שחמט 360

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
Gnome-edit-clear.svg
יש לערוך ערך זה. ייתכן שהערך סובל מבעיות ניסוח, סגנון טעון שיפור או צורך בהגהה, או שיש לעצב אותו, או מפגמים טכניים כגון מיעוט קישורים פנימיים.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית.
יש לערוך ערך זה. ייתכן שהערך סובל מבעיות ניסוח, סגנון טעון שיפור או צורך בהגהה, או שיש לעצב אותו, או מפגמים טכניים כגון מיעוט קישורים פנימיים.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית.

שחמט 360 הוא גרסה של משחק השחמט. הגרסה הזו משלבת משחק בלוח עגול (ומכאן נגזר השם - 360), משחק בשלושה שחקנים, וצורת משחק מיוחדת ושונה. המשחק בינתיים, אינו נמצא בחנויות בישראל. הגרסה הומצאה במקור בשם Three Man chess, ושוכללה עם חוקים וכללים חדשים. המשחק משוחק עם כלים בצבע לבן, שחור, וצבע אמצעי (לרוב אפור או צבע קרמי כגון כתום או בז').

תזוזת הכלים

תזוזת הצריח בשחמט 360
תזוזת הרץ בשחמט 360
השרטוט מתאר את תזוזת הפרש
תזוזת המלכה בשחמט 360

חוקי תנועת הכלים דומים לאלו של השחמט הרגיל, אך מכיוון שהלוח הוא מעגלי ולא ריבועי, תנועת הכלים משתנה.

  • צריח - הצריח יכול לנוע בקווים ישרים לכיוון המרכז, ובמעגלים סביבו.
  • רץ - הרץ נע באלכסונים, אך בלוח העגול של שחמט 360 הרץ יכול לזוז באלכסון ולחזור למקומו הנוכחי, בעזרת שימוש בעיגול המרכזי.
  • פרש - הפרש נע באופן זהה לשחמט רגיל ואין באפשרותו לקפוץ לחצי השני של הלוח דרך העיגול המרכזי.
  • מלכה - המלכה, כמו בשחמט רגיל, משלבת את תנועת הצריח והרץ. היא יכולה לכסות בגרסת שחמט 360 משבצות רבות ונועד לה תפקיד עיקרי במשחק.
  • מלך - המלך נע בדיוק כמו המלך במשחק הרגיל.

חוקים מיוחדים

הגנת גדר

בין הצריחים שלך לצריחים של שכניך ישנה הגנת גדר. חוץ מלפרש, אין לעבור עם כלי מסוים מעל לגדר. חוק זה מסייע במניעת לקיחת הצריח של חברך ומניעת הצרחות כבר בתור הראשון.

הכאה דרך הילוכו

אם החייל שליד הקצוות של המגרש "שלך" הולך שניים קדימה, החייל החיצוני שלך יכול לקחת אותו במשבצת הראשונה אחרי קו ההתחלה שלו.

מט

לאחר מתן מט, מקבל המט יכול להמשיך ולשחק עד אשר השחקן המאיים יכה את המלך. לאחר הכאת המלך אין השחקן יכול להזיז את כליו. אך כל עוד לא ניטל המלך, השחקן ממשיך במשחק. לאחר ששחקן אחד הפסיד, נותרו השניים האחרים לשחק עד שאחד מהם יקבל מט.

רישום מהלכים

כלים

  • K מלך
  • Q מלכה
  • B רץ
  • R צריח
  • N פרש
  • לרגלי אין אות מיוחדת, אלא הוא מסומן בעזרת העמודה בה הוא נמצא.

משבצות

בלוח שחמט 360 יוצאת מן המעגל 24 רצועות, שבכל אחת מהן ישנן 6 משבצות. הרצועות ממוספרות מA ועד X, כאשר ב-A נמצא הצריח השמאלי הלבן. המעגל החיצוני הוא 1, והפנימי הוא 6, כך שהצריחים הלבנים ממוקמים h1 וב-a1, והרץ הלבן ממוקם בc1.

המלך והמלכה

לבן: המלך מימין והמלכה משמאל שחור: המלך מימין והמלכה משמאל צבע מעבר: המלך משמאל והמלכה מימין

סימנים

  • : לקיחה
  • + שח
  • ++ שח כפול (שח לשני השחקנים האחרים ביחד)
  • # מט
  • ? מהלך לא צפוי
  • ?! מהלך רע
  • !? מהלך מפוקפק
  • Y מזלג

הרישום

הליכה רגילה מסומנת בעזרת שם החייל + משבצת אליו הוא הולך. דוגמה: פרש הולך לעמודה X שורה 3

  • Nx3

אם ישנם שני כלים זהים שיכולים להגיע לאותה עמדה (לדוגמה - שני פרשים) רושמים גם את עמודת ההתחלה שלו. דוגמה: פרש בD2 מגיע לE4 ולא הפרש שנמצא בF2

  • Nde4

לקיחת כלי מסומנת בעזרת סימן הנקודתיים וציון העמודה של הכלי התוקף. אין חשיבות לכלי המותקף. לדוגמה: מלכה שנמצאת בJ3 לוקחת פרש בL3.

  • Qj:l3

שח לאחד השחקנים מסומן בעזרת סימן הפלוס. לדוגמה: המלכה הולכת לV6 ועושה שח למלך השחור.

  • Qv6+

שח לשני השחקנים האחרים מסומן בעזרת פלוס כפול. לדוגמה: הפרש הולך לM1 ועושה שח למלך השחור והבז'.

  • Nm1++

מט במשחק מסומן בעזרת סימן הסולמית. לדוגמה: מלכה הולכת לD2 ועושה מט.

  • Qd2#

ניתן לכתוב גם כי כלי עשה מט לאחד ורק שח לשני. לדוגמה: צריח הולך לG3, עושה מט ללבן ושח לשחור

  • Rg3#+

קישורים חיצוניים