פרסום
פרסומת היא פעולה שנעשית בדרך כלל בתשלום, אשר מציגה ומקדמת מכירה של סחורה, שירות או רעיון. מקור המילה פרסומת הוא מיוונית: parresia דיבור גלוי או פַּרהֶסְיָה[1], שמשמעו להודיע ברבים. הפרסומת נעשית באמצעי התקשורת המסחריים, ונותן החסות שלה מזוהה[2]. מטרת הפרסומת היא להגביר את המכירות של החברות המפרסמות, גם אם הן פוגעות בטובתם של הלקוחות[3], באמצעות שכנוע, אזכור, חיזוק עמדות והנעה לפעולה. בניגוד לתוכן תקשורתי אחר, הפרסומת מניחה את קידום מושאה כתכלית בלעדית ומכפיפה את שאר הגורמים - (האמת, השפעה על הקהל, השפעה סביבתית, השפעה על התקשורת וכו') - לתכלית זו.
הפרסומת כענף בכלכלה נכללת בתמהיל התקשורת השיווקית של העסק (הכולל גם יחסי ציבור, קידום מכירות, שיווק ישיר ומכירה אישית).
הפצה ופרסום של רעיונות פוליטיים מכונה "תעמולה".
שיטות פרסום
רוב הקונים אינם מודעים לכך שמופעלים עליהם בתהליך הקנייה אמצעים פסיכולוגיים אשר גורמים להם לצרוך ולשלם יותר משהתכוונו.
מותג
ערך מורחב – מותג
המותג מקשר אסוציאציה וסיפור למוצר, כדי להפוך אותו לפחות סתמי. למשל: "I ♥ NEW YORK - אני אוהב את ניו יורק"[4]. באמצעות המותג המפרסמים מייצרים אווירה רגשית חיובית סביב המוצר המפורסם לאורך זמן ומבקשים להעניק תחושת ערך עצמי לאדם שנענה לפיתוי.
רשתות שיווק עושות שימוש אחר במותגים ידועים, באמצעות מותגים פרטיים; הן מוכרות מוצרי מזון, קוסמטיקה ועוד זהים לחלוטין למוצרי יוקרה ממותגים, כאשר שם רשת השיווק מצוין בהבלטה על האריזה. מוצרים אלה ממוקמים על מדפים סמוכים למדפי המותגים וכך הלקוחות מקבלים אפשרות לרכוש מוצרים איכותיים במחיר נמוך ממחיר המותג הידוע.
מחיר
ערך מורחב – מחיר
אנשים נוטים לקשור בין המחיר לערך. ככל שפריט יקר יותר - אנחנו נוטים להאמין שהוא יותר איכותי[5].
מיקום
מבחינת הפרסום יש משמעות רבה למיקום; למשל בסופרמרקט מוצרים שנמצאים במדף מעט נמוך מגובה העיניים נמכרים יותר מאחרים[6].
ידוענים
ערך מורחב – ידוען
חברות נעזרות בידוענים כיַצְגָנים (פרזנטורים) של מוצריהן. במוצרים המיועדים לילדים נעשה שימוש בדמויות מצוירות. אלה וגם אלה אמורים לעורר בקונים הזדהות ומשיכה[7].
לוגו
ערך מורחב – לוגו
הלוגו של חברה הוא אמצעי בינלאומי ליצור מסר פשוט בשפה שמובנת לכל. לעיתים הוא מסמל יוקרה ולפעמים הזדהות והוא משמש להאצת ההחלטה לבצע רכישה[8].
רעש תקשורתי
יצירת רעש והתרגשות בעולם התקשורת מושכים את תשומת לב הלקוחות ומאיצים את קצב המכירות[9].
חדשנות, הפתעה ולחץ
אנשי שיווק משתדלים להפתיע במוצרים חדשניים ובאופן הדחיפה שלהם לשוק. אחת הדרכים שנמצאו יעילות היא יצירת לחץ חברתי: אם אני קניתי - תקנה גם אתה[10].
חשיבות ארץ הייצור
יש ארצות שהמוצרים שלהן נחשבים איכותיים (יפן למשל) ויש שיש להן שם של יצרניות באיכות נמוכה (סין למשל). רוב הייצור נעשה בארצות עם מוניטין גרוע, אבל המפרסמים מסתירים עובדה זו, על ידי הבלטת ארץ המוצא היוקרתית[11].
מבצעים
כדי לגרום לאנשים לרכוש מיידית חפצים שאינם נחוצים להם נוהגים המפרסמים לקיים מבצעים: הורדות מחירים, פרסום אגרסיבי בכלי התקשורת, הבטחות כגון "קנה אחד קבל אחד במתנה", פרישת תשלומים וכדומה. כך הלקוח מתפתה נוכח הסחיטה הרגשית[12].
מכירה באמצעות סוכני מכירות
סוכני מכירות מיומנים מפגינים אמפתיה, אכפתיות ומומחיות וכך פונים ללקוחות ומשכנעים אותם לרכוש מוצר מסוים שהוא יקר ממה שתכננו או בכמויות גדולות מהנחוץ[13].
היצג
מפרסמים למדו שאופן ההצגה של מרכולתם קובע יותר מהתוכן המילולי. למשל: הביטוי "עד גמר המלאי" מייצר תחושה של בהילות, כדי שלא ייגמר. דוגמה נוספת: ציון מספר הקלוריות ל-100 גרם על אריזה המכילה 150 גרם. טכניקה זו של דיווח אמת מתוך כוונה להטעות נקראת היצג[14].
פרסום סמוי
ערך מורחב – פרסום סמוי
מפרסמים מנצלים תכניות טלוויזיה וסרטים כדי להחדיר בהם את המסרים שלהם, באופן גלוי או סמוי. למשל: הם משלמים למפיקים כדי שישלבו בסרטיהם את המוצרים שלהם באופן בולט. דוגמה ישראלית: בעבר צבעי האולפן של התכנית כוכב נולד היו צבעיה של חברת סלקום, לצורך "הרבה רייטינג וכסף"[15][16].
טִיזֶר (גַּרְיָן) ועוד אמצעי לחץ
לעיתים מופיעה הפרסומת לפני שהמוצר מוכנס לשוק, כדי ליצור עניין ולעודד דרישה. יש שנרשם על גבי מוצר נסיוני "מהדורה מוגבלת", כדי לבדוק את נכונות השוק לקלוט אותו. טִיזֶר גַּרְיָן הוא מודעת פרסומת חלקית, שמעודדת לרכוש, כשלא ברור במה מדובר. כל אלה אמורים לעורר עניין וליצור עודפי ביקוש[17].
שיתוף פעולה בין יצרנים שונים
יש יתרון שיווקי כאשר שני יצרנים משתפים פעולה לצורך שיווק. פעולה זו נקראת איחוד מותגים. למשל דיאט קולה הוא תוצאה של שיתוף פעולה בין חברת קוקה-קולה לחברת נוטרסוויט[18][19]
צחוק ופחד בפרסום
במקרים מסוימים שימוש בהומור ובהפחדה נחשב אמצעי פרסום טוב[20].
מועדון לקוחות
ערך מורחב – מועדון לקוחות
באמצעות כרטיסי מועדון לקוחות יוצרות החברות מאגרי מידע שמאפשרים להם לבלוש אחרי הקונים. גם השימוש בפייסבוק חושף את המשתמשים לעיניהם הבולשות של המפרסמים[21].
שימוש בלועזית
ערך מורחב – מיתוג זר
מותגים בעלי שמות לועזיים יוצרים רושם על הקונים. דוגמה ישראלית לכך היא מותג המשקפיים "קרולינה למקה ברלין" שמייצר רושם שהוא גרמני, אך משרדיו בישראל והוא מיוצר בסין[22][23].
חוויה חושית

כל החושים שלנו - ולא רק החשיבה- משתתפים בהחלטה לבצע רכישה. לכן המפרסמים מקפידים לייצר סביבת קנייה נעימה לחיך, לעיניים, לאוזניים, לאף ולמגע[24].
קנייה תפורה לפי מידה בחנויות אלקטרוניות
ערך מורחב – מסחר אלקטרוני
יצרנים מאפשרים כיום לרכוש מוצרים מותאמים באופן אישי לכל לקוח, באמצעות הזמנה בחנויות וירטואליות. סוג זה של מכירה נחשב מוצלח בתנאי שבנוסף למה שביקשו, הלקוחות מתפתים לקנות מוצרים רבים שלא התכוונו כלל לרכוש[25].
הפרסומת והחברה
בהיותה של הפרסומת פעולה המבקשת ליצור שינוי מכוון בנמען (שימור או שינוי מודעות, רגשות, עמדות והתנהגות) ומוצר תרבות שהחשיפה אליו הולכת וגוברת, קיים דיון ער בקשר שבין פרסום לחברה ובשאלה האם וכיצד פרסום מזיק או מועיל לחברה[26].
אחת הטענות כנגד פרסומות היא שפרסומת אינה מציגה את המציאות כפי שהיא, אלא מעצם טבעה ומטרותיה מקדמת מציאות שאליה צריך לשאוף המתאפיינת ב-"ריאליזם קפיטליסטי"[27]. על פי גישה זו הפרסומת מציגה בפנינו תמונת ראי מעוותת[28]. מנקודת המבט של גישה זו, חזרתיות הפרסומת, מטרתה לשכנע. התמקצעות השיווק והעוצמה הכלכלית העומדת מאחורי תעשיית הפרסום יוצרים מצב בו הפרסומת היא מוצר תרבותי רב השפעה. מלבד עידוד הצופה לשנות את כוונות הצריכה שלו כלפי המוצר, מאפייני הפרסומת אורגים לתוכה למידה אידאולוגית של ערכים. לדוגמה, הפרסומת המסחרית עושה שימוש בסטראוטיפים חברתיים וסמלים רבי עוצמה כדי להקל על הנמען להבינה. בעקבות אופיו הפשטני של הטקסט, עשויה הפרסומת לטפח ולקדם ערכים כגון גזענות ואף להשחית סמלים פוליטיים ודתיים של החברה[28].
ראו גם
- תקשורת שיווקית
- משרד פרסום
- מסע פרסום
- רשת פרסום
- סרט תדמית
- מותג
- ידוען
- סרטון פרסומת
- תשדיר פרסומת
- תוכנת פרסום
- המחרה
לקריאה נוספת
- דייוויד אוגילבי, הפרסום על פי אוגילבי, הוצאת אורבך, 1988.
קישורים חיצוניים
מיזמי קרן ויקימדיה |
---|
![]() |
- דוד גורביץ' ודן ערב, הערך "פרסום", באתר אנציקלופדיה של הרעיונות
- פרסומות טלוויזיה קלאסיות מארצות הברית, לצפייה או להורדה חינם.
- פרסום בארצות הברית, 1850–1920 - תערוכה מקוונת.
- פרסומות רדיו ישנות בישראל מאתר שפמ של קול ישראל
- רמי הסמן, זרם התודעה, מודל MINDSPACE - מאת מוסף מדד המותגים, גלובס, 2005
- ועכשיו לפרסומות - על הפרסומת בעיתונות היהודית ההיסטורית
- אסנת רוט-כהן ודורית צימנד-שיינר, המדיום הוא המסר (הפרסומי)? על דרכי ביטוי יצירתיות בקמפיינים פרסומיים באמצעי תקשורת מסורתיים וחדשים, מסגרות מדיה 14, אביב 2015
- אסנת רוט-כהן ויחיאל לימור, "מאומנות לתעשייה": גורמים, תהליכים ונקודות ציון בהתפתחות תעשיית הפרסום בישראל, מסגרות מדיה 14, אביב 2015
- ״קמפיינים הם לנצח״ - פרק על חברת ״דה בירז״ ומסע הפרסום שלה בפודקאסט ״מינהר הזמן״, ״כאן״, תאגיד השידור הישראלי
- ניטור פרסום - "איך לבחור ערוצי פרסום לעסק?" - באתר Grubman.org
הערות שוליים
- ^ מילון אבן שושן, מהדורה מורחבת ומעודכנת, תשמ"ה, C1988
- ^ קוטלר, פ. והורניק, י. ניהול השיווק - המהדורה הישראלית. האוניברסיטה הפתוחה, מהדורה תשיעית מעודכנת, 2002, כרך ב' ע' 665
- ^ ג'ורג' אקרלוף & רוברט שילר, Phishing for Phools : The Economics of Manipulation and Deception, Princeton University Press, 2015, p. 45
- ^ רם הרשטין: "עובדים עליכם בעיניים! מטר, 2013, עמוד 13
- ^ רם הרשטין 'עובדים עליכם בעיניים!, מטר, 2013, ע' 17
- ^ רם הרשטין 'עובדים עליכם בעיניים!, מטר, 2013, ע' 25
- ^ רם הרשטין 'עובדים עליכם בעיניים!, מטר, 2013, ע' 31
- ^ רם הרשטין 'עובדים עליכם בעיניים!, מטר, 2013, ע' 38
- ^ רם הרשטין 'עובדים עליכם בעיניים!, מטר, 2013, ע' 44
- ^ רם הרשטין 'עובדים עליכם בעיניים!, מטר, 2013, ע' 50
- ^ רם הרשטין 'עובדים עליכם בעיניים!, מטר, 2013, ע' 56
- ^ רם הרשטין 'עובדים עליכם בעיניים!, מטר, 2013, ע' 61
- ^ רם הרשטין 'עובדים עליכם בעיניים!, מטר, 2013, ע' 83
- ^ רם הרשטין 'עובדים עליכם בעיניים!, מטר, 2013, ע' 91
- ^ חדשות 2, בשבילי הכוכב זה כבר לא אתה, באתר מאקו, 7 בינואר 2009
- ^ רם הרשטין 'עובדים עליכם בעיניים!, מטר, 2013, ע' 98
- ^ רם הרשטין 'עובדים עליכם בעיניים!, מטר, 2013, ע' 104
- ^ רם הרשטין 'עובדים עליכם בעיניים!, מטר, 2013, ע' 110
- ^ האם צמח הסטיביה יהיה הממתיק של העתיד, באתר הארץ
- ^ רם הרשטין 'עובדים עליכם בעיניים!, מטר, 2013, ע' 113
- ^ רם הרשטין 'עובדים עליכם בעיניים!, מטר, 2013, ע' 122
- ^ חדשות 2, הסודות של קרולינה למקה, באתר מאקו, 14 בינואר 2014
- ^ רם הרשטין 'עובדים עליכם בעיניים!, מטר, 2013, ע' 129
- ^ רם הרשטין 'עובדים עליכם בעיניים!, מטר, 2013, ע' 147
- ^ רם הרשטין 'עובדים עליכם בעיניים!, מטר, 2013, ע' 159
- ^ Gerard J. Tellis & Tim Ambler, The SAGE handbook of advertising, Sage, 2007
- ^ Michael Schudson, Advertising as capitalist realism, Advertising & Society Review, 2000
- ^ 28.0 28.1 Richard W. Pollay & Katherine Gallagher, Advertising and cultural values: Reflections in the distorted mirror, International Journal of Advertising (4)9, 1990, עמ' 359-372