A-10 ת'נדרבולט II

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
גרסה מ־17:20, 17 במאי 2020 מאת שלמה המלך (שיחה | תרומות) (החלפת טקסט – "<noinclude>{{קרד}}</noinclude>" ב־"{{ו}}")
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
יש להשלים ערך זה: בערך זה חסר תוכן מהותי.
הנכם מוזמנים להשלים את החלקים החסרים ולהסיר הודעה זו. שקלו ליצור כותרות לפרקים הדורשים השלמה, ולהעביר את התבנית אליהם.
יש להשלים ערך זה: בערך זה חסר תוכן מהותי.
הנכם מוזמנים להשלים את החלקים החסרים ולהסיר הודעה זו. שקלו ליצור כותרות לפרקים הדורשים השלמה, ולהעביר את התבנית אליהם.


שגיאות פרמטריות בתבנית:מטוס

פרמטרים [ משתמש ראשי ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

פרמטרים ריקים [ משתמשים משניים, ארץ ייצור ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

פיירצ'יילד רפבליק A-10 ת'נדרבולט
מטוס A-10 ת'נדרבולט II יורה בתותח 30 מ"מ
מטוס A-10 ת'נדרבולט II יורה בתותח 30 מ"מ
מטוס A-10 ת'נדרבולט II יורה בתותח 30 מ"מ
מאפיינים כלליים
סוג מטוס תקיפה וסיוע אווירי קרוב
יצרן פיירצ'יילד-רפבליק
טיסת בכורה 10 במאי 1972
תקופת שירות מרץ 1977 – הווה (כ־48 שנים)
צוות 1
יחידות שיוצרו 716
מחיר 11.8 מיליון $
חימוש 
תותחים תותח גאטלינג 30 מ"מ GAU-8/A אוונג'ר
טילים 2 טילי AIM-9 סיידוויינדר או 6 טילי AGM-65 מאבריק
פצצות מגוון פצצות כולל פצצות שימוש כללי, פצצות JDAM, פצצות מצרר נגד שריון CBU-97 ופצצות מונחות-לייזר
רקטות 4 כוורות רקטות הידרה 70 או 4 כוורות רקטות CRV7 או 6 כוורות רקטות זוני 127 מ"מ
תרשים

פיירצ'יילד רפבליק A-10 ת'נדרבולט II (באנגלית: Fairchild Republic A-10 Thunderbolt II; ידוע בכינוי Warthog בעברית: חזיר יבלות) הוא מטוס סילון חד-מושבי שפותח על ידי חברת פיירצ'יילד-רפבליק בשנות ה-70 המוקדמות. זהו מטוס הסיוע הקרוב המתקדם ביותר שנבנה אי פעם.

משימתו העיקרית של ה-A-10 היא סיוע אווירי קרוב (CAS) לכוחות היבשה באמצעות תקיפת טנקים וכלי רכב משוריינים ומטרות קרקע נוספות בעלי הגנה אווירית מוגבלת. משימה נוספת של ה-A-10 היא לספק שליטה אווירית מוטסת קדמית המנחה מטוסים אחרים נגד מטרות קרקעיות

משימותיו של המטוס מקבילות למשימותיהם של מסוקי קרב, דוגמת האפאצ'י. יתרונו על מסוקי הקרב הוא בשרידות גבוהה, טווח טיסה, וכושר נשיאת חימוש רב ומגוון.

בעזרת מגוון גדול של שדרוגים הוארכה תקופת השירות של ה-A-10 עד שנת 2040. למרות הרצון של חיל האוויר האמריקני להוציא את המטוס מהשירות, כדי לפנות את הבסיסים וצוותי התחזוקה שלו ל-F-35, החליט הקונגרס על המשך שירותו, לאחר שהתברר כי עלות השימוש במטוס לצורך סיוע אווירי קרוב, זולה ויעילה מכל חלופה אחרת במספר היבטים שונים, כמו עלות חימוש המטוס, עלות שעות טיסה ועלות האחזקה.

היסטוריה

תכונות המטוס

דגמים

שימוש מבצעי

מלחמת המפרץ

סימון פגיעות על מטוס A-10 שהשתתף במלחמת המפרץ
פגז של תותח הA-10 ליד קליע .30-06 ספרינגפילד

המטוסים שימשו לראשונה במלחמת המפרץ הראשונה, וביצעו במלחמה למעלה מ-8775 גיחות מבצעיות. המטוסים תקפו מטרות שונות ומגוונות והשמידו בין היתר בהצלחה רבה כ-1600 משאיות, 987 טנקים, 923 תותחים, 501 נגמשי"ם, 96 מתקני מכ"ם, 50 עמדות נ"מ, עשרה מטוסים על הקרקע ואף רשמו לזכותם הפלה של כשני מסוקים בעזרת התותח שבחרטום המטוס.

תפקיד חשוב שמילא המטוס במלחמה, היה בציד סקאדים שנורו לעבר ישראל וסעודיה ממערב עיראק, שם הצליחו להשמיד, ככל הנראה, כ-51 משגרים. עם זאת, הדבר נתון לוויכוחים רבים, בין השאר כי היו פזורים במערב עיראק מספר רב של משגרי דמה.[1]

במהלך המלחמה הוכיח המטוס כי הוא יכול לבצע את משימתו נאמנה, ופגע במטרות באחוזים גבוהים מאד.

במהלך המלחמה המטוסים הצליחו לבצע כ-95.7% ממשימותיהם, ארבעה מטוסים הופלו על ידי מערך הנ"מ העיראקי, בעזרת טילי קרקע אוויר.

ההפעלה המוצלחת של המטוס, בנוסף לתועלת ולתרומה הרבה במלחמה, גרמה לביטול התוכנית להחלפת המטוס בגרסת סיוע קרוב של ה-F-16 פייטינג פלקון.

מלחמת אפגניסטן

מלחמת עיראק

התקיפה הצבאית הבינלאומית בלוב

מבצע נחישות טבועה (תקיפות מדינות הקואליציה נגד דאעש)

גלריה

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא A-10 ת'נדרבולט II בוויקישיתוף

הערות שוליים

  1. עולם הולך ונעלם בטאון חיל האוויר, 1 באוקטובר 1997
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0