פרנץ ליסט

מתוך המכלול
קפיצה אל: ניווט, חיפוש
פרנץ ליסט
פרנץ ליסט (1847)

פרנץ ליסטגרמנית: Franz Liszt, בהונגרית: Liszt Ferenc; ‏22 באוקטובר 181131 ביולי 1886) היה מלחין ופסנתרן הונגרי ממוצא גרמני.

ליסט נולד בעיירה ההונגרית דוֹבּוֹריָאן (Doborján; כיום רַיידינג שבאוסטריה) למשפחה דוברת גרמנית. את ראשית חינוכו המוזיקלי קיבל מאביו ששימש כפקיד בחצרו של הנסיך מיקלוש (ניקולאוס) השני לבית אסטרהאזי. בגיל 8 כבר הלחין את יצירותיו הראשונות ובגיל 10 עבר לווינה ללמוד שם פסנתר אצל קארל צ'רני, תלמידו של בטהובן. ליסט למד קומפוזיציה אצל סאליירי שהיה בשעתו גם מורה של שוברט. בגיל 11 ניגן לראשונה בקונצרט בווינה והקהל יצא מגדרו מרוב התלהבות. בנסיעותיו לפריז וללונדון זכה להצלחה מרובה כפסנתרן, ובהיותו בן 38 השתקע בוויימאר כמנהל המוזיקלי של חצר הנסיך. אחרי עשר שנים בערך עבר ליסט לרומא, אך המשיך בפעילות מוזיקלית בוויימאר ובבודפשט.

שנות הנדודים

פרנץ ליסט



ב-1823 עזב ליסט את וינה ועבר לפריז, שבה למד הלחנה. ב-20 באפריל 1832 היה שם בקונצרט של הכנר הווירטואוז פגניני. הרושם שהותיר עליו הכנר היה בל יימחה, ובעקבותיו שאף ליסט להפוך לפסנתרן הטוב באירופה. פעמים רבות הסתגר בחדרו והתאמן במשך שעות בנגינה. עד מהרה כתב יצירה קטנה שהשתמשה בתוכן תמטי זהה לזה שהיה כלול ב-Études d'exécution transcendante d'après Paganini. יצירה נוספת שהולחנה בתקופה זו הם 12 האטיודים הגדולים.

יצירתו המוזיקלית

ליסט הוא יוצרה של הפואמה הסימפונית. סוגה זו, ללא צורה מוגדרת מראש, היא מעין שיא לתקופת הרומנטיקה, שבה מועדפים רגשותיו של היחיד על הצורה המקובלת. ליסט חיבר יצירות ארוכות ורבות דמיון. כפסנתרן הוא נחשב לאחד מהווירטואוזים הגדולים ביותר שידע העולם. ליסט כתב כ-1,300 יצירות; 400 מהן מקוריות, והשאר עיבודים מיצירותיהם של אמנים אחרים, בעיקר לפסנתר. הוא אמנם השפיע על פסנתרנים וירטואוזים ועל מלחינים שונים אך יצירותיו המקוריות לא זכו עד לתקופה האחרונה בהכרה הראויה להן.

ברליוז אל מול שופן

בכל חייו נראה שליסט לא הגיע להשלמה המוזיקלית לה ייחל. נראה שהגרנדיוזיות שביצירתו נבעה מברליוז אולם הצד המופנם שלו מתגלה בהשפעת שופן. נראה שליסט הבין שהצד החזק שלו ככל הנראה הוא הפן הגרנדיוזי והמורחב. יצירותיו ארוכות מאד ובעלות הברקות טכניות קשות. שופן, שומאן וברהמס היו מהמתנגדים הבולטים לליסט וחבורתו (שצרפה בנתיים גם את ואגנר). שומאן אומר ש"עולמו של ליסט הוא לא עולמי". שופן רואה את ליסט כ"מלחין מכורכם המהלך על קביים". וברהמס הקיצוני ביותר נרדם כאשר ליסט ניגן את הסונאטה בסי מינור. נראה שאכן המוזיקה של ליסט מדהימה ויכולה להקסים את כל שומעיה, אולם הערך המוזיקלי שלה נחשב לנמוך, הוא "תוקע פורטיסימו ופיאניסימו בשופרות של יריחו" כמו שאמר שופן. נראה שליסט היה מקדם הטכניקה הווירטואוזית של הפסנתר אך כמלחין הוא "תחבולן מוכשר" (לדברי שופן).

מאוחר יותר, נוצרה חברות בין שופן וליסט, דבר שהשפיע רבות על כתיבתו וסגנונו המוזיקלית של ליסט. ליסט העריץ את שופן והאמין שהוא גאון שאין שני לו ואף כתב את הספר "חייו של שופן" (Life of Chopin).

יצירות מפורסמות

  • קונצ'רטו מס' 1 לפסנתר ולתזמורת במי-במול מז'ור
  • קונצ'רטו מס' 2 לפסנתר ולתזמורת בלה מז'ור
  • סונטה לפסנתר בסי מינור
  • סימפוניית "פאוסט"
  • סימפוניית "דנטה"
  • 13 פואמות סימפוניות
  • פנטזיה על נושאים עממיים הונגריים, לפסנתר ולתזמורת
  • מחול-המוות (Totentanz), פרפרזה על "Dies irae", לפסנתר ולתזמורת
  • 12 אטיודים ברמת ביצוע עילאית (Études d'exécution transcendante), לפסנתר
  • שנות העלייה-לרגל (Années de Pèlerinage), לפסנתר
  • הרמוניות פואטיות ודתיות (Harmonies Poétiques et Réligieuses), לפסנתר
  • 19 רפסודיות הונגריות, לפסנתר
  • רפסודיה ספרדית
  • עיבוד לפסנתר ל-9 הסימפוניות של בטהובן
  • עיבוד לפסנתר לסימפוניה הפנטסטית של ברליוז
  • עיבוד לפסנתר ליצירתו של פגניני "La Campanella"
  • 3 נוקטורנים (Liebesträume) לפסנתר
  • 4 קטעי "ואלס מפיסטו" לפסנתר
  • 4 "ואלסים נשכחים" (Valses Oubliées), לפסנתר
  • "עננים אפורים" (Nuages Gris), לפסנתר
  • Bagatelle sans tonalité (זוטה ללא טונליות), לפסנתר

בתרבות הפופולרית

  • ג'ולט הרשני, "רפסודיה הונגרית"

לקריאה נוספת

  • Demko Miroslav: Franz Liszt compositeur Slovaque, L´Age d´Homme, Suisse, 2003.

קישורים חיצוניים

שגיאת לואה ביחידה יחידה:בקרת_זהויות בשורה 352: attempt to index field 'wikibase' (a nil value).

סמל המכלול גמרא 2.PNG
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רישיון cc-by-sa 3.0