer Sony Liverpool(http://web.archive.org/web/20120823122358/http://www.eurogamer.net/articles/2012-08-22-sony-closes-wipeout-developer-sony-liverpool-report). Eurogamer.net
  48. McWhertor, Michael (2012-08-14). "PlayStation Mobile bringing 'bite-sized games' to Vita and PlayStation Certified devices". Polygon (באנגלית אמריקאית). נבדק ב-2022-06-04.
  49. "SONY NETWORK ENTERTAINMENT PRESIDENT AND GROUP EXECUTIVE OF SONY CORPORATION TIM SCHAAFF RETIRES; REMAINS ON SNEI BOARD OF DIRECTORS AS EXTERNAL DIRECTOR". Sony Group Portal - Sony Global Headquarters (באנגלית). אורכב מ-המקור ב-2024-02-28. נבדק ב-2025-03-03.
  50. ^ 50.0 50.1 SCEI (20 באוגוסט 2013). "PlayStation 4 (PS4) Launches November 15 In North America, November 29 In Europe And Latin America". MarketWatch. אורכב מ-המקור ב-18 בספטמבר 2017. נבדק ב-14 בדצמבר 2014. {{cite web}}: (עזרה)
  51. ^ 51.0 51.1 Low, Aloysius (25 במאי 2014). "Sony to sell PlayStation 4 console in China". CNET. ארכיון מ-27 במרץ 2019. נבדק ב-19 באוגוסט 2017. {{cite web}}: (עזרה)
  52. ^ 52.0 52.1 Karmali, Luke (27 במאי 2014). "Sony Confirms PS4 is Heading to China". IGN. ארכיון מ-17 באוגוסט 2021. נבדק ב-1 במאי 2022. {{cite web}}: (עזרה)
  53. Makuch, Eddie (6 במרץ 2014). "Veteran PlayStation boss Jack Tretton to step down". GameSpot. ארכיון מ-6 במרץ 2014. נבדק ב-6 במרץ 2014. {{cite web}}: (עזרה)
  54. "OnLive shuts down streaming games service, sells patents to Sony". Ars Technica. 2 באפריל 2015. ארכיון מ-26 בינואר 2018. נבדק ב-3 באפריל 2015. {{cite web}}: (עזרה)
  55. "PlayStation™Vue Launches Today, Revolutionizing Television Viewing". Sony Interactive Entertainment (באנגלית אמריקאית). נבדק ב-2025-03-03.
  56. Mic Wright (13 בנובמבר 2014). "PlayStation Vue: Sony's cloud TV service launches in the US this month". The Next Web. ארכיון מ-14 בדצמבר 2014. נבדק ב-14 בדצמבר 2014. {{cite web}}: (עזרה)
  57. "Sony Computer Entertainment and Sony Network Entertainment Announce the Formation of Sony Interactive Entertainment LLC". Sony Interactive Entertainment (באנגלית אמריקאית). נבדק ב-2025-03-03.
  58. Kohler, Chris (26 בינואר 2016), "Sony Interactive Entertainment Merges PlayStation Biz Units", Wired, ארכיון מ-19 במאי 2017, נבדק ב-19 באוגוסט 2017 {{citation}}: (עזרה)
  59. "2015年度有価証券報告書" (PDF). נבדק ב-12 בספטמבר 2023. {{cite web}}: (עזרה)
  60. Byford, Sam (24 במרץ 2016). "Sony forms new company to make PlayStation mobile games". The Verge. ארכיון מ-19 באוגוסט 2017. נבדק ב-19 באוגוסט 2017. {{cite web}}: (עזרה)
  61. Byford, Sam (7 בדצמבר 2016). "Sony's new mobile games studio is making Hot Shots Golf, Parappa the Rapper, and more". The Verge. ארכיון מ-19 באוגוסט 2017. נבדק ב-19 באוגוסט 2017. {{cite web}}: (עזרה)
  62. "『みんゴル』公式サイト 「みんなのGOLF」がスマホに登場!". みんゴル公式サイト (ביפנית). 2017-04-20. נבדק ב-2023-07-01.
  63. ^ 63.0 63.1 Aldrich, Rachel (12 בדצמבר 2016). "Why would Sony merge its gaming and film units?". TheStreet. ארכיון מ-18 בנובמבר 2019. נבדק ב-24 בדצמבר 2018. {{cite news}}: (עזרה)
  64. Cooke, Chris. "Revamp of Sony's entertainment business could more closely align Sony Music with Sony/ATV". Complete Music Update. ארכיון מ-13 במאי 2022. נבדק ב-2 במאי 2022. {{cite news}}: (עזרה)
  65. "SONY INTERACTIVE ENTERTAINMENT TO ACQUIRE AUDIOKINETIC, A LEADING PROVIDER OF INTERACTIVE AUDIO SOLUTIONS TO THE GAMING INDUSTRY" (Press release). אורכב מ-המקור ב-18 באפריל 2021. נבדק ב-8 בינואר 2019. {{cite press release}}: (עזרה)
  66. "Sony's Educational Toy Platform "toio" Launches In Japan On March 20". Siliconera. 17 בינואר 2019. ארכיון מ-24 ביוני 2021. נבדק ב-31 בינואר 2020. {{cite web}}: (עזרה)
  67. Shanley, Patrick (20 במאי 2019). "Sony Interactive Launches Unit to Adapt Games for Film, TV (Exclusive)". The Hollywood Reporter. ארכיון מ-24 ביוני 2021. נבדק ב-1 במאי 2022. {{cite news}}: (עזרה)
  68. "SONY INTERACTIVE ENTERTAINMENT TO ACQUIRE INSOMNIAC GAMES, DEVELOPER OF PLAYSTATION®4 TOP-SELLING MARVEL'S SPIDER-MAN, RATCHET & CLANK". 19 באוגוסט 2019. ארכיון מ-8 בנובמבר 2020. נבדק ב-31 באוגוסט 2019. {{cite news}}: (עזרה)
  69. "Quarterly Securities Report For the three months ended December 31, 2019" (PDF). Sony. p. 39. ארכיון (PDF) מ-8 במרץ 2021. נבדק ב-10 במרץ 2020. {{cite web}}: (עזרה)
  70. Sinclair, Brendan (10 בפברואר 2020). "Sony paid $229 million for Insomniac". GamesIndustry.biz. ארכיון מ-24 ביוני 2021. נבדק ב-10 במרץ 2020. {{cite web}}: (עזרה)
  71. Dring, Christopher (8 בנובמבר 2019). "PlayStation to open development studio in Malaysia". Gamesindustry.biz (באנגלית). ארכיון מ-5 באוקטובר 2021. נבדק ב-8 בנובמבר 2019. {{cite news}}: (עזרה)
  72. Dring, Christopher (12 במאי 2020). "Sony unveils PlayStation Studios brand to launch alongside PS5". GamesIndustry.biz. ארכיון מ-30 בדצמבר 2021. נבדק ב-12 במאי 2020. {{cite web}}: (עזרה)
  73. Takahashi, Dean (9 ביולי 2020). "Sony invests $250 million in Fortnite maker Epic Games". Venturebeat. ארכיון מ-9 ביולי 2020. נבדק ב-9 ביולי 2020. {{cite web}}: (עזרה)
  74. "SONY INTERACTIVE ENTERTAINMENT AND NEW ESPORTS VENTURE, RTS, JOINTLY ACQUIRE THE EVOLUTION CHAMPIONSHIP SERIES (EVO)" (Press release). 18 במרץ 2021. ארכיון מ-18 במרץ 2021. נבדק ב-18 במרץ 2021. {{cite press release}}: (עזרה)
  75. "Announcing a $1 Billion Funding Round to Support Epic's Long-Term Vision for the Metaverse" (Press release). 13 באפריל 2021. ארכיון מ-11 ביוני 2021. נבדק ב-16 באפריל 2021. {{cite press release}}: (עזרה)
  76. "Announcing PlayStation's new Partnership with Discord". 3 במאי 2021. ארכיון מ-20 ביוני 2021. נבדק ב-4 במאי 2021. {{cite web}}: (עזרה)
  77. "Welcoming Housemarque to the PlayStation Studios family". 29 ביוני 2021. ארכיון מ-29 ביוני 2021. נבדק ב-29 ביוני 2021. {{cite web}}: (עזרה)
  78. "Sony Interactive Entertainment Acquires Nixxes to Further Elevate Playstation Studios Exclusive Titles". ארכיון מ-1 ביולי 2021. נבדק ב-1 ביולי 2021. {{cite web}}: (עזרה)
  79. Ivan, Tom (28 ביולי 2021). "Jim Ryan says PlayStation is looking forward to working with Nixxes on PC games". Video Games Chronicle. ארכיון מ-28 ביולי 2021. נבדק ב-28 ביולי 2021. {{cite web}}: (עזרה)
  80. "Why PlayStation is buying Firesprite, one of the UK's fastest growing studios". Gamesindustry.biz. 8 בספטמבר 2021. ארכיון מ-20 בדצמבר 2021. נבדק ב-8 בספטמבר 2021. {{cite news}}: (עזרה)
  81. "Firesprite acquires Fabrik Games". Gamesindustry.biz. 29 בספטמבר 2021. ארכיון מ-29 בספטמבר 2021. נבדק ב-29 בספטמבר 2021. {{cite news}}: (עזרה)
  82. "Sony buys Demon's Souls remake developer Bluepoint Games". Eurogamer. 30 בספטמבר 2021. ארכיון מ-20 ביוני 2022. נבדק ב-30 בספטמבר 2021. {{cite news}}: (עזרה)
  83. "PlayStation Officially Acquires Bluepoint Games, Next Game Planned to Be an Original, Not a Remake". IGN. 30 בספטמבר 2021. ארכיון מ-30 בספטמבר 2021. נבדק ב-30 בספטמבר 2021. {{cite news}}: (עזרה)
  84. "Devolver Digital valued at $950m as it floats on London Stock Exchange". 4 בנובמבר 2021. ארכיון מ-4 בנובמבר 2021. נבדק ב-4 בנובמבר 2021. {{cite web}}: (עזרה)
  85. "Sony Interactive Entertainment to Acquire Valkyrie Entertainment" (Press release). 10 בדצמבר 2021. ארכיון מ-16 בדצמבר 2021. נבדק ב-10 בדצמבר 2021. {{cite press release}}: (עזרה)
  86. "Sony acquiring Bungie, creators of Destiny, in $3.6B deal". Polygon. 31 בינואר 2022. ארכיון מ-31 בינואר 2022. נבדק ב-31 בינואר 2022. {{cite web}}: (עזרה)
  87. Khalid, A. (15 ביולי 2022). "Sony completes $3.6 billion deal to buy Bungie". Engadget. נבדק ב-16 ביולי 2022. {{cite web}}: (עזרה)
  88. "PlayStation to buy Jade Raymond's Haven Studios: Sony's first developer in Canada". 21 במרץ 2022. ארכיון מ-11 באפריל 2022. נבדק ב-21 במרץ 2022. {{cite web}}: (עזרה)
  89. Dring, Christopher (18 ביולי 2022). "PlayStation continues esports expansion with Repeat.gg acquisition". נבדק ב-18 ביולי 2022. {{cite web}}: (עזרה)
  90. "Sony Interactive Entertainment to Acquire Mobile Gaming Developer Savage Game Studios" (Press release). 29 באוגוסט 2022. נבדק ב-29 באוגוסט 2022. {{cite press release}}: (עזרה)
  91. "Tencent and Sony Interactive Entertainment collectively acquire 30.34 percent of FromSoftware". Gematsu (באנגלית אמריקאית). 2022-08-31. נבדק ב-2022-08-31.
  92. "PlayStation to acquire AAA multiplayer developer Firewalk Studios". 20 באפריל 2023. נבדק ב-20 באפריל 2023. {{cite web}}: (עזרה)
  93. "Sony is buying gaming headphone maker, Audeze". 24 באוגוסט 2023. נבדק ב-24 באוגוסט 2023. {{cite web}}: (עזרה)
  94. "Sony Interactive Entertainment to Acquire iSIZE, a UK-based Company Specializing in Deep Learning for Video Delivery". 2 בנובמבר 2023. נבדק ב-2 בנובמבר 2023. {{cite web}}: (עזרה)
  95. "Sony facing $7.9 billion mass lawsuit over PlayStation Store prices". Reuters. 21 בנובמבר 2023. נבדק ב-22 בנובמבר 2023. {{cite web}}: (עזרה)
  96. "Stellar Blade Dev Reportedly Becomes Sony's First Korean Second-Party Studio". 27 בנובמבר 2023. {{cite web}}: (עזרה)
  97. "NCSOFT and Sony Interactive Entertainment Announce Strategic Partnership".
  98. "PlayStation's Sony to cut 900 jobs amid brutal year for video game industry layoffs". NBC News (באנגלית). 2024-02-27. נבדק ב-2024-02-28.
  99. Wales, Matt (27 בספטמבר 2023). "PlayStation boss Jim Ryan is retiring in March, after nearly 30 years at Sony". Eurogamer. נבדק ב-27 בספטמבר 2023. {{cite web}}: (עזרה)
  100. Scullion, Chris (1 באפריל 2024). "Sony president Hiroki Totoki officially begins his role as interim CEO of PlayStation". Video Games Chronicle. נבדק ב-1 באפריל 2024. {{cite web}}: (עזרה)
  101. Dring, Christopher (13 במאי 2024). "PlayStation names Hermen Hulst and Hideaki Nishino as its new CEOs". GamesIndustry.biz. נבדק ב-13 במאי 2024. {{cite web}}: (עזרה)
  102. Almeida, Ruan (2025-01-29). "Sony Announces Major Structural Changes; Appoints New SIE CEO". Insider Gaming (באנגלית אמריקאית). נבדק ב-2025-01-29.
  103. Entertainment, Sony Group Corporation; Sony Interactive. "New Leadership at Sony Interactive Entertainment". www.prnewswire.com (Press release) (באנגלית). נבדק ב-2025-01-29.
  104. "SONY INTERACTIVE ENTERTAINMENT NAMESHERMEN HULST HEAD OF WORLDWIDE STUDIOS" (Press release). Sony Interactive Entertainment. 7 בנובמבר 2019. אורכב מ-המקור ב-28 בינואר 2021. נבדק ב-7 בנובמבר 2019. {{cite press release}}: (עזרה)
  105. Kohler, Chris (5 במרץ 2008), "Opinion: Why Wii Shovelware Is a Good Thing", Wired, ארכיון מ-5 ביולי 2014, נבדק ב-19 באוגוסט 2017 {{citation}}: (עזרה)
  106. ^ 106.0 106.1 Agnello, Anthony John (7 בינואר 2013). "RIP PlayStation 2: Sony halts production of the most successful game console in history". Digital Trends. ארכיון מ-13 בינואר 2021. נבדק ב-19 באוגוסט 2017. {{cite web}}: (עזרה)
  107. ^ 107.0 107.1 Plafke, James (31 בדצמבר 2012). "13 years after the PlayStation 2 changed the industry, Sony finally halts production". ExtremeTech. ארכיון מ-19 באוגוסט 2017. נבדק ב-19 באוגוסט 2017. {{cite web}}: (עזרה)
  108. "TGS: Sony Reveals Vita's Release Date". IGN. 14 בספטמבר 2011. ארכיון מ-22 ביולי 2018. נבדק ב-1 במאי 2022. {{cite web}}: (עזרה)
  109. Grant, Adam (19 באוקטובר 2011). "PlayStation Vita Launches From 22 February 2012". PlayStation Blog. ארכיון מ-2 במאי 2022. נבדק ב-1 במאי 2022. {{cite web}}: (עזרה)
  110. Tretton, Jack (18 באוקטובר 2011). "Get Ready: PS Vita is Coming February 22nd". PlayStation Blog. ארכיון מ-6 ביולי 2021. נבדק ב-1 במאי 2022. {{cite web}}: (עזרה)
  111. Cullen, Johnny (24 בינואר 2011). "Sony outs tech specs for NGP". VG247. ארכיון מ-2 במאי 2022. נבדק ב-1 במאי 2022. {{cite web}}: (עזרה)
  112. Savov, Vlad (27 בינואר 2011). "Sony's next PSP, codenamed NGP". Engadget. ארכיון מ-24 ביוני 2021. נבדק ב-1 במאי 2022. {{cite web}}: (עזרה)
  113. Good, Owen S. (2019-03-02). "RIP PS Vita: Sony officially ends production". Polygon. ארכיון מ-2 במרץ 2019. נבדק ב-2020-01-24. {{cite web}}: (עזרה)
  114. "Sony Computer Entertainment Inc. Introduces PlayStation 4" (Press release). Sony Computer Entertainment. פברואר 20, 2013. אורכב מ-המקור ב-פברואר 24, 2013. נבדק ב-מרץ 12, 2013.
  115. "PS4 Launches in North America on November 15th, Gamescom Wrap-up". PlayStation.Blog. 20 באוגוסט 2013. ארכיון מ-24 ביוני 2021. נבדק ב-1 במאי 2022. {{cite web}}: (עזרה)
  116. "PlayStation at gamescom 2013: The best place to play". PlayStation.Blog. 21 באוגוסט 2013. ארכיון מ-2 במאי 2022. נבדק ב-1 במאי 2022. {{cite web}}: (עזרה)
  117. PlayStation®4 Sales Surpass 5.3 Million Units Worldwide. Sony Computer Entertainment Inc. (Press Release)
  118. Eric jou (12 בדצמבר 2014). "PlayStation set to debut in China early next month". China Daily. ארכיון מ-2 בפברואר 2016. נבדק ב-12 בדצמבר 2014. {{cite news}}: (עזרה)
  119. Kate Williams (11 בדצמבר 2014). "PS4 AND VITA CHINA RELEASE DATE AND PRICE ANNOUNCED". IGN. ארכיון מ-13 בדצמבר 2014. נבדק ב-14 בדצמבר 2014. {{cite web}}: (עזרה)
  120. Pino, Nick; Vjestica, Adam. "PS5 review". TechRadar. ארכיון מ-18 בנובמבר 2020. נבדק ב-2020-11-16. {{cite web}}: (עזרה)
  121. Haske, Steve (4 באוקטובר 2021). "Ex-Sony exec opens up about efforts to bring PlayStation hits to PC". Ars Technica. ארכיון מ-4 באוקטובר 2021. נבדק ב-4 באוקטובר 2021. {{cite web}}: (עזרה)
  122. Leedham, Robe (23 בפברואר 2021). "PlayStation's Jim Ryan: 'We're making a completely new VR format for Ps5'". GQ. ארכיון מ-21 ביוני 2021. נבדק ב-23 בפברואר 2021. {{cite web}}: (עזרה)
  123. Romano, Sal (28 במאי 2021). "Uncharted 4: A Thief's End coming to PC". Gematsu. ארכיון מ-24 ביוני 2021. נבדק ב-29 במאי 2021. {{cite web}}: (עזרה)
  124. Grubb, Jeff (26 במאי 2021). "Uncharted 4: A Thief's End coming to PC". VentureBeat. ארכיון מ-20 בנובמבר 2021. נבדק ב-29 במאי 2021. {{cite web}}: (עזרה)
  125. "Hermen Hulst Q&A: What's Next for PlayStation Studios". 2 ביוני 2021. ארכיון מ-3 ביוני 2021. נבדק ב-2 ביוני 2021. {{cite web}}: (עזרה)
  126. Orlady, Grace (20 באוקטובר 2021). "God of War (2018) is coming to PC". PlayStation Blog. ארכיון מ-13 בינואר 2022. נבדק ב-20 באוקטובר 2021. {{cite web}}: (עזרה)
  127. Tapsell, Chris (9 בספטמבר 2021). "Uncharted: Legacy of Thieves Collection brings A Thief's End and Lost Legacy remasters to both PC and PS5". Eurogamer. Gamer Network. ארכיון מ-10 בספטמבר 2021. נבדק ב-10 בספטמבר 2021. {{cite web}}: (עזרה)
  128. "Marvel's Spider-Man series is coming to PC". PlayStation.Blog (באנגלית אמריקאית). 2022-06-02. ארכיון מ-3 ביוני 2022. נבדק ב-2022-06-03. {{cite web}}: (עזרה)
  129. Rich Stanton (2022-06-09). "The Last of Us remake is coming to PC". PC Gamer (באנגלית). ארכיון מ-9 ביוני 2022. נבדק ב-2022-06-09. {{cite news}}: (עזרה)
  130. "Sackboy: A Big Adventure is coming to PC on October 27". PlayStation.Blog (באנגלית אמריקאית). 2022-09-29. נבדק ב-2022-10-07.
  131. Bankhurst, Adam (2022-12-09). "The Game Awards 2022: Everything Announced". IGN (באנגלית). נבדק ב-2022-12-11.
  132. Robinson, Andy (28 באוקטובר 2021). "Sony has formed the 'PlayStation PC' label for its PC games push". Video Games Chronicle. ארכיון מ-28 באוקטובר 2021. נבדק ב-28 באוקטובר 2021. {{cite web}}: (עזרה)
  133. "on Steam, PlayStation PC is now becoming PlayStation Publishing LLC". X (formerly Twitter) (באנגלית). Wario64 (@Wario64) on X. נבדק ב-2025-06-24.
  134. ^ 134.0 134.1 134.2 Porter, Jon (26 במאי 2022). "Sony wants around half its games to be on PC and mobile by 2025". The Verge. ארכיון מ-26 במאי 2022. נבדק ב-26 במאי 2022. {{cite web}}: (עזרה)
  135. "PlayStation Buys a Mobile Studio, Creates Mobile Division, and Says Single-Player AAA Games Remain a Focus".
  136. Good, Owen S. (2021-02-01). "MLB The Show 21 launches on PS5 — and Xbox Series X — in April". Polygon (באנגלית אמריקאית). נבדק ב-2025-06-01.
  137. Boddy, Zachary (2021-04-06). "MLB The Show 21 launching into Xbox Game Pass was reportedly MLB's decision, not Sony's". Windows Central (באנגלית). נבדק ב-2025-06-01.
  138. "Sho-Time! MLB The Show 22 coming April 5". MLB.com (באנגלית). נבדק ב-2025-06-01.
  139. Pollesel, Matthew (2024-11-18). "LEGO Horizon Adventures review for PC, PS5, Nintendo Switch". Gaming Age (באנגלית אמריקאית). נבדק ב-2025-06-01.
  140. LeBlanc, Wesley (2024-11-14). "PlayStation Reveals Lego Horizon Adventures, Coming To PS5, Switch, And PC This Holiday". Game Informer (באנגלית). נבדק ב-2025-06-01.
  141. Staff, I. G. N. (1998-09-04). "Midway Snatches Wipeout 64". IGN (באנגלית). נבדק ב-2025-06-01.
  142. Barker, Sammy (2024-09-18). "In an Unprecedented Twist, Sony Is Licensing Freedom Wars to Bandai Namco". Push Square (באנגלית בריטית). נבדק ב-2025-06-01.
  143. "FREEDOM WARS Remastered is now AVAILABLE Worldwide on Consoles and PC | Bandai Namco Europe". en.bandainamcoent.eu (באנגלית). 2025-01-10. נבדק ב-2025-06-01.
  144. "Dust off your clubs, EVERYBODY'S GOLF HOT SHOTS is coming this 2025 | Bandai Namco Europe". en.bandainamcoent.eu (באנגלית). 2025-03-28. נבדק ב-2025-06-01.
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

סוני אינטראקטיב אנטרטיינמנט41311220Q18594