דפו קריית אריה

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
גרסה מ־21:28, 12 במאי 2020 מאת גאון הירדן (שיחה | תרומות) (תיקון נתיב תמונה)
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
ערך זה עוסק במיזם עתידי
ייתכן שנכללים בערך פרטים שהם בגדר הערכה, או כאלה שעשויים להשתנות עם התקדמות המיזם.
ערך זה עוסק במיזם עתידי
ייתכן שנכללים בערך פרטים שהם בגדר הערכה, או כאלה שעשויים להשתנות עם התקדמות המיזם.
דפו - הקו האדום של המערכת להסעת המונים במטרופולין תל אביב
מידע כללי
סוג דפו (רכבת)
כתובת קריית אריה
מיקום פתח תקווה
מדינה ישראל
הקמה ובנייה
תקופת הבנייה 19 באוגוסט 2014 – 2021 (כ־6 שנים)
אדריכל אמיר מן

דפו קריית אריה הוא דפו בבנייה שישרת את הקו האדום של המערכת להסעת המונים במטרופולין תל אביב הנמצא בקריית אריה, פתח תקווה. כמו כן, העבודות על הדפו ועל הקטע המקשר בין הדיפו לבין המנהרות התחילו ב-19 באוגוסט 2014, וייסתמו בשנת 2021. זאת ועוד, שנת"ע אחראית לבניית הדפו, חברת "סולל בונה" מבצעת את הבנייה והאדריכל הראשי של הפרויקט הוא אמיר מן.

הדפו יוקם בצפון פתח תקווה, בין נחל הירקון לדרך אם המושבות שם יוקם מרכז התחזוקה והתפעול של הרכבת הקלה, ומטרת הפרויקט היא הקמת מרכז מודרני לתחזוקת הקרונות ולחנייתן.

בנוסף, המתחם יוקם על פי עקרונות של: פיתוח בר-קיימא, עקרונות כלכליים, חברתיים וסביבתיים, במטרה להעניק לרכבות שירות פונקציונאלי ברמה הגבוהה ביותר מצד אחד על ידי הקמת מרכז יעיל תפעולית, ומהצד האחר ליצור מבנים ידידותיים לסביבה ולעובדים בו.

מרכז התחזוקה והתפעול של הרכבת הקלה

המרכז בנוי על פי הדרישות העדכניות, עם הטכנולוגיות האחרונות לבנייה ירוקה, בהתאם לתקן הבינלאומי  LEED, הוא ממזער את ההשפעה הסביבתית, וכן, האתר יונגש לתחבורה ציבורית ולרוכבי אופניים.

ניטור האוויר

על מנת למנוע איי חום המתחם תוכנן רבות במבנים, התשתיות ובצמחייה. כמו כן, התכנון מונע מראש זיהום אור, ומפלסי הרעש יהיו נמוכים מהקריטריונים הנדרשים.

דנקל - הקו האדום
Urban head station
תחנה מרכזית פתח תקווה
Urban stop on track
פינסקר
Urban stop on track
קרול
Urban stop on track
דנקנר
Urban stop on track
בילינסון
Urban stop on track
שחם
Urban stop on track
שנקר
Urban straight track Unknown route-map component "uKDSTa"
קריית אריה
Unknown route-map component "utSTRa" Urban tunnel stop on track
גשר אם המושבות
Unknown route-map component "utABZg+r" Unknown route-map component "utSTRl"
Urban tunnel stop on track
אהרונוביץ'
Urban tunnel stop on track
בן-גוריון
Urban tunnel stop on track
ביאליק
Urban tunnel stop on track
אבא הלל
Urban tunnel stop on track
ארלוזורוב
Urban tunnel stop on track
שאול המלך
Urban tunnel stop on track
יהודית
Urban tunnel stop on track
קרליבך
Urban tunnel stop on track
אלנבי
Urban stop on track + Unknown route-map component "PORTALg"
אליפלט
Urban stop on track
שלמה
Urban stop on track
אצטדיון בלומפילד
Urban stop on track
ארליך
Urban stop on track
איסקוב
Urban stop on track
הבעש"ט
Urban stop on track
מחרוזת
Urban stop on track
העצמאות
Urban stop on track
רוטשילד
Urban stop on track
ז'בוטינסקי
Urban stop on track
בלפור
Urban stop on track
בנימין
Urban stop on track
יוספטל
Urban stop on track
כ"ט בנובמבר
Urban stop on track
העמל
Urban End station
הקוממיות

שמירת מי התהום

בכל הנושע לשמירת מי תהום; הגשמים והמים שיגיעו אל הקרקע שבשטח הדיפו יאספו למערכת ניקוז למניעת חדירה למי תהום, וכן, מתוכננים קווי ניקוז מאספים אשר יחוברו אל מובל הניקוז החוצה אל השטח מדרום לצפון, ויאספו את מי הגשמים והתשטיפים. כמו כן, רצפת חצרות התפעול תהיה אטומה לחלחול, ותנוקז אל מערכת האיסוף, ובנוסף, יהיו מתקני קדם-טיפול בשפכים, כך שיתוכננו באופן שלא יאפשר חדירת מי גשם או מי נגר לתוכם.

טיפול בפסולת

האשפה של הדפו תועבר לאתר פינוי הפסולת הביתית של פתח תקווה, ואריזות לחלקי חילוף ופסולת מתכת שמקורם באזור התפעול, ייאצרו במתקנים ייעודיים. בנוסף, השפכים הביתיים יוזרמו למערכת העירונית, והשפכים התעשייתיים יעברו טיפול מקדים עד שיגיעו לאיכות הנדרשת להזרמה למערכת הביוב העירונית.

הטיפול המקדים יתבסס על מתקנים להפרדת שמנים, שיקוע והפרדת מוצקים מרחפים, ומתקן השטיפה ימחזר כ-80% מהשפכים. בזכות הגורמים לטיפול בפסולת, יהיה ניתן להקים מבני מגורים במרחק של כ-200 מטר ואילך.

מרכז השליטה של הדיפו

מרכז השליטה של הדיפו יופעל מתוך "מבנה ירוק", אשר ישמש כבניין המנהלה. בניין זה יוקם על פי עקרונות הבנייה הירוקה ובהתאם לתקן LEED הבינלאומי. הבניין יוקם סביב "אטריום" – חלל מעוצב שיאפשר כניסת אור טבעי, אשר יפחית במשך היום את הצורך בשימוש בחשמל. חלונות הבניין ינצלו את תאורת השמש, אוורור המבנה יבוצע באופן פאסיבי ואקטיבי, ומערכת החשמל תנוהל באמצעות מערכת לבקרה ולשימוש באנרגיות מתחדשות.

קישורים חיצוניים