עצי הדולב הגדולים
תבנית יצירת אמנות ריקה
עצי הדולב הגדולים (מחדשי הכביש בסן-רמי) הוא ציור שמן על בד שצוירה בידי וינסנט ואן גוך בסתיו 1889 בסן-רמי-דה-פרובאנס, צרפת. הציור מתאר קבוצת פועלים המתקנים את הכביש מתחת לעצים עצומים מסוג דולב, ונחשב לביטוי ודאי של תנועת הפוסט־אימפרסיוניזם בזכות השימוש הנועז בצבע ובמברשת. גרסה זו היא הגרסה הראשונה של הנושא, והיא נמצאת כיום במוזיאון קליבלנד לאמנות.[1]
תיאור היצירה
עצי הדולב הגדולים הוא ציור שמן על 73.4 על 91.8 בד קנבס בעובי ס"מ.[2] ואן גוך תיאר עבודות כביש בסן-רמי, ואת עלי הסתיו הצהובים של עצי הדולב.[3][4]

בסתיו 1889 שהה ואן גוך בבית־חולים פסיכיאטרי בסן-רמי עקב דיכאון קשה, ורופאיו אפשרו לו לצאת ולצייר נופים בטבע מתוך אמונה שמלאכת הציור תתרום להפגת תסמיני הדיכאון. במסגרת שהייתו שם עבד ואן גוך לעיתים על מה שכינה “repetitions” (חזרות), שבהן חזר לצייר את אותו נושא בהרכב דומה. לציור זה אכן קיימת גרסה שנייה "מחדשי הכביש" בנמצאת באוסף פיליפס בוושינגטון די. סי., אך מחקר שימור הוכיח שגרסת קליבלנד היא המקורית וצוירה לפני גרסת פיליפס.[1]
תיאור היצירה
ציור מציג סצנת נוף כפרית שבה עצי דולב גבוהי־גזע תופסים את רוב הרקע, מצוירים במברשות מהירות ונדיבות המאפיינות את סגנונו האנרגטי של ואן גוך. צבעי גזע העצים הם גוונים עזים של חום ואוכרה, בעוד שרפרוף של כתמי צבע ירוקים מדגיש את התריסים הצבעוניים של הבתים שבמרחק. קרקעית הנוף, המוצגת בגווני בז’ עם נגיעות של ירוק דשא, יוצרת ניגוד רך אל מול עלוות העצים. בתוך הנוף מתוארים מספר פועלים—חלקם מהלכים, חלקם עסוקים בחפירה ושייחודית העפר כדי לתקן את הדרך.[1]
באחד מן המכתבים ששלח ואן גוך לאחיו, תיאר את הסצנה כך:
“המחקר האחרון שעשיתי הוא מבט על הכפר, שבו עבדו בכמה עצי דולב ענקיים — מתקן הכבישים. יש ערימות של חול ואבנים, ויגרות הגזעים הענקיים — העלים כבר מתחילים להתכלה, וכאן ושם ניתן לראות חזית של בית ודמויות קטנות.”
השוואה בין הגרסאות
לנושא “עצי הדולב הגדולים” יש שתי גרסאות כמעט זהות: גרסת קליבלנד, שנחשבת לגרסה הראשונה והמקורית ונמצאת במוזיאון קליבלנד לאמנות, וגרסת פיליפס, השנייה "מחדשי הכביש", הנמצאת באוסף פיליפס בוושינגטון, די.סי. מחקר שימור ובדיקות קרני רנטגן מצביעים על כך שבגרסת קליבלנד צוירה ראשית כל תפאורת העצים והפועלים, ואילו בגרסת פיליפס שולבו שינויים קומפוזיציוניים קלים: מיקום אחר של עמוד תאורה, הקפדה על קווים גזורים יותר בעצים והוספת דמות נוספת של פועל המעמיס חול. ואן גוך ציין שחזרות אלו בוצעו כדי “לשפר ולהבהיר” את הקומפוזיציה המקורית ולהפוך את הציור לכלי ביטוי דמיוני מעבר לרישום אותנטי של המציאות .[5]
קישורים חיצוניים
הערות שוליים
- ^ 1.0 1.1 1.2 The Large Plane Trees (Road Menders at Saint-Rémy) | Cleveland Museum of Art, www.clevelandart.org (באנגלית אמריקאית)
- ↑ "The Large Plane Trees (Road Menders at Saint-Rémy)". Cleveland Museum of Art (באנגלית). 30 באוקטובר 2018. נבדק ב-7 במרץ 2020.
{{cite web}}
: (עזרה) - ↑ Heugten, Sjraar van (6 במרץ 2018). Van Gogh and the Seasons (באנגלית). Princeton University Press. p. 52. ISBN 978-0-691-17971-1.
{{cite book}}
: (עזרה) - ↑ Art, Cleveland Museum of; Robinson, William H.; Robinson, William H.; Channing, Laurence; Bradley, Barbara J.; Burgess, Margaret (2007). Monet to Dalí: Impressionist and Modern Masterworks from the Cleveland Museum of Art : an Exhibition (באנגלית). Hudson Hills. p. 66. ISBN 978-0-940717-90-9.
- ↑ Adams, Henry (2013-10-02). "Seeing Double: Van Gogh the Tweaker". The New York Times (באנגלית אמריקאית). ISSN 0362-4331. נבדק ב-2025-06-06.
עצי הדולב הגדולים41445827Q26221185