X-18
שגיאות פרמטריות בתבנית:מטוס
פרמטרים ריקים [ משתמשים משניים, משתמש ראשי ] לא מופיעים בהגדרת התבנית
פרמטרים [ ארץ ייצור ] לא מופיעים בהגדרת התבנית
![]() | |||||||||||
מבחני קרקע של הX-18 | |||||||||||
מאפיינים כלליים | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
סוג | מטוס ניסוי | ||||||||||
יצרן | Hiller Aircraft Corporation | ||||||||||
טיסת בכורה | 24 בנובמבר 1959 | ||||||||||
צוות | 2-3 | ||||||||||
יחידות שיוצרו | 1 | ||||||||||
| |||||||||||
| |||||||||||
|
ההילר X-18 (באנגלית: Hiller X-18) היה מטוס תובלה נסיוני שהיה אמור להיות הראשון מסוג VSTOL (המראה ונחיתה אנכית\קצרה במיוחד).
פיתוח

עבודות העיצוב החלו ב-1955 על ידי Hiller Aircraft Corporation כשאלו קיבלו חוזה מחיל האוויר האמריקאי לבניית X-18 יחיד.
כדי להאיץ את הבנייה וכדי לחסוך בכסף, המטוס נבנה מחלקים שנאספו בין היתר מהמטוס Chase YC-122 Avitruc ומנועים שהגיעו מהלוקהיד XFV-1 וה Convair XFY-1. המדחפים שנלקחו היו בגודל עצום (4.8 מטרים). מנוע הWestinghouse שמוקם בזנב היה יכול להטות את נחיר הפליטה שלו מעלה ומטה כדי לתת יכולות תמרון טובות יותר במהירויות נמוכות.
היסטוריה מבצעית
טיסת המבחן הראשונה קוימה ב-24 בנובמבר 1959. סך הכל בוצעו 20 טיסות מבסיס חיל האוויר אדוארדס. לX-18 היו מספר בעיות כמו למשל רגישות גבוהה למשבי רוח בזמן שינוי מצב הכנף. בנוסף המנועים של הX-18 לא היו מוצלבים כך שאם מנוע אחד נכשל, המטוס היה מתרסק. הדחף שנשלט באמצעות שינויים במצערת היה איטי מידי מכדי שהשינויים בגובה ובסבסוב יהיו קבילים.
בטיסה ה20 והאחרונה בחודש יולי 1961, בעיה המדחפים של המטוס גרמה למטוס להיכנס לסחרור בעת ניסיון לרחף בגובה 10,000 רגל. הצוות הצליח להשתלט על המטוס ונחת בשלום, אבל הX-18 לא חזר לטוס יותר. עם זאת בדיקות הקרקע של הכנפיים נמשכו. בסופו של דבר נבנה מתקן מיוחד שאיפשר לבדוק את יכולות הריחוף, ההמראה והנחיתה האנכית. באחת הבדיקות הפעלת מנוע יחיד הצליחה להעלות את המטוס לגובה של 15 רגל. התוכנית בוטלה ב-18 בינואר 1964 לפני שבדיקות נוספות בוצעו והX-18 נשלח למחסן גרוטאות.
ראו גם
קישורים חיצוניים
מטוסי ה-X האמריקניים | |
---|---|
|
שגיאות פרמטריות בתבנית:מיון ויקיפדיה
שימוש בפרמטרים מיושנים [ דרגה ] X-1819492913