רב-חומט קצר-זנב

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
קריאת טבלת מיוןרב-חומט קצר-זנב
קובץ:Shingleback (Tiliqua rugosa) (8744535086).jpg
מיון מדעי
מין: רב חומט קצר-זנב
קובץ:Shingleback (Tiliqua rugosa) (9391081444).jpg
חומט מתגונן באמצעות לשונו הגדולה

רב חומט קצר-זנב (שם מדעי: Tiliqua rugosa) הוא מין של זוחל ממשפחת החומטיים החי באוסטרליה.

רב חומט זה מגיע לאורך 260–320 מ"מ והוא כבד מאוד ביחס למשפחתו. הוא בעל קשקשים עבים בעלי צבעים שונים מחום-כהה עד שמנת. מראהו מגושם והוא נראה כאילו יש לו 2 ראשים, עקב זנבו הגדול והעגלגל וראשו הגדול. מראה הזנב יכול להוליך שולל טורפים בחושבם על ראש החיה וכן להיות מאגר שומן. הרגליים קטנות ולחומט ישנה לשון גדולה וכחולה שיכולה להישלף כדי להבהיל טורפים. החומט יכול לחיות עד 50 שנה.

לטאה זו חיה באוסטרליה ממפרץ הכרישים, דרך דרום-מערב אוסטרליה עד למזרח וצפונה למזרח קווינסלנד וכן בוויקטוריה ובניו סאות' ויילס, הרחק מהחופים. מרבית התת-מינים חיים במערב אוסטרליה וכן על האי רוטנסט, למעט תת-המין Tiliqua rugosa asper המצוי במזרח אוסטרליה. מקום מחיתה הוא באזורים צחיחים שונים וחולות וגם באזורי אחו וערבות עשב או שיחיות. באזורים רבים חומטים אלה נראים נחים ליד כבישים רחבים, עליהם הם מתחממים וחלקם נדרסים כך.

החומט הוא אוכל-כול הניזון מחלונות, חרקים, נבלות, פירות, פרחים וצמחייה. בשבי הם יגוונו גם בנקניקיות ועוף וכן בפירות כמו בננה ופסיפלורה. אויבי החומט בטבע הם הדינגו, נחשים גדולים כמו פיתון השטיחים והאבוריג'ינים שצדו אותו למאכל. כיום הוא בסיכון גם מצד כלבים וחתולים.

תת-מינים

  • T. r. rugosa
  • T. r. asper
  • T. r. konowi
  • T. r. palarra

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא רב-חומט קצר-זנב בוויקישיתוף

הערות שוליים

Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0