עבד אל-עזיז אל-עומארי

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
עבד אל-עזיז אל-עומארי
عبد العزيز العمري
Abdulaziz al-Omari.png
לידה 28 במאי 1979
פטירה 11 בספטמבר 2001 (בגיל 22)
מדינה ערב הסעודית
ידוע בשל תכנון והשתתפות בפיגועי 11 בספטמבר

עבד אל-עזיז אל-עומאריערבית: عبد العزيز العمري, תעתיק מדויק: עבד אלעזיז אלעמרי; 28 במאי 1979 - 11 בספטמבר 2001) היה טרוריסט סעודי, אחד ממתכנני פיגועי 11 בספטמבר ואחד מחוטפי טיסה 11 של אמריקן איירליינס, שהתנגשה בבניין הצפוני של מגדלי התאומים.

אל-עומארי הגיע לארצות הברית בחודש יוני 2001 עם ויזת תייר. ב-11 בספטמבר 2001 עלה לטיסה 11 של אמריקן איירליינס ועזר בחטיפת המטוס, שהתרסק לבניין הצפוני של מגדלי התאומים.

חייו

מעט מאד ידוע על חייו של אל-עומארי, ולא ברור אם חלק מהמידע מתייחס לאל-עומארי או לאדם אחר בעל שם זהה. אל-עומארי השתמש בשני תאריכי לידה: 24 בדצמבר 1972 ו-28 במאי 1979.

אל-עומארי כיהן לכאורה כאימאם במסגד בערב הסעודית, והרשויות האמריקאיות מאמינות כי הוא היה תלמידו של איש דת סעודי בשם סולימאן אל-עלוואן, שמסגדו נמצא במחוז אל-קסים.

לפי וליד בן עטאש, אל-עומארי היה חלק מקבוצה של חוטפים עתידיים שמילאו תפקידי ביטחון בנמל התעופה הבינלאומי קנדהאר שבקנדהאר, אפגניסטן, לאחר אימון בסיסי במחנה של אל-קאעידה. במהלך ועידת פסגה של אל-קאעידה בקואלה לומפור, מלזיה, בשנת 2000, טענו הרשויות האמריקאיות שרשומות ההגירה מראות שאדם בשם עבד אל-עזיז אל-עומארי מבקר במדינה, אך אמרו שהן לא בטוחות שזה אותו האדם.

פיגועי 11 בספטמבר

Postscript-viewer-blue.svg ערך מורחב – טיסה 11 של אמריקן איירליינס

ב-10 בספטמבר 2001 אסף מוחמד עטא, מפקד החוטפים ואחד מחוטפי טיסה 11 של אמריקן איירליינס, את אל-עומארי ממלון מילנר שבבוסטון, מסצ'וסטס, ושניהם נסעו במכונית ניסאן ששכרו למלון קומפורט אין שבפורטלנד, מיין, בו העבירו את הלילה בחדר מספר 232.

בשעות המוקדמות של 11 בספטמבר 2001 עלו עטא ואל-עומארי על טיסה בחזרה לבוסטון כדי לעלות על טיסה 11 של אמריקן איירליינס. הטיסה נחטפה כרבע שעה לאחר ההמראה על ידי אל-עומארי וארבעה חוטפים נוספים, שאפשרו למוחמד עטא, שהתאמן כטייס, לרסק את המסוק לתוך הבניין הצפוני של מגדלי התאומים כחלק ממתקפת טרור מתוכננת.

אחרית דבר

בסתיו 2001, לאחר פיגועי 11 בספטמבר, שידרה רשת אל-ג'זירה קלטת שלטענתה הוכנה על ידי אל-עומארי. בקלטת נשמע אדם בנאום פרידה לקראת התאבדות. "אני מקליט זאת במצפון שלם ועם ציפייה לסוף הקרוב... אלוקים יברך את כל מי שהכשיר אותי ועזר לי, בעיקר את השייח' אוסאמה בן לאדן", נאמר בקלטת.

מחלוקת הזיהוי

מחלוקת בנוגע לזהותו של אל-עומארי פרצה זמן קצר לאחר הפיגועים. תחילה, ה-FBI נקב בשמו של עבד א-רחמן אל-עומארי, טייס בחברת התעופה סעודיה, כטייס של טיסה 11 של אמריקן איירליינס. במהרה הוכח כי האיש עודנו בחיים, וה-FBI פרסם התנצלות. לאחר מכן נקבע כי מוחמד עטא היה הטייס מבין החוטפים, וכי עבד אל-עזיז אל-עומארי הוא אחד מהחוטפים.

אדם בעל שם דומה לזה שפרסם ה-FBI נמצא בחיים בערב הסעודית ואמר שהוא למד באוניברסיטת דנבר ושהדרכון שלו נגנב שם בשנת 1995. השם, המוצא ותאריך הלידה של האדם פורסמו על ידי ה-FBI, אך התמונה לא הייתה שלו. "אני לא מסוגל להאמין שה-FBI הציב אותי ברשימה שלו", אמר האדם. "הם נתנו את שמי ואת תאריך הלידה שלי, אך אני לא מחבל מתאבד. אני כאן. אני בחיים. אני לא יודע כיצד להטיס מטוס. אני לא קשור לעניין".

ממצאי החקירה

לפי מנהל ה-FBI, רוברט מולר, והוועדה לחקר אירועי 11 בספטמבר, ב-29 ביוני 2011 נכנס אל-עומארי לארצות הברית בטיסה מדובאי,דובאי לניו יורק, ארצות הברית יחד עם סאלם אל-חאזמי. הוא נעזר בתוכנית שנויה במחלוקת לקבלת ויזה לכניסה לארצות הברית. ככל הנראה הוא שהה עם מספר חוטפים נוספים בפטרסון, ניו ג'רזי, לפני שעבר לבית וורו ביץ', פלורידה. בהסכם השכרת הבית שלו, נתן אל-עומארי מספרי רישוי של שני רכבים להם הוא מאשר לחנות בשטח הבית, אחד מהם של מוחמד עטא. אל-עומארי התאמן לעיתים בסימולטור טיסה בוורו ביץ' יחד עם מוהנד א-שחרי וסעיד אל-גאמדי. אל-עומארי קיבל תעודת זהות אמריקאית מזויפת מחברת All Services Plus שבפסאיק, ניו ג'רזי, שעסקה במכירת מסמכים מזויפים ומכרה בנוסף גם תעודה מזויפת לח'אלד אל-מיחדאר.

ראו גם

קישורים חיצוניים

Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0