צורה בלתי אפשרית

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שני אובייקטים מפורסמים בלתי אפשריים: משולש פנרוז והקולר של השטן

צורה בלתי אפשרית (או אובייקט בלתי אפשרי) היא סוג של אשליה אופטית. מדובר בצורה דו-ממדית המתפרשת על ידי מערכת הראייה כמייצגת היטל של גוף תלת ממדי.

חוסר-ההיתכנות מתברר לרוב תוך מספר שניות, אולם אשליית תלת הממד נותרת גם לאחר מכן. קיימות גם דוגמאות עדינות יותר בהן אשליית ההיתכנות עומדת בפני בחינה שטחית. במקרים אלה, דרושה בדיקה יסודית של האובייקט המוצג על מנת לחשוף את חוסר ההיתכנות שלו.

טבעם המטריד של אובייקטים בלתי אפשריים מתאפשר בעקבות נטייתנו הטבעית לפרש ייצוגי דו ממד כהטלות של אובייקטים תלת ממדיים. דוגמה לכך ניתן לראות בקוביית נקר (Necker Cube), המתפרשת לרוב כקובייה ולא כ"שני ריבועים מחוברים על ידי קווים אלכסוניים".

צורות בלתי אפשריות מעניינות פסיכולוגים, מתמטיקאים ואמנים, מבלי להשתייך באופן בלעדי לדיסציפלינה אחת.

הרעיון של "אובייקט בלתי אפשרי אינטראקטיבי" הוא אובייקט בלתי אפשרי שניתן לצפות מכל זווית מבלי לשבור את האשליה.

דוגמאות בולטות

צורות בלתי אפשריים בולטות כוללות:

פסל "משולש בלתי אפשרי" כאשליה אופטית, במזרח העיר פרת', מערב אוסטרליה. מזוויות מסוימות נראה שהקורות נפגשות בקודקוד העליון, אף על פי שאין זה כך, וכך נוצרת אשליית משולש פנרוז.

היסטוריה

אוסקר רטרסוורד(אנ'), אמן שוודי, היה הראשון לעצב במכוון הרבה חפצים בלתי אפשריים. הוא זכה לכינוי "אבי האובייקטים הבלתי אפשריים". ב-1934 צייר אוסקר משולש בלתי אפשרי. משולש זה התפרסם רק בשנות החמישים, כאשר המתמטיקאי רוג'ר פנרוז פרסם אותו כ"משולש פנרוז". בגרסה של רטרסוורד צלעות המשולש מחולקות לקוביות.

משנות ה-30 ואילך, אשר, אמן הולנדי, צייר ציורים רבים המציגים פרדוקסים של פרספקטיבה. אשר התפרסם בשנת 1957, כאשר הודפס הציור הראשון שלו שמכיל אובייקט בלתי אפשרי אמיתי: קובייה עם סרטי קסם(אנ') . אשר צייר ציורים נוספים רבים המציגים אובייקטים בלתי אפשריים. עבודתו משכה את תשומת לב הציבור לאובייקטים בלתי אפשריים.

ב-1956, ליונל פנרוז, פסיכיאטר בריטי, ובנו המתמטיקאי, רוג'ר פנרוז, הגישו מאמר קצר לעיתון הבריטי לפסיכולוגיה שכותרתו "צורה בלתי אפשרית: סוג מיוחד של אשליה אופטית" (Impossible Objects: A Special Type of Visual Illusion). זה הודגם עם משולש פנרוז ומדרגות פנרוז. המאמר התייחס לאשר, שעבודתו הציתה את התעניינותם בנושא, אך לא לרטרסוורד, אליו הם לא היו מודעים. המאמר התפרסם רק ב-1958.

בהמשך המאה ה-20, עבודתו של אשר משכה כמה אמנים עכשוויים גם להתנסות עם עצמים בלתי אפשריים, למשל, ג'וס דה מיי(אנ'), שיגאו פוקודה(אנ') וסנדרו דל-פראט(אנ').


ראו גם

קישורים חיצוניים

Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0