התחנה המרכזית של פתח תקווה

מתוך המכלול
קפיצה אל: ניווט, חיפוש
התחנה המרכזית של פתח תקווה
Petah Tikva CBS.jpg
הרציפים בתחנה
חנוכת התחנה 1957
מיקום פתח תקווה
אתרים סמוכים היכל התרבות, בית משפט השלום
שירות אוטובוסים לכל רחבי הארץ
קואורדינטות 32°05′41″N 34°53′10″E / 32.094714°N 34.886237°E / 32.094714; 34.886237
הרציפים

התחנה המרכזית של פתח תקווה היא תחנה מרכזית של אוטובוסים, בעיר פתח תקווה. היא שוכנת בחלקו הצפוני של מרכז העיר הוותיק, סמוך לרחוב אורלוב. התחנה הוקמה ב-1957, הקרקע שעליה פועלת התחנה נמצאת בבעלות העירייה, וזאת בשונה מתחנות רבות ברחבי הארץ שנמצאות בבעלותה של חברת נצבא.

מבנה התחנה

בתחנה המרכזית יש חמישה רציפים הנמצאים בתוך מתחם סגור, השייכים לקווים של חברת דן ,חברת קווים, וחברת אפיקים. מחוץ לתחנה, בכביש בעל נתיב תחבורה ציבורית ישנם שני רציפים נוספים וארוכים מכל צד של הכביש, עוברים אוטובוסים של אגד, אפיקים, קווים ומוניות שירות.

שינויי בנייה קודמים בתחנה

החל משנת 2003, עיריית פתח תקווה מקדמת תוכנית להריסת מתחם התחנה המרכזית ולבנייתו מחדש.[1] על פי התוכנית, ייהרס כל שטח התחנה המרכזית (בין הרחובות בר כוכבא, אורלוב ואבן גבירול), וייבנה מחדש כמתחם אחיד, שיכלול מבנה שמעליו שני מגדלים למגורים וקומות מסחר על שטח של 25 דונם, שישמש לבניית התחנה המרכזית החדשה. התחנה תכלול 3 קומות, שישמשו מסופי תחבורה. שתיים מן הקומות יהיו תת-קרקעיות. על פי התוכנית המקורית ותמ"א 23 תוקם גם תחנת נוסעים של רכבת ישראל על שלוחה רכבת חדשה המסתעפת ממסילת הירקון. תוכנית זאת בוטלה בהמשך.

בשנת 2007, אישרה הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה תוכנית בנין עיר חדשה, המשלבת בנוסף לפעילות האוטובוסים, שימושים רב תכליתיים הכוללים מסחר, משרדים, דיור מוגן, חניוני חנה וסע המשתלבים עם תחנת הרכבת הקלה של "הקו האדום", ותחנת אוטובוס תת-קרקעית. בנוסף, כוללת התוכנית הקמת כיכר בצומת הרחובות אורלוב -בר כוכבא.

תחנה מרכזית חדשה-תוכניות עתידיות

במרץ 2016, הודיעה עיריית פתח תקווה שבשנת 2017 יחלו העבודות להקמת תחנה מרכזית חדשה, את מימוש התוכנית וניהול הפרויקט, מקדמת החברה הכלכלית לפיתוח פתח תקווה שצפויה לבנות את התחנה החדשה ולאחר מכן להפעילה עבור העירייה. התחנה החדשה צפויה להתחיל פעילותה בשנים 2021 -2022 במקביל לתחילת הפעלת הקו האדום של הרכבת הקלה.

מתוך האתר של אגד: "החל מיום חמישי 1/9/16 יפתח לתנועה בפתח תקווה מסוף אבנת (מסוף חדש שנמצא ברחוב ז'בוטינסקי מול מרכז רפואי "רבין")".

שירותי התחנה

מערכת להסעת המונים במטרופולין תל אביב - הקו האדום
Unknown route-map component "uexKBHFa" Bus station
תחנה מרכזית פתח תקווה
Unknown route-map component "uexHST"
פינסקר
Unknown route-map component "uexHST"
קרול
Unknown route-map component "uexHST"
דנקנר
Unknown route-map component "uexHST"
בילינסון
Unknown route-map component "uexHST"
שחם
Unknown route-map component "uexHST"
שנקר
Unused straight waterway
Unknown route-map component "uexKDSTa" + Unknown route-map component "PORTALf"
דפו קריית אריה
Unused straight waterway + Unknown route-map component "PORTALf"
Unused urban tunnel stop on track
תחנת אם המושבות
Unknown route-map component "utSKRZ-B" Unknown route-map component "utSKRZ-B"
כביש 4
Unknown route-map component "uextABZg+r" Unknown route-map component "uextSTRl"
Unused urban tunnel stop on track
אהרונוביץ'
Unused urban tunnel stop on track
בן-גוריון
Unused urban tunnel stop on track
ביאליק
Unused urban tunnel stop on track
אבא הלל
Unknown route-map component "utSKRZ-B" Continuation backward
נתיבי איילון
Unused urban tunnel straight track
Station on track + Unknown route-map component "HUBa"
רכבת מרכז ומסוף 2000
Unknown route-map component "uextINT" + Unknown route-map component "HUBeq"
Straight track + Bus station + Unknown route-map component "HUBlf"
ארלוזורוב (חיבור עם הקו הסגול)
Unused urban tunnel stop on track Continuation forward
שאול המלך
Unused urban tunnel stop on track
יהודית
Unused urban tunnel stop on track Urban railway
קרליבך (חיבור עם הקו הירוק)
Unused urban tunnel stop on track
תחנת אלנבי (חיבור עם הקו הסגול)
Unknown route-map component "uexHST" + Unknown route-map component "PORTALg"
אליפלט
Unknown route-map component "uexHST"
דרך שלמה
Unknown route-map component "uexHST"
בן צבי
Unknown route-map component "uexHST"
ארליך
Unknown route-map component "uexHST"
איסקוב
Unknown route-map component "uexHST"
הבעש"ט
Unknown route-map component "uexHST"
מחרוזת
Unknown route-map component "uexHST"
רוטשילד
Unknown route-map component "uexHST"
ז'בוטינסקי
Unknown route-map component "uexHST"
בלפור
Unknown route-map component "uexHST"
בנימין
Unknown route-map component "uexHST"
יוספטל
Unknown route-map component "uexHST"
כ"ט בנובמבר
Unknown route-map component "uexHST"
העמל
Unknown route-map component "uexKBHFe" Bus station
הקוממיות

בתחנה עוברים מדי יום אלפי נוסעים במאות אוטובוסים, הן בקווים העירוניים בתוך העיר והן בקווים הבינעירוניים. על האוטובוסים הפנימיים בעיר אחראית חברת קווים, שמפעילה מספר קווים בעיר החל מאפריל 2006, הקווים העירוניים בתוך פתח תקווה עוברים לחברת אפיקים ב-12 באוגוסט 2016. על הקווים הבין-עירוניים הרבים לבני ברק, לרמת גן, לתל אביב, אחראית חברת דן. על הקווים לשומרון אחראית חברת אפיקים. את רוב הקווים היוצאים מפתח-תקווה או עוברים בה, מחוץ לגוש דן מפעילה אגד, אך ישנם גם קווים של חברת סופרבוס ומספר קווים בינעירוניים של חברת קווים. העיר מקושרת במספר קווי אוטובוס עם ראש העין, שוהם, אריאל, אלעד והשומרון ממזרח ועם רמת גן, בני ברק, בת ים, חולון, קריית אונו, אור יהודה ותל אביב ממערב. כמו כן יש קווי אוטובוס ליהוד, גני תקווה, רמלה, לוד, ראשון לציון, נס ציונה, רחובות, ירושלים ומודיעין-מכבים-רעות מדרום, וקווים לכפר סבא, הוד השרון, רעננה, הרצליה, רמת השרון, נתניה, חדרה, חיפה, עפולה, טבריה, נצרת עילית וקריית שמונה מצפון.

בשנת 2009 התקיים בעיר פיילוט, אשר במסגרתו מוצבים שלטים אלקטרונים בתחנות ההמתנה באוטובוסים. בשלטים האלקטרונים יופיע מידע בזמן אמת על האוטובוסים שעומדים להגיע לתחנה. תחנות אלו, אשר נפוצות באירופה, ארצות הברית וקנדה, הן הראשונות מסוגן בארץ.[2]

התחנה המרכזית החדשה של פתח תקווה בתהליכי בנייה

פריסת הקווים בתחנה

  • אפיקים: קווים פנימיים בתוך העיר, קווים לשומרון, קו לראש העין, קו לגבעת שמואל.
  • קווים: קווים לבקעת אונו, קווים למודיעין.
  • אגד : קו לירושלים, קו לחיפה, קווים לרחובות.
  • חברת דן: קווים לתל אביב, בני ברק ורמת גן.

רכבת קלה

בפתח-תקווה יעבור הקו הראשון של הרכבת הקלה ("הקו האדום") מעל לקרקע. הקו יתחיל בתחנה המרכזית וימשיך בנתיב מיוחד לכל אורך רחוב ז'בוטינסקי, דרך הערים בני ברק, רמת גן, תל אביב ויפו עד לבת ים. כמו כן באזור התעשייה קריית אריה עתיד לקום הדפו של הקו. מסלול הקו האדום והדפו נמצאים בשלבי בניה ראשוניים.[3]

בנוסף לקו האדום, נמצא בתכנון ראשוני הקו הסגול של הרכבת הקלה. מסלול הקו יתחיל באזור התעשייה סגולה, דרך התחנה המרכזית ודרך גבעת שמואל, והמחלפים בר-אילן ואלוף שדה עד לתל אביב. שלוחה נוספת של הקו הסגול תתפצל ממנו באזור גבעת שמואל ותיכנס לתוך קריית אונו ויהוד.[4]

לאחרונה נשמעים קולות מחאה בקרב תושבי מרכז העיר ועמותת "פתח-תקווה זה אני" המתנגדים לכך שהרכבת תהיה עילית ולא תחתית, ונעשים ניסיונות להרחיב את מסלול הקו האדום כך שהרכבת תעבור גם ברחובות הברון הירש ובר-כוכבא בעיר.

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ניר ארנון, פתח תקוה: תחנה מרכזית חדשה, באתר ynet, 23 במרץ 2003

  2. שגיאות פרמטריות בתבנית:Mynet

    פרמטרים ריקים [ 5 ] לא מופיעים בהגדרת התבנית
    עינב יוסף-זדה, לא יודעים מתי האוטובוס הבא? שאלו את התחנה!, באתר mynet (כפי שנשמר בארכיון האינטרנט), 26 באוגוסט 2009
  3. סטטוס עבודות בקו האדום, אתר נ.ת.ע.
  4. הקו הסגול, אתר נ.ת.ע.