SIGMA 155

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
(הופנה מהדף סיגמא 155)
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
SIGMA 155
Elbit-Systems-SIGMA-fully-automatic-self-propelled-howitzer-gun-system s.png
מידע כללי
סוג תותח מתנייע, הוביצר
מדינה מפתחת ישראלישראל ישראל
יצרן אלביט מערכות
שנת ייצור 2021
דגם קודם ATMOS
מידע טכני
מהירות מהירות מקסימלית של המשאית: 90 קמ"ש
מרכב משאית אושקוש 10×10 בעלת עבירות גבוהה
צוות 3
מערכות נשק
חימוש עיקרי תותח הוביצר
קליבר 155 מ"מ
אורך קנה 52 קליברים (8.06 מטר)
קצב אש 8 פגזים לדקה
טווח מקסימלי 100+ ק"מ

תומ"ת SIGMA 155 הוא תותח מתנייע מודרני ישראלי שפותח על ידי אלביט מערכות. הכלי מורכב מתותח הוביצר בקליבר 155 מ"מ (קליבר נאט"ו הסטנדרטי) הנישא על גבי משאית בעלת עבירות גבוהה. מערכת ארטילריה זו תוכננה כדי לענות על דרישות הצבא המודרני במאה העשרים ואחת: מערכת בקרת ירי מתקדמת, קצב אש גבוה, מערכת טעינה אוטומטית, טווח מקסימלי גדול, מגוון מערכות המאפשרות להשיג דיוק גבוה במגוון תנאים, ויכולות פריסה מהירה.

פיתוח

ב-1999 פיתחה סולתם מערכות את ה-ATMOS, תותח הוביצר בקליבר 155 מ"מ המותקן על גבי משאית 6×6. התותח נבחן על ידי צה"ל אך לא נרכש על ידו. לעומת זאת, מספר צבאות בעולם רכשו את ה-ATMOS. עם מכירת סולתם מערכות לאלביט מערכות, המשיך פיתוח התותח המתנייע בחברה החדשה.

ב-2017 החליט משרד הביטחון להצטייד בגרסה מתקדמת ומשופרת של ה-ATMOS, שכעת מיוצר על ידי אלביט מערכות, כתותח העתיד של צה"ל.[1] ב-2021 הוחלט כי התומ"ת SIGMA 155 ייכנס לשירות ב-2023 וייקרא בצה"ל "רועם".

סקירה כללית

מרכב

ה-SIGMA 155 הוא למעשה תותח הוביצר מודולרי, שמורכב על משאית בעלת הנעה של 10×10, בעלת עבירות גבוהה, שאמורה לנסוע במהירות של 90 קמ"ש בכביש. על המשאית מתקינים את כל הדרוש לתותח, כולל מערכת בקרת אש ומערכת ליצירת חשמל הדרושה להפעלת כל מערכות העזר. הרכבת התותח על המשאית מספקת מגוון יתרונות: תחזוקה זולה יותר, מהירות גבוהה בכביש, חיסכון לוגיסטי במובילים כבדים, וגמישות מבצעית המאפשרת להעביר את התותח בקלות בין גזרות.

בעוד שמרכב משאית מספק יתרונות רבים, הוא טומן בחובו חסרונות לא מעטים, על פני מרכב זחלים ממוגן וכבד יותר: תותח הנע על זחלים, כמו ה-M-109 הוא כלי שאמור ללוות "שכם אל שכם" את האוגדות המתמרנות בעומק השטח, להתמקם בעמדת ירי ללא תלות בתוואי השטח, להגיע עד לקו ראשון, ובמידת הצורך יש לו אפשרות לירות בכינון ישיר. הוא גם תוכנן לעמוד במתקפה של אש נגד סוללות. מרכב משאית לוקה בחסרונות אלו, שהם צרכים של מלחמה כנגד צבאות סדירים, המאפשרת יכולת תנועה לעומק שטח עוין.

מרכב משאית יכול לירות רק מתוך שטח ידידותי ומוגן, ואינו יכול לנוע באופן צמוד עם כוחות השריון והחי"ר הממוכן, בעומק שטח עוין. כדי להתגבר על חסרונות אלה, הועלו הצעות להרכיב את התותח על מרכב זחלים ממוגן, כמו מרכב בראדלי, שעליו הורכבה לדוגמה מערכת MLRS. אפשרות נוספת שהועלתה היא לשלב בין השניים, כלומר חלק מהחטיבות ישתמשו במרכב זחלים, כמו של הבראדלי, וחלק ישתמשו במרכב אופני - של משאית 10×10 בעלת עבירות גבוהה.

מודול התותח

מודול התותח כולל הוביצר בקליבר 155 מ"מ ואורך 52 קליברים (8.06 מטר), אליו מחוברת מערכת טעינת פגזים אוטומטית ("טען אוטומטי"). מודול התותח עטוי בלוחות שריון על מנת להגן על המערכות מפני אש נק"ל, רסיסים ופגעי מזג האוויר (כגון אבק ולחות). הטען האוטומטי יכול לבחור בין מספר סוגי פגזים, כמות החנ"ה (חומר נפץ הודף) וכוונון מרעום הפגז. הטען האוטומטי מאפשר ירי מהיר ורציף לאורך זמן, תוך דרישת פחות אנשי צוות להפעלת התותח.

מערכות מתקדמות

ה-SIGMA 155 תוכנן להיות מערכת עצמאית בשטח, ללא תלות בכוחות אחרים. בהתאם לכך, למערכת יש מחשב טקטי, מערכת ניווט אינרציאלית (INS), כמו גם מערכת ניווט לוויינית (GPS) המורכבת בכל תותח בנפרד, מה שמאפשר לו יכולות ניוד ואש עצמאיות, ללא תלות בקרון הבקרה. למערכת יש גם מערכת ראייה ליום ולילה, לאיתור מטרות באופן עצמאי ואף מכ"ם לבדיקת מהירות הלוע של התותח. המערכות המתקדמות האלו נותנת יכולות רבות לתותח, לדוגמה, המערכות מאפשרות לחשב את הסטייה של הפגז הראשון שנורה, ולשפר את הדיוק מיד לאחר הירי.

משתמשים

ראו גם

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0