שיחה:אין מזל לישראל/ארכיון

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

על הלוח הזה

לא ניתן לעריכה

דויד (שיחהתרומות)

תולעת ספרים יישר כח. לי זכור מושג של "ישראל מעל המזל" אך לא ראיתי אותו בערך.

תולעת ספרים (שיחהתרומות)

תוכל לפרט? אני למדתי את "אין מזל לישראל" ו"ישראל מעל המזל" כאותו נושא.

דויד (שיחהתרומות)

כנראה שזה בהחלט אותו הדבר, היה חסר לי שהמשפט "ישראל מעל המזל" לא הוזכר בכלל, אך איני יודע מה מקורו.

זהר הרקיע (שיחהתרומות)

תולעת ספרים ייש"כ על הערך, מה עם הסוגיא בסוכה כח?

לפי מה שזכור לי שם יש דעה ממוצעת שתלוי האם עושים רצונו של מקום או לא.

תולעת ספרים (שיחהתרומות)

יש את פירוש רש"י שהוספתי. תוכל להפנות אותי למקור מדויק יותר?

אגב, הערך פתוח לעריכה לכל משתמש רשום.

זהר הרקיע (שיחהתרומות)

סוכה כט:

תָּנוּ רַבָּנַן בִּזְמַן שֶׁהַחַמָּה לוֹקָה סִימָן רַע לַגּוֹיִם לְבָנָה לוֹקָה סִימָן רַע לְשׂוֹנְאֵיהֶם שֶׁל יִשְׂרָאֵל מִפְּנֵי שֶׁיִּשְׂרָאֵל מוֹנִין לַלְּבָנָה וְגוֹיִם לַחַמָּה לוֹקָה בַּמִּזְרָח סִימָן רַע לְיוֹשְׁבֵי מִזְרָח בַּמַּעֲרָב סִימָן רַע לְיוֹשְׁבֵי מַעֲרָב בְּאֶמְצַע הָרָקִיעַ סִימָן רַע לְכׇל הָעוֹלָם כּוּלּוֹ

פָּנָיו דּוֹמִין לְדָם חֶרֶב בָּא לָעוֹלָם לְשַׂק חִיצֵּי רָעָב בָּאִין לָעוֹלָם לָזוֹ וְלָזוֹ חֶרֶב וְחִיצֵּי רָעָב בָּאִין לָעוֹלָם לָקָה בִּכְנִיסָתוֹ פּוּרְעָנוּת שׁוֹהָה לָבֹא בִּיצִיאָתוֹ מְמַהֶרֶת לָבֹא וְיֵשׁ אוֹמְרִים חִילּוּף הַדְּבָרִים

וְאֵין לְךָ כׇּל אוּמָּה וְאוּמָּהּ שֶׁלּוֹקָה שֶׁאֵין אֱלֹהֶיהָ לוֹקֶה עִמָּהּ שֶׁנֶּאֱמַר וּבְכׇל אֱלֹהֵי מִצְרַיִם אֶעֱשֶׂה שְׁפָטִים וּבִזְמַן שֶׁיִּשְׂרָאֵל עוֹשִׂין רְצוֹנוֹ שֶׁל מָקוֹם אֵין מִתְיָרְאִין מִכׇּל אֵלּוּ שֶׁנֶּאֱמַר כֹּה אָמַר ה׳ אֶל דֶּרֶךְ הַגּוֹיִם אַל תִּלְמָדוּ וּמֵאוֹתוֹת הַשָּׁמַיִם אַל תֵּחָתּוּ כִּי יֵחַתּוּ הַגּוֹיִם מֵהֵמָּה גּוֹיִם יֵחַתּוּ וְאֵין יִשְׂרָאֵל יֵחַתּוּ.

כן, לכל עורך רשום שיש לו זמן...

תולעת ספרים (שיחהתרומות)

אתה בטוח בנחיצות הוספה זו לערך?

זהר הרקיע (שיחהתרומות)

לענ"ד - כן.

דויד (שיחהתרומות)

לא הבנתי, יש פה דעה שכל מה שאמרינן שישראל מעל המזל זה רק בתנאי ש... ויש הוה אמינה שזה לא חשוב?

שמש מרפא (שיחהתרומות)

כפי שכתבתי במק"א, הדבר הבסיסי ביותר זה רש"י ,תוס' ומהרש"א על הסוגיה סוף שבת (יש רבינו בחיי שהקדים את דברי מהרש"א, אבל אני צריך למצוא את זה).

בלי זה העיקר חסר מהספר.

אני מסכים שיש מקום גם לגמ' בסוכה.

אין נושאים ישנים יותר