שיחת המכלול:אספקלריה תורנית

מתוך המכלול
קפיצה אל: ניווט, חיפוש

במסגרת הסדר בדפי המדיניות

דף זה מיועד להיות דף מדיניות כללי, הנותן הסבר ורקע למה היא אספקלריה תורנית. דף זה אינו מיועד להיות מדריך מעשי ליישום עקרונות האספקלריה התורנית. מדריך כזה ניתן למצוא בדף המכלול:מדריך לעריכה באספקלריה תורנית. Davidnead (שיחה | תרומות | מונה) שכח לחתום

תיארוך בגאולוגיה, ארכיאולוגיה וכל השאר

- הועבר לדף שיחת משתמש:יוסף/תרגומון - פרהיסטוריה# תיארוך בגאולוגיה, ארכיאולוגיה וכל השאר--יהודהשיחהבואו נבנה את המכלול ביחד • י"א באייר ה'תשע"ח • 09:48, 26 באפריל 2018 (IDT)

טעות בדף אספקלריא תורנית

"אספקלריה תורנית" היא אחד מחמשת עקרונות התוכן המרכזיים של המכלול. שלושת האחרים הם "יכולת אימות המידע" "כתיבה ללא נגיעות" ו"איסור חידושים עצמיים" . אומר מעט (שיחה) 15:35, 11 במאי 2017 (IDT)

תודה אומר מעט. תוקן!. יוסף (שיחה | תרומות | מונה) שכח/ה לחתום

לדרכו של המכלול

כדוע ישנם הבדלי גישות והשקפות בציבור החרדי ואצ"ל הדתי, הבדלים שכבר עתה מורגשים וכאשר יצטרפו רבים למכלול הם יזעקו לשמים. ישנם ידיעות או השקפות שציבור מסוים רואה בהם מסוכנות או עכ"פ לא ראויות, יהודה 1 לדוגמא כאשר הביע אי נוחות מהבאת פרשנות החוקרים יחד עם פירושי ביהמ"ד, כי מה לתבן את הבר, מייצג קבוצה גדולה בציבור החרדי. מאידך ישנה קבוצה גדולה שלא רואה בהבאת דברים כאלו בעיה, וההפך כאשר הם רואים שמצנזרים דעות מסוימות זה יוצר אצלם ריאקציה והרגשות שליליות נוספות [למשל הרגשה שאם מצנזרים זה כביכול אומר שיש בדברים המצונזרים ממש או שכותבים ערך לא אמיתי בגלל חוסר אומץ להתמודד עם 'המציאות', בערך על חומות הציבור החרדי נצטרך להביא את הבעיות האלו שנובעים בד"כ מתפיסה לא נכונה של חומות אלו] וגם בקבוצות אלה יש ויש [אני מאמין שניתקל בשאלה למה אין במכלול ערך על מסי ולברון] אכן בהרבה משאלות אלה ניתן להכריע ע"פ הלכה, אך ישנם שאלות שקשה להכריע באופן ברור כגון שיש בהם מחלוקת ועוד, וא"כ לפי מה יוחלט האם לפי הרוב?

ובהסתכלות באופן אובייקטיביי עולה השאלה במלוא חריפותה, מצד אחד כאנציקלופדיה עלינו להביא כל מידע שאולי יזדקקו לו ולהשמיט כמה שפחות, גם השאיפה להוות תחליף ראוי לויקיפדיה לגולשים בה, מזקיקה אותנו להביא גם מידע שאינו בגדר 'גאלט', אך מאידך הלוא ישנו ציבור גדול שמידע זה אינו מועיל לו והוא עבורו בגדר 'יוסיף דעת יוסיף מכאוב' ורבותיו אף הורו לו להתרחק ממידע כזה, האמנם ברצוננו לפרוץ גדרות של הציבור החרדי??--אלישיחה • י"ב בתשרי ה'תשע"ח • 19:00, 1 באוקטובר 2017 (IDT)

שאלתך מהותית מאוד ונוגעת באושיות היסוד של המכלול. הדבר החשוב ביותר לדעתי שיש לזכור בהקשר זה הוא כי בסופו של דבר דברים אלו יוכרעו על ידי המכון לאוריינות וידע כהלכה אשר מפעיל את המכלול. זה לא מפחית מעוצמת השאלות, אך מובן שעולם של שאלות אלו במלוא חריפותן רובץ על מנהלי המכון לאורך כל הדרך. בין השאר, נשקלה אפשרות להגיש את המכלול בשני גרסאות, אחת חדה ואחת מרוככת יותר (וזה פישרה של שם תבנית ה"מהדורות"). יכולתי לומר כאן עוד הרבה דברים, אך הם יישארו בגדר דעתי האישית (והחלק של הציבור הסובר כמוני) ולא ממש יענו על שאלתך. ככלל יש לזכור שהשאלה מתלבנת כל העת, ושמיעתם דעתם של עורכים מוערכים ומייצגים כמוך וכמו יהודה מוסיפה ומרחיבה את טווח הראייה ומערכת השיקולים, וכן הזמן ותהליך הבניה עושה את שלו כאשר דרכו של המכלול תתעצב עם הזמן - ותחת פיקוח רבני המכון.
גילוי נאות: איני עמית במכון. דוד (שיחה) 19:34, 1 באוקטובר 2017 (IDT)
אביע את דעתי, המכלול אינו פורץ את גדרות הציבור החרדי, והוא גם פורץ את הגדרות אפילו לפי ההגדרות הנוקשות ביותר. כלומר, מצד אחד - עצם הקמת אנציקלופדיה בסגנון כזה, זאת כבר פריצת גדרות הציבור החרדי, שחלק גדול ממנו גדל על מניעת ידע חיצוני ככל האפשר. ומצד שני - המכלול פונה לציבור הפתוח כבר לאינטרנט ברמה כזו או אחרת, ומטרתו לגרום להם להסתכל במכלול במקום בוויקיפדיה. לכן, בד בבד עם הרצון לטהר את המכלול מכל כיעור והדומה לו והדומה לדומה, חייבים לתת מידע רב ככל האפשר, כדי לא לשלוח את הציבור בחזרה לוויקיפדיה, מי שירצה ימצא את המידע השנוי במחלוקת שם, לא עדיף שהוא ימצא את זה כאן בצורה הנכונה? איש גלילישיחה • י"ב בתשרי ה'תשע"ח • 20:39, 1 באוקטובר 2017 (IDT)