שתי עגלות וכדור פורח

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
עטיפת הספר (מהדורה ראשונה)

שתי עגלות וכדור פורח – על יהדות ופוסטמודרניזם הוא ספר מאת הרב ד"ר מיכאל אברהם, יצא במהדורה ראשונה בהוצאת בית־אל, תשס"ב ובמהדורה שנייה בשנת תשס"ז, בהוצאת תם (של עמותת 'מידה טובה'), כפר חסידים. הספר הוא הראשון מבין קווארטט של ארבעה ספרים הבוחנים את הנושא מזוויות שונות.

מקור השם

מקור שם הספר, בשני סיפורים שונים. הראשון הוא על פגישתו של החזון איש עם דוד בן-גוריון. מסופר כי החזון איש שאל את בן-גוריון בצורה רטורית, בהתבסס על דיון תלמודי בנידון: עגלה מלאה ועגלה ריקה בדרך - מי תיתן למי לעבור? כשכוונתו לתורה שבעגלה החרדית מול הריקנות שבעגלה החילונית (משל העגלה המלאה והעגלה הריקה). הסיפור השני עוסק בהלצה על שני אנשים שאיבדו את דרכם בכדור פורח, ומששאלו אדם שעבד בשדה מתחתם היכן הם מצויים, ענה להם החקלאי: בכדור פורח. אחד מהם פנה לחברו ואמר לו: האדם שמתחתינו הוא ודאי מתמטיקאי. ומששאל השני מדוע, נענה: משתי סיבות: 1. מה שהוא אומר נכון בתכלית. 2. זה אינו עוזר לנו במאומה.

הטענה היא שיש קשר בין שני המאפיינים הללו: כל דבר מדויק בתכלית אינו עוזר לנו מאומה, משום שאין הוא מחדש לנו דבר מעבר למה שאנחנו יודעים כבר, וזו תמציתה של הריקנות בגישה האנליטית של הפילוסופיה שרק מנתחת את הקיים ולא סומכת על האינטואיציה לגלות דברים חדשים[1].

פרקי הספר

הספר מעמיד כמה מחלוקות יסודיות בעולמנו על פלטפורמה פילוסופית אחת: העימות האנליטי-סינתטי. אנליטיות היא עמדה שרואה רק דברים מוכחים כקבילים, בעוד שדברים שאין לנו עבורם הוכחה נתפסים על ידה כשרירותיים וסובייקטיביים לגמרי. הסינתטיות, לעומתה, רואה גם במתודות לא דדוקטיביות-אנליטיות, דרכים להגיע לאמיתות על העולם.

הספר מעמיד את המחלוקת הדתית-חילונית, ימין-שמאל, מודרניזם-פוסטמודרניזם, על הפלטפורמה הזו, דבר שמסייע להבין את הקורלציות שקיימות בין המחלוקות הללו (למה השמאל הוא יותר חילוני, ולמה הפוסטמודרניות נוטה דווקא לשמאל וכו').

הספר עוסק בנושא מכמה וכמה זוויות: מדעיות, לוגיות, פילוסופיות, היסטוריות, תלמודיות ועוד. הוא דן בפרדוקסים, בתלמוד תורה, במשפטי האי שלמות של גדל ועוד.

את אשר ישנו ואשר איננו

בשנת תשס"ה יצא הספר השני "את אשר ישנו ואשר איננו", בהוצאת תם (של עמותת 'מידה טובה'), כפר חסידים. הספר דן במחלוקת האנליטית-סינתטית ביחס לפילוסופיה של המדע והמיתוס.

אנוש כחציר

בשנת תשס"ח (2007) יצא לאור הספר השלישי בסדרה בשם "אנוש כחציר - על האדם: גוף ונפש, רגש, שכל ורצון". בספר אברהם ממשיך לנתח את ההשלכות העימות האנילטי-סינתטי, הפעם בהקשר הפסיכולוגי. הוא דן בבעיה הפסיכופיזית, בחירה חופשית ועוד. הספר הרביעי והאחרון, "רוח המשפט", עוסק באותו נושא אך בהקשר המשפט וההלכה.

קישורים חיצוניים


הערות שוליים

  1. מקבילות רעיוניות במידת מה לדברים אלו ניתן למצוא בספרו של הפילוסוף הישראלי זאב בכלר "שלוש מהפכות קופרניקניות", ובספרו של הרב הנזיר "קול הנבואה"
סמל המכלול גמרא 2.PNG
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רישיון cc-by-sa 3.0