תפילה קצרה

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
תפילה קצרה
(מקורות עיקריים)
משנה משנה, מסכת ברכות, פרק ד', משנה ד'
תלמוד בבלי מסכת ברכות, דף כ"ט עמוד ב' דף ל'
שולחן ערוך אורח חיים, סימן ק"י, סעיף ג'

תפילה קצרה היא תפילה שמתפלל אדם ההולך במקום סכנה כתחליף לתפילת שמונה עשרה, כאשר אין באפשרותו להתפלל אף תפילת מעין שמונה עשרה.

מקור הדין

מקור הדין הוא במשנה:

רבי יהושע אומר: ההולך במקום סכנה מתפלל תפלה קצרה, ואומר: "הוֹשַׁע ה׳ אֶת עַמְּךָ אֵת שְׁאֵרִית יִשְׂרָאֵל[1], בְּכָל פָּרָשַׁת הָעִבּוּר יִהְיוּ צׇרְכֵיהֶם לְפָנֶיךָ. בָּרוּךְ אַתָּה ה׳ שׁוֹמֵעַ תְּפִלָּה"

.

בגמרא[2] נחלקו אמוראים בפירוש המילים "פרשת העיבור" שבנוסחו של רבי יהושע: לפי גירסה אחת אמר רב חסדא בשם מר עוקבא "העבור" מלשון אשה מעוברת: ”אפילו בשעה שאתה מתמלא עליהם עברה כאשה עוברה יהיו כל צרכיהם לפניך”. לפי גירסה אחרת, הפירוש שאמר רב חסדא בשם מר עוקבא הוא כי "עיבור" כאן הוא מלשון עבירה: ”אפילו בשעה שהם עוברים על דברי תורה יהיו כל צרכיהם לפניך”.

נוסחאות אחרות

בגמרא[3] יש כמה נוסחי תפילה מתנאים אחרים:

  • לדעת רבי אליעזר הנוסח הוא:”עֲשֵׂה רְצוֹנָךְ בַּשָּׁמַיִם מִמַּעַל, וְתֵן נַחַת רוּחַ לִירֵאֶיךָ מִתַּחַת, וְהַטּוֹב בְּעֵינֶיךָ עֲשֵׂה. בָּרוּךְ אַתָּה ה׳, שׁוֹמֵעַ תְּפִלָּה.”
  • לדעת רבי יהושע:[4], ”שְׁמַע שַׁוְעַת עַמְּךָ יִשְׂרָאֵל וַעֲשֵׂה מְהֵרָה בַּקָּשָׁתָם. בָּרוּךְ אַתָּה ה׳, שׁוֹמֵעַ תְּפִלָּה.”
  • לדעת רבי אלעזר ברבי צדוק: ”שְׁמַע צַעֲקַת עַמְּךָ יִשְׂרָאֵל וַעֲשֵׂה מְהֵרָה בַּקָּשָׁתָם. בָּרוּךְ אַתָּה ה׳, שׁוֹמֵעַ תְּפִלָּה”
  • לדעת אחרים: ”צָרְכֵי עַמְּךָ יִשְׂרָאֵל מְרוּבִּין וְדַעֲתָם קְצָרָה. יְהִי רָצוֹן מִלְּפָנֶיךָ, ה׳ אֱלֹהֵינוּ, שֶׁתִּתֵּן לְכָל אֶחָד וְאֶחָד כְּדֵי פַרְנָסָתוֹ, וּלְכָל גְּוִיָּה וּגְוִיָּה דֵּי מַחְסוֹרָהּ. בָּרוּךְ אַתָּה ה׳, שׁוֹמֵעַ תְּפִלָּה”

להלכה[5] נפסק כדעת אחרים.

מעמדה של התפילה

בניגוד לתפילת הביננו, הכוללת חלקים מתפילת שמונה עשרה, תפילה קצרה אינה כוללת בתוכה מנוסח התפילה ולכן אינה נחשבת לתפילה כלל[6], ואם יגיע למקום ישוב בטרם עבר זמן התפלה - צריך לחזור ולהתפלל[7], ואם עבר זמן התפילה - יתפלל תפילת תשלומים[8]. אמנם מן האחרונים יש מי שכתב בדעת הרמב"ם, שאם עבר זמן תפילה אין צריך לחזור ולהתפלל, מכיוון שאם התפלל כפי תקנת חז"ל - דינו כאנוס שאין צריך לחזור ולהתפלל[9].

כמו כן, היא גם לא חייבת בדינים ייחודיים לתפילת שמונה עשרה, וניתן לומר אותה בהליכה או בעמידה. אמנם, אם הדבר מתאפשר - עדיף לעמוד[10]

אמנם, יש שכתבו בדעת התלמוד ירושלמי שחלוק על כל זה, ולדעתו גם תפילה קצרה נחשבת לתפילה נחשבת כתפילה בשעת הדחק, ואף כשיגיע לביתו אין צריך לחזור ולהתפלל[11].

ביחס לתפילת הדרך

ראה גם

קישורים חיצוניים

הערות שוליים