קצב רענון משתנה

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

קצב רענון משתנהאנגלית: Variable refresh rate; נקרא גם בראשי תיבות: VRR) מתייחס לתכונה של מסכים המאפשרת לשנות את קצב הרענון שלהם באופן רציף ובצורה חלקה ללא התערבות מצד המשתמש.

מסך שתומך בקצב רענון משתנה בדרך כלל תומך בטווח ספציפי של קצבי רענון (לדוגמה, טווח בין 30 עד 144 הרץ) והדבר מכונה טווח קצב רענון משתנה (או טווח VRR בקיצור). קצב הרענון יכול להשתנות לכל אחד מהערכים בטווח בצורה חלקה, באופן רציף ומיידי.[1]

מטרה

במסכים עם קצב רענון קבוע, כל פריים מוצג במרווחי זמן מסוימים, שפרוסים באופן שווה. אם הפריים הבא בתורו עדיין לא מוכן כאשר המרווח הזה מגיע, יכולים להתרחש שני מקרים: המקרה הראשון הוא שהפריים הקודם נשאר, עד המרווח זמן הבא (נקרא גמגום - stutter) והמקרה השני הוא כאשר הפריים הקודם והפריים הבא מתערבבים זה עם זה (נקרא קריעת מסך (אנ')). באופן דומה, אם הפריים מוכן בטרם המסך מוכן להציג את הפריים הבא, הוא לא יוצג. המטרה העיקרית של קצב רענון משתנה היא להימנע כליל מיצירת אותם "גמגומים" ו-"קריעות" על ידי סנכרון קצב הרענון באמצעות שינוי תמידי של אותו קצב בהתאם לקצב הרנדור של התוכנה, לדוגמה, סנכרון בין קצב הרענון לקצב הפריימים לשנייה (FPS) של משחק וידאו. הדבר גורם לתצוגת תנועה חלקה יותר.[2][3]

מטרה נוספת היא חסכון בחשמל, על ידי הנמכת קצב הרענון של המסך באופן זמני לצורך שמירה על חיי סוללה במחשבים ניידים וטלפונים סלולריים.[4]

כמו כן, קצב רענון משתנה מאפשר למסך להציג באופן תקין כל קצב פריימים שרירותי של סרט או וידאו, כל עוד קצב הפריימים נמצא בטווח שהמסך תומך בו.[5][6]

היסטוריה

מסכים וקטורים שפעלו על טכנולוגיית שפופרת קרן קתודית (CRT) תמכו בקצב רענון משתנה וקצב הרענון נקבע על פי מספר הווקטורים אשר מופיעים על המסך, שכן כמות גדולה יותר של וקטורים משמעותה לוקח יותר זמן להציג את כל הווקטורים.[7]

החל מהעשור השני של המאה ה-21, מסכי רסטר קיבלו מספר תקנים תעשייתיים עבור קצב רענון משתנה. מבחינה היסטורית, ישנם רק מספר מועט של קצבי רענון קבועים עבור מצבי תצוגה נפוצים.

יישום

לצורך יישום התכונה, פותחו מספר תקנים תעשייתיים וקניינים:

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ מארק רג'ון, Preview of NVIDIA G-SYNC, Part #1 (Fluidity), באתר Blur Busters, ‏‏12 בדצמבר 2013 (באנגלית)
  2. ^ אדל סומו, HDMI 2.1 brings 8K, 10K resolution and variable refresh rates, באתר DisplayLag, ‏‏5 בינואר 2017 (באנגלית)
  3. ^ מאט סמית', G-Sync vs. FreeSync: Adaptive sync gaming monitors, explained, באתר PCWorld, ‏‏15 ביולי 2022 (באנגלית)
  4. ^ Variable refresh rate for power management (באנגלית)
  5. ^ Adaptive control of display refresh rate based on video frame rate and power efficiency (באנגלית)
  6. ^ ברייאן דל ריזו, NVIDIA Supersizes PC Gaming with New Breed of Big Format Gaming Displays, באתר Nvidia, ‏‏7 בינואר 2018 (באנגלית)
  7. ^ Variable refresh rate for stroke CRT displays (באנגלית)
  8. ^ VESA® Adds ‘Adaptive-Sync’ to Popular DisplayPort™ Video Standard, באתר VESA, ‏‏12 במאי 2014 (באנגלית)
  9. ^ HDMI® Variable Refresh Rate (VRR), באתר HDMI (באנגלית)
  10. ^ Prasad‏, Understanding the ProMotion display on the new Apple iPad Pro (עמ' ‏6 ביוני 2017), באתר GSM Arena (באנגלית)
  11. ^ ג'רי צ'נג ופאט לוולור, Snapdragon 835: Powering the immersive VR and AR experiences you’ve been waiting for, באתר קוואלקום, ‏‏23 בינואר 2017 (באנגלית)
Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0