צופי צמי"ד

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

צופי צמי"ד הם צופים בעלי צרכים מיוחדים הלוקחים חלק בפעילות תנועת הצופים.

בעולם, צופים בעלי צרכים מיוחדים נכנסים תחת תוכניות בשמות שונים, והנפוצה והמוכרת שבהם היא "צופיות רחבה", אשר במקור נקראה Scouts Malgré Tout, שמשמעותה בצרפתית "צופים למרות הכל". מטרתה המקורית של תוכנית זו היא לענות על המנדט ממייסד תנועת הצופים רוברט באדן-פאוול שביקש להפוך את תוכנית התנועה כך שתהיה "פתוחה לכל".

רבים מבני הנוער והצעירים בעלי צרכים מיוחדים לוקחים חלק בפעילות הרגילה של קבוצות הצופים על בסיס קבוע, אך ארגוני צופים מסוימים מספקים תוכניות מקבילות שהותאמו במיוחד עבור אותם חניכים. לדוגמה, צופי בריטניה מפעילים קבוצות Scoutlink ברחבי המדינה המיועדות לחניכים בעלי צרכים מיוחדים. צופי צמי"ד בהולנד נקראים בשם "Blauwe Vogels" (ציפורים כחולות) בעקבות המחזה "הציפור הכחולה" של מוריס מטרלינק. צופי בלגיה מכנים צופי צמי"ד בשם "AKABE" - Anders KAn BEst (שונה זה בסדר). בצופי פולין התוכנית לחניכים בעלי צרכים מיוחדים נקראת "Nieprzetarty Szlak".

רשת הגיוון של צופי אירופה

רשת הגיוון של צופי אירופה

רשת הגיוון של צופי אירופה (Overture Diversity Network) נוצרה משיתוף פעולה של צופי אירופה וצופות אירופה ואחראית על קידום נושאים של שילוב חניכים מאוכלוסיות שונות ומיוחדות בפעילות השוטפת של תנועת הצופים בכל אירופה[1].

הרשת מארגנת שני סמינרים בשנה, בכל פעם במדינה אחרת באירופה[2], ועוסקת במגוון רחב של נושאים, החל משילוב חניכים עם צרכים מיוחדים בתנועת הצופים ועד לשילוב אוכלוסיות שונות, כמו מהגרים, פליטים או מיעוטים.

צופים לכל

Cub Scout.JPG

צופים לכל (Scouting for All) הוא ארגון תמיכה אמריקאי ללא מטרות רווח שמטרתו היא לקדם סובלנות ושונות בקרב צופי אמריקה.

היסטוריה

הארגון הוקם במקור בשנת 1993 על ידי הצופה דייב רייס ועל ידי צוות הכולל את מייק קאהן, בוב סמית, קן מק'פרסון ודון הנרי, אך היה ארגון יחסית לא משמעותי בשנותיו הראשונות.

בשנת 1997, הייתה הפעולה המשמעותית ביותר של הארגון אל מול צופי אמריקה, בה נשלח מכתב של סטיבן קוזה, חבר תנועת הצופים שבהמשך זכה באות "נשר הצופים" של אמריקה והפך למתחרה מרוצי אופניים מקצועי. הבחור הצעיר העביר ביקורת על הצופים האמריקאים בנוגע לנהלים שלהם והצביע על סתירות פוטנציאליות אל מול חוקת הצופה ושבועת הצופה. הוא קרא לצופי אמריקה לבחון מחדש את הנהלים והזמין אחרים שהסכימו איתו ליצור איתו קשר כדי לעבוד יחד לשינוי הנהלים.

אות הצופיות המשלבת / קשר הקשת של צופים לכל

אות הצופיות המשלבת

אות הצופיות המשלבת שנקרא גם קשר הקשת כאשר הוא ניתן על ידי "צופים לכל", מבטא סולידריות בתוך תנועת הצופים האמריקאים. זהו תג שנתפר על מדי התנועה של צופי אמריקה בצורת קשר שטוח ומיועד לענידה מעל הכיס השמאלי של חולצת הצופים, אך זהו אינו סמל רשמי של צופי אמריקה ומעולם לא אושר באופן רשמי לשימוש על ידי מטה צופי אמריקה.

האות הוצג בשנת 2002 על ידי רשת השילוב של צופי אמריקה (Inclusive Scouting Network), בתור אות הצופיות המשלבת, ולאחר מכן הפך לסמל של "צופים לכל".

צופי צמי"ד בישראל

בתנועת הצופים העבריים לוקחים חלק יותר מאלפיים חניכים בעלי צרכים מיוחדים ומגוונים. הפעילות נערכת בכל הארץ ב-125 שבטים שונים.

מחלקת צמי"ד בתנועת הצופים העבריים היא המחלקה המקצועית האמונה על הנגשת כלל הפעילות הצופית החל מימי פעילות בשלישי ושישי ועד טיולים, מחנות, משלחות לחו"ל ושנת שירות, כך שהפעילות תהיה פתוחה לכמה שיותר מהילדים. חניכים בעלי צרכים מיוחדים משתלבים בתנועה באפיקים שונים: קבוצות צמיד, שילוב פרטני, צופי ווראייטי ועוד. הדגש המרכזי הוא על שילוב איכותי ובלתי אמצעי תוך העמקת יכולות ומיומנויות, הבניה קבוצתית וערכית והנאה. בני נוער המדריכים חניכי צמי"ד ושילוב פרטני עוברים הכשרה משמעותית, על ידי בעלי תפקידים בוגרים ומקצועיים, המתחילה בקיץ ונמשכת לאורך השנה.

צופי וראייטי

פרויקט "צופי וראייטי", המשותף לתנועת הצופים ולעמותת וראייטי, מיועד לילדים ובני-נוער הלוקים ב-שיתוק מוחין[3] ואין ביכולתם להגיע באופן תדיר ומסודר לשבט הצופים הקרוב לביתם. הפעילות היא למעשה פעילות חברתית של תנועת הצופים בשעות אחר הצהריים, בעיקר במרחב הווירטואלי[4].

מדריכי "צופי וראייטי" מקבלים הדרכה נוספת מעבר להכשרה של מדריכי צמי"ד, בדגש על בניית פעילויות המתאימות למרחב הווירטואלי.

תוכן הפעילות

החניכים עוברים פעולות צופיות המותאמות למדיום הממוחשב על פי ערכי התנועה: אחריות חברתית, זהות יהודית, קבלת השונה, חיי קבוצה ועוד. כאשר המטרה היא להקנות לילדים חוויה של תנועת נוער ותחושת שייכות לשבט הצופים ולקהילה[5].

ניתן דגש רב על נושא השילוב ועל כן, מפגישים דרך התוכנה בין קבוצת "צופי וראייטי" לקבוצה מאותה שכבת הגיל הפועלת בשבט. כך, כאשר יגיעו החניכים לשבט הם יעברו פעילות משותפת עם הקבוצה אותה הכירו מראש.

מבנה הפעילות

קבוצת הילדים נפגשת במרחב הווירטואלי מדי שבוע ביום ושעה קבועים. המדריכים נמצאים בשבט הצופים, כל חניך נמצא בביתו שלו והתקשורת היא באמצעות המחשב דרך האינטרנט. כל חניך יושב מול מחשב / טאבלט ונעזר במיקרופון, רמקול ומצלמה על מנת שיוכל לראות ולדבר עם יתר חברי הקבוצה. משך הפעולה כשעה-שעה וחצי ובה משתתפים 2 מדריכים קבועים וכל ילדי הקבוצה (8-5 ילדים בקבוצה)[6]. מעבר לכך, יכולים הילדים ליצור קשר אחד עם השני במהלך השבוע באמצעות דף פייסבוק ו/או מדיומים נוספים, כקבוצה סגורה.

קבוצת צופי וראייטי היא למעשה קבוצה אינטגרלית של שבט הצופים אליו היא משויכת, ועל כן החניכים מגיעים מספר פעמים בשנה לפעולות ואירועים הנערכים בשבט הצופים: יום צופה, טיול, מחנה קיץ ועוד.

פעילות משותפת לערבים ויהודים

המספר המועט של בתי הספר של החינוך המיוחד בישראל אשר מוביל ללימודים משותפים של ערבים ויהודים, הביא לכך שבקבוצות רבות של צופי צמי"ד קיים שילוב מובן מאליו בין בני-נוער ערבים לבני-נוער יהודים, בעלי צרכים מיוחדים. החניכים עוברים פעילות משותפת מיומם הראשון בצופים, מקבלים יחס שווה ואף משפיעים על שאר קבוצות החניכים בשבט[7].

ראו גם

הערות שוליים

Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0