פורטל:פילוסופיה/ציטוט נבחר/גלריה

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש


ערך נבחר

לעריכה לחצו על המספר בכותרת ואחר כך "עריכה".

1

שכל הכרתנו מתחילה בנסיון - אין ספק בכך. כי, על ידי מה יתעורר כושר-ההכרה לפעולה, אם לא על ידי עצמים המשפיעים על חושינו, ומקצתם גורמים-מעצמם לדימויים ומקצתם מביאים לעלל-תנועה את כושר-שכלנו להשוות בין הדימויים, לקשור אותם או להפריד ביניהם, ובדרך-כך לעבד את חומר-הגלם של הרשמים החיצוניים לידי הכרת-עצמים, הכרה הקרויה 'ניסיון'. מבחינת הזמן אין בתוכנו שום הכרה הקודמת לניסיון, ותחילת כל הכרה ניסיון.

2

ההיסטוריון חדל להעביר את רצף האירועים בין אצבעותיו כמין מחרוזת-תפילה. הוא תופש את הקונסטלציה שתקופתו-שלו יוצרת עם תקופה קודמת מסוימת. בכך הוא מבסס מושג של הווה כ'זמן עכשווי', שבתוכו תקועים, כבעקבות פיצוץ, רסיסים של הזמן המשיחי.

3

התודעה העצמית היא כשלעצמה ובשביל עצמה בכך שהיא כשלעצמה ובשביל זולתה; [לשון אחרת]: היא הינה רק כמי שמכירים בה. המושג של אחדותה זו של התודעה העצמית בהכפלתה - מושגה של האין סופיות המתגשמת בתודעה עצמית - הינו הינו משזר רב-צדדי ורב-פנים.

4

מה שאי אפשר לדבר עליו, על אודותיו יש לשתוק.

5

לוגו המכלול לאתר.png
חסר כאן תוכן המתאים להופיע במכלול. אנא תרמו למכלול והשלימו את החסר.
במקום זה היה תוכן שהוסר ולעת עתה אין תוכן להחליפו. אנא עזור למכלול והשלם אותו!
חסר כאן תוכן המתאים להופיע במכלול. אנא תרמו למכלול והשלימו את החסר.
במקום זה היה תוכן שהוסר ולעת עתה אין תוכן להחליפו. אנא עזור למכלול והשלם אותו!

6

7

ובאמת, לחיות בלא לעסוק בפילוסופיה הוא בפשיטות להיות בעל עינים עצומות בלא לנסות לעולם לפקוח אותן

8

מי שיש לו 'למה' שלמענו יחיה, יוכל לשאת כמעט כל 'איך'

9

נאורות היא יציאת האדם מחוסר בגרותו, שהוא עצמו אשם בה. חוסר בגרות הוא אי-יכולתו של האדם להשתמש בשכלו בלי הדרכת הזולת. אשמה בחוסר-בגרות קיימת, אם סיבתו איננה חוסר שכל, אלא חוסר החלטה ואומץ להשתמש בו בלי הדרכת הזולת. Sapere aude! – אזור אומץ להשתמש בשכלך שלך! היא איפוא סיסמת הנאורות.

10

הטבע עצמו מרפא אותי מהמרה השחורה הפילוסופית ומן הטרוף הפילוסופי... אני אוכל פת צהריים, אני משחק בטריק-טרק, אני משוחח ומבלה את זמני עם ידידי. וכשלאחר כמה שעות של נחת רוח רוצה אני לחזור אל עיונים אלה, נראים הם בעיני קרים, מעושים ומגוחכים כל כך, שלא יערבני ליבי לשקוע בהם שוב.

11

האדם נולד חופשי, ובכל מקום אסור הוא באזיקים.

12

מה שהוא תבוני הוא ממשי, ומה שהוא ממשי הוא תבוני.

13

הנפש היא הראי של היקום הנצחי.

14

הפילוסופים אך פירשו באופנים שונים את העולם, אבל העיקר הוא לשנותו.

15

הקיום קודם למהות.

16

בעיה פילוסופית רצינית באמת יש רק אחת: ההתאבדות. לפסוק אם כדאי לחיות את החיים האלה, או לא כדאי, פירושו לענות על שאלת-היסוד של הפילוסופיה.

17

הרשת נועדה לתפוס את הדג; תפסת את הדג - שכח את הרשת. המכמורת נועדה לתפוס את הארנבת; תפסת את הארנבת - שכח את המכמורת. המילה נועדה לתפוס את הרעיון; תפסת את הרעיון - שכח את המלה. מצא לי איש ששכח את המלה, ואחליף איתו מילה.

18

המטרה היחידה אשר למענה אפשר להפעיל כוח בצדק כלפי כל חבר בקהילה מתורבתת בניגוד לרצונו היא כדי למנוע נזק לאחרים. טובתו שלו, הפיזית או המוסרית, אינה הצדקה מספקת.

19

...וחיים שאין בהם חקירה לא כדאי לו לאדם לחיותם.

20

בכל לבי אני מסכים למוטו - הטוב בממשלים הוא הממעיט למשול, והייתי רוצה לראות שנוהגים על פיו באופן מהיר ושיטתי יותר. כשהוא מתגשם, הוא מגיע בסופו של דבר לשלב, שגם בו אני מאמין - הטוב בממשלים הוא זה שאינו מושל כלל, וכשבני אדם יהיו מוכנים לכך, זה סוג הממשל שיהיה להם.

21

פורטל:פילוסופיה/ציטוט נבחר/21

22

פורטל:פילוסופיה/ציטוט נבחר/22

Logo hamichlol 3.png
הדף באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0