שושנה פלמן

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

שגיאת לואה ביחידה יחידה:תבנית_מידע בשורה 261: תבנית סופר ריקה. שושנה פֶלמןאנגלית: Shoshana Felman;‏ נולדה ב-29 בינואר 1942[1] בתל אביב) היא חוקרת ספרות אמריקאית השוואתית וצרפתית, פרופסור מן המניין באוניברסיטת אמורי באטלנטה ומחלוצות השילוב בין ספרות לפסיכואנליזה, ילידת ארץ ישראל שהיגרה לארצות הברית בשנות ה-60.

ביוגרפיה

פלמן נולדה בשנת 1942 בתל אביב לאם ילידת רוסיה, ואב יליד רומניה. אביה היה מהנדס חשמל שדיבר שבע שפות וסבה היה משכיל ציוני ובצעירותה רבות מחוויותיה נקשרו לציונות. במהלך שירותה הצבאי כקצינת חינוך החלה להתפתח תודעתה הפמיניסטית. ובהמשך התחברה לשפה הצרפתית בשל הליריות שבה.

בגיל 17 פירסמה פלמן את הטקסט הראשון שלה, בעקבות צפייה במחזה על חייה של חנה סנש, כתבה לאמה של סנש מכתב שתרגם עבורה להונגרית המשורר אביגדור המאירי. מאוחר יותר המאירי פרסם את שני הנוסחים, את העברי בעיתון "הארץ" ואת ההונגרי בעיתון הונגרי.

פלמן סיימה לימודי תואר ראשון ושני בספרות אנגלית וצרפתית בהצטיינות באוניברסיטה העברית בירושלים בשנים 1964 ו-1966, ובשנת 1970 קיבלה את הדוקטורט מאוניברסיטת גְרֶנוֹבְּל שבצרפת על דיסרטציה שעסקה בסופר הצרפתי אנרי סטנדל.

פלמן ידועה בעיקר על השילוב בין ספרות לפסיכואנליזה, בעיקר זאת של לאקאן, שעל בסיסה בהמשך ניתחה ספרות מנקודת מבט פמיניסטית, בעיקר בחקר השיגעון והטראומה בעדותם של ניצולי שואה.

בספר "עדות", שכתבה בשיתוף עם דורי לאוב, חקרה את נושא השואה, תוך התייחסות לעדויות ממשפט אייכמן, והשפעת השואה בתרבות המערבית, בין היתר דרך סרטו של קלוד לנצמן "שואה".

משנת 1970 שימשה מרצה לספרות השוואתית וצרפתית באוניברסיטת ייל, עד שבשנת 2004 עברה לשמש כפרופסור באוניברסיטת אמורי, תפקיד בו היא מחזיקה עד היום.

בשנת 1982 הוענק פלמן תואר קצינה (Officier) של מסדר הפאלם אקדמיק (Ordre des Palmes Académiques) מממשלת צרפת, עבור תרומתה לתרבות הצרפתית.

פלדמן מתגוררת בארצות הברית משנות ה-60, ומגיעה לביקורים בישראל ובצרפת.

ספריה הרבים שנכתבו במקור באנגלית ובצרפתית, תורגמו לשפות רבות בהן: יפנית, סינית, הולנדית, ספרדית ושוודית.

עבודותיה

ספרים

  • עדות : משבר העדים בספרות, בפסיכואנליזה ובהיסטוריה /בשיתוף עם דורי לאוב ; תרגום מאנגלית - דפנה רז ; ייעוץ מדעי - עדו נייגר. תל אביב : רסלינג, 2008.
  • The Claims of Literature: The Shoshana Felman Reader, ed. by Emily Sun, Eyal Peretz, Ulrich Baer, Fordham University Press, 2007
  • The Juridical Unconscious: Trials and Traumas in the Twentieth Century, Harvard University Press, 2002
  • What Does a Woman Want? Reading and Sexual Difference, Johns Hopkins University Press, 1993
  • Testimony: Crises of Witnessing in Literature Psychoanalysis and History (co-authored with Dori Laub, M.D.) (1992)
  • Jacques Lacan and the Adventure of Insight: Psychoanalysis in Contemporary Culture (1987)
  • Editor, Literature and Psychoanalysis: The Question of Reading–Otherwise (1982)
  • Le Scandale du corps parlant. Don Juan avec Austin, ou la Séduction en deux langues (1980), translated as The Literary Speech Act. Don Juan with Austin, or Seduction in Two Languages (1984), reissued as The Scandal of the Speaking Body. Don Juan with Austin, or Seduction in Two Languages (2002)
  • Writing and Madness: Literature/Philosophy/Psychoanalysis (1985), reissued with added materials and interviews (2003)
  • La Folie et la chose littéraire (1978)
  • La "Folie" dans l'oeuvre romanesque de Stendhal (1971).

מאמרים

  • Preface to the Hebrew translation of Testimony: Crises of Witnessing in Literature, Psychoanalysis and History. Tel Aviv: Resling Publishing, 2008.
  • “Madness in the Novels of Stendhal”, in the Norton Critical Edition of Stendhal's The Red and the Black, Susanna Lee, ed., 2008 (Second Edition).
  • “Théâtres de justice: Hannah Arendt à Jérusalem, le procès Eichmann et la redéfinition du sens de la loi dans le sillage de l’holocauste,” Les Temps modernes No 615-616 (Septembre-Octobre-Novembre 2001): 23-74.
  • “A Ghost in the House of Justice: Death and the Language of the Law”, in Yale Journal of Law and the Humanities, Spring 2001.
  • "Theaters of Justice: Arendt in Jerusalem, the Eichmann Trial, and the Redefinition of Legal Meaning in the Wake of the Holocaust" in: Critical Inquiry, Vol. 27, No. 2 (Winter 2001), pp. 201–238
  • “Silence de Walter Benjamin”, in Les Temps modernes (Paris) # 606 (1999): 1-46.
  • "Benjamin's Silence" in: Critical Inquiry, Vol. 25, No. 2, "Angelus Novus": Perspectives on Walter Benjamin (Winter 1999), pp. 201–234
  • “Forms of Judicial Blindness: Traumatic Narratives and Legal Repetitions in the O.J. Simpson Case and in Tolstoy’s The Kreutzer Sonata”, in Critical Inquiry 23 (1997):738-788. Reprinted in revised, updated and expanded form in History, Memory and the Law, Austin Sarat and Thomas R. Kearns, eds. (Ann Arbor: The University of Michigan Press, 1999): 25-94.
  • "Education and Crisis", in Trauma: Explorations in Memory, edited and introduced by Cathy Caruth, Baltimore, Johns Hopkins University Press, 1996.
  • "Film as Witness: Claude Lanzmann's Shoah", in Holocaust Remembrance: the Shapes of Memory, ed. Geoffrey Hartman, London, Blackwell, 1994.
  • "In an Era of Testimony: Claude Lanzmann's Shoah", Yale French Studies, No. 79 (1991), Literature and the Ethical Question, reprinted in: Yale French Studies, No. 97, 50 Years of Yale French Studies: A Commemorative Anthology. Part 2: 1980-1998 (2000), pp. 103–150
  • "A l'Age du Témoignage: Shoah de Claude Lanzmann", in Au Sujet de Shoah, ed. Michel Deguy, Paris, Belin, 1990.
  • "Paul de Man's Silence", in Critical Inquiry, Vol. 15, No. 4, Summer 1989.
  • "Literature as Testimony: Camus' The Plague", in Narrative Poetics: Forms, Ethics, Ideology, Columbus: Ohio State University, 1989
  • "Jacques Lacan's ‘Television,' or The Figure in the Screen", in October (# 45), Summer 1988. 97-108
  • "Postal Survival, or the Question of the Navel" in: Yale French Studies, No. 69, The Lesson of Paul de Man (1985), pp. 49–72
  • "Beyond Oedipus: The Specimen Story of Psychoanalysis" in: MLN, Vol. 98, No. 5, Comparative Literature (December 1983), pp. 1021–1053
  • "De Sophocle à Japrisot (via Freud), ou pourquoi le policier?", in Littérature, # 49, Paris, Larousse, February 1983.
  • "Psychoanalysis and Education: Teaching Terminable and Interminable" in: Yale French Studies, No. 63, The Pedagogical Imperative: Teaching as a Literary Genre (1982), pp. 21–44
  • "Le Scandale de la vérité: Entre Oedipe et la psychanalyse", in Etudes freudiennes (Paris), special issue on Interpretation, Fall 1981.
  • "La Signature de Flaubert: La Legende de Saint Julien l'Hospitalier", in La Revue des sciences humaines, special issue on Flaubert, l981.
  • "The Originality of Jacques Lacan", in Poetics Today, Vol. II, No. 26, Winter, 1980.
  • "Rereading Femininity" in: Yale French Studies, No. 62, Feminist Readings: French Texts/American Contexts (1981), pp. 19–44
  • "Les Signes de la séduction", in The Romanic Review, November 1980.
  • "La maledizione di Edipo", in Spirali, Giurnale internazionale di cultura, Anno III, No. 5, May 1980.
  • "La Macchina Infernale", in Spirali, Giurnale internazionale di cultura, Anno III, No. 4, April 1980.
  • "On Reading Poetry: Reflections on the Limits and Possibilities of Psychoanalytical Approaches", in The Literary Freud: Mechanisms of Defense and the Poetic Will, Vol. 4 of Psychiatry and the Humanities, ed. Joseph Smith, Yale University Press, 1980.


  • "La Chose littéraire, sa folie, son pouvoir" -- Part I, in Tel Quel No. 80, Paris, May 1979.
  • La Chose littéraire, sa folie, son pouvoir" -- Part II, in Tel Quel No. 81, Paris, September 1979.
  • "De la nature des choses, ou de l'écart à l'équilibre", in Critique 380, "Michel Serres: interférences et turbulences", Paris, January 1979.
  • "La Chose littéraire", in Ornicar? (Paris) No. 16, November 1978.
  • "To Open the Question" in: Yale French Studies, No. 55/56, Literature and Psychoanalysis. The Question of Reading: Otherwise (1977), pp. 5–10
  • "Turning the Screw of Interpretation", in Yale French Studies, No. 55/56, (Literature and Psychoanalysis), 1977. Partially reprinted in The Turn of the Screw : authoritative text, contexts, criticism, Norton, 1999 (Second Edition).
  • "Women and Madness: The Critical Phallacy", in Diacritics, Winter 1975.
  • "Madness and Philosophy or Literature's Reason" in: Yale French Studies, No. 52, Graphesis: Perspectives in Literature and Philosophy (1975), pp. 206–228
  • "Rhétorique et thématique, ou la folie du texte", in La Production de sens chez Flaubert, (Colloque de Cérisy), Paris, 10/18, 1975.
  • "Modernité du lieu commun: En marge de Flaubert, Novembre", in Littérature, No. 20, December 1975.
  • "La Méprise et sa chance", in L'Arc, No. 58, special issue on Jacques Lacan, Paris, October 1974.
  • "La Répétition romanesque chez Flaubert", in La Lecture sociocritique du texte romanesque, ed. Mitterant/Falconer, Toronto, l975.
  • "Illusion réaliste et répétition romanesque", in Change, No. 16-17, special issue entitled La Critique générative, Paris, September 1973.
  • "Lyrisme et Répétition", in "Figures du Lyrisme", special issue of the review Romantisme, No. 6, Paris, October 1973.
  • "Poésie et modernité: 'Tu as bien fait de partir, Arthur Rimbaud'", in Littérature, no. 6, Paris, October 1973.
  • "Aurélia ou le 'livre infaisable': de Foucault à Nerval", in Romantisme, No. 3, Paris, February 1972.
  • "Folie et discours chez Balzac: L'Illustre Gaudissart", in Littérature, No. 5, Paris, February, 1972.
  • "La Chartreuse de Parme ou le chant de Dionysos", in Stendhal Club, Grenoble, October 1971.
  • "Armance ou la parole impossible", in Saggi e ricerche di litteratura francese, Pisa, January 1971.
  • "La 'Folie' dans La Chartreuse de Parme", in Omaggio a Stendhal, "Aurea Parma", Anno II, Fasc. II-III, Parma, May–December 1967.

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ "Shoshana Felman,", in: Harold Bloom (Ed.), The Art of the Critic: Literary Theory and Criticism from the Greeks to the Present, Vol. 11 (New York: Chelsea House Publ., 1990), p. 291.
Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0